0
021284284

مقاله آشنایی با طراحی جواهر

تاریخچه طراحی و ساخت طلا و جواهر در ایران قدمت ۷ هزار ساله دارد. اما متاسفانه طراحی در ایران ناشناخته مانده است. طراحان بسیاری از قطعات معروف در موزه جواهرات ملی که یکی از شاخص ترین کلکسیون های جواهرات است ناشناخته هستند. امروزه تنها ۴۰% از جواهرات دست ساز هستند. با پیشرفت تکنولوژی و بالا رفتن حساسیت و دقت در امر طراحی جواهرات طراحی دستی جوابگوی نیاز بازار نیست.
علوم کامپیوتری این نیاز را حل کرده است. با ورود نرم افزار های سه بعدی به بازار طراحی قطعات جواهر بسیار آسان شده است. در صورتیکه طلا سازی مسلط به نرم افزار های سه بعدی باشد و مشتری برای سفارش کار به ایشان مراجعه کند می توان با طراحی سه بعدی و تخمین وزن و رنگ و تمام جزییات قطعه را در اختیار مشتری قرار می گیرد. در ادامه به توضیح مختصری درباره این نرم افزار ها می پردازیم. راینو در سال ۱۹۸۰ در سیاتل آمریکا توسط رابرت مک نیل و همکارانش بوجود آمد در ۱۹۸۵ آنها به توسعه راینو بر مبنای اتوکد پرداختند و به همین دلیل راینو یک نرم افزار به اصطلاح CAD BASE است در سال ۱۹۹۲ نوشتن پلاگین های راینو برای کاربران خاص شروع شد مانند Rhino Marine که برای ساخت کشتی وقایق و Rhino Gold که بخ منظور چیدمان سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی با برش های مختلف، Matrix و امثال آن استفاده می شد.در سال ۲۰۰۷ آمار کاربران راینو به بیش از ۱۵۰۰۰۰ نفر در سر تا سر جهان رسیده بود.
راینو ابزاری است برای طراحان شامل طراحان صنعتی، جواهرآلات، کفش،کشتی، هواپیما و معماران و… که قدرت نامحدودی را برای ترسیمات ۲ بعدی، مدلسازی، آنالیز برای ساخت، رندرینگ و انیمیشن در اختیار آنان قرار می دهد.
سیستم مدلسازی راینو بر اساس NURBS( Non-uniform rational B-spline) می باشد که یک مدل ریاضی است و معمولاً در گرافیک رایانه ای کاربرد دارد و برای ایجاد و نمایش منحنی ها و سطح ها استفاده می شود.
توسعه NURBS در سال ۱۹۵۰ و توسط مهندسان و طراحان شاغل در صنایع دریایی و هوایی و شرکت های خودروسازی که طراحی و نمایش سطوح به صورت دقیق برایشان دارای اهمیت بود، آغاز شد. در ابتدا NURBS تنها در بسته های نرم افزاری CAD مرتبط با کارخانه های خودروسازی کاربرد داشت، اما رفته رفته به عنوان جزئی از برنامه های گرافیکی استاندارد درآمد.
ازاین شعار راینو ،Modeling Tools For Designer” ” به راحتی می توان فهمید طراحان بیشترین آمار کاربران راینو را به خود اختصاص می دهند از طراحان صنعتی، جواهرآلات، کفش، کشتی، هواپیما، معماران، طراحان صحنه، مهندسین ساخت و تولید، بسته بندی و دیگر افرادی که مستقیم یا غیر مستقیم با دنیای طراحی در ارتباط هستند. این افراد به ابزاری نیاز دارند که محدودیت های نرم افزارهای کاملاً مهندسی را نداشته، تا بتوانند براحتی به ارائه ایده خود بپردازند واز طرف دیگر دقت کافی را در ساخت داشته باشد.



بدون محدودیت (:(Uninhibited مدلینگ آسان و به اصطلاح Free Form Modeling .ساخت هر شکلی که بتوانید آنرا تجسم کنید.
▪ دقت (Accuracy): دقت لازم را در طراحی ،آنالیز و ساخت و تولید در اختیار کاربر قرار می دهد.
سازگاری (Compatibility): با تمام نرم افزارهای مربوط به طراحی ،نقشه کشی ،CAM، مهندسی ،آنالیز،رندرینگ ،انیمشن و تصویرسازی.
▪ راحتی در یادگیری و استفاده(Accessible)
سرعتFast) ): سرعت درسیستم مدلسازی و همینطور در کارکرد نرم افزاری.
هزینه کم Inexpensive)): هزینه کم در یادگیری و همین طور هزینه سیستمی که راینو احتیاج دارد. راینو احتیاج به سیستم سخت افزاری خاصی ندارد و با یک کامپیوتر معمولی راه اندازی می شود. Matrix آخرین ورژن Plug-in طراحی جواهرات برای راینوسروس که به منظور هدفمند کردن امکانات و ابزار های راینو و ایجاد محیط کاربری بسیار مناسب برای طراحی جواهرت، طراحی شده است، ماتریکس (Matrix) نام دارد. با کمک این Plug-in می توان طراحی های زیبا و واقعی را در راینوسروس به صورت سه بعدی ایجاد نمود که قابلیت اتصال به وسایل CAM (Computer Aided Manufacturing) را دارا می باشد. شرکت Gemvision تولید کننده این نرم افزار، بیش از ۲ سال، ابزار ها، عقاید و روش های بسیاری را مورد بررسی قرار داده است که حاصل نتایج آن نرم افزار ماتریکس است که کارآمدی و انعطاف پذیری خوبی را فراهم کرده است. به طوریکه هم زمان می توان با طراحی، جزئیات آن و رنگ آمیزی طرح را به طور دقیق اعمال نمود و پس از آماده شدن عکس سه بعدی از طرح، آن را چاپ و یا Email نمود. ماتریکس ۶ ، قوه ابتکار، سرعت عمل و دقت را با محیا کردن ابزار ها و روش هایی که یک طراح جواهرات به آن نیاز دارد در یک مجموعه گرد آورده است.
ماتریکس ۶، بزرگترین و بهترین مجموعه ابزارهای چیدمان برای سنگ ها را در در نظر گرفته است. تغییر اندازه، چرخاندن و جا به جا کردن آن ها با استفاده از ابزار های ساده را میسر نموده است. گنجاندن روش چیدمان Pavé (سنگ فرشی) بر روی سطوح ناهموار یکی از این مزایا می باشد. هر سطحی که توسط طراح در نرم افزار طراحی می شود باید بدون نقص باشد. برای داشتن یک طراحی خوب رعایت این نکته ضروری است. بدین منظور راه های مختلفی برای کنترل و استفاده از سطوح در نرم افزار وجود دارد. در ماتریکس تمامی مراحل پیشرفته برای طراحی سطوح مدل به وسیله ابزاری برای کاربرانی که حتی تسلط چندانی بر روی سطوح ندارد به صورت بسیار آسان در نظر گرفته شده است و با کمک این ابزار، طراحی یک مدل بیش از یک ساعت طول نخواهد کشید. ماتریکس به عنوان همراهی مناسب برای راینوسروس ۴، آن را واقعی تر و پیاده سازی اندیشه های خلاقانه طراح را در سریعترین زمان میسر ساخته است.



جهت ثبت نام در دوره آموزشی طراحی جواهرات بر روی تصویر فوق کلیک نمایید
دوره غیر حضوری است و محتوای الکترونیکی در قالب CD یا DVD به آدرستان ارسال می گردد
پس از پایان گواهی ومدرک معتبر مهارت طراحی جواهرات  با قابلیت ترجمه رسمی دریافت می نمایید.
مشاوره رایگان : ۰۲۱۲۸۴۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۲۲۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۳۳۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۸۸۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۹۹۲۸۴


کاربردهای زیورآلات و جنب ههای نمادین آن از گذشته تا کنون
جواهرات در طول تاریخ همواره برای اهداف گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند: به عنوان پول،نمایش ثروت و سرمایه
استفاده‌های کاربردی مانند کلیپس‌ها و سنجاق‌ها(کاربرد نمادین )مثلا برای تعلق به‌ گروهی خاص یا جایگاهی ویژه محافظت  در قالب طلسم و خواص جادویی(جلوه هنری)
اغلب فرهنگها همواره میزان زیادی از ثروت خود را به صورت طلا و جواهرات نگهداری میکرده‌اند. تعدادی از فرهنگها، بخشی از جهیزیه عروسی را از جواهرات در نظر می‌گرفتند. همچنین جواهرات به‌عنوان پول رایج یا کالای تجارتی مورد استفاده بوده است. برخی از انواع زیورآلات مانند سنجاق‌ها و سگک‌ها به دلیل جنبه کاربردی‌شان مطرح بوده‌اند، اما بر اساس نوع کاربردشان، عناصر دکوراتیو را نیز به‌خود پذیرفته‌اند. جواهرات همچنین می‌توانند به‌عنوان نماد عضویت در گروهی خاص مورد استفاده قرا رگیرند (اصلیبهای مسیحی). یا می‌توانند نمونه جایگاه و موقعیت ویژه‌ای باشند، مانند استفاده از حلقه ازدواج. استفاده از طلسم‌ها برای محافظت یا دورکردن نیروهای شیطانی نیز در برخی از فرهنگ ها متداول است. این نمونه زیورها می‌توانند نماد هم باشند. اگرچه جنبه هنری جواهرات از زمانهای بسیار گذشته مورد توجه بوده است، اما دیگر کاربردهای ذکر شده در بالا نسبت به آن برتری داشته‌اند. در اواخر قرن ۱۹ بود که با آثار استادانی چون پیتر کارل فابرژ و رنه لالیک، هنر نسبت به کارکرد و ارزش مادی زیور، برتری یافت. این گرایش تا دوران مدرن ادامه یافت و توسط هنرمندانی چون روبرت لیموریس ، اد لوین و البرتو رپاسی گسترش پیدا کرد.
زیورآلات برای مشخص کردن جایگاه افراد مورداستفاده قرار می‌گرفته‌اند؛ مثلاً در رم باستان، تنها اقشار ویژه‌ای اجازه استفاده از انگشتر را داشتند. بعدتر، قوانین خزانه‌ای، مشخص می‌کرد چه کسانی می‌توانند چه نوعی از جواهرات را استفاده کنند و این هم بر اساس طبقه اجتماعی افراد تعیین می‌شد. اصول فرهنگی نیز نقش مهمی را در این زمینه ایفا می‌کرد. به‌عنوان مثال استفاده از گوشواره برای مردان در غرب، در اواخر قرن ۱۹ و قرن ۲۰ یک ویژگی زنانه تلقی شد. بعدتر نمایش زیورآلات بدن ازقبیل پیرسها مورد قبول قرارگرفت و از طرف برخی افراد نشانی از جرات و دلاوری بود، در عین حالیکه در برخی گروههای دیگر کاملاً رد می‌شد.
صنعت جواهرات در اوایل قرن بیستم استفاده از انگشترهای ازدواج و نامزدی را برای مردان رواج داد با این ادعا که این مساله ریشه در قرون وسطی داشته است. در میانه دهه ۱۹۴۰ ، ۸۵ درصد از ازدواجها در آمریکا با دو انگشتر ازدواج برگزار شد. ادیان نیز در استفاده از زیورآلات نقش داشته اند. به عنوان مثال، استفاده از زیورآلات طلا در اسلام برای مردان حرام است و یک تابوی اجتماعی محسوب می‌شود و بسیاری از ادیان هم استفاده بیش از اندازه از آن را محدود کرده‌اند.
سنگ‌های قیمتی از زمانهای گذشته علاوه بر زینت و ارزش مادی، بیشتر جنبه سحر و جادو داشته و به‌عنوان طلسم برای صاحبان جواهرات محسوب می‌شده‌اند. باور بر این بوده که دارندگان طلسم قادر به دور کردن شیاطین، امراض و دیگر حوادث ناخوشایند از خود هستند و عقیده داشتند که فرشتگان آنها را حمایت کرده و از سلامتی و خوشبختی برخوردار خواهند ساخت .تا اوایل قرن نوزدهم همچنان اعتقاد بر این بود که سنگهای قیمتی به عنوان شفادهنده بیماریها و ناراحتیهای جسمی موثر هستند .گاهی وجود نگین یا تک های از سنگ جواهر در اتاق و یا نزدیک بیمار برای القای باور به شفا برای بیمار کافی بود .یا برای برطرف کردن درد بیمار آن را بر روی قسمت ناراحت بدن می‌گذاشتند و یا نگین یا تکه سنگ جواهر را به پودر تبدیل کرده و به بیمار می‌خوراندند. در فرهنگها و اقوام مختلف، همواره از انواع سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی به عنوان اشیایی نمادین و مظهر مفاهیمی خاص یاد شده است. این مفاهیم به‌ویژه بسته به‌میزان رواج و منابع سنگها و جواهرات موجود در آن منطقه پر رنگتر می‌شوند. مثلاً«الماس نماد نور، زندگی، خورشید، بقا، شکست ناپذیری، خلوص و معصومیت است و زمرد نشان بی مرگی، امید، بهار، جوانی، ایمان و ماه و یاقوت نشان عزت، سلطنت، غیرت، نیرو، عشق، آرزو، زیبایی، طول عمر و آسیب ناپذیری می‌باشند.
هر کدام از سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی در میان اقوام مختلف و فرهنگهای گوناگون کاربردهایی داشته که عمده‌ترین آنها کاربرد نمادین سنگها بوده است، به عنوان مثال، الماس از فراوان‌ترین عنصر موجود در طبیعت یعنی از کربن ساخته شده و سخت ترین ماده را در روی زمین شکل می‌دهد. در الماس دو صفت متضاد “معمول یترین” و “نادرترین” در کنار هم یافت می‌شوند. از این دوگانگی در ماهیت علم الهیات برای توصیف خصوصیات روحی و اخلاقی انسان نیز استفاده می‌شود. ولی به‌طور کلی از الماس در ادیان به‌عنوان سمبل ابدیت و بقا نام برده شده است.
چنین نمادهایی برای بسیاری از سنگها مطرح بوده و هر سنگی در فرهنگهای مختلف دارای نماد یا مفهومی خاص بوده است که پرداختن به تمام آنها هدف این بحث نیست، آنچه مطرح است وجود مفاهیمی پشت هر کدام از انواع سنگها و جواهراتی است که استفاده آنها در فرهنگها این مفاهیم را نیز به‌دنبال خود در میان مردم آن سرزمین یدک می‌کشد و احتمالا گسترش می‌دهد. استفاده از جواهرات و زیورها همچنین در هر فرهنگی متفاوت با فرهنگ دیگر بوده و این محصول با بازه انعطاف بسیار بالا با توجه به رسوم و افکار و کاربردهای ویژه در منطقه خود مورد استفاده قرارمی‌گیرد. مثلاً در بخشی از مصر، عروس مجموعه‌ای از ۸ انگشتر را به‌دست می‌کند که برابر با عدد تعادل کیهانی است .  نمادین بودن، خود یک کارکرد مستقل برای زیورآلات محسوب می‌شود و همین مساله بر لزوم توجه ویژه به نشانه‌شناسی در جواهرات تاکید دارد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *