0
021284284

دوره آموزشی دریافت نشان جی ام پی Receiving the Sign of Good Manufacturing Practice (GMP) E-learningA

GMP مخفف Good Manufacturing Practice (شرایط خوب (مطلوب) زیرساختار) است که فونداسیون اصلی سیستم HACCP است. در واقع GMP پایه و اساس نظامهای ایمنی مواد غذایی (HACCP) است و اجرای این اصول سلامت محصول را طبق استانداردهای مورد نظر تامین می کند. اصول GMP عوامل کنترلی هستند که بر کل عملیات تولید و کنترل کیفیت تمرکز دارند و نه بر یک فرایند خاص.
وقتی صحبت از علوم و صنایع غذایی می شود، نخستین تصویری که در ذهن نقش می بندد کارخانه های صنایع غذایی هستند و اولین مسئله ای که مورد توجه قرار می گیرد شرایط موجود برای تضمین کیفیت، ایمنی و سلامت محصولات غذایی است و به تبع، به دنبال راهی برای محقق شدن این امر می گردیم. لازم به یادآوری است ایران از درخواست کنندگان عضویت در سازمان تجارت جهانی است، لذا باید نیازمندی های سازمان تجارت جهانی از مراحل اولیه آماده سازی، تولید، توزیع و مصرف مواد غذایی به کار گرفته شود. در این راستا بر آن شدیم تا باب موضوعی تحت  عنوان اصول اجرایی GMP در کارخانه های صنایع غذایی را بگشاییم تا بتوانیم اصول ایمنی و سلامت محصولات غذایی را از ریشه و پایه درست بنیان نهاده و بدین گونه علاوه بر دستیابی به ایمنی و سلامت محصولات غذایی با گام هایی استوار قدم در راه تجارت جهانی و صادرات نهیم تا بتوانیم جایگاه واقعی خود را در صنعت غذا پیدا کنیم.
متاسفانه بسیاری از کارخانه های فعال در ایران بدون رعایت اصول یادشده ساخته شده و تعداد بسیاری نیز در حال ساخت است که اصول GMP در ساخت این کارخانه ها اصلا و یا تا حد زیادی رعایت نمی شود. این اصول در کارخانه های مختلف مثلا کارخانه های نوشابه سازی، صنایع لبنی و صنایع فراورده های گوشتی و… متفاوت است و باید توسط کارشناسان خبره در این گونه کارخانه ها پیاده و اجرا شوند.
قبل از اجرای سیستم HACCP و استقرار آن در کارخانه و اخذ مدرک باید فونداسیون و پایه را بنا نهاد که GMP نام دارد.

جی ام پی، مخفف Manufactory Processes Good  به معنای عملیات تولید خوب است که به عنوان بخشی از سامانه تضمین کیفیت محصول ، برای اطمینان از کارآیی فراورده بکار برده می شود.

GMP با تمركز بر ساختارهاي محيطي و نيز لوازم و تجهيزات مورد استفاده در فرآوري غذا، دارو، مواد افزودني، راهكارهاي عملي مناسبي را در ارتباط ويژه با نوع فرآوري و به منظور رسيدن به يك زير ساخت مناسب ارايه مي دهد.

  • دوره آموزش مجازی دریافت نشان جی ام پی برای شما توسط بنیاد آموزش مجازی ایرانیان تهیه شده، تا به آسانی اینترنتی ثبت نام کنید.

بنیاد آموزش مجازی ایرانیان با اعتبار بسیار بالا برای شما شرایطی فراهم آورده که در مدت زمان کوتاه میتوانید مدرک دریافت نشان جی ام پی را اخذ نمایید.

unnamed file

آموزش مجازی دریافت نشان جی ام پی : امکان ثبت نام در دوره مجازی​

ما در بنیاد آموزش مجازی ایرانیان امکان ثبت نام در دوره آموزش مجازی دریافت نشان جی ام پی و اخذ مدرک معتبر دریافت نشان جی ام پی را به صورت کاملا غیر حضوری فراهم آورده ایم.

5/5

جی ام پی چیست ؟

جی ام پی، مخفف Manufactory Processes Good  به معنای عملیات تولید خوب است که به عنوان بخشی از سامانه تضمین کیفیت محصول ، برای اطمینان از کارآیی فراورده بکار برده می شود.نخستین تعریف از GMP  در سال 1968 توسط سازمان WHO  ارائه شد. به موجب این تعریف GMP  عبارت است از : آن دسته از فرآیندهایی که اطمینان می دهند محصولات تولید شده همراه با استانداردهای کیفی از قبل تعریف شده است.
از جمله سایر  تعاریفی که برای GMP  ارائه شده به قرار ذیل است :

GMP_   عبارت است از کلیه فرآیند ها و عملیات های مورد نیاز برای تولید مواد غذایی و دارویی ایمن
GMP_ بیان کننده اصول کلی از جمله زیر ساخت ها و شرایط است که به ایجاد یک محصول سالم و مناسب می پردازد.

اهداف GMP :

 به طور کلی  اهداف اصلی GMP  عبارت است از :

1. سلامت محصول ( محصول فارغ از اثرات جانبی نامطلوب است )

2. کیفیت محصول ( الزامات قانونی در آن رعایت شده باشد )

3. خلوص محصول ( عدم آلودگی های شیمیایی و میکروبی )

4. شناسنامه محصول (شناسنامه محصول محرز می کند که محصول همانی است که در برچسب محصول عنوان شده است )

5. تاثیرگذاری مناسب محصول ( مقدار مناسب ماده فعال دارویی در طول مدت زمان عمر قفسه ای محصول )

مزایای استاندارد GMP:

1.  ارزیابی یک سازمان مستقل از وضعیت تولید در شرکت

2. شناسایی فرصت های بهبود در سازمان

3. اعلام موارد عدم انطباق با مقررات و قوانین و استانداردهای GMP

4. ایجاد اطمینان در مشتریان و مصرف کنندگان

5. نظارت مستمر بر شرایط تولید و رعایت مقررات و قوانین مراحل اخذ گواهینامه
6) و …

اصول GMP:

همان طور که گفتیم ، GMP بیان کننده اصول کلی از جمله زیر ساخت ها و شرایطی است که به ایجاد یک محصول سالم و مناسب می پردازد.این اصول شامل موارد ذیل است :

1. انتخاب محلی مناسب برای تولید محصول

2. طراحی مناسب فرآیند تولید

3.  انتخاب ماشین آلات مناسب و بهداشتی برای تولید

4. طراحی و ساخت ساختمان های مناسب برای تولید محصولی بهداشتی

5. تعیین و تامین تجهیزات پشتیبانی مناسب

لزوم اجرای اصول GMP  برای هر تولید کننده غذایی و دارویی:

واردات مواد غذایی و دارویی به هر شکلی نیاز به اخذ مجوز جی ام پی دارد چه به صورت ساخته شده و چه به صورت مواد اولیه باشد. لذا ، چنانچه قصد ثبت شرکت دارویی و یا شرکت تولیدی را دارید اخذ مجوز GMP  از اقدامات الزامی پس از ثبت می باشد.
مجوز جی ام پی از سازمان غذا و دارو کسب می شود که این سازمان زیر نظر مستقیم وزارت بهداشت کشور می باشد.شرکت های بازرگانی باید برای واردات مواد غذایی و دارویی برای شرکت تولید کننده خارجی مجوز جی ام پی را کسب کنند تا بتوانند تجارت کنند.
لزوم اجرای اصول GMP  برای هر تولید کننده موضوع قانونی بوده و در موارد تخلف از مقررات آن کلیه مسئولین شرکت مورد سوال و پیگیری قرار می گیرند.

bama step

[wp-rss-aggregator sources=”92022″]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *