0
021284284

برند موفق چگونه ساخته می‌شود؟

شما باید تصویر برند را بسازید، خوب و درست شناخته شوید، همان محصول و خدمتی که مشتریان می خواهند به آنها ارائه دهید و عقایدتان را با آن ها به مشارکت بگذارید.

برندهای موفق محلی متعددی تاکنون در ایران برند سازی را به درستی انجام داده اند. کافه مون (در شهر یزد) عمل روزمره خریدن یک فنجان دمنوش را به یک تجربه به یاد ماندنی تبدیل می کند و این کار را به واسطه ایجاد یک برند به یاد ماندنی انجام می دهد.

یک برند منحصربه فرد و یک لوگو ی به یادماندنی که دمنوش را نه فقط یک دمنوش، بلکه یک حس خوشایند و مکانی با آرامش برای رفتن و دیده شدن می سازد. برند مون یک فرهنگ خلق کرد.
ضرورت وجود یک برند موفق

زمانی که محصولی را نام گذاری می کنید، طبیعی است که بخواهید آن را تفسیر کنید. این مسیر قطعا مستقیم ترین راه برای انتخاب یک نام مرتبط خواهد بود. شرکت های تاریخی و شناخته شده ای هستند که نام آن ها کارشان و محصولشان را توضیح می دهد. به عنوان مثال: شرکت صنایع راهسازی و معدن ایران

در حالی که این نام های توصیفی احتمالا برای کسانی که نام گذاری را انجام داده اند بسیار راحت بوده است، خود نام ها عمر خیلی بلندی ندارند و باید تبدیل به نام های اختصاری شوند.

به جای توجه به نام های برندی که به سادگی برند را تفسیر می کنند، راه هایی پیدا کنید که در رابطه با چگونگی رفتار برند ، خلاقانه فکر کنید. یک نام مرتبط می تواند شخصیت جالب توجه یک برند را منتقل کند، چیزی جالب در مورد محصول یا خدمت بیان کند یا این که می تواند در ارتباط با مخاطبان منتخب باشد و به زمینه فرهنگی آن ها مربوط گردد.

به عنوان مثال شوینده Bioclean را در نظر بگیرید. این نام نمادی از تمیزی و ارگانیک است. این نام کمک می کند که مخاطب به جای این مواجهه با نامی که فقط نمایانگر کفش است، به ایده نمادین آن متصل گردد.

برندهایی که با استفاده از نام های توصیفی فقط از طریق منافع کاربردی ارتباط برقرار می نمایند، فرصت ایجاد یک رابطه پرقدرت با مشتریان خود را از دست می دهند. یک نام پرقدرت و مبتنی بر ادراک، داستانی می گوید که به صورت استعاری به محصول یا شرکت مربوط می گردد.

برای پشت سر گذاشتن میل به نام های توصیفی و قدم گذاری به محدوده خلاقه، اینجا چند پیشنهاد ارائه شده است تا از رنج مرتبط بودن نام خلاص شوید البته فراموش نکنید که نام های بی معنا امکان ثبت در اداره ثبت علائم تجاری را ندارد و باید یک مفهوم در فرهنگ دهخدا برای این منظور یافت:

۱- به جای این که تلاش کنید دقیقا کاری را که برند انجام می دهد توصیف کنید، به اسم هایی توجه کنید که پیشنهاد دهنده هستند؛ پیشنهاد چیزی که برند انجام می دهد یا فلسفه آن.

۲- به نام های مدرن برند ها دقت کنید. شما باید به عنوان کلمه را توجه کنید و بعد به عنوان نام برند. به عنوان مثال اپل چگونه سخت افزار کامپیوتر، موسیقی یا گوشی تلفن همراه را توصیف می نماید؟

۳- برند را با دیگران بازگو کنید تا عکس العمل آن ها را ببینید. آیا کنجکاو می شوند، ناراحت می شوند، گیج می شوند یا حس بد پیدا می کنند؟ اگر آن ها تمایلی به بیشتر دانستن پیدا می نمایند؟ نامی که انتخاب کرده اید در مسیر درستی قرار دارد. اگر بی حوصلگی نشان دادند، گیج شدند یا ناراحت شدند، نامی که برگزیده اید نیازمند بازنگری است.

۴- یک بخش توصیفی متناسب با برند بعد از نام برند قرار دهید تا طبیعی تر به نظر برسد و در مراحل اولیه استفاده از نام درک آن را آسان نماید. به عنوان مثال ایران خودرو.

وقتی قدم به منطقه خلاقیت و نوآوری می گذارید، به خاطر داشته باشید که یک برند موفق، کاری بیش از ایجاد ارتباط در مورد موضوع یا حتی انتقال شخصیت آن برند صورت می هد؛ یک نام تجاری موفق، در واقع بنیاد و شالوده ارتباط با مشتری را بنا می نماید. نامگذاری برند موفق هم هنر و هم علم شناخت مبدا و رمز معانی کلمات، عکس العمل های حسی به اصوات معین و توصیف بصری یک برند می باشد.

قصد داریم در این مقاله به بررسی اینکه چگونه می توان این کار را انجام داد، در سه گام بپردازیم:

گام نخست: تصویر برند (ImageBrand) را با مهارت بسازید

جلب توجه دیگران به برند، نیاز به نفوذ در دید مشتری دارد. تلاش شما برای آن است که برند را در مقابل افرادی که نمی خواهند تصمیمات خرید شان را تغییر دهند، قرار دهید. برند باید به اندازه ای قوی باشد که مشتری را مجبور به خارج شدن از مسیر عادی کند.

این فرایند با یک اسم (Brand Name) شروع می شود. هر اسمی با تکرار کافی به یاد ماندنی می گردد. این اسم می تواند مثل رستوران بوف ، فراورده های پگاه ، صنایع غذایی مینو و …  یک اسم توصیفی، توضیحی باشد و شاید یک کلمه ساختگی یا مبهم باشد که دارای قدرتی برای خلق یک ارتباط احساسی بادوام است. مثل برند کاله و یا صندلی اداری نیلپر. برندهایی با اسامی مبهم در رقابت، منحصربه فرد و به یاد ماندنی تر هستند. همچنین این برند می تواند یک نام خانوادگی باشد که نشان دهنده اعتبار، مهارت و استاندارد اخلاقی مالک شرکت باشد.

نشان تجاری (Logo)  شما نیز دارای اهمیتی مشابه نام برند است. لوگو، اولین ارتباط عمیق درونی است که مشتری با برند برقرار می نماید و حس توجه به برند را بر می انگیزد. اولین وظیفه یک لوگو پاسخ به سوالاتی است از قبیل اینکه “شما چه کسی هستید؟ چه می کنید؟ و به چه کار مشتری می آیید؟”

شاخص های عملی دیگری هم در طراحی لوگو وجود دارد. که این موارد عبارتند از:

۱- به خوبی در اندازه های مختلف و رسانه های گوناگون قابلیت ایجاد داشته باشد.

۲- حساسیت  های مخاطبان هدف را منعکس نماید.

۳- راحت و مستقل قابل تشخیص باشد.

۴- نیت و پیام برند باید کاملا شفاف باشد.

در حالت ایده آل، یک لوگو خوب باید بتواند ارتباطی احساسی و هویت شرکت شما را انتقال دهد. ذکاوت نهفته در یک لوگو ی مفهومی باید عکس العملی دریافت نماید تا آنچه شما انجام می دهید را منتقل کند و شخصیت برند را به تصویر بکشد.

گام دوم: برند موفق درست شناخته می شود (Recognition)

روند مبدل گردیدن به برند خوب در ذهن مصرف کنندگان رخ می دهد. تعهدات یک برند برای جذابیت های خاصی ایجاد می کند و عملیاتی نمودن این تعهدات است که برای برند، مشتری خلق می نماید.

جلب توجه از طریق رسانه های سنتی ، تبلیغات، ترویج ، نمایشگاه های تجاری ، بازاریابی مستقیم، رخدادها، کتاب های راهنما و حتی بازاریابی از طریق گوگل نیاز به پول دارند و بسیاری از شرکت های نوپا پول زیادی ندارند. رسانه های اجتماعی ، به وجود آورنده فرصت های تبلیغاتی بسیار خوبی برای کارآفرینان کم سرمایه هستند.

برخی رهنمودهای مهم برای ایجاد اثربخش برند به کمک  Twitter، Face book، You Tube، وبلاگ ها و دیگر رسانه های اجتماعی عبارتند از:

گوش کنید، حرف نزنید.

دیگر زمان اینکه هرچه به ذهنتان می رسد یا گزارش موضوعات بی ارزش اتمام یافته است. اول گفتگوها را گوش کنید و سپس مشارکت نمایید.

بپرسید، نگویید.

هدف، توسعه تعاملات است. نظرات خود را تغییر دهید و قبل از اینکه دیگران شروع کنند به مباحثات پایان دهید.

اصیل باشید و یک داستان داشته باشید.

رفتاری متناسب با شخصیت برند خود داشته باشید. به این شخصیت عمق دهید و اصیل باشید.

جالب و بخشنده باشید.

با تمام توان علمی که دارید در مکالمات شرکت کنید.

علاقه مند و پاسخگو باشید.

نیاز مشتریان را بشنوید، سپس تخصصتان را به نحوی که گویی هیچ انگیزه ای جز کمک ندارید، ارائه کنید.

یک نتیجه خوب داشته باشید و تشکر کنید.

به پیروانتان (Follower) چیزی خاص و منحصربه فرد جایزه دهید و از آنها به خاطر پیروی از برند تشکر کنید و خود را در حال و هوای آنها قرار دهید.

گام سوم و نهایی: برند موفق نیازهای مشتریان درست شناسایی می کند

پتانسیل موفقیت یک برند در زمان راه انداختن یک شرکت با بودجه ای محدود، بیشتر بر اساس میزان اشتیاق کارآفرین در خلق ایده های منحصربه فرد است تا مبتنی بر تحقیقات بازاریابی صورت می پذیرد. روش های مختلف تحقیقات بازاریابی را از روش های مختلف و علمی می توانید صورت دهید.

در پایان اگر هنوز فکر می کنید پیدا کردن یک نام برند موفق دشوار است، از مشاورین پارک بازاریابی ایران بهره برداری نمایید

 

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *