0
021284284

آموزش متره و برآورد: دوره های آموزش مجازی و مقاله های آموزشی متره و برآورد

شما به عنوان مهندس عمران یا معمار باید بتوانید پروژه ساختمانی که در دست دارید را متره و برآورد کنید تا بتوانید میزان مصالح مصرفی و هزینه آن را بدست آورده و در نهایت بتوانبد در مورد پروژه تصمیمات لازم را براساس محاسبات دقیق انجام شده به عمل آورید در واقع متره و برآورد یکی از فن های بسیار کاربردی است که در دانشگاه ها هم به آن پرداخته میشود.براین اساس به شما پیشنهاد میکنیم برای یادگیری این مبحث مهم در این دوره حتما شرکت کنید.

آموزش مجازی متره و برآورد : امکان ثبت نام در دوره مجازی​

ما در بنیاد آموزش مجازی ایرانیان امکان ثبت نام در دوره آموزش مجازی متره و برآورد و اخذ مدرک معتبر متره و برآورد را به صورت کاملا غیر حضوری فراهم آورده ایم.

5/5
متره و برآورد

متره به محاسبه و اندازه گیری مصالح استفاده شده و مورد نیاز یک پروژه عمرانی گفته می شود. 

کلیه علاقمندان و فعالان حوزه صنعت ساختمان و طرح های عمرانی و دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته های عمران، تاسیسات، راهسازی و رشته های مرتبط.

دوره آموزش مجازی متره و برآورد برای شما توسط بنیاد آموزش مجازی ایرانیان تهیه شده، تا به آسانی اینترنتی ثبت نام کنید.

بنیاد آموزش مجازی ایرانیان با اعتبار بسیار بالا برای شما شرایطی فراهم آورده که در مدت زمان کوتاه میتوانید مدرک متره و برآورد را اخذ نمایید.

تفاوت متره و برآورد چیست؟

متره و براورد در واقع یکی از مهمترین دروس مهندسین عمران است که در رشته های معماری و شهرسازی هم کاربرد زیادی دارد؛ اما متره در لغت به معنی اندازه گیری و در اصطلاح مهندسی به محاسبه احجام، اندازه گیری های سازه ای و تخمین مقدار مصالح مورد نیاز در پروژه ها، پیش از آغاز آن گفته می شود.
البته که این متره فقط مختص به پروژه های عمرانی نیست و هر عملیاتی که در آن نیاز به تخمین و محاسبه اندازه ها باشد ( مثل خطوط انتقال آب، خرید و فروش، … ) به متره کردن و مهندس مترور نیاز دارد. ( مترور به مهندسینی که وظیفه‌ی متره کردن را بر عهده دارند، گفته می شود). همچنین کلمه ی برآورد برای تخمین هزینه های ساخت آن پروژه پیش از استارت، استفاده می شود که این مساله از چند جهت دارای اهمیت است:

انواع متره و تفاوت متره باز و متره بسته:

متره ها به دو نوع بسته و باز تقسیم می شوند. یکی از اصلی ترین ابزار های مهندس مترور، جداول فهرست بهای هر سال است. این جداول کمی کار مهندسین متره را ساده تر کرده و کافی است تا با ضرب متراژ های مورد نظر در ردیف مربوطه، عدد نهایی هر بخش را بدست آورید. به این کار متره بسته می گویند که در این نوع متره در ضرایب فهرست بها، جزئیات هر کار هم در نظر گرفته شده است. اما در متره باز، بدون توجه به فهرست بها، باید هر عملیات به طور جداگانه محاسبه شود و جزئیات آن ( مثلا استهلاک ماشین آلات، کارگران، … ) هم در هر محاسبه لحاظ شود. طبیعتا متره باز کار دشوارتری است و بسیاری از مهندسین مگر در صورت لزوم، به سراغ آن نمی روند. ( به این متره، تجزیه یا آنالیز بها نیز می گویند)

نکات لازم برای آموزش متره و برآورد:

برای اینکه یک مهندس مترور موفق باشید، لازم است بعضی نکات مهم این رشته را بدانید:

نقشه خوانی عمرانی و همچنین محاسبه ی حجم ها را باید به خوبی یاد بگیرید و این جز با تمرین و علاقه به رشته های ریاضی به دست نخواهد آمد.

دقت و تمرکز را هرگز فراموش نکنید. بی نقص و دقیق بودن یک گزارش اهمیت بالایی دارد و حتی یک “صفر” جابجا شدن در محاسبات ممکن است تغییرات عظیمی را ایجاد کند.

سرعت بالا خوب است اما کیفیت را فدای سرعت نکنید.

وظایف مهندس مترور:

1. مقدار و کیفیت مصالح

2. زمان اجرای پروژه

3. نرخ دادن در مناقصه ها

4. برآورد نیروی انسانی برای اجرای پروژه

ویژگی های مهندس مترور:

1. دقت

2. کیفیت

3. سرعت

4. نقشه خوانی

دقت کافی:

یکی از ویژگی های مهم مهندس مترور دقت بالا آن است یک مهندس مترور باید از تمام اتفاقات اجرای پروژه آگاه باشد و دقت لازم را داشته باشد تا به پروژه ضرر های مالی بر نخورد.

کیفیت:

یک مهندس مترور با تجربه باید الگو یا چارچوب خاص خود را داشته باشد و فایل های ارائه دهنده متره و برآورد بایسیتی از کیفیت خوبی برخوردار باشد.

سرعت بالا:

امروز سرعت امری بسیار مهم است و باعث می شود که گروه های پیمان کاری از طرف کارفرما به عنوان تیم حرفه ای شناخته شوند به همین دلیل هنگامی که گروه های پیمان کاری برای اجرای پروژه هزینه آن را پیشنهاد می دهند علاوه بر دقت بالا ،باید سرعت کافی نیز داشته باشند.

نقشه خوانی:

یکی از مهارت های ضروری یک مهندس مترور ساختمان مهارت نقشه خوانی باید باشد،به دلیل اینکه  یکی از اولین اقدامات بعد از ورود به یک پروژه ساختمانی برسی تمام نقشه های ساختمانی و اعلام نظر خود به کارفرما می باشد.

آشنایی با مهارت های در دیگر رشته ها که مرتبط با منره هستند:

یکی دیگر از ویژگی های مهندس مترور تسلط بر مهارت های دیگر در رشته های دیگر مانند مهندسی مکانیک و برق تا بتواند مشکلات به وجو امده در پروژه را برسی و حل نماید، همچنین یک مهندس مترور خوب باید زمان بندی دقیقی برای کار هایی که باید در پروژه مربوطه اجرا شود داشته باشد.

یک مهندس مترور باید همیشه اطلاعات و مهارت های خود را آپدیت نماید و با شیوه های جدید در این زمینه آشنایی داشته باشد.

bama step

[wp-rss-aggregator sources=”81266″]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *