0
021284284

اقداماتی که در بازاریابی دیجیتالی نباید انجام داد

برخی اشتباهات ساده در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی با تحقیقات صورت گرفته احصاء شده که در اینجا به برخی از آنها اشاره می‌شود.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات و ارتباطات خبرگزاری تسنیم، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی در حال حاضر برای رشد کسب‌وکارها امری حیاتی تلقی می‌شود و از این حیث پلت‌فرم‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی شکل گرفته‌اند.

قطعا در چنین شرایطی چه یک استارت‌آپ داشته باشید یا شرکتی با سابقه‌ طولانی، بستر رسانه‌های اجتماعی چشم‌انداز بازاریابی شما را متحول خواهند کرد و برای رشد آگاهی نسبت به محصولات یا خدماتتان بسیار مهم هستند.

لذا باید راه‌های استفاده درست از این ظرفیت و فضا را دانست زیرا هرگز شانس دوباره‌ای برای ایجاد اولین برداشت خوب از برندتان در رسانه‌های اجتماعی را نخواهید داشت؛ برداشت‌های اول سریع، قدرتمند و پایدار هستند.

در این‌جا برخی اشتباهات ساده در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی را معرفی می‌کنیم تا بتوانید از انجام آنها جلوگیری کنید:

  • نداشتن استراتژی رسانه‌های اجتماعی

شرکت‌هایی که استراتژی رسانه‌های اجتماعی ندارند هرگز نمی‌توانند پیام‌های مؤثر به مخاطبان خود ارائه کنند. بدون داشتن یک استراتژی مناسب، ارتباطاتی از هم‌ گسیخته و سر در گم شکل می‌گیرد. باید یک‌ صدای متمایز، اهدافی قابل‌ اندازه‌گیری، سیاستی برای رسانه‌های اجتماعی و یک تقویم انتشار محتوا داشته باشید.

بدون این‌ موارد فقط کورکورانه در رسانه‌های اجتماعی محتوا ارسال خواهید کرد و سرمایه‌ برندتان را کاهش خواهید داد. یک استراتژی رسانه‌های اجتماعی مشخص شما را در مسیری قرار می‌دهد که در آن محتوای جذاب و مفیدی ارائه دهید که به‌یادماندنی باشد.

  • ایجاد حساب کاربری در بسیاری از رسانه‌های اجتماعی

از ثبت‌نام در هر رسانه‌ ‌اجتماعی که وجود دارد، خودداری کنید. مهم است که در بیش از یک مکان حضور داشته باشید اما این کار زمانی مؤثر است که شما در شروع کار قرار دارید یا صاحب کسب‌وکاری کوچک هستید.

اگر در یک رسانه ماهر عمل کنید خیلی ساده‌تر و مؤثرتر است تا اینکه بخواهید سریعاً به رسانه‌ اجتماعی دیگری وارد شوید. اگر برای حضور در Facebook، Twitter، Pinterest، YouTube، Instagram، Vimeo، LinkedIn، Google+، Slide share، Snapchat و ارسال یادداشت در همه‌ آنها عجله دارید مانند کسی خواهد بود که نمی‌داند چه‌کار می‌کند.

در نهایت زمانی که نتوانستید زمان و انرژی مناسب را به همه‌ این رسانه‌های اجتماعی اختصاص دهید و مجبور شدید بعضی از آنها را کنار بگذارید این اشتباه بدتر به نظر خواهد آمد. آیا شما از شرکتی که بی‌منطق عمل می‌کند چیزی خواهید خرید؟ این نوع فعالیت هیچ کاری برای ایجاد اعتماد که اساس ارتباط با مشتری است انجام نمی‌دهد.

  • پرداخت برای افزایش تعداد فالوورها

کمیت بر کیفیت برتری ندارد. هدف باید ایجاد روابط واقعی با مشتریان به‌جای تمرکز بر روی تعداد آنها باشد.

کسب هزاران فالوور و تائید اجتماعی آنها، زمان و تلاش زیادی می‌خواهد. خرید فالوورها پتانسیل این را دارد که یک واکنش نامطلوب عمومی ایجاد کند.

آیا شما واقعاً می‌خواهید پیدا کردن هواداران واقعی خود را با خریداری فالوور در رسانه‌های اجتماعی به خطر بیندازید؟ چه چیزی در مورد صداقت شما به‌عنوان یک شرکت خواهند گفت؟ این کار به برند شما ضرر خواهد رساند و به‌ احتمال‌ زیاد اثرات منفی روی آن خواهد داشت.

  • صحبت کردن زیاد در مورد برند خودتان و نه هیچ‌ چیز دیگر

حساب‌های رسانه‌های اجتماعی نباید حاوی جریان بی‌پایانی از محتوا تنها در مورد خودتان و بیشترین محتوایی که منتشر می‌کنید محتوای تبلیغاتی شما باشد.

مطمئناً در حال تلاش برای ترویج محصولات یا خدمات خود هستید اما علاوه بر آن نیاز به اشتراک گذاشتن محتوایی هم دارید که درباره شما باشد با اینکه توسط شما ایجاد نشده باشد.

یک نقطه خوب برای شروع استفاده از سیستم ۲-۳-۵ برای به اشتراک‌گذاری محتوا است که فالوورهای شما را در تعامل نگه خواهد داشت و به شما کمک می‌کند تعداد فالوور بیشتری کسب کنید.

بنابراین اگر شما ۱۰ محتوا در هفته در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌کنید، پنج محتوا باید محتوای مرتبط نوشته‌ شده توسط دیگران باشد؛ سه محتوا باید توسط شما تولید شده باشد که مربوط به مخاطبان شماست نه فروش-محصولات یا خدماتتان.

در نهایت هم دو محتوا باید شامل سرگرمی و محتوای شخصی‌ باشد که به برند شما هویت انسانی می‌بخشد.

  • به‌ درستی از هشتگ‌ها استفاده کنید

استفاده از هشتگ در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی به ایجاد قابلیت دیده شدن برند شما و آنچه برای ارائه دارد فوق‌العاده کمک خواهد کرد اما استفاده زیاد از هشتگ‌ها برای مخاطبان آزار دهنده خواهد بود. استفاده از آنها را محدود کنید و مطمئن شوید که مربوط به آنچه هستند که در حال تلاش برای برقراری ارتباط با فالوورهای خود با آن هستید.

  • به اشتراک‌گذاری بیش‌ از حد در یک دوره کوتاه از زمان

انتشار محتوا یکی پس از دیگری در عرض چند دقیقه می‌تواند فالوورهای شما را بیزار کند. هدف شما باید به اشتراک گذاشتن محتوا به‌ صورت پیوسته و گسترش آنها باشد.

بنابراین از انتشار محتوای بیش‌ از حد و اسپم خودداری کنید در غیر این صورت ممکن است فالوورهایتان دیگر شما را دنبال نکنند و هرگز بازنگردند.

  • غفلت از بازخوانی

تا به‌ حال متوجه یک یادداشت فیس‌بوک با کلماتی دارای غلط املایی شده‌اید؟ در مورد یک توئیت با نقطه‌هایی که جا گذاشته‌ شده‌اند چگونه فکر می‌کنید؟ املا و دستور زبان در هم‌ و بر هم می‌تواند تمام تلاش‌های شما را بی‌اثر کند و اعتبار شما را کاهش دهد.

غلط‌گیری کار شما می‌تواند چالش‌برانگیز باشد اما بخشی مهم از ایجاد یک تأثیر مثبت بر مخاطبان شما است.

  • در رسانه‌های اجتماعی «اجتماعی» نباشید

افرادی که از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند انتظار دارند شرکت‌ها هم در این رسانه‌ها پیگیر و تعاملی عمل کنند. آنها همچنین می‌خواهند احساس کنند به‌جای تعامل با یک ربات دارای شخصیت حقوقی با یک انسان روبرو هستند.

پاسخ به نظرات، بین شما و مشتریانتان اعتماد و صمیمیت ایجاد خواهد کرد. علاوه بر این استفاده از بیان جالب و شوخ در تعامل با مخاطبانتان هم می‌تواند مؤثر باشد.

دیدگاه کاربران
  • مرتضی 16 آبان 1395

    بسیار ممنون خلاصه و مفید بود

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *