0
021284284

کار با نرم افزار فتوشاپ

مقدمه
فتوشاپ یکی از بهترین نرم افزار های گرافیکی استاندارد ویرایش تصویر می باشد فتوشاپ را می توان جزو نرم افزارهای Bitmap به حساب واین بدین معناست که سیستم این نرم افزار بر اساس Pixel ساخته شده است و در واقع فایلهای گرافیکی از تجمع این نقاط شکل می گیرند لذا اگر تصاویر در این برنامه بزرگ شوند حالت پله مانند در آن به وضوح مشخص خواهد بود .
شروع به کار با نرم افزار فتوشاپ :
۱- نوار ابزار (Tools bar): که در سمت چپ صفحه قرار دارد از ابزارهای موجود در آن برای ویرایش و ایجاد تصاویر استفاده می شود.
۲- پالتهای ویرایش تصاویر: گروهی از پالتها که دارای گزینه های مربوط به ویرایش تصاویر میباشند و در سمت راست پنجره قرار دارند.
۳- نوار منو (Menu bar): که در بالای صفحه قرار دارد و دستورات اصلی برنامه در این منوها قرار گرفته و برخی از این دستورات در پالتهای ویرایش تصویر نیز وجود دارند.
۴- نوار تنظیمات (Option bar): که در آن تنظیمات قابل کنترل مربوط به ابزار انتخاب شده، نمایش داده میشود.
۵- محل قرار گیری Document یا تصاویر.
روشهای باز نمودن تصاویر در فتوشاپ:
برای بازنمودن فایلهای تصویری موجود در سیستم به چند روش میتوان اقدام نمود:
روش اوّل: استفاده از مسیر File > Open و سپس انتخاب تصویر موجود می باشد.
روش دوّم: استفاده از کلیدهای Ctrl+O است.
روش سوّم: دراگ نمودن فایل تصویر به داخل برنامه فتوشاپ است.
روش چهارم: راست کلیک نمودن بر روی فایل تصویر و انتخاب گزینه فتوشاپ از قسمت Open with می باشد.
روشهای ذخیره کردن اطلاعات:
برای ذخیره کردن اطلاعات می توان به منوی File رفت و گزینه Save را انتخاب کرد و یا از کلید میانبر آن یعنی Ctrl+S استفاده کرد. هنگامی که قصد دارید تغییراتی در فایل PSD خود اعمال کنید و نسخه جدید از آن ایجاد کنید باید از دستور آشنای Save as استفاده کنید. برای این منظور پس از اعمال تغییرات ابتدا به منوی File رفته و گزینه Save as را انتخاب کنبد. پس از باز شدن پنجره save as ابتدا یک نام متفاوت وارد کنید. همچنین در منوی فورمت فایل، فورمت فتوشاپ را انتخاب کنید. همچنین دقت کنید که همه گزینه ها به جز As a Copy تیک خورده باشند. در نهایت روی دکمه save کلیک کنید.
آشنایی با جعبه ابزار فتوشاپ:
ابزارهای برش و انتخاب – Selection, Crop & Slice Tools
: Move Toolیکی از پر کاربردترین ابزار در فتوشاپ جهت جابجایی ، کات کردن و کپی کردن
: Rectangular Marque Toolجهت ایجاد کردن مربع و یا مستطیل شکل و چهار گوش استفاده می شود، اگر هنگام درگ کردن دکمه Shift را بگیریم می توان به شکل مربع انتخاب را انجام داد.
Elliptical Marquee Tool: جهت ایجاد به شکل بیضی عمودی و افقی استفاده می شود.
Single Row Marquee Tool: جهت انتخاب یک خط افقی از پیکسل های یک تصویر استفاده می شود.
Single Column Marquee Tool: جهت انتخاب یک خط عمودی از پیکسل ها ی یک تصویر استفاده می شود.
نکته: اگر در هنگام درگ کردن هر کدام از این ابزارها کلید Space را نگهداریم می توانیم محدوده انتخاب شده را با حرکت ماوس جابجا کنیم .
Lasso Tool: جهت انتخاب محدوده ای از تصویر به صورت آزاد استفاده می شود و با حرکت ماوس به هر جهت می توان انتخاب دلخواه را انجام داد.
Polygonal Lasso Tool: جهت انتخاب محدوده ای از تصویر استفاده می شود که بر خلاف ابزار Lasso نمی توان با هر زاویه دلخواه عمل انتخاب را انجام داد و فقط به صورت خطوط شکسته عمل انتخاب را می توان انجام داد، با گرفتن همزمان کلید
Shift می توان به صورت یک خط راست و با لا یا پایین بردن ماوس می توان با خطوط با زاویه ۴۵ درجه و ۹۰ درجه انتخاب را انجام داد.
Magnetic Lasso Tool: جهت انتخاب یک محدوده با توجه به تفاوت رنگ موجود بین دو محدوده استفاده می شود و با درگ کردن بین دو رنگ مثلاً دو رنگ متضاد سفید و سیاه با نزدیک کردن به محدوده رنگ سیاه مثل آهنربا به محدوده رنگ سیاه می چسبد و با این دستور می توان دو محدوده رنگ با تضاد رنگ زیاد را انتخاب کرد.
Magic Wand Tool: که به عصای جادوئی معروف می باشد، با این ابزار می توان با انتخاب یک پیکسل از یک رنگ تمام رنگهای نزدیک به این محدوده را انتخاب کرد که با استفاده از تنظیمات موجو در قسمت تنظیمات می توان انتخاب دقیقی داشت.
Crop Tool: جهت حذف کردن اضافات لایه ها که از بوم کار ما بیرون زده استفاده می شود با درگ کردن این ابزار روی صفحه قسمت سفید شده باقی خواهد ماند و قیمت خاکستری حذف خواهد شد با اهرم های موجود در اطراف محدوده انتخاب شده می توان اندازه محدوده را تغییر داد.
Slice Tool: جهت قرار دادن عکس در یک سایت اینترنتی و برای راحتر بالا آمدن تصویر در اینترنت تصویر مورد نظر را با این دستور به قسمت های دلخواه تقسیم می کنیم و در هنگام ذخیره تصویر برای وب هر قسمت به طور جداگانه یک فایل خواهد شد یعنی یک تصویر با ۴ اسلایس به ۴ فایل تقسیم خواهد شد مانند پازل.
الگو برداری- Measuring Tools
Eyedropper Tool: با این ابزار شما می توانید از روی تصاویر دیگر رنگ دلخواه خود را انتخاب کرده و از آن استفاده کنید.
Color Sample Tool: ا استفاده از این ابزار شما می توانید با کلیک در هر نقطه دلخواه از تصویرپالت رنگ ظاهر می شود و شما می توانید درصد رنگ هر قسمت از تصویر را با کشیدن موس روی آن قسمت را در مد رنگ های مختلف از نظر محور X وY مشاهده کنید.
Ruler Tool: با این ابزار شما می توانید فاصله بین دو نقطه را اندازه بگیرید.
Note Tool: یک ابزار بسیار عالی کاربرد این ابزار به این صورت می باشد که اگر شما به صورت تیمی بر روی یک طراحی یا پروژه کار می کنید و تیم بعدی در ساعت بعد از شما می خواهد به کار خود ادامه دهد می توانید یادداشتهایی را برای راهنمائی و ادامه کار بنویسید.
ابزارهای روتوش و نقاشی Retouch & Paint Tools –
Healing Brush Tool: یک ابزار عالی برای روتوش کردن لکه ها از یک تصویر صاف مثلا جوش از روی پوست صورت. روش کار ابزار به این صورت است با گرفتن کلید Alt از یک قسمت تصویر نمونه برداشته می شود و در هر جایی که شما بخواهید با درگ موس نمونه برداشته شده کپی می شود .
Patch Tool: با این ابزار می توانید یک تیکه از تصویر مورد نظر را Select کنید و با موس قسمت انتخاب شده را جایگزین قسمت دیگر کنید.
Red Eye: همانطور که از نام آن پیداست برای تغییر قرمزی رنگ چشم هایی که با دوربین دیجیتال گرفته می شود بکار می رود.
Clone Stamp Tool: ا نگاه داشتن کلید Alt می توانید از هر قسمتی نمونه برداری کنید و در قسمت دیگری استفاده کنید.
Pattern Stamp Tool: تقریبا مثل همان ابزار Clone Stamp Tool می باشد با این تفاوت که شما می توانید از بافت هایی که به صورت پیش فرض در فتوشاپ وجود دارند نیز استفاده کنید.
Eraser Tool: برای پاک کردن قسمت های دلخواه از تصاویر بکار میرود.
Background Eraser Tool: با استفاده از این ابزار و با کلیک کردن بر روی هر قسمت از تصویر و درگ کردن تصویر پاک شده حالت شطرنجی و شیشه ای از زیر آن نمایان می شود.
Magic Eraser Tool: این ابزار قسمت هایی را پاک می کند که از لحاظ رنگی تقریبا شبیه هم هستند.
Blur Tool: برای محو و مات کردن قسمت هایی از تصویر استفاده می شود.
Sharpen Tool: برای شارپ کردن و واضح تر کردن قسمت دلخواه استفاده می کنیم.
Smudge Tool: کار این ابزار مانند این است که شما رنگ را روی بوم نقاشی بریزید و بعد با انگشتتان رنگ را روی بوم بکشید.
Dodge Tool: قسمت های تیره تصویر را روشن می کند.
Burn Tool: قسمت های دلخواه شما را با توجه به رنگ بکار برده شده درتصویری تیره می کند.
Sponge Tool: همانطور که از تصویر آن مشخص است مانند اسفنج عمل می کند و روی کار شما یک حالت سفیدی بوجود می آورد.
Brush Tool: یکی دیگر از پرکاربردترین ابزارهایی که من در آموزش استفاده می کنم قلم براش است که با انتخاب و تغییر تنظیمات آن می توانید همانند یک مداد طرح مورد نظر خود را نقاشی کنید.
Pencil Tool: مانند ابزار Brush عمل می کند.
Color Replacement Tool: با استفاده از این ابزار می توان رنگ یک قسمت را روی یک تصویر دیگر ریخت.
History Brush Tool: با این ابزار و با کلیک کردن روی هر محدوده ای که از زمان بازکردن فایل روی آن تغییرات داده اید را به حالت قبل بر می گرداند.
ART History Brush Tool: با استفاده از این ابزار و استفاده ازطرح هایی که در اختیار شما قرار میدهد می توانید با کشیدن این قلم بر روی تصویر و عکس خود به کار خود حالت های مختلف هنری بدهید.
Gradient Tool: از این ابزار برای ایجاد یک طیف یا چند طیف رنگ بر روی تصویرمان استفاده می کنیم.
Paint Bucket Tool: از این ابزار برای ریختن رنگ بر روی بوم یا ناحیه انتخاب شده استفاده می کنیم.
ابزارهای طراحی ، تایپ متون و کشیدن اشکال بصورت وکتوری Drawing & Type Tools (Vector Tools) –
pen Tool: ابزاری برای ترسیم خطوط آزاد و کشیدن خط به دور یک محدوده.
Freeform Pen Tool: این ابزار نیز تقریبا کاری مشابه ابزار pen Tool انجام میدهد و کاملا آزاد عمل می کند هر طرف ماوس را حرکت دهید به آن طرف حرکت می کند.
Anchor Point Tool Add: همانطور که از اسم آن معلوم است بعد از کشیدن یک خطوط می توانید نقاطی برای دقت بیشتر به آن اضافه کنید.
Delete Anchor Point Tool: بر خلاف ابزار Anchor Point Tool Add عمل می کند.
Convert Point Tool: بعد از کشیدن خطوط با این ابزار می توانید بر روی دقت لبه ها و ایجاد انحنا استفاده کنید.
Horizontal Type Tool: از این ابزار برای تایپ متن استفاده می شود.
Rectangle Tool: همان طور که از شکل آن معلوم است برای ایجاد مستطیل استفاده می شود.
Rounded Rectangle Tool: برای ایجاد مستطیل و مربع با گوشه های نرم یا گرد استفاده می شود.
Ellipse Tool: با این ابزار می توانید انواع دایره یا بیضی ترسیم کنید.
Polygon Tool: برای رسم چند ضلعی با اندازه های مختلف استفاده می شود.
Line Tool: برای کشیدن خطور صاف استفاده می شود.
Custom Shape Tool: با انتخاب این ابزار دسترسی شما به اشکال مختلف از طریق نوار ابزار ایجاد و می توانید اشکال مختلف را انتخاب کرده و از آنها در طراحی استفاده کنید.
ابزار دست یا میان بَر و زوم کردن – Hand Tool / Zoom in/out
Hand Tool: برای جابجایی تصویر استفاده می شود.
Zoom Tool: عمل Zoom در فتوشاپ دارای اهمیت بسیاری میباشد بالاخص در هنگام ویرایش تصاویر با دقتّ بالا، در حدّی که می توان با انجام Zoom in کوچکترین اجزای تصویر یعنی پیکسلهای تشکیل دهنده آن را نیز ویرایش نمود. هفت روش برای انجام این عمل:
۱-با استفاده از ابزار Zoom در نوار ابزار: شما با کلیک کردن بر روی این ابزار که به شکل ذره بین می باشد و کلیک کردن در قسمتی از تصویر، حالت بزرگنمائی (Zoom in) را ایجاد می کنید که در این صورت علامت + در داخل ذره بین نمایان می شود و اگر کلید Alt را همراه با کلیک بفشارید، حالت کوچک نمائی (Zoom out) انجام می گیرد و در این صورت علامت – در داخل ذره بین نمایان می شود.
۲-با انتخاب کلیدهای Ctrl و + از کیبورد بصورت همزمان، عمل Zoom in و با انتخاب کلیدهای Ctrl و – بصورت همزمان، عمل Zoom out انجام میگیرد.
۳-درصد بزرگنمائی در سمت چپ نوار وضعیت (Status bar) قابل مشاهده است و با کلیک نمودن در آن قابل تنظیم می باشد.
۴-با رفتن به منوی View، گزینه های Zoom in و Zoom out در دسترس می باشند.
۵-با دابل کلیک کردن بر روی ابزار Hand Tool بزرگنمائی تصویر در حالت اولیه قرار می گیرد.
۶-با استفاده از پالت Navigator نیز بزرگنمائی تصویر قابل تنظیم میباشد. اگر غلتک زیر پالت را به سمت چپ بکشیم، کوچک نمائی و اگر به راست بکشیم، یزرگنمائی انجام می گیرد. با استفاده از درصد بزرگنمائی در کنار غلتک نیز میتوان میزان بزرگنمائی را تنظیم نمود. و با جابجا نمودن مربع قرمز رنگ در تصویر پالت، مکان بزرگنمائی در تصویر اصلی تغییر پیدا می کند.
۷-یکی دیگر از ساده ترین روشها نیز، فشرده نگه داشتن کلید Alt و حرکت غلتک موس به سمت پایین یا بالا بمنظور بزرگنمائی و کوچکنمائی می باشد.
خصوصیت فایلهای گرافیکی :
۱- دقت و وضوح ( RESOLUTION )
تعداد نقاط یک تصویر در هر اینچ هستند که هر چه میزان آن بیشتر باشد کیفیت بالاتر می رود واحد آن برای چاپ DPI می باشد . در نتیجه DPI یک تصویر بیشتر باشد حجم فایل زیادتر خواهد بود .
DPI مناسب:
۱- برای انجام امور چاپ : مناسب ترین ۳۰۰ DPI – می باشد .
۲- برای انجام چاپ پرینتر : مناسب ترین DPI – ۳۰۰ به بالا می باشد .
۳- برای نمایش صفحات وب ، اینترنت ، مانتیتور DPI 72 – می باشد .
مدلهای رنگی COLOR MODELS –
مدلها روش تعریف رنگ می باشند ، روشهائی که رنگها میتوانند به روی کاغذ یا صفحه نمایش ظاهر شوند .


 
 

 
 

جهت ثبت نام در دوره آموزشی فتوشاپ photoshop بر روی تصویر فوق کلیک نمایید

دوره غیر حضوری است و محتوای الکترونیکی در قالب CD یا DVD به آدرستان ارسال می گردد

پس از پایان گواهی و مدرک معتبر دوره آموزشی فتوشاپ photoshop با قابلیت ترجمه رسمی دریافت می نمایید

مشاوره رایگان: ۰۲۱۲۸۴۲۸۴ و ۰۹۱۳۰۰۰۱۶۸۸ و ۰۹۳۳۰۰۲۲۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۳۳۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۸۸۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۹۹۲۸۴

 


 
انواع مدلها :
۱- مدل RGB :
سر نام کلمات BLUE – GREEN – RED ( قرمز ، سبز ، آبی ) می باشند .
خصوصیات :
۱- جنس رنگها از نور است ۲- دارای کیفیت خوب ۳- رنگها این مدل دارای دامنه وسیع هستند
کاربرد :
این مدل فقط میتوان به هنگام طراحی و نمایش آن در وب و مانیتور مورد استفاده قرار گیرد .
روش کار :
از منوی WINDOW گزینه SHOW COLOR را انتخاب می کنیم . پنجره ای با سه کشو که مربوط به تنظیم رنگها با علامت اختصاری ( R _ G _ B ) می باشد باز می شود . اعداد آنها نیز قابل تنظیم است .
مثال : برای ساخت رنگ سفید
R=255 G=255 B=255
۲- مدل CMYK:
این مدل سر نام کلمات CYAN – MAGENTA – YELLOW – BLACK فیروزه ای ، ارغوانی ، سیاه ، زرد می باشد .خصوصیات :
۱- جنس رنگها از جوهر است ۲- کیفیت آن مطلوب ۳- دامنه رنگها محدود است
کاربرد آن :
از این مدل در زمینه چاپ و انتشارمورد استفاده قرار می گیرد .
روش کار :
۱- از منوی WINDOW گزینه CMYK SLIDER را انتخاب می کنیم پنجره ای کوچک با چهار کشو که هر یک مربوط به یک رنگ C – M _ Y _ K می باشد باز می شود .
۲-میتوان بدون مراجعه به WINDOW و انتخاب گزینه فوق به پنجره دسترسی پیدا کرد بدین صورت که در سمت راست پالت رنگهاShow Color که در سمت راست بالای پالت وجود دارد کلیک می کنیم و گزینه مورد نظر را انتخاب تا پالت موجود تبدیل به پالت جدید با مدل جدید رنگها باز شود .
۳- مدل HSB:
این مدل نیز سر نام کلمه BRIGHTNESS به معنای میزان روشنائی و Saturation به معنای شدت یا اشباع یا سیری رنگ و HUE به معنای دامنه رنگی یا رنگ اصلی در چرخه رنگ است .
خصوصیات :
جامع ترین و علمی ترین سیستم مدل رنگ و روش تعریف رنگ است .
کاربرد :
در همه زمینه ها میتوان از آن بهره گرفت اما درکار چاپ مشروط خواهد بود بر اینکه آن رنگ در سیستم چاپ وجود داشته باشد
روش کار :
۱- اگر دایره ای با ۳۶۰ درجه در نظر بگیریم هر درجه از ۰ تا ۳۶۰ یک رنگ می باشد .
۲- هر چه ازرنگها را از مرکز دایره به سمت بیرون دایره در نظر بگیریم در واقع به سمت سیری رنگ پیش رفته ایم .
۳- Brightness که نور محیطی می باشد .
۴- مدل GRAY SCALE :
این مدل دارای ۲۵۶ رنگ از سفید تا سیاه را در اختیار می گذارد که دارای ۹۹ طیف بین سیاه و سفید است .
روش کار :
از منوی کشوئی پالت رنگها مدل فوق را برمی گزینیم تا پالت مخصوص این مدل باز شود در این پالت اهرمی وجود دارد که میتوان به طیفهای مختلف سیاه و سفید تا خاکستری دست پیدا کرد .
حالتهای تصویر- IMAGE MODE
در بحث مدلهای رنگی COLOR MODEL گفتیم که روشهای تعریف رنگ هستند در حالی که حالتهای رنگی COLOR MODE روشهای کار با رنگهای تصویر بر اساس مدل آنها می باشد .
۱- تنها مدلی که حالت رنگی تعریف شده ای ندارد مدل HSB می باشد زیرا جامع ترین سیستم رنگی است .
۲- در مقابل مدلهای رنگی CMYK – GRAYSCALE – RGB – حالتهای رنگی CMYK – GRAYSCALE – RGB – وجود دارند .
از جمله حالت های دیگر عبارتند از:
۱-Bitmap: کوچکتریت حجم اطلاعات را برای هر پیکسل به همراه دارد چرا که شامل پیکسل های سفید و سیاه می باشد.
۲-Grayscale: طیفی از ۲۵۶ رنگ خاکستری دارد که دارای یک کانال سیاه می باشد.
۳- Duotone: اگر در حالت Grayscale طیف های رنگی دیگری اضافه بخواهیم بکنیم به این حالت مراجعه می کنیم.
۴-Indexed Color: برای ایجاد سازگاری بین رنگ های مورد استفاده در سیستم های MAC و IBM تعداد رنگها به ۲۵۶ رنگ محدود می شود که بین دو کامپیوتر مشترک است.
تغییر اندازه تصویر
این تغییر می تواند به دو صورت باشد:
۱-تغییر اندازه تصویر: که می توان به قسمت Image size رفته و سایز را تغییر داد و یا با کلید میانبر Alt+Crtl+I می توان اندازه تصویر را تغییر داد.
۲-تغییر اندازه بوم : که سایز فضای کار را تغییر می دهد که برای این کار به قسمت Canvas size رفته و می توان سایز بوم را تغییر داد و یا با کلید میانبر Alt+Ctrl+C می توان سایز بوم را تغییر داد.
مایل کردن ناحیه انتخاب :
میتوان در فتوشاپ تصاویر را مایل ، یا کشیده و حالت های دیگر به آنها داد برای این منظور در منوی Edit گزینه Transform وجود دارد که با انتخاب آن پنجره کوچکی باز می شود که دارای گزینه های زیر می باشد .
۱- Scale – فقط به منظور تغییر ابعاد مورد استفاده قرار می گیرد . اگر کلید Shift را بگیریم کوچک سازی یا بزرگ سازی متناسب انجام می شود .
۲- Rotate – جهت چرخش تصویر از آن استفاده میگردد .
۳ – Skew – در تمام جهات ممکن امکان چرخش تصاویر را ایجاد می کند .
۴- Distort – در مورد کشیده کردن یا فشرده سازی تصویر انجام می شود .
۵- Perspective – در صورتیکه یک گوشه تصویر را به بیرون بکشیم گوشه قرینه آن نیز تغییر می کند و این عمل موجب تشکیل حالت بعد در تصویر می گردد . به عبارتی حالت محدبی و یا مقعری به تصویر می دهد .
توضیح : بعد از اجرای فرمانهای فوق حتما باید کلید Enter را بزنیم و فرمان را تائید نمائیم تا اجازه ادامه کار را داشته باشیم .
چرخاندن تصاویر ۹۰- ۱۸۰ درجه در جهت و خلاف عقربه ساعت :
بدین منظور در منوی Image گزینه ای وجود دارد تحت عنوان Rotate Canvas که دارای گزینه های ذیل می باشد .
۱- ۱۸۰ درجه : چرخش در جهت ۱۸۰ درجه انجام میگردد .
۲- ۹۰ درجه CW : چرخش در جهت ۹۰ درجه عقربه های ساعت انجام میگردد .
۳- ۹۰ درجه CCW : چرخش در جهت خلاف عقربه های ساعت انجام میگردد .
۴- Arbitrary : پنجره کوچکی باز می شود که با تعیین اعداد بطور دلخواه تصویر قابل چرخش است . Cw) جهت عقربه ساعت و CCW – خلاف عقربه ساعت(
۵- Flip Horizontal : چرخش افقی .
۶- Flip Vertical : چرخش عمودی .
نوار تنظیمات :
۱- x- y : محل مرکز انتخاب
۲- W : با ثبت عددی در جلوی این حرف محدوده انتخاب به اختیار کوچک و بزرگ خواهد شد . در جلوی آن زنجیره ای وجود دارد اگر فعال باشد تغییرات بطور متناسب ثبت خواهد شد .
۳- H : ارتفاع با ثبت عددی قابل تغییر و بطور متناسب تغییر خواهد کرد .
۵- Rotate : با ثبت عددی در جلوی آن بر حسب ثبت عدد چرخش بطور دلخواه صورت می پذیرد .
اضافه کردن متن در تصویر
در فتوشاپ برای استفاده از ابزار متن ۲ روش وجود دارد، در روش اول پس از انتخاب ابزار در فضای کاری کلیک کرده و متن مورد نظر خود را تایپ می‌کنیم. از این روش بیشتر برای نوشتن مطالب کوتاه و تیترهای مختلف در طراحی خود استفاده می‌کنیم.
در روش دوم (متن پاراگرافی) پس از انتخاب ابزار متن متناسب، در فضای کاری کلیک کرده و با درگ ماوس کادر مستطیل شکلی را در محیط کاری ترسیم می‌کنیم. پس از رها کردن درگ ماوس می‌توانیم نسبت به تایپ متن دلخواه خود اقدام کنیم. در این حالت متن تایپ شده در داخل کادر ترسیم شده قرار می‌گیرد و از آن خارج نخواهد شد. این روش بیشتر در متن‌های طولانی که نیازمند پاراگراف‌بندی بوده و باید در محدوده مشخصی تعریف شوند کاربرد خواهد داشت. در هر دو حالت ذکر شده برای ایجاد یک سطر جدید می‌توانیم از کلید Enter صفحه کلید استفاده کنیم؛ فقط دقت کنید در صفحه کلید‌هایی که ۲ دکمه اینتر وجود دارد، از اینتر وسطی برای ایجاد سطر جدید و از اینتر سمت راست (بخش اعداد) برای تایید متن تایپ شده و خروج از حالت ویرایشی متن استفاده خواهیم کرد و در صفحه کلید‌هایی که فقط یک دکمه اینتر وجود دارد(لپ تاپی) برای خروج از حالت ویرایشی متن و تثبیت متن تایپ شده از کلیدهای Ctrl+Enter استفاده می‌کنیم.
دقت داشته باشید که در هر حالت برای استفاده از سایر ابزارهای فتوشاپ باید متن مورد نظر را تایید کنیم و از حالت ویرایشی خارج شویم.
به کمک اولین ابزار این مجموعه می‌توانیم برای نوشتن، متن را از حالت افقی به حالت عمودی تبدیل کنیم. دومین ابزار برای عوض کردن فونت نوشته مورد استفاده قرار می‌گیرد. فونت‌های موجود در این بخش از پوشه فونت ویندوز فراخوانی می‌شود و در صورت نیاز با اضافه کردن فونت دلخواه خود در پوشه فونت ویندوز، فونت مورد نظر به این قسمت نیز افزوده خواهد شد (البته باید یک بار فتوشاپ را بسته و دوباره اجرا کنیم تا فهرست فونت‌ها به روز شود).
سومین قسمت این نوار ابزار برای تنظیم حالت فونت مورد نظر استفاده می‌شود که بسته به نوع فونت انتخاب شده یکی از حالت‌های معمولی(Regular)، پررنگ (Bold)، کج (Italic) و دیگر حالت‌ها را انتخاب می‌کنیم. به کمک قسمت بعدی می‌توانیم اندازه و سایز متن خود را تنظیم کنیم. به کمک بخش بعدی این نوار ابزار می‌شود حالت لبه‌های متن تایپ شده را تغییر داد و یکی از گزینه‌های بدون حالت(None)، تیز(Sharp)، ترد(Crisp)، قوی(Strong) و نرم (Smooth) را قراردهیم.
البته دقت کنید که این قسمت در ظاهر معمولی متن تاثیر چندانی نداشته و هنگام چاپ متن نتیجه آن دیده خواهد شد. به کمک بخش بعدی چیدمان متن خود را می‌توانیم تنظیم کرده و آن را در حالت‌های چپ‌چین، وسط چین و راست چین قرار دهیم. از قسمت بعدی نیز به منظور تایپ متن به صورت راست به چپ یا چپ به راست استفاده می‌شود. با کلیک روی مربعی که به صورت
پیشفرض به رنگ سیاه در این نوار ابزار قرار دارد می‌توانیم رنگ متن خود را به رنگ دلخواه خود درآوریم. به کمک قسمت بعدی می‌توانیم انحنای دلخواهی را در حالت‌های مختلف به متن خود بدهیم.
در نهایت با آخرین قسمت می‌توانیم به ۲ پالت‌ ویژه تنظیم متن یعنی Paragraph و Character دسترسی داشته باشیم و به کمک آنها متن را با دسترسی به تنظیمات بیشتر به صورت دلخواه خود درآوریم.
در پالت Paragraph می‌توانیم تنظیمات کاملی برای پاراگراف‌بندی نوشته‌های خود و تنظیم ترازبندی آن انجام دهیم و از پالت Character نیز برای تنظیم فواصل بین سطرها و کاراکترها، کشیدگی متن در جهت افقی و عمودی و تنظیمات دیگر استفاده می‌شود.
در صورتی که بخواهید متن را به صورت تک خطی بنویسید می‌توانید برای قرارگیری آن در یک حالت خاص مثل چرخش در اطراف یک شکل یا حالت‌هایی از این قبیل، ابتدا مسیر دلخواهی را با کمک ابزارهای برداری رسم کنیم. سپس با انتخاب ابزار متن و کلیک روی مسیر ترسیم شده (هنگامی‌که ابزار متن تغییر شکل می‌دهد) متن خود را روی آن مسیر و با شکل آن تایپ کنیم. برای تنظیم مکان متن در روی مسیر مورد نظر در این حالت پس از تایپ و تایید حالت ویرایش با کمک ابزاربرداری Path Selection و کلیک روی متن می‌توانیم مکان آن را به حالت دلخواه جابه‌جا کنیم.
ساخت افکت و Style
برای اضافه کردن افکت و style لایه ها، به Layer > Layer Style > Blending Options بروید و یا روی لایه کلیک راست کنید و گزینه Blending Options را انتخاب نمایید. با این کار یک پنجره تنظیمات Layer Style باز خواهد شد.
انواع افکت های لایه:
Style ها را می توان با افکت های زیر ایجاد کرد:
Drop Shadow -یک سایه پشت محتوای لایه ایجاد می کند.
Inner Shadow -سایه ای روی محتوای لایه ایجاد می کند.
Outer Glow – درخشندگی یا براقی در پشت محتوای لایه ایجاد می کند. نمی تواند مانند Drop Shadow فاصله ایجاد کند.
Inner Glow -روی محتوای لایه را درخشان می کند. این افکت نیز نمی تواند مانند inner shadow بین درخشندگی و تصویر فاصله ایجاد کند.
Bevel and Emboss -برای ایجاد highlight های منحصر به فرد و افکت سایه روی محتوای لایه بکار برده می شود.
Satin -به محتوای لایه جلا می دهد و آن را مانند یک سطح صاف و صیقلی می کند.
Color Overlay -محتوای لایه را با رنگ ساده و یک دست، رنگ می کند.
Gradient Overlay -محتوای لایه را با یک صیف رنگ یا گرادیانت، رنگ می کند.
Pattern Overlay -محتوای لایه را با یک الگو یا Pattern رنگ می پوشاند.
Stroke -با استفاده از یک رنگ یک دست،گرادیانت و یا الگو، خطی در اطراف یا محیط محتوای لایه ایجاد می کند.
آموزش کار با لایه ها در فتوشاپ
ایجاد لایه جدید در فتوشاپ :
از منوی Layer گزینه New و آنگاه Layer را انتخاب می‌کنیم و یا کلیدهای ترکیبی ctrl + shift + N می‌توانید یک‌لایه جدید ایجاد نمایید.
پنهان کردن لایه ها در فتوشاپ :
برای پنهان کردن یک‌لایه کافی است آیکون چشم کنار لایه را غیرفعال کنیم . برای این کار یک‌بار روی آیکون چشم کلیک می‌کنیم . سپس برای ظاهر کردن مجدد لایه همین کار را تکرار می‌کنیم ، تا لایه فعال شود .
حذف یک‌لایه در فتوشاپ :
روی نوار رنگی لایه موردنظر کلیک راست کرده ، گزینه Delete layer را انتخاب می‌کنیم .
ابتدا لایه موردنظر را فعال کرده ( روی لایه یک‌بار کلیک می‌کنیم ) سپس روی آیکون سطل زباله که در زیر پنجره لایه ها قرار دارد کلیک می‌کنیم ، در این حالت کادری باز می‌شود که در مورداطمینان از حذف ،از ما سؤال می‌کند .
ابتدا لایه موردنظر را فعال کرده ، سپس از منوی Layer ، گزینه Delete layer را انتخاب می‌کنیم .
کپی گرفتن از لایه‌ها در فتوشاپ :
از منوی Layer گزینه Duplicate Layer را انتخاب می‌کنیم .
دو کلید Ctrl + J را هم‌زمان فشار می‌دهیم .
لایه مربوطه را به‌طرف آیکون Create New Layer که در زیر پنجره لایه هاست Drag می‌کنیم .
چیدمان لایه‌ها در فتوشاپ :
ما می‌توانیم در پالت layers با کشیدن لایه‌ها به سمت بالا و یا پایین مرتبه آن‌ها را تغییر بدهیم و لایه‌ها را به‌صورت منظم آن‌جور که خودمان بخواهیم تنظیم کنیم .
روشن / خاموش کردن لایه‌ها :
برای روشن/خاموش کردن لایه‌ها ( نمایش / عدم نمایش ) ، در پالت لایه‌ها بر روی آیکون چشمی ( روشن / خاموش کردن لایه‌ها ) که در کنار لایه قرار دارِ کلیک کنید . درصورتی‌که این چشم رو ببینید یعنی تا آن لایه روشن هست و اگر لایه خاموش باشد شما این آیکون چشم رو نمی‌بینید .
لایه background چیست ؟
وقتی‌که شما یک تصویر جدید را با یک background سفید یا یک background رنگی شروع می‌کنید پایین‌ترین لایه در پالت لایه‌ها ، لایه background خواهد بود . هر تصویر تنها یک background می‌تواند داشته باشد . شما ترتیب لایه background ، opacity و یا حالت آمیختگی رنگ آن را نمی‌توانید تغییر دهید . اما برای تغییر در آن می‌توانید آن را به یک‌لایه معمولی تبدیل کنید . وقتی‌که شما یک تصویر جدید را با محتوای ترنسپرنت شروع می‌کنید تصویر شما لایه پس‌زمینه ( background ) نخواهد داشت .
تبدیل لایه background به یک‌لایه معمولی :
در پالت لایه‌ها بر روی background دو بار کلیک کنید یا اینکه از منوی layer/New فرمان Layer from background را کلیک کنید.
Option های لایه را تعیین کنید.
Ok را کلیک نمایید.
تبدیل لایه دلخواه به لایه background :
لایه را در پالت لایه‌ها انتخاب کنید.
فرمان layer/New/background from layer را کلیک نمایید.
انتخاب لایه‌ها در فتوشاپ :
اگر یک تصویر دارای لایه‌های زیادی باشد شما باید لایه ای را که با آن می‌خواهید کارکنید را انتخاب کنید . هر تغییری که شما در تصویر ایجاد می‌کنید تنها در لایه فعال اثر می‌گذارد . برای فعال کردن لایه ای جدید باید آن لایه را انتخاب کنید و باید بدانید که در هرلحظه تنها یک‌لایه می‌تواند فعال باشد . نام لایه فعال در نوار عنوان پنجره فایل ظاهر می‌شود .
برای انتخاب یک‌لایه یکی از موارد زیر را انجام دهید :
۱ – در پالت لایه بر روی نام یا آیکون لایه موردنظر کلیک کنید .
۲ – ابزار move را از نوارابزار انتخاب کرده و بر روی تصویر کلیک راست نمایید . در این صورت منویی با اسامی لایه‌ها و مجموعه‌ها ظاهر می‌شود که می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید .
متصل کردن لایه‌ها به یکدیگر در فتوشاپ :
تصور کنید موقعیت دو لایه در بومتان باید در کنار هم و فاصله آبجکت های موجود در این دو لایه کاملاً دقیق و مشخص باشد . حالا شما می‌خواهید این دو لایه را به‌طور هم‌زمان به‌جای دیگری از بوم منتقل کنید . برای این کار بهتر است که این دو یا چند لایه را به همدیگر متصل کنید تا همراه باهم جابه‌جا شوند . برای این کار بعدازاینکه با استفاده از کلید ctrl لایه‌هایتان را انتخاب کردید از پالت لایه‌ها گزینه link layers را انتخاب کنید.
MERGE کردن و یا یکی کردن لایه‌ها:
بعدازاینکه محتوای لایه‌ها را به پایان رساندید می‌توانید لایه‌ها را به هم بچسبانید و یک‌لایه ایجاد کنید .
برای چسباندن (Merge) دو لایه به همدیگر به‌صورت زیر عمل کنید:
لایه ها یا مجموعه لایه ها را در کنار هم قرار دهید و دقت کنید که هیچ‌کدام از آن‌ها مخفی نباشند .
لایه بالایی را انتخاب کنید .
اگر آیتم بالایی انتخاب‌شده لایه است از منوی Layers یا از منوی پالت لایه ها گزینه Merge Down را کلیک کنید .
ادغام لایه :
درصورتی‌که بخواهید چندین لایه را به یک‌لایه تبدیل کنید ، ابتدا کلید ctrl را پایین نگه‌داشته و بر روی لایه های موردنظرتان در پالت layers کلیک نمایید تا آبی‌رنگ شوند . حالا با استفاده از کلیدهای ctrl + E آن‌ها را به یک‌لایه تبدیل نمایید .
گروه‌بندی لایه ها در فتوشاپ :
شاید در اوایل کارتان خیلی برای کار با لایه ها به مشکل برنخورید ، چراکه معمولاً در اوایل کار تعداد لایه هایتان زیاد نیست و به‌سرعت لایه های مربوطه را می‌توانید تشخیص دهید . اما زمانی که تعداد این لایه ها زیاد شد شما دچار سر در گمی خواهید شد و به‌سرعت به لایه موردنظرتان دسترسی پیدا نخواهید کرد . برای رفع این مشکل شما می‌توانید لایه های خود را در قالب
گروه‌بندی‌های اختصاصی قرار دهید. مثلاً لایه های متون را در یک گروه و لایه های مربوط به تصاویر را در گروه دیگر قرار دهید. برای گروه‌بندی لایه ها ، ابتدا با پایین نگه‌داشتن کلید ctrl لایه های موردنظر خود را انتخاب نمایید و سپس از پالت layers گزینه create new group را انتخاب نمایید و یا پس از انتخاب لایه ها از صفحه‌کلید کلیدهای ctrl + G را فشار دهید .
تنظیم نمای پالت layers :
برای تنظیم حالت نمایش لایه ها در پالت layers می‌توانید بر روی یکی از لایه ها کلیک راست کرده و از منوی ظاهرشده گزینه‌های مربوط به‌اندازه نمایش تصویر لایه را مشخص نمایید .
قفل‌کردن لایه ها در فتوشاپ :
شما می‌توانید لایه را به‌صورت کامل یا قسمتی از آن را قفل کنید . وقتی‌که لایه قفل شد یک آیکون قفل در سمت راست نام ظاهر می‌شود . برای قفل‌کردن کلیه خصوصیات لایه ،لایه یا مجموعه لایه را انتخاب کنید و در پالت لایه بر روی علامت قفل کلیک کنید .
کد رنگ برای لایه :
کد رنگ برای لایه ها و یا مجموعه لایه ها ، باعث آسان‌تر شدن تشخیص ارتباط لایه ها باهم دیگر می‌شود.
برای تعیین رنگ برای لایه یا مجموعه لایه ها به‌صورت زیر عمل کنید:
۱- یکی از موارد زیر را انجام دهید:
Alt را فشرده و بر روی نام لایه یا گروه لایه ها دو بار کلیک کنید.
لایه یا گروه لایه ها را انتخاب کرده و از منوی Layers یا از منوی پالت لایه ها گزینه Layer properties یا Group properties را کلیک کنید.
۲- از کادر محاوره‌ای ظاهرشده و از لیست کشویی رنگ موردنظرتان را انتخاب کرده و OK نمایید.
تنظیم Opacity لایه در فتوشاپ :
Opacity یک‌لایه درجه معلوم شدن یا تیره شدن لایه زیر آن را تعیین می‌کند. برای تعیین opacity برای یک‌لایه به‌صورت زیر عمل کنید:
۱- لایه یا مجموعه لایه را در پالت لایه ها انتخاب کنید.
۲- یکی از موارد زیر را انجام دهید:
در پالت لایه ها،در جعبه متن opacity،مقداری را وارد کنید یا لغزنده آن را به محل موردنظر درگ کنید .
بر روی آیکون لایه در پالت لایه ها دوباره کلیک کنید تا کادر محاوره‌ای Layer Style به‌صورت زیر ظاهر شود.سپس مقدار opacity تنظیم کنید .
از منوی Layer/layer style گزینه blending option را کلیک کنید تا کادر محاوره‌ای شکل بالا ظاهر گردد و یا اینکه blending option را از منوی پالت انتخاب نمایید.
تعیین Fill Opacity :
Fill opacity ، پیکسل‌های نقاشی شده در لایه یا شکل‌های کشیده شده روی یک‌لایه را بدون تأثیر گذاشتن بر جلوه لایه تحت تأثیر قرار می‌دهد.
برای اعمال fill opacity به یکی از صورت‌های زیر عمل کنید:
۱-در پالت لایه ها،یک مقدار برای Fill opacity در جعبه مربوطه وارد کنید یا اینکه لغزنده آن را به موقعیت دلخواه درگ نمایید.
۲-آیکون لایه را در پالت لایه ها دو بار کلیک کنید تا کادر محاوره‌ای Layer style ظاهر شود و سپس Fill opacity را تنظیم کنید.
۳-فرمان Layer/Layer style/blending option یا از منوی پالت لایه ها گزینه blending option را کلیک کنید تا کادر محاوره‌ای Layer style ظاهر شود و سپس Fill opacity را تنظیم کنید.
 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *