0
021284284

معرفی رشته تربيت بدني

تربيت بدني رشته ميان رشته‌اي مي‌باشد كه از علوم مختلف براي تقويت و تربيت جسم و روان انسان استفاده مي‌كند. اين رشته از يك سو مشتمل بر يكسري رشته‌هاي پايه‌ي پزشكي مي‌باشد تا جايي كه فارغ‌التحصيل آن تا حد يك پزشكيار با جسم انسان آشنا مي‌شود و از سوي ديگر بخشي از دروس اين رشته شامل علوم تربيتي است تا دانشجوي اين رشته با تنش و واكنش انسانها آشنا شود و بتواند به عنوان يك مربي با ورزشكاران يا دانش‌آموزان به درستي برخورد كند. و بالاخره يك بعد اين رشته شامل علوم ورزشي مي‌شود. يعني دانشجو، علوم ورزشي را به صورت علمي و عملي آموزش مي‌بيند تا بتواند در رشته‌هاي مختلف ورزشي مهارت داشته باشد و همچنين توانايي تحقيق در علوم ورزشي را به دست بياورد.
توانايي‌هاي لازم:
دانشجوي اين رشته بايد از كودكي ورزشكار باشد، چون يكسري از مهارت‌هاي پايه‌اي را مثل ژيمناستيك و يا دو ميداني كه نياز به هماهنگي كامل عصب و عضله دارد، نمي‌توان در بزرگسالي فرا گرفت. در ضمن افرادي كه از كودكي اهل ورزش هستند، انگيزه‌ي بيشتري براي فراگيري مطالب علمي و عملي از خود نشان مي‌دهند. گفتني است كه قد آقايان داوطلب رشته تربيت بدني بايد حداقل 165 سانتي متر و خانم‌ها 158 سانتي‌متر باشد( قهرمانان تيم ملي از شرط ياد شده مستثني هستند)‌و حداقل ديد چشم آنها بايد باشد. گفتني است كه اين رشته بصورت نيمه متمركز دانشجو مي‌گيرد. يعني علاوه بر نتایج کنکور، در يك آزمون عملي مهارت،‌آمادگي و توانايي جسمي دانشجويان سنجيده مي‌شود.
موقعيت شغلي در ايران:
فارغ التحصيلان تربيت بدني مي‌تواند به عنوان مربي و مسؤول ورزش در وزارتخانه‌ها و بعضي از وزارتخانه‌ها كه بخش تربيت بدني دارند، فعاليت كند. همچنين مي‌تواند در ساخت وسايل و البسه ورزشي مشاور يك طراح باشد. چون نظرات يك كارشناس ورزشي نقش موثري در بهبود وسايل ورزشي دارد. در كل فارغ التحصيل اين رشته اگر فرد فعالي باشد،‌هيچ وقت بيكار نمي‌ماند چون مي‌تواند به عنوان مربي در باشگاههاي ورزشي آزاد فعاليت كند و يا به عنوان مربي، كارشناس يا مربي بدنسازي جذب سازمان تربيت بدني شود. فعالیت در مراکز تحقیقاتی و مطالعاتی، کار در مراکز دانشگاهی، بازاریابی ورزشی، ماساژور ورزشی، دبیری ورزش مدارس دولتی و غیر انتفاعی، مدیریت ورزشی باشگاهها، ادارات تربیت بدنی و غیره، کار در مراکز توانبخشی، اصلاحی و درمانی، امور مربیگری تیم ها و باشگاه های ورزشی، مشاور تغذیه ای تیم ها و باشگاه های ورزشی، فعالیت در فدراسیونها، هیأت ها و انجمن های ورزشی، امور رسانه و مطبوعات ورزشی و غیره از جمله مشاغل مربوط به رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی می باشند.
درس‌هاي اين رشته در طول تحصيل:

  • دروس پايه:

آناتومي انساني، فيزيولوژي انساني، شيمي عمومي، فيزيك عمومي، رياضيات پايه و مقدمات آمار، كمكهاي اوليه، زيست شناسي.

  • دروس اصلي:

اصول فلسفه آموزش و پرورش، مباني برنامه‌ريزي آموزش متوسطه، روانشناسي كودكي و نوجواني، روانشناسي تربيتي، اصول و فنون مشاوره و راهنمايي ، سنجش و اندازه‌گيري ، توليد و كاربرد مواد آموزشي، روشها و فنون تدريس، مديريت آموزشي

  • دروس تخصصي:

اصول و مباني تربيت بدني، تاريخ تربيت بدني، تغذيه و ورزش، آسيب شناسي ورزشي، رشد و تكامل حركتي،‌فيزيولوژي ورزشي، يادگيري حركتي، سنجش و اندازه‌گيري در تربيت بدني، بهداشت و ورزش، تربيت بدني در مدارس، مديريت سازمانهاي ورزشي،‌مديريت و طرز اجراي مسابقات ، زبان اختصاصي،‌حركت شناسي ورزشي، حركات اصلاحي، تربيت بدني و ورزش معلولين، مقدمات بيومكانيك ورزشي، مباني رواني و اجتماعي،‌تربيت بدني، آمادگي جسماني، فوتبال ، دو و ميداني، ژيمناستيك، شنا، واليبال، بسكتبال، هندبال، تنيس روي ميز، كشتي، بدمينتون.
————————————————————————————
پیروز باشید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *