0
021284284

آموزش شبکه کامپیوتری network

این مقاله آموزشی جهت آشنایی  دانشجویان  آموزش مجازی در رابطه باnetwork ارائه گردیده است، امیدوار است کلاس های مجازی، آموزش های از راه دور، مقالات آموزشی، کتاب های معرفی شده و کلیه ی فعالیت های خدماتی ما برای شما عزیزان مفید واقع گردد.
شبکه کامپیوتری network چیست و چرا به شبکه نیاز داریم ؟
شبکه کامپیوتری network عبارت است از ارتباط یکپارچه کامپیوترها، پرینترها، فکسها، مودمها، سرورها و بعضاً تلفنها.
شبکه کامپیوتری network عبارت است از ارتباط یکپارچه کامپیوترها، پرینترها، فکسها، مودمها، سرورها و بعضاً تلفنها. و شاید بتوان آن را به نوعی به زنجیره ارتباطی شما با تهیه کنندگان، شرکا و مشتریها تشبیه نمود. شما می توانید از طریق کابل کشی (به صورت پنهان در پشت میزها، زیر کف و یا سقف) وارتباطات رادیویی (در جاهایی که کابل کشی ثابت مشکل می باشد) به این هدف دست یابید. شبکه، سبب ارتباط تجهیزات IT با یکدیگر ، ارتباط کاری شما با اینترنت و حتی خدماتی چون کنفرانس از راه دور و انتقال سریع فایلهای گرافیکی و ویدئویی می گردد. این خصیصه، یعنی ارتباط سریع و آسان کامپیوترها (و دیگر دستگاهها) با یکدیگر سبب ارائه مزیتی افزونتر می گردد. بنابراین جهت باقی ماندن در محیط تجاری رقابتی امـروز، نیازمنــد شبکه ای کارآمد می باشیم.
اصطلاحات پایه:
تعریف شبکه Network
شبکه net دارای تعاریف متعددی است. لکن اکثر قریب به اتفاق مردم معتقدند که شـبکه مجموعه ای است متشکل از دو یا چند کامپیوتر متصل به هم. کاربران می توانند از طریق اتصال کامپیوترها به شبکه، فایلها و تجهیزات جانبی همچون مودمها، پرینترها، درایورهای پشتیبان نوارها و یا درایورهای CD ROM را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.
به واسطه ارتباط شبکه ها در مکانهای مختلف – از طریق خدمات در دسترس شرکتهای تلفن – کاربران به قابلیتهای زیادی دست می یابند که از جمله آنها می توان به : توانایی ارسال E MAIL، به اشتراک گذاری لینکها به اینترنت و برگزاری کنفرانس ویدئویی بلادرنگ با کاربران دوردست اشاره کرد .
بسته ها، درگاهها و پهنای باند
سه اصطلاح معمول مباحث در شبکه عبارتند از :
۱) بسته ها
۲) درگاهها
۳) پهنای باند
ـ بسته
معمولاً سیستمهای شبکه ، داده ها را در قالبهای کوچکتری تحت عنوان “ بسته “ انتقال می دهند و هر بسته عبارت است از اطلاعاتی در مورد مقصد و نوع داده های داخلی . این بدان معناست که مثلاً یک پیغام e mail می تواند به بخشهای کوچکتر تقسیم شده و در بسته های داده ای مختلف حمل شود . آنگاه کامپیوترهای هر دو سوی ارتباط ، با قرار دادن این بسته ها در کنار هم ، بـه پــیام اصلی دست می یابند .
ـ درگاه
“ درگاه “ عبارت است از سوکتی که در پشـت دسـتگاه قرار گرفتــه و سبب اتصال کابــل می شود . به عنوان مثال ، می توانید ۸ دستگاه را به یک سوئیچ ۸ پورته متصل نمائید . برخی دستگاهها به منظور ارتباط داخلی با دستگاه های مشابه ، از یک یا دو پورت افزوده برخوردارند ، لذا یک دستگاه ۸ پورتی می تواند به یک دستگاه ۱۶ پورتی متصل شده و در نتیجه ۲۴ پورت جهت اتصال فراهم سـازد .
ـ پهنای باند
“ پهنای باند “عبارت است از مقدار اطلاعاتی که در هر ثانیه از سیمها و در طول دستگاه شبکه منتقل می شود . این مقدار معمولاً بر حسب بیت در ثانیه ( bps ) اندازه گیری می شود . یک مودم معمولی قادر است حدود ۳۰ تا ۵۰kbs را انتقال دهد ( ۳۰ تا ۵۰ هزار بیت در ثانیه ) ، این در حالی است که یک شبکه محلی اترنت از قابلیت انتقال ۱۰mbps ( در حدود ۱۰ بیلیون بیت در ثانیه ) برخوردار است
اجزای شبکه بندی:
سرویس گیرنده ها و سرورها :
با توسعه شبکه ها و افزایش تعداد کامپیوترها ، یکی از کامپیوترها نقش سرور را – مرکز اصلی ذخیره سازی فایلها یا برنامه های کاربردی اشتراکی – به عهده می گیرد . علاوه بر این سرورها ، امکان ارتباط با تجهیزات جانبی همچون پرینترها را فراهم می سازند . با تنظیم یکی از کامپیوترها به عنوان سرور اختصاص یافته می توانید از صرف هزینه های اضافی اجتناب کنید . به کامپیوترهای متصل شده به سرور ، سرویس گیرنده گفته می شود . شایان ذکر است که شما هیچ نیازی به داشتن یک سرور اختصاصی در شبکه تان ندارید . بلکه می توانید تنها با ارتباط تعدادی از کامپیوترها به هم ، یک شبکه بندی “ نظیر به نظیر “ ایجاد کنید . به این ترتیب کاربران می توانند فایلها و E MAIL ها را با یکدیگر مبادله کرده ، فایلها را برروی هارد درایو یکدیگرکپی کرده و حتی از پرینتر متصل به یک کامپیوتر استفاده کنند . اما با افزایش تعداد کاربران شبکه ، مسئولیت وظایف مدیریتی و اساسی همچون پشتیبانی فایل و ارتقا برنامه ها ، بر دوش سرور اختصاص یافته می افتد .
سیم کشی و کابلها :
سه نوع سیم کشی شبکه (و یا ایجاد رسانه) پایه وجود دارد. این سه عبارتند از:
۱) کابل جفتی به هم تابیده شده
۲) کابل کواکسیال
۳) فیبر نوری.
کابل جفتی به هم تابیده شده:
این کابل از جـمله استانداردهای صنعتــی در نصبهای جــدید می باشد . این سیم به صورتهای مختلفی در بازار موجود است: سیم جفتی به هم تابــیده شده بدون پوشـش درجه ۳ ( اغلب مورد استفاده خسطوط تلفنی می باشد) و سیم UTP درجه ۵ که از جمله استانداردهای جاری شبکه محسوب می گردد .
کابل کواکسیال:
این کابل مشابه کابلهای سیم کشی گرد تلویزیون می باشد . از این سیم به ندرت در شبکه ها ی محلی مدرن استفاده می گردد .

فیبر نوری :
از این کابلها عموماً در تماسهای با سرعت بالا بین دستگاههای “استخوانبندی“ در شبکه های بزرگتر استفاده می شود. در ضمن در برخی از محیط هایی که دارای تعداد زیادی متقاضی می باشند، از فیبر نوری جهت ارتباط ایستگاههای کاری desktop قدرتمند به شبکه و اتصال ساختارهای مجاور استفادهه می شود. این کابل از جمله معتبرترین کابلها محسوب می گردد و تنها مشکل آن، هزینه بالای آن می باشد

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *