0
021284284

چطور نماینده یک برند خارجی در ایران شویم؟

اگر عزمتان را جزم کرده‌اید که یک نمایندگی برند خارجی را در ایران بگیرید باید بدانید پروسه قانونی این کار چگونه است. روند قانونی این کار در دستورالعمل نحوه صدور گواهی فعالیت نمایندگی رسمی شرکت خارجی در کشور آمده است.

 

 

 

برای شروع باید از طریق سامانه www.gatc.ir اطلاعات اولیه خود را ارسال کنید. در صورت وجود شرایط و تائید مرکز امور اصناف و بازرگانان که متصدی این کار است، باید مدارک خود را هم به وسیله پست به این مرکز ارسال کنید. مرکز پس از بررسی مدارک و به شرط احراز نمایندگی رسمی، گواهی را صادر و طی ۱۵ روز برایتان ارسال می‌کند.

مدارکی که برای این موضوع لازم دارید شامل درخواست کتبی، تکمیل فرم‌های مشخصات متقاضی و تعهدنامه، تصویر آگهی تاسیس، تغییرات و اساسنامه شرکت و اصل قرارداد به زبان فارسی یا انگلیسی از شرکت خارجی اصلی، شعب یا نمایندگی که دارای اختیارنامه رسمی از شرکت خارجی اصلی باشد، است. قرارداد باید شامل قید دوره (شروع و خاتمه)، نام کالا، نام تجاری کالا (برند)، نحوه حل و فصل اختلافات و شرایط فسخ، الزام به ارائه خدمات پس از فروش، نام طرف خارجی و ایرانی باشد و همچنین مهر اتاق بازرگانی یا صنایع کشور مبدا و سفارت یا کنسولگری یا دفتر حافظ منافع جمهوری اسلامی ایران در آن کشور را هم داشته باشد. جالب است بدانید مقررات و محدودیت‌هایی هم برای برندهای خارجی ایجاد شده است. مثلا در صورت فسخ نمایندگی از سوی شرکت خارجی یا انصراف از فعالیت توسط نماینده ایرانی، طرف ایرانی موظف است ضمن اطلاع‌رسانی این موضوع به صورت عمومی، همزمان به مرکز امور اصناف و بازرگانان نیز این موضوع را اعلام کند. در مورد تبلیغ هم نمایندگی رسمی شرکت خارجی درخصوص تبلیغ کالای خود موظف به رعایت ماده ۷ قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان است. در این آیین‌نامه تبلیغات خلاف واقع و ارائه اطلاعات نادرست که موجب فریب یا اشتباه مصرف‌کننده ازجمله از طریق وسایل ارتباط جمعی، رسانه‌های گروهی و برگه‌های تبلیغاتی شود، ممنوع است.

همکاری با بیش از صدها برند مطرح در خاورمیانه

نکته دیگری که از نظر قانونی خوب است بدانید، مساله نشان تجاری این شرکت‌هاست. طبق قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری، در صورت ثبت علامت تجاری، این نشان قابل حمایت است و عرضه محصولات با آن نشان یا سایر سوءاستفاده‌ها ممنوع می‌شود. شاید برایتان جالب باشد بدانید که شرکت اپل، با وجود عدم فعالیت رسمی به صورت نمایندگی در ایران، اقدام به ثبت تمامی نشان‌های تجاری خود حتی برای ساعت اپل که عرضه آن بتازگی شروع شده، کرده است.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *