دپارتمان آموزش مجازي و توسعه مطالعات شركت با رويكرد فرهنگ سازي كتاب و كتاب خواني اقدام به معرفي اين كتاب جهت آگاهي علاقه مندان به مطالعه ي آن از سر فصل ها و محتويات نموده است. از كاربران گرامي خواهشمند است در صورت مطالعه ي اين كتاب نظرات خود را جهت آگاهي مابقي اعضا از كفيت و مطالب آن در همين صفحه منتشر نمائيد.
پدید آورندگان :
نویسنده :
اعظم فرجامی
♦ موضوع :
شخصیتپردازی در سینما
فیلمهای مذهبی – تاریخ و نقد
فیلمهای تاریخی – ایران – تاریخ و نقد
♦ زبان کتاب :
فارسی
♦ توضیح تکمیلی :
اين كتاب به قلم اعظم فرجامي و در چهار فصل اصلي: كليات، طراحي شخصيت، شخصيت خير و شر و ويژگيهاي شخصيت، نگارش يافته است.
نويسنده در اين كتاب به بررسي سريال امام علي(ع)، روز واقعه، تنهاترين سردار، ولايت عشق، مسافر ري، معصوميت از دست رفته و مختارنامه پرداخته است.
چهره و گريم، ديالوگ و گفته ها، بازي رنگها، تقدسزايي براي قهرمانان، نشانه هاي دروني و بيروني، فيزيك بدن، بازيگري، صحنه پردازي، لوكيشن و نگاه امروزي به فضاي تاريخي از جمله محورهاي مطرح شده در اين كتاب است.
در بخشي از اين كتاب آمده است: اين اثر، پژوهشي است در خصوص هفت فيلم و سريال ساخته شده درباره تاريخ زندگي ائمه اطهار(ع) و معاصران ايشان كه به بررسي تخصصي شخصيتهاي تاريخي و ملزومات آن ميپردازد.
زبان گفتوگو در فيلمهاي تاريخي كه با توجه به بازسازي فضاي تاريخي داستان اهميت بسياري دارد و نيز نشانه ها و شيوههاي خاص بياني و اجرايي شخصيتهاي مثبت و منفي در فيلمها از مواردي است كه در اين پژوهش مورد توجه قرار گرفته است.
بازگويي تاريخ و به طور خاص بازخواني تاريخ مقدس با بيان زيبا و غيرمستقيم نمايشي توجيه و بلكه ضرورت دارد و اكنون به جرأت ميتوان گفت، گونه فيلم تاريخي- مذهبي گونه اي است كه در توليدات رسانه اي كشور ما مختصات خود را يافته است، به طوري كه اين ژانر در تملك فرهنگ ما درآمده است.
بي ترديد در حال حاضر توليدات تلويزيوني و سينماي كشور ما در گونه تاريخي – مذهبي در جهان اسلام و بلكه در جهان شناخته شده و مشهور است. وفور و تنوع توليدات سينمايي و تلويزيوني كشور ما در اين گونه خاص با توجه به ملاحظات و ويژگيهاي فرهنگ ديني ما، ضرورت پرداختن به مباحث نظري را با نگاهي به توليدات صورت گرفته ، دو چندان مي كند.
كتاب حاضر به يكي از موضوعات فيلم تاريخي- مذهبي كه به حق بايد آن را فيلم مقدس خواند، پرداخته است. بحث شخصيت و شخصيت پردازي نه تنها در ژانر تاريخي مقدس به طور خاص و نه درژانر تاريخي به طور كلي، بلكه در فيلم به طور عام در همه گونه ها و در غالب سبكها اهميت دارد.
به دليل خصوصيتي كه گونه تاريخ مقدس و گونه تاريخي به طور كلي دارد، برخي مباحث خاص در حوزه شخصيت در اين دو مطرح است و آن مسئله ربط ميان واقعيت تاريخي و نمايش است كه در كتاب حاضر ضمن آنكه زوايايي از اين موضوع بررسي شده، در خلال آن آثار توليد شده در اين زمينه نيز بازخواني و نقد شده است.
در مقدمه اين كتاب ميخوانيم: پژوهش حاضر بر اساس هفت سريال و فيلم سينمايي مطرح ايراني سامان يافته استكه درباره تاريخ زندگي ائمه يا تاريخ زندگي معاصران ائمه(ع) ساخته شدند.
بديهي است در اطلاق كلمه ” فيلم ” در عنوان پژوهشها معناي عام آن اعم از سريال يا فيلم سينمايي منظور است و تنها معناي خاص اين واژه (فيلم سينمايي) مراد نيست.
بررسي كامل اين فيلمهاي تاريخي – مذهبي محور اين نوشتار نبوده بلكه براي بررسي تخصصي تر، بررسي شخصيت هاي تاريخي و ملزومات آن مورد نظر بوده است.
در فصل نخست، پس از تعريف اصطلاحهاي لازم، به معرفي كوتاه فيلمها پرداخته ميشود و انواع شخصيتهايي كه نويسنده در اين گونه فيلمها بر اساس ميزان پايبندي به واقعيت خلق ميكند، به شخصيتهاي واقعي، كشف شده و تخيلي، قابل تقسيم است كه بحث دوم را تشكيل ميدهد.
در كنار بحث آفرينش و خلق شخصيت، به مسئله زبان و گفت و گو در فيلم تاريخي – مذهبي اشاره مي شود؛ زيرا زبان در بازسازي فضاي تاريخي داستان نقش مهمي دارد.
تفكيك شخصيت مثبت و منفي در فيلمهاي تاريخي – مذهبي، بنا به اقتضاي ماهيت اين داستانها، دسته بندي رايجي است و هر يك از دسته ها نيز با نشانه ها و شيوههاي خاص بياني و اجرايي، معرفي ميشوند؛ گرچه در اين معرفيها رعايت بايسته هايي لازم است. مباحثي از اين دست، موضوع فصل سوم است.
در فصل چهارم ويژگيهاي جنبي طرح شخصيت، مانند لباس، صحنه پردازي و بازيگري ، تحليل و بررسي مي شود و برآيند و برآمده هاي پژوهش نيز در مبحث پاياني به اجمال ميآيد.
نويسنده در بخشي از اين كتاب آورده است: در اين پژوهش، “شخصيت”، “فيلم تاريخي- مذهبي”، “ژانر” و “روش نقد” تعريف و معرفي ميشوند. برداشت اوليه از اين تعابير، واضح و روشن به نظر مي رسد اما در اين پژوهش به شكل قراردادي و با كمي تفاوت نسبت به تعاريف ديگر، در مفهومي جديد به كار رفته اند.
كتابهاي سينمايي از شخصيت تعريفي ارائه نكردند، حتي كتابهايي كه به طور خاص به موضوع شخصيت پرداخته اند، بدون تعريف آن وارد بحث شدهاند.
معمولا در اين كتابها راه هاي شخصيت پردازي با توصيف مستقيم و غيرمستقيم، عناصر شخصيت، راههاي تجلي شخصيت، ويژگي هاي شخصيت خوب و انواع شخصيت ها را به تفصيل بيان كرده، اما تعريف شخصيت را مشخص نكردهاند.
معمولا نويسنده، شخصيتهاي تاريخي را به سه گونه ميآفريند. دسته اي از آنها بر اساس “واقعيت” خارجي و توصيف گزارشهاي تاريخي شكل ميگيرند. دستهاي ديگر در اقوال تاريخي، رد پا و نشاني دارند اما ويژگيها و نام و نشان آنها نامشخص است و نويسنده ويژگيهايي براي اين افراد تعريف و به اصطلاح “كشف” مي كند. دسته سوم گروهي هستند كه در اساس، وجود تاريخي ندارند و به طور كامل “ساخته” و خلق شده خالق اثر هستند.
با سلام. خیلی خوشحال شدم از اینکه دانستم کتابی در این زمینه چاپ شده است و در صدد تهیه ی آن خواهم بود. سلامت و موفق باشید.