0
021284284

درباره ي رشته برنامه نويسي كامپيوتر

دپارتمان آموزش مجازی شرکت جهت علاقه مندان به این دوره ی آموزشی توضیحاتی در این رابطه ارائه داده است. جهت ثبت نام در این دوره کوتاه مدت آموزشی و در یافت گواهینامه آموزشی معتبر در این زمینه به قسمت ( ثبت نام دوره ) مراجعه فرمائید. باتشکر
معرفی اولیه رشته برنامه نویسی   
برنامه نویسان رایانه دستورالعملهائی باجزئیات کامل نوشته و آزمایش وپشتیبانی میکنند. به این دستورالعملها که رایانه برای کار کردن باید از آنها پیروی کند ، برنامه گفته میشود. کار دیگر آنها طراحی و آزمایش کردن ساختارهای منطقی برای حل کردن مسائل توسط رایانه میباشد. بسیاری از نوآوریها در زمینه برنامه نویسی مانند فن آوریهای پیشرفته محاسبه وزبانها و ابزارهای پیچیده برنامه نویسی به برنامه نویسان نقشی جدید داده و بسیاری از کارهای برنامه نویسی دنیای امروز را بوجود آورده اند. عنوان و توصیف کار آنها بسته به نوع سازمانی که درآن کار میکنند متفاوت میباشد. بنابراین ، برنامه نویس رایانه به کسی اطلاق میشود که کار اصلی وی برنامه نویسی است ، اگرچه تفاوتها درمسؤولیتها و سوابق تحصیلی بسیار گسترده است.
این برنامه نویسان هستند که به رایانه ها میگویند که چه باید بکنند. به عنوان مثال از کجا اطلاعات لازم را بگیرند ، چگونه فرایندی بر روی این اطلاعات انجام دهند و از چه تجهیزاتی استفاده کنند. برنامه ها برحسب نوع اطلاعاتی که باید استفاده یا تولید کنند متفاوت میباشند. مثلا برنامه هائی که برای به روز درآوردن اطلاعات مالی به کار میروند از آنهائی که برای شبیه سازی شرایط پرواز دریک شبیه ساز رایانه ای برای تعلیم دادن به خلبانان به کار میروند کاملا متفاوت میباشند. اگرچه برنامه های ساده را میتوان در مدت چند ساعت نوشت ، برنامه هائی که از فرمولهای پیچیده ریاضی استفاده میکنند ویا داده های خود را از سیستمهای مختلف دریافت میکنند ممکن است به یک سال کار نیاز داشته باشند. در بیشتر موارد ، چندین برنامه نویس در قالب یک تیم زیر نظر یک سرپرست برنامه نویسی کار میکنند.
برنامه نویسان برنامه ها را با توجه به خصوصیاتی که به صورت اولیه توسط مهندسین نرم افزار رایانه ویا تحلیل گران سیستم تعیین شده اند مینویسند. پس از اینکه فرایند طراحی پایان میابد ، برنامه نویسان وارد عمل شده و طرح آماده شده را به یک سری از دستورالعملهای منطقی که توسط رایانه قابل پیگیریست تبدیل میکننند. آنان سپس این دستورالعملها را به رمزهای یکی از زبانهای برنامه نویسی رایانه مانند جاوا یا سی تبدیل میکنند. بسته به هدفی که برنامه دنبال میکند ، از زبانهای برنامه نویسی متفاوتی استفاده میشود. مثلا از کوبول بیشتر برای کارهای تجاری ، از فرترن در کارهای علمی و مهندسی و از سی پلاس پلاس در هر دو مورد به شکل وسیعی استفاده میشود. برنامه نویسان عموما به بیش از یک زبان برنامه نویسی تسلط دارند و از آنجائیکه بسیاری از این زبانها به هم شبیه هستند ، آنها نسبتا به سادگی میتوانند زبانهای دیگر را نیز بیاموزند. در عمل برنامه نویسان عنوان خود را یا از برنامه ای که به آن مسلط هستند میگیرند ، مانند برنامه نویس جاوا ، ویا از نوع کار یا محیطی که درآن کار میکنند مانند برنامه نویس بانک داده ها ، برنامه نویس پردازنده مرکزی ویا برنامه نویس اینترنت.
بسیاری از برنامه نویسان ،‌ برنامه های موجود را به روزرسانی و ترمیم میکنند ویا تغییر و گسترش میدهند. آنها وقتی در قسمتی از یک کد که به آن روتین گفته میشود تغییری میدهند ، باید کاربرها را از عملکرد جدید آن روتین آگاه کنند. این کار بوسیله گنجاندن توضیحات لازم در بین کدها انجام میشود ، بدین ترتیب دیگران میتوانند عملکرد برنامه را درک کنند. بسیاری از برنامه نویسان از ابزاهای کمک مهندسی نرم افزاررایانه ای برای خودکار سازی بسیاری از عملیات کد نویسی استفاده میکنند . این ابزارها برنامه نویس را قادر میسازند تا بر روی نوشتن قطعات منحصر به فرد برنامه متمرکز شود ، چرا که این ابزارها قطعات مختلف برنامه در حال ساخت را خودکارسازی کرده وبه جای نوشتن خط به خط ، بخشهای کاملی از کدها را خود به خود بوجود میاورند. این روش باعث بوجود آمدن برنامه هائی یکدست تر و قابل اعتمادتر نیز شده و باحذف مراحل تکراری ، توان بهره وری برنامه نویسان را بالا میبرد.
برنامه نویسان برای آزمایش برنامه ، آنرا پس از نوشتن ، اجرامیکنند تا از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل کنند. اگر اشتباهی دراجرای برنامه وجود داشته باشد ، برنامه نویس باید آن قسمت را تغییر داده و دوباره امتحان کند تا زمانیکه برنامه درست عمل کند. به این کار اشکال زدائی دیباگ ) گویند. برنامه نویسان ممکن است این عملیات اشکال زدائی را تا زمانی که از برنامه استفاده میشود ادامه دهند.)
برنامه نویسان اغلب به دو دسته اصلی تقسیم میشوند. برنامه نویسان برنامه های اجرائی و برنامه نویسان سیستم. برنامه نویسان برنامه های اجرائی، برنامه هایی برای اجرای یک کار خاص ، مثلا صورت برداری از کالاها در یک شرکت ، مینویسند. آنها ممکن است بازنگری یک نرم افزار را به عهده بگیرند. برنامه نویسان سیستم برنامه هائی برای کنترل نرم افزاری سیستمهای رایانه ای مینویسند که دراین زمینه میتوان از سیستمهای عامل ، سیستمهای شبکه و سیستمها ی بانک داده ها نام برد. گروه اخیر ، در مجموعه دستورالعملهائی که نحوه عملکرد شبکه ، ایستگاه کاری و پردازنده مرکزی سیستم را برای اجرای دستورات وارده و نحوه دسترسی به تجهیزات جانبی مانند پایانه ها ، چاپگرها و دیسک خوانها را تعیین میکنند ، تغییرات لازم را میدهند. به دلیل داشتن دانش گسترده از تمامی سیستم رایانه ، برنامه نویسان سیستم ، به برنامه نویسان برنامه های اجرائی دریافتن ریشه مشکلاتی که دربرنامه های آنها پیش میآید کمک میکنند. برنامه نویسان شرکتهای تولید کننده نرم افزاربرای تولید نرم افزارهای سفارشی یا عمومی ، از بازیهای رایانه ای و برنامه های آموزشی گرفته تا برنامه هائی برای نشر رومیزی ، برنامه ریزی مالی ،‌ برنامه ها ی صفحه گسترده ، با متخصصین رشته های دیگر همکاری میکنند.
در بسیاری از موارد این نحوه همکاری در ایجاد بسته های نرم افزاری ، یکی از بخشهای صنعت رایانه که از بیشترین میزان رشد برخوردار است ، کاربرد دارد. در بعضی شرکتها ، بخصوص شرکتهای کوچک ، افرادی به عنوان برنامه نویس ـ تحلیل گر هم مسؤولیت برنامه نویسی و هم تحلیل سیستم را به عهده دارند. زبانهای برنامه نویسی پیشرفته و امکانات برنامه نویسی شیء گرای جدید ، بازده کاری برنامه نویسان و کاربران را افزایش داده است. امکانات رایانه های شخصی و نرم افزارهای جدید تا حدودی مرز بین کار بر و برنامه نویس را از بین برده است. به عنوان مثال بسته های نرم افزاری جدید مانند برنامه های مدیرت صفحه گسترده و بانکهای اطلاعاتی به کاربران امکان نوشتن برنامه های ساده ای را برای دسترسی به داده ها و انجام محاسبات داده است.
برنامه‌نویسی رایانه در فرهنگ واژه غیر متخصصین ممکن است به تمام پروژه ساخت نرم‌افزار یا برنامهٔ رایانه‌ای گفته شود. با این همه برنامه‌نویسی تنها بخشی از فرآیند توسعه نرم‌افزار یا برنامه رایانه‌ای است. اهمیت، توجه و منابع اختصاص داده شده به برنامه‌نویسی، بسته به ویژگی‌های مشخص شده محصول و خواست افراد درگیر در پروژه و کاربران و در نهایت شیوهٔ انتخاب شده مهندسی نرم‌افزار متغیر است.
برنامه‌نویسی کامپیوتر (که اغلب در انگلیسی programming یا coding گفته می‌شود) فرآیند نوشتن، اشکال زدایی(debug) و نگهداری کد منبع (source code) برنامه کامپیوتر می‌باشد. این کد منبع با یک زبان برنامه نویسی نوشته شده است. این کد منبع ممکن است تغییر داده شده یک کد قبلی و یا یک کد کاملا جدید باشد. هدف برنامه نویسی ساختن یک برنامه می‌باشد که یک رفتار خواسته شده را به نمایش بگذارد.
نقش آنها  به این صورت است که مسیول  تبدیل جزییات و گزارش  تمام مسایل و رویه ها به نمودارهای جریان منطقی میباشند،به این منظور که آنها را به زبان کامپیوتر تبدیل کنند.آنها همچنین برنامه های کامپیوتری را توسعه می دهند و مسیولیت نوشتن برنامه ها را هم به عهده دارند.اما برنامه نویسان کامپیوتر چه وظایفی به عهده دارند؟
وظایف:
1-تصحیح خطاها با ایجاد تغییرات مناسب و بعد،چک کردن مجدد برنامه برای اطمینان از عدم وجود خطا.
2-کار کردن با نسخه های آزمایشی برنامه ها برای اطمینان از اینکه درست طراحی شدند و ساختار صحیح دارند.
3-نوشتن نسخه های اولیه و مستندسازی اولیه ی برنامه ها و بررسی های پی در پی به منظور اینکه برای همه قابل فهم باشد.
4-نوشتن،به روز رسانی و نگهداری برنامه های کامپیوتری یا بسته های نرم افزاری برای به عهده گرفتن مشاغل خاص نظیر:ردیابی موجودی ها،ذخیره سازی داده ها و یا کنترل کردن هر نوع تجهیزات دیگری.
5-ملاقات با مدیرعامل،مهندسین و پرسنل فنی برای توضیح دادن هدف برنامه،تشخیص مسایل و مشکلات و پیشنهادهایی برای تغییرات در صورت لزوم به آنها.
6-گسترش دادن برنامه های موجود برای هرچه بیشتر کارا کار کردن.
7-نوشتن،تجزیه و تحلیل،بازبینی و بازنویسی برنامه ها،استفاده از جدول جریان کار، و نمودارها و به کارگیری دانش کامپیوتری و استفاده از منطق نمادی و موضوعات گوناگون.
8-نوشتن راهنما و دستورالعمل برای کاربران نهایی.
9-تحقیق در مورد اینکه آیا شبکه ها،ایستگاه های کاری،واحد پردازش مرکزی سیستم و یا تجهیزات جانبی با دستورالعمل های برنامه ها هماهنگ هستند یا نه؟
10-آماده کردن نمودارهای جریان کار که ورودی ها و خروجی ها و عملیات منطقی را توصیف کند و آنها را به مجموعه ای از دستورالعمل ها که به زبان کامپیوتری نوشته شدند تبدیل نماید.
11-تجزیه و تحلیل سیستم ها برای نگه داری و کنترل نرم افزارهای سیستم کامپیوتری.
12-با مشورت و کمک به اپراتورهای کامپیوتری یا تحلیل گران سیستم به رفع مشکلات در نرم افزارهای کامپیوتری کمک می کند.
13-انتساب،هماهنگی و بررسی کار و فعالیت های کارکنان.
14-همکاری با تولیدکنندگان کامپیوتر و سایر کاربرها برای توسعه و ارتقای نرم افزارهای جدید.
15-آموزش زیردستان در مواردی مانند برنامه نویسی و کد کردن برنامه ها.
زبانهای برنامه نویسی:
زبان‌های برنامه‌نویسی ساختارهای زبانی دستورمداری در رایانه‌ها هستند که به‌وسیلهٔ آنها می‌توان یک الگوریتم را به‌وسیلهٔ ساختارهای دستوری متفاوت برای اجرای رایانه توصیف کرد و با این روش امکان نوشتن برنامه جهت تولید نرم‌افزارهای جدید بوجود می‌آید. معمولاً هر زبان برنامه‌نویسی دارای یک محیط نرم‌افزاری برای وارد کردن متن برنامه، اجرا، همگردانی و رفع اشکال آن هستند.
یک زبان برنامه نویسی یک زبان مصنوعی است که برای بیان محاسباتی که توسط یک ماشین (مخصوصا رایانه) قابل انجام است، طراحی شده‌است.زبان‌های برنامه نویسی برای ایجاد برنامه‌هایی به کار می‌روند که رفتار یک ماشین را مشخص می‌کنند، الگوریتم دقیق را بیان می‌کنند، و یا روشی برای ارتباط انسانند.
اولین زبان برنامه نویسی به قبل از اختراع رایانه باز می‌گردد، و برای هدایت رفتار ماشین‌هایی مانند دستگاه‌های نساجی اتوماتیک و نوازنده‌های پیانو به کار می‌رفت. هزاران زبان برنامه نویسی خلق شده‌اند، بیشتر در زمینهٔ رایانه، زمینه‌ای که هر ساله بسیاری دیگر ایجاد می‌شوند.
تعدادی از زبان‌های برنامه‌نویسی به شمار زیر هستند :
•    اسمبلی (Assembly)
•    لیسپ (LISP)
•    بی (B)
•    بی سی پی ال (BCPL)
•    سی (C)
•    سی‌پلاس‌پلاس (++C)
•    سی پلاس پلاس/سی ال آی(C++/CLI)
•    پاسکال (Pascal)
•    جاوا (Java)
•    سی‌شارپ (#C)
•    جی شارپ (#j)
•    جی پلاس پلاس (++j)
•    اف شارپ (#f)
•    بیسیک (Basic)
•    پایتون (Python)
•    پرل (Perl)
•    پی‌اچ‌پی (PHP)
•    ای اس پی (ASP)
•    ای اس پی دات نت (ASP.Net)
•    Matlab
•    وی بی دات نت (VB .Net)
•    دلفی (Delphi)
•    ویژوال بیسیک (visual basic)
•    لینگو (Lingo)
محیط کار
محیط کاری برنامه نویسان معمولا دفاتر کار راحت میباشد. بسیاری از برنامه نویسان برای تحویل به موقع پروژه ها وحل کردن مسائل مهم کاری ، مجبور به کار برای ساعتهای طولانی و اضافه کاری هستند. باتوجه به فن آوریهای روز ، ارتباط از راه دور برای بسیاری از متخصصین رایانه از جمله برنامه نویسان به صورت یک امر عادی در آمده است. با گسترش شبکه های رایانه ای ، برنامه نویسان بیشتری توانائی ارتباط با رایانه ی مشتری از راه دور را برای برطرف کردن ایرادها و مشکلات پیش آمده بدست آورده اند.
همانند بسیاری مشاغل دیگر ، برنامه نویسان نیز باید ساعتهای زیادی را جلو رایانه به تایپ کردن مشغول باشند که این کار آنها را مستعد خستگی چشم ،‌ کمردرد و مشکلات دست و مچ دست مانند سندروم تونل کارپال میکند.
دروس مهارتی این رشته عبارتند از
برنامه نویسی با زبان Visual Basic – رایانه کار درجه ۱ – رایانه کار درجه ۲
دروس تکمیلی این رشته عبارتند از:
کار آفرینی –کارورزی –قانون کار – بهداشت وایمنی کار
توضیح:
برنامه نویس مستقل به فردی گفته می‌شود که بصورت انفرادی اقدام به انجام پروژه‌های کامپیوتری و نرم افزاری بصورت قرار دادهای کوتاه مدت انجام می‌دهد. با توجه به رشد روز افزون صنعت نرم افزار و تکنولوژیهای مربوطه، نیاز به برنامه نویسان، طراحان و مشاغل مربوط به این صنعت و تکنولوژی هر روز بیشتر می‌شود. این تقاضا به قدری است که امروزه هر فردی برای انجام کارهای روزمره خود نیاز به کامپیوتر را احساس می‌کند. دیگر اجرا و انجام پروژه‌ها و برنامه‌ها مختص به سازمانها و ارگانهای بزرگ نیست! امروزه حتی یک فرد عادی نیز، برای انجام محاسبات کاری روزمره احتیاج به کامپیوتر و برنامه نویسی دارد. بطور مثال ممکن است مهندسی نیاز به برنامه مخصوصی داشته باشد که مقادیری را محسابه و تجزیه تحلیل نماید و این برنامه را در بین برنامه‌های تجاری ارائه شده در بازار پیدا نکند و یا مثال بسیار ساده تر پروژه‌های دانشجویی می‌باشد که یک دانشجو برای موفقیت در دروس خود باید انجام دهد اما در اکثر مواقع بخاطر کم تجربگی نیاز به کمک در انجام پروژه دارد… با توجه به این رشد و تقاضا، نیاز به ساختار جدیدی حس می‌شود که پاسخگوی درخواست برنامه نویسی بصورت تخصصی یا مستقل باشد.
بازار کار رشته برنامه نویسی    
فرصت ها:
برنامه نویسان در هر صنعتی ممکن است به کار گرفته شوند اما بیشترین فرصتهای شغلی در صنعت خدمات رایانه و تحلیل داده ها که وظیفه نوشتن و فروش نرم افزارها را به عهده دارند میباشد. تعداد زیادی از برنامه نویسان نیز در شرکتهای ارائه کننده خدمات مهندسی و مدیریتی ، شرکتهای مخابراتی ، تولید کننده های رایانه و تجهیزات دفتری ، مؤسسات مالی ، شرکتهای بیمه ، مؤسسات آموزشی و ادارات دولتی به کار مشغولند.
بسیاری از برنامه نویسان رایانه به صورت موقتی و قراردادی و یا برای ارائه خدمات مشاوره ای به خدمت گرفته میشوند. مثلا یک شرکت خرید و فروش ممکن است برای راه اندازی یک سیستم جدید مدیریت سرویس دهی به مشتریان به کار چندین برنامه نویس به صورت موقت نیاز داشته باشد. این نحوه کار کردن به شرکتها اجازه میدهد تا برحسب نیاز کاریشان افرادی با تخصصهای خاص و معمولا آشنا به آخرین فن آوریها را بدون نیاز به باز آموزی کارکنان خود شرکت به کار گیرند. این قراردادها ممکن است چند هفته ای یا حتی چند ساله باشند.
آموزش و ادامه تحصیل
آموزش برنامه نویسی در سطوح مختلفی از کلاسها ی آموزشی گرفته تا تحصیلا ت دانشگاهی انجام میشود . استخدام کنندگان معمولا به میزان دانش فرد در زبانهای برنامه نویسی توجه دارند و برنامه نویسان نیز میتوانند در یکی یا چندین زبان برنامه نویسی مانند جاوا یا سی مدرک بگیرند. برای کار یابی در صورتی که فرد مدرک نداشته باشد ، باید از تجربه کاری زیادی برخوردار باشد. حتی در مورد کسانی که مدرک برنامه نویسی دارند ،‌ استخدام کنندگان تاکید اصلی را بر روی تجربه قبلی میگذارند.
با وجود اینکه برنامه نویسان باید با زبانهای سنتی برنامه نویسی آشنا باشند ، اما تاکید اصلی امروزه بر روی زبانهای جدید شیء گرا و نسل چهارم و پنجم زبانها که از رابط گرافیکی کاربر استفاده میکنند میباشد. استخدام کنندگان افرادی را که با تجارت و زمینه کاری آنها آشنا باشند را ترجیح میدهند.
برای برنامه نویسی سیستم که در بالا به آن اشاره شد ، دانش وسیع درباره سیستمهای عامل مختلف ضروری است. این شامل توانائی طراحی سیستم عامل برای کار با انواع مختلف سخت افزار و سازگار سازی سیستم برای برآوردن نیازهای خاص یک شرکت نیز میباشد. این برنامه نویسان باید با کار با سیستمهای پایگاه داده ها مانند اوراکل نیز آشنائی لازم را داشته باشند.
یک برنامه نویس باید توانائی تفکر به روش منطقی و توجه به جزئیات را داشته باشد. این کار نیاز به شکیبائی ، مداومت و توانائی کار تحلیلی دقیق بخصوص تحت شرایط فشار دارد. ابتکار و قدرت تخیل نیزبرای طراحی راه حلها و پیشگیری از خطاها از شروط لازم میباشند. برنامه نویسان سیستم باید توانائی کار بر روی مفاهیم انتزاعی و تحلیل فنی را داشته باشند. از انجائیکه در بسیاری موارد برنامه نویسان به صورت تیمی کار میکنند و با کاربرها سروکار دارند ،‌ باید قادر به ارتباط برقرار کردن با کارمندان غیر فنی نیز باشند.
تازه کارها ممکن است به تنهائی بر روی یک برنامه اولیه کار کنند ویا به همراه برنامه نویسان با تجربه و به صورت تیمی به کار گرفته شوند. درهر صورت این افراد تازه کار باید تحت نظارت مستقیم حرفه ایها قرارگیرند. به علت رشد سریع فن آوری ، برنامه نویسان مجبور به شرکت در دوره های مکرر باز آموزی میباشند.
چشم انداز آینده
بیشترین رشد در زمینه برنامه نویسی سیستم و اجرائی درآینده درزمینه های تجزیه و تحلیل داده ها ، تهیه نرم افزار و خدمات مشاوره ای رایانه خواهد بود. اما رشد برنامه نویسی نسبت به دیگر رشته های تخصصی رایانه کند تر است . با رشد سریع فن آوری ، نرم افزارهای پیچیده رایانه ای امروزه قادر به نوشتن بسیاری از کدهای پایه ای برنامه میباشند واین مسئله نیاز به برنامه نویسهای بیشتر را برای انجام اینگونه کارهای تکراری از بین برده است . پیشرفت در تولید بسته های نرم افزاری ، ابزارها و زبانهای برنامه نویسی پیشرفته و رشد توانائی کاربرها در طراحی ، نوشتن و اجرای برنامه های خاص خودشان بدین معناست که بسیاری از کارهای عملیاتی برنامه نویسی قابل انتقال به دیگر مشاغل میباشند. با بالا رفتن سطح نوآوری و پیچیدگی فنی ، برنامه نویسان با رقابت بیشتری در سطح بین المللی روبرو میشوند ،‌ چرا که شرکتها قادر به سفارش دادن برنامه نویسی با قیمت کمتر به کشورهای دیگر میباشند.
با اهمیتی که امروزه شبکه ها و محیطهای اینترنتی پیدا کرده اند ، شرکتها به دنبال برنامه نویسانی هستند که قادر به تبادل داده ها و پیاده سازی تجارت الکترونیک و استراتژیهای اینترانت باشند. از دیگر زمینه های مورد توجه ، مولتی مدیا و برنامه نویسی مشتری/ سرویس دهنده میباشند. راز موفقیت یک برنامه نویس در آینده پیش رفتن با فن آوری روز، تبحر دربرنامه نویسی پایگاه داده ها و اینترنت و تلفیق مدرک دانشگاهی با تجربه کاری میباشد.
زمینه های اشتغال مهارت آموختگان رشته برنامه نویسی:
منشی کامپیوتر، مسئول کارگاههای آموزشی، کمک مربی آموزش کامپیوتر، راهبر سیستمهای کاربردی کامپیوتر، مسئول آرشیو های نرم افزاری، کمک برنامه ساز سیستمهای کاربری کامپیوتر،برنامه ساز سیستمهای کاربردی کامپیوتر، مربی آموزشی کامپیوتر،دستیار تولید کننده سیستمهای   کامپیوتری ،مستند ساز سیستمهای کامپیوتری، نصب کننده وراهبر دستگاههای ریز کامپیوتری، سرپرست اتاق ریز کامپیوتر، سرپرست راهبری شبکه های محلی کامپیوتر و راهبر روند های کنترل فرایند های صنعتی
آموزش های رسمی مورد نیاز:
بازار به دنبال برنامه نویسانی است که سطح آموزش و تجربه ی بالاتری داشته باشند.
كارفرماياني كه براي مقاصد مهندسي يا علمي از رايانه استفاده مي‌كنند بيشتر متقاضي استخدام فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند که در رشته های کامپیوتر،علوم اطلاعاتی،ریاضیات،فیزیک و علوم مهندسی فارغ التحصیل شده اند.در حالی که کارفرمایان دیگر که برای کاربردهای بازرگانی و تجاری از رایانه استفاده می کنند، فارغ التحصیلانی را می خواهند که علاوه بر تسلط به برنامه نویسی،فارغ التحصیل رشته های بازرگانی یا سیستم های اطلاعاتی باشند.
نحوه ی کسب تجربه:
در صورت نداشتن مدرک تحصیلی مربوط،افراد متقاضی این پست باید از تجربه و مهارت کافی  برخوردار باشند.البته با وجود مدرک تحصیلی،کارفرمایان همچنان بر تجربه تاکید بیشتری می ورزند.در هر صورت فارغ التحصیلان می توانند با شرکت در دوره های کارآموزی و آموزشی فوق العاده،چشم انداز شغلی خود را بهبود بخشند.
نحوه ی کسب مهارت های فنی مورد نیاز:
از آنجايي كه تكنولوژي به سرعت در حال تغيير و تحول مي‌باشدبه همين خاطر برنامه‌نويسان بايد به طور مرتب و مستمراز طريق شركت در كلاسها و دوره‌هاي آموزشي مختلف مهارتهاي خود را روزآمد نمايند. در بيشتر مواقع دوره‌هاي مذكور توسط كارفرمايان و يا شركتهاي نرم‌افزاري براي برنامه‌نويسان ترتيب داده مي‌شوند. در هر صورت شركت در دوره‌هاي آموزشي فوق‌العاده و ضمن خدمت براي برنامه‌نويسان يك ضرورت هميشگي به شمار مي‌رود. علاوه بر آن با وجودي كه تسلط بر زبانهاي سنتي برنامه‌نويسي همچنان يك امر اجتناب‌ناپذير براي برنامه‌نويسان محسوب مي‌شود ولي اين افراد بايد با زبانها و ابزارهاي برنامه‌نويسي جديد و هدفمند كه مستلزم تسلط بر برنامه‌نويسي سيستمي و واسط‌هاي كاربري گرافيكي هستند، آشنايي كافي داشته باشند.
در اين ميان دارا بودن گواهينامه فني يا حرفه‌اي ساده‌ترين روش اثبات سطح مهارت یک برنامه نویس به شمار می رود. در زمينه برنامه‌نويسي سيستم هم افراد واجد صلاحيت بايد علاوه بر تسلط كامل بر سيستم‌هاي عامل قادر باشند با سيستم‌هاي ويژه پايگاه داده‌ها نيز كار نمايند.
آینده ی شغلی:
به طور كلي برنامه‌نويسان تازه كار بايد حتماً تحت نظارت يك فرد باتجربه به كار مشغول شوند. در حالي كه افراد با تجربه و ماهر اين گروه،كه خود را با نوآوريهاي روز فناوري روزآمد نگاه مي‌دارند،از چشم‌انداز شغلي بسيار خوبي برخوردار بوده و به راحتي مي‌توانند به تنهايي و يا در قالب يك تيم پروژه به فعاليت برنامه‌نويسي بپردازند. اين قبيل افراد در شركتهاي بزرگ معمولاً به كار نظارت و يا رهبري تيم پروژه گمارده مي شوند. برنامه‌نويسان نرم‌افزارهاي كاربردي مي‌توانند بعد از كسب مقداري تجربه و شركت در دوره‌هاي آموزشي مربوطه به برنامه‌نويسي سيستم‌هاي عامل نيز مشغول شوند. اين افراد همچنين مي‌توانند با كسب تجربه كسب و كاري و بازرگاني كافي به پست‌هاي شغلي تحليل‌گر برنامه‌نويسي،تحليل‌گر سيستم‌هاي عامل و يا مشاغل مديريتي ارتقاء يابند. در صورت كسب دانش و تجربه با زبانهاي پيشرفته برنامه‌نويسي و سيستم‌هاي عامل،برخي از افراد اين گروه وارد زمينه‌هاي تحقيقي و توسعه‌اي نظير مولتي‌مديا يا فناوري اينترنت مي‌شوند. علاوه بر اين به خاطر اين كه كارفرمايان بيشتر مايل به مناقصه گذاشتن فعاليتهاي برنامه‌نويسي خود هستند،به همين خاطر برنامه‌نويسان ماهر و خبره از فرصتهاي بسيار خوب درآمدي نسبت به بقيه برخوردار مي‌باشند.
توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه رشته برنامه نویسی
مهارتهای نرم افزاری/کسب و کاری:
در بيشتر مواقع كارفرمايان كارجوياني را براي استخدام ترجيح مي‌دهند كه واجد مهارتهاي عمومي كسب و كاري و تجربه مربوط به عمليات‌هاي شركت باشند. از طرف ديگر هنگام استخدام و بكارگيري برنامه‌نويسان،كارفرمايان بيشتر به دنبال افرادي هستند كه علاوه بر تسلط بر مهارتهاي ضروري برنامه‌نويسي،از قدرت تفكر منطقي و توجه ويژه به جزئيات نيز برخوردار باشند. در حقيقت اين زمينه شغلي مستلزم صبر فراوان،مقاومت و فعاليت در محيط‌هاي پرفشار و پراسترس است. براي نوشتن يك برنامه نرم‌افزاري و تست آن به منظور يافتن محدوديتها و مشكلات احتمالي برنامه،دارا بودن قوه تخيل قوي و ذكاوت فراوان از اهميت زيادي برخوردار مي‌باشد. در اين ميان توانايي كار با مفاهيم مبهم و انتزاعي و قوه تجزيه و تحليل فني و تكنيكي نيز از موارد بسياري حائز اهميت براي برنامه‌نويسان سيستم‌هاي عامل به شمار مي‌رود. زيرا آنها نرم‌افزاري را تهيه و طراحي مي‌كنند كه عمليات رايانه در كنترل آن مي‌باشد. مضاف بر اين از آنجايي كه از برنامه‌نويسان انتظار مي‌رود تا در يك تيم پروژه به فعاليت مشغول شده و مستقيماً در تعامل با كاربران باشند،به همين خاطر كارفرمايان بيشتر در پي بكارگيري افرادي از اين گروه برمي‌آيند كه قادر به برقراري ارتباط و مكاتبه و مذاكره با افراد غيرفني و ناوارد هستند.
اطلاعات دانشگاهی رشته برنامه نویسی
نحوه راهیابی به مقاطع تحصیلی بالاتر:
دانش آموزان این رشته پس از گذراندن دروس خود با موفقیت مدرک دیپلم کامپیوتر را کسب می نمایند ، که در صورت علاقه به تحصیل می .توانند به طرق ذیل در سطوح بالاتر ادامه تحصیل دهند.
بدون گذراندن دوره پیش دانشگاهی در آزمون سراسری دوره ی کاردانی پیوسته شرکت نموده و پس از احراز قبولی در یکی از آموزشکده های .فنی حرفه ای سراسر کشور ادامه تحصیل داده وموفق به اخذ مدرک کاردانی شوند.
بدون گذراندن دوره پیش دانشگاهی در آزمون سرسسری دانشگاه آزاد اسلامی شرکت نموده و پس از احراز قبولی ،در دوره کاردانی پیوسته ادامه .تحصیل داده و موفق به اخذ مدرک کاردانی شوند.
در آزمون تغییر رشته یکی از دوره های پیش دانشگاهی هنر ،علوم ریاضی ، علوم تجربی ، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی شرکت نموده و پس از احراز قبولی ، دوره مذکور را گذرانده و پس از طریق آزمون سراسری دانشگاههای دولتی و آزاد اسلامی ادامه تحصیل داده و موفق به .اخذ مدرک کارشناسی شوند
فارغ تحصیلان تعدادی از رشته های کاردانی فنی و حر فه ای که در دوره کارشناسی نا پیوسته رشته تحصیلی آنان مصوب گردیده است ، می توانند در آزمون ورودی مربوط شرکت نموده و پس از احراز قبولی ، در دانشگاه های طرف قرار داد آموزش و پرورش ادامه تحصیل داده و موفق .به اخد مدرک کارشناسی شوند
کلیه فارغ التحصیلان دوره کاردانی پیوسته ، می توانند بدون گذراندن دوره پیش دانشگاهی در آزمون سراسری دانشگاههای دولتی و آزاد اسلامی شرکت نموده و پس از احراز قبولی در مقطع تحصیلی بالاتر ادامه تحصیل دهند.
کلیه فارغ التحصیلان دوره کاردانی پیوسته؛ می توانند بدون گذراندن دوره پیش دانشگاهی در آزمون سراسری دانشگاه های دولتی و آزاد اسلامی شرکت نموده و پس از احراز قبولی در مقاطح تحصیلی بالاتر ادامه تحصیل دهند.
بدون گذراندن دوره پیش دانشگاهی و بدون شرکت در آزمون ورودی؛ در مراکز آموزش پودمانی دانشگاه جامع علمی-کاربردی مشغول به تحصیل شده و موفق به اخذ مدرک کاردانی گردند.
مشخصات بر گزاری آزمون های ورودی مراکز آموزشی دوره های کاردانی پیو سته کامپیوتر:
الف) دانشگاه آزاد اسلامی
زمان آزمون : تیر ماه – زمان توزیع دفتر چه ها:دی ماه
ب) دانشگاه جا مع علمی -کاربردی بصورت ترمی
زمان آزمون : دی ماه – زمان توزیع دفتر چه ها : دی ماه
ج) دانشگاه جا مع علمی -کاربردی بصورت پودمانی
پذیرش دانشجو در شهریورماه و بهمن ماه به صورت فرا گیر انجام میگردد.
د) اموزشکده های فنی وحرفه ای
زمان آزمون : مرداد ماه- زمان توضیع دفترچه ها : خرداد ماه

دیدگاه کاربران
  • رضا 29 دی 1399

    سلام مم رشته تحصیلیم کامپیوتر هست میخوام بدونم رشته برنامه سازی در ماه حدود چفدر هست اصلا می ارزه وقتمو صرف این رشته کنم د

  • رضا 29 دی 1399

    سلام من رشته ی تحصلیم کامپیتور هست و نمیدونم برم رشته برنامه نویسی اصلا درآمد خوبی داره برام یان

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *