0
021284284

نظام URAP آخرین رتبه بندی دانشگاه های برتر جهان را اعلام کرد

دانشگاه آزاد اسلامی از بین دانشگاه های برتر جهان در نظام رتبه بندی URAP در سال 2013 میلادی رتبه 161 جهان و با یک پله صعود رتبه یک دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران را به خود اختصاص داد.
رتبه بندی دانشگاه ها بر اساس عملکرد علمی (آکادميک) (URAP)  در سال 2009 توسط موسسه انفورماتیک دانشگاه فنی خاورميانه تاسیس شد. هدف اصلی از به کار گیری URAP توسعه يک نظام رتبه بندی برای دانشگاه های جهان بر اساس معيار های کمی و کيفی نشريات علمی است. در همين راستا URAP از سال 2010  بيش از 2000 موسسه آموزش عالی جهان را به صورت سالانه رتبه بندی می کند.
دکتر مهراد سرپرست ISC در این خصوص گفت: تعداد 40 دانشگاه از ایران در این نظام رتبه بندی رتبه­ بندی حضور داشته ­اند که این تعداد نسبت به سال گذشته 17 دانشگاه افزایش داشته است. دانشگاه های ایران در این رتبه بندی در سال 2013 میلادی در دامنه 161تا 1960 قرار گرفته اند در صورتی که در سال 2012 میلادی دانشگاه های کشور جمهوری اسلامی ایران در دامنه 170 تا 1874 قرار گرفته بودند.
وی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی از بین دانشگاه های برتر جهان در نظام رتبه بندی URAP در سال 2013 میلادی رتبه 161 جهان و با یک پله صعود رتبه یک دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران را به خود اختصاص داد.
مهراد افزود: دانشگاه تهران جایگاه 330 جهانی و رتبه دوم کشوری و دانشگاه علوم پزشکی تهران جایگاه 378 جهانی و رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده اند. نظر به اتکاء این نظام رتبه بندی به حجم تولیدات علمی و استناد های صورت گرفته، و نیز این که دانشگاه آزاد اسلامی در وابستگی های سازمانی نویسندگان مقالات، تنها به عنوان یک دانشگاه مدنظر قرار می گیرد، از این رو و به همین دلیل مقام نخست کشوری را به دست آورده است. در حالیکه دانشگاه آزاد اسلامی مرکب از چندین صد واحد کوچک و بزرگ است و به نظرم اجتماع واحد ها اثربخشی و رقابت را کاهش می دهد و مسایل و مشکلات و شکاف های احتمالی علمی و تحقیقاتی میان واحد های این دانشگاه را نمی نمایاند.
مهراد اظهار داشت: دانشگاه های صنعتی شریف، تربیت مدرس، اصفهان، شیراز و شهید بهشتی، علم و صنعت ایران و فردوسی مشهد به ترتیب با کسب جایگاه های 462، 536، 650، 656 ،873، 908 و 926 به ترتیب رتبه های چهارم تا دهم جهان را در دست دارند. در رتبه های بعدی،  دانشگاه های تبریز، اصفهان، علوم پزشکی شیراز، علوم پزشکی اصفهان، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در رتبه های یازدهم تا پانزدهم به ترتیب با جایگاه های جهانی  927، 1120، 1125، 1156 و 1158 قرار گرفته اند.
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری تصریح کرد: در این نظام رتبه بندی، دانشگاه هاروارد در ایالات متحده آمریکا رتبه اول دانشگاه های برتر جهان را به خود اختصاص داده است.
وی گفت: دانشگاه جان هاپکینز با یک پله صعود نسبت به سال 2012 میلادی، رتبه دوم دانشگاه های برتر جهان را کسب کرده است و دانشگاه های تورنتو از کشور کانادا، دانشگاه استنفورد و برکلی از ایالات متحده آمریکا و دانشگاه آکسفورد از کشور انگلستان به ترتیب رتبه های سوم تا ششم را کسب کرده اند.
مهراد در ادامه افزود: از مجموع 689 دانشگاه برتر اروپا، دانشگاه آکسفورد رتبه اول را کسب نموده است که در رتبه بندی دانشگاه های برتر جهان در جایگاه ششم قرار دارد. دانشگاه های کمبریج، امپریال کالج، کالج لندن و کپنهاگ به ترتیب رتبه های دوم تا پنجم را از آن خود کرده اند.
دکتر جعفر مهراد اظهار داشت: از بین دانشگاه های برتر آسیایی، دانشگاه توکیو رتبه اول آسیا و رتبه دهم دانشگاه های برتر جهان را به خود اختصاص داده است. دانشگاه های کیوتو، سئول، دانشگاه ملی سنگاپور و اوزاکای ژاپن به ترتیب رتبه های دوم تا پنجم آسیا و در دامنه 25 تا 50 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته اند.
وی تصریح کرد: دانشگاه استانبول ترکیه با رتبه 417 جهانی، رتبه اول دانشگاه های ترکیه را کسب کرده است که پس از آن دانشگاه حاجت تپه با کسب جایگاه 458 جهانی، رتبه دوم کشوری را کسب کرده است.
سرپرست ISC در پایان این مصاحبه شاخص های مورد استفاده نظام رتبه بندی URAP را بدین صورت اعلام کرد:
نظام URAP در سال 2013 بر اساس شش شاخص به رتبه­بندی دانشگاه­های سرتاسر جهان پرداخته است. این شاخص­ها عبارتند از:
تعداد مقالات: این شاخص که سنجه­ای از بازده علمی اخیر است شامل تعداد کل مقالات منتشر شده در سال 2012 و نمایه شده در پایگاه web of science می­باشد. وزن این شاخص 21٪ می­باشد.
استنادها: این شاخص سنجه ­ای از تأثیر پژوهش است و بر اساس تعداد کل استنادهای صورت گرفته در سال 2012 به مقالات منتشر شده در سال­های 2008 تا 2012 و نمایه شده در پایگاه web of science محاسبه می­شود. خود استنادی­ها حذف شده­اند. وزن این شاخص 21٪ است.
تعداد کل مدارک: این شاخص که نشان دهنده پایداری و استمرار بازده علمی است شامل تعداد کل مدارک است. منظور از کل مدارک، کلیه منابع علمی شامل مقالات کنفرانس­ ها، مرورها، نامه­ ها، بحث­ ها، اسناد و مقالات مجلات است که در سال 2012 منتشر شده ­اند. داده­ها از پایگاه  web of science استخراج می ­شوند و وزن این شاخص 10٪ است.
مجموع تأثیر مجلات: این شاخص سنجه ­ای از تأثیر علمی است و از تجمیع ضرایب تأثیر مجلاتِ منتشرکننده مقالات دانشگاه در طی سال­های 2008 تا 2012 بدست می­آید. مقدار ضرایب تأثیر مجلات از ویرایش 2012 جی.سی.آر استخراج شده است. وزن این شاخص 18٪ می­باشد.
مجموع تأثیر استنادی مجلات: این شاخص سنجه ­ای از کیفیت استنادی دریافت شده است و بر مبنای ضرایب تأثیر مجلات در بر دارنده مقالات استنادکننده محاسبه می­ شود. مقدار ضرایب تأثیر این مجلات از ویرایش 2012 جی.سی.آر استخراج شده است. وزن این شاخص 15٪ می ­باشد.
همکاری بین­ المللی: این شاخص نشان­ دهنده مقبولیت جهانی یک دانشگاه است. داده­ های این شاخص که بر اساس تعداد کل انتشاراتی است که با همکاری دانشگاه ­های خارجی تهیه شده­ اند، از پایگاه web of science استخراج گردیده ­اند. وزن این شاخص 15٪ می­باشد.
مهراد در پایان یادآور شد: دانشگاه آزاد اسلامی توانست با 65 پله رشد، حائز رتبه 161 جهان، 25 آسیا و رتبه برتر ایران شود. بعد از این دانشگاه، دانشگاه تهران قرار دارد. این دانشگاه حائز رتبه 330 جهان و 58 آسیا شده است. بیشتر دانشگاه­ های ایران توانستند با عملکرد بهتر نسبت به سال گذشته، رتبه خود را ارتقاء بخشند. در این بین می­توان از دانشگاه صنعتی امیرکبیر نام برد که با 529 پله جهش توانست رتبه 1345 جهانی را به خود اختصاص دهد. در مقابل تنها پنج دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه بوعلی سینا و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نتوانستند رتبه خود را ارتقاء بخشند.
وی گفت:  بیشترین افت رتبه را دانشگاه تهران داشته است. این دانشگاه با نزول 160 پله، در جایگاه 330 جهان قرار گرفت. بعد از دو دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه تهران دو دانشگاه علوم پزشکی تهران با رشد 49 پله و دانشگاه صنعتی شریف با رشد 36 پله قرار دارند که به ترتیب رتبه 378 و 462 جهان را به خود اختصاص داده­اند و در بین 500 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته ­اند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *