0
021284284

آموزش بکارگیری خط شکسته کتابت در متن قرآن کریم: دوره های آموزش مجازی و مقاله های آموزشی بکارگیری خط شکسته کتابت در متن قرآن کریم

شکسته ‌نستعلیق از جدیدترین خطوط خوشنویسی اسلامی و زیباترین و سومین گونه از خوشنویسی ایرانی است که در اوایل سده یازدهم هجری قمری ابداع شد. چون بیشتر شکل ‌های آن از شکستن و رها کردن خط نستعلیق گرفته شده بود به نام شکستۀ نستعلیق شهرت یافت. این خط را می ‌توان ایرانی ‌ترین خط از میان خطوط مختلف خوشنویسی اسلامی دانست.
خط شکسته نستعلیق از طرفی حاوی جزئیاتی از خط تعلیق است که در تندنویسی به کار کاتب می‌ آید. در واقع خط شکسته پلی است میان روانی و تند نویسی تعلیق و ظرافت و زیبایی نستعلیق.
در اواسط قرن هشتم هجری خوشنویسی ایرانی قدم در یکی از عالی‌ ترین دوره‌ های خود گذاشت و سه قلم از خطوط ایرانی-اسلامی یعنی «تعلیق»، «نستعلیق» و «شکسته نستعلیق» بر جریدۀ ایام جلوه‌ گر شدند. خطوطی که اگر چه الفبای آن برگرفته از الفبای عربی است، اما آثار آن را باید از ابداعات خاص ایرانیان دانست.
عده‌ای «مرتضی قلی خان شاملو» حاکم هرات و برخی دیگر «محمد شفیع هروی» معروف به «شفیعا» را ابداع کنندۀ این خط دانسته ‌اند. مرحوم عبدالمحمد خان ایرانی مؤلف کتاب «پیدایش خط و خطاطان» عقیده دارد که شکسته نستعلیق در زمان صفویه به وجود آمد و «مرتضی قلی خان شاملو» آن را از نستعلیق رویاند. همچنین اذعان می‌ دارد که میرزا شفیعا هراتی (یا همان محمد شفیع هروی) از خوشنویسان این قلم که منشی مرتضی قلی خان بوده آن را تکمیل کرده ‌است. در نیمۀ دوم سده دوازدهم «درویش عبدالمجید طالقانی» شکستۀ نستعلیق را به اوج تکامل رسانید.
خط شکسته در بدو پیدایش به طور کلی در پاسخ به نیاز سرعت در نوشتن پدیدار گشت و با رها شدن قوس‌ ها و سایش دندانه‌ ها و اتصالات حروف و کلمات در خط نستعلیق بوجود آمد. این رهایی و روان شدن تا جایی رسید که پیوستگی ‌های بی ‌شماری را به‌ دنبال داشت که همین امر موجب دشوار شدن خواندن آن شد.
ترکیب‌ بندی و طراحی صفحه در خط شکسته از اهمیت بسیاری برخوردار است، چرا که خط شکسته به دلیل پیچش‌ های بسیار در کلمه وسط، کلیات ترکیب آن نیز از فرم خاصی تبعیت می ‌کند. قدما در ترکیب بندی از اقلام ریز و غالباً از یک قلم استفاده می‌ کردند ولی شکسته نویسان امروزی، ترکیبی از اقلام مختلف از غبار تا جلی و شش دانگ را در یک صفحه ترکیب می ‌کنند. در این شیوه، هر قطعه‌ ای فرم و فضا و ترکیبی خاص را پیدا می‌ کند و شاید عمده ‌ترین تحولی که در خط امروز و در صفحه آرایی خط شکسته پدید آمده، همین تنوع و تازگی است.
از این خط برای کتابت قرآن و زیبا نویسی قرآن کریم نیز استفاده می شود.
نکته : برای این دوره فقط گواهینامه بین المللی صادر می گردد.

شکسته ‌نستعلیق از جدیدترین خطوط خوشنویسی اسلامی و زیباترین و سومین گونه از خوشنویسی ایرانی است که در اوایل سده یازدهم هجری قمری ابداع شد.

از شکسته نستعلیق برای نوشتن متن‌های ادبی و شاعرانه فارسی، بهره گرفته می‌شود این نوع خوشنویسی در نقاشی خط و گرافیک نیز کاربرد وسیعی دارد.

  • دوره آموزش مجازی بکارگیری خط شکسته کتابت در متن قرآن کریم برای شما توسط بنیاد آموزش مجازی ایرانیان تهیه شده، تا به آسانی اینترنتی ثبت نام کنید.

بنیاد آموزش مجازی ایرانیان با اعتبار بسیار بالا برای شما شرایطی فراهم آورده که در مدت زمان کوتاه میتوانید مدرک بکارگیری خط شکسته کتابت در متن قرآن کریم را اخذ نمایید.

unnamed file

آموزش مجازی بکارگیری خط شکسته کتابت متن قرآن کریم : امکان ثبت نام در دوره مجازی​

ما در بنیاد آموزش مجازی ایرانیان امکان ثبت نام در دوره آموزش مجازی بکارگیری خط شکسته کتابت در متن قرآن کریم و اخذ مدرک معتبر بکارگیری خط شکسته کتابت در متن قرآن کریم را به صورت کاملا غیر حضوری فراهم آورده ایم.

5/5

معرفی خط شکسته:

خط شکسته نستعلیق زیباترین و سومین نوع از خوشنویسی ایرانی می باشد و ابداع آن به سده یازدهم هجری بازمیگردد . چون شکل های آن بیشتر از رها کردن و شکستن خط نستعلیق گرفته شده به آن شکسته نستعلیق می گویند.همچنین دارای جزئیاتی از خط تعلیق می باشد که در تند نویسی به کار کاتبان می آمد.

این خط در ابتدای پیدایش خود به طور کلی در پاسخ به نیاز سرعت در نوشتن پدیدار شد و با رها کردن قوس ها سایش دندانه ها و اتصالات کلمات و حروف در خط نستعلیق بوجود آمد.

از اواخر سدۀ دهم که نستعلیق به اوج زیبایی رسید زمزمه‌های پیدایش شکستۀ نستعلیق آغاز شد. خطِّ شکسته، برخلاف خطِّ بنایی (مَعقلی) که تمامِ آن سطح است، دورِ فراوان دارد و برای روان و تندنویسی از دو خطِّ تعلیق و شکستۀ آن با مایه‌ای از نستعلیق به وجود آمده است. تنوّع حرف‌ها، اتّصال‌ها و ترکیب‌های آن بسیار بیش از نستعلیق است. این خط سومین و آخرین خطی است که تنها به‌دست ایرانیان ابداع شد و به کمال رسید.

معرفی اساتید این مکتب و تاثیر این نوع خط در ملل دیگر:

گروهی خطِّ شکسته را هنگامی که پیچیده، متمایل به تعلیق و گاه بدون نقطه باشد، تَرَسُّل خوانده‌اند. گفتنی است که شکستۀ نستعلیق، برخلاف نستعلیق، چندان مورد توجه خوشنویسانِ کشورهای همسایه قرار نگرفت.

در شبه قارۀ هند، خطِّ شکستۀ نستعلیق را «شفیعه» و خطِّ تعلیق را «شکسته» نامیده‌اند. پیشگامانی که در قانونمند کردن شکستۀ نستعلیق سهم بسیاری دارند، محمدشفیع حسینی و مرتضی قلیخان شاملو (ف، 1100 ق.) هستند.

محمدشفیع حسینیِ هروی مشهور به شفیعا در زمانی که مرتضی قلی شاملو، حاکمِ هرات بود عهده‌دار منصبِ منشی‌باشی بود و با تکمیل و تقویت هنرِ خویش توانست خطِّ شکستۀ آغازین پیش از خویش را قانونمند کند و سر و سامانی دهد. بیشتر آثار برجای مانده از وی در میان سال‌های 1062 تا 1078 ق. کتابت شده‌اند. محمد شفیع، بنا به نوشتۀ تذکره‌ها، در 85 سالگی و حدود سال 1081 ق. درگذشته است.

[wp-rss-aggregator sources=”92976″]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *