0
021284284

ریشه آفتابگردان راست است یا افشان علوم سوم

ریشه آفتابگردان راست است یا افشان علوم سوم

برای پاسخ به این سوال مقاله را کامل مطالعه کنید.

ریشه آفتاب گردان

مقدمه

گیاه آفتابگردان بومی آمریکا است و ارقام وحشی آن به مقدار فراوان در آن کشور یافت میشوند در اوسط قرن هفدهم توست اسپانیایها به اروپا برده شد و از آنجا به سایر نقاط برده شد.

از تاریخ دقیق ورود گیاه آفتابگردان به ایران اطلاع دقیقی در دست نیست اما در گذشته آفتابگردان بخصوص انواع آجیلی آن به صورت پراکنده در اطراف زراعت های صیفی کشت میشده است.

درسال ۱۳۴۷ انواع روغن این گیاه توسط شرکت دانه ای روغنی به کشور وارد شد و کشت آن به عنوان یک گیاه صنعتی رایج شد .مهمترین مورد استفاده آفتابگردان در صنایع روغن کشی می باشد زیرا دانه آن در برخی از واریته های پر روغن تا۶۰% روغن دارد از کنجاله آن نیز در تهیه غذای دام استفاده میشود. ساقه آن نیز به مصرف تهیه سلولز میرسد .

خصوصیات گیاهی :

آفتاب گردان گیاهی است یکساله از تیره مرکبه Compositae که بصورت بوته ای استوار رشد می کند . طول دوره رشد آفتابگردان با توجه به رقم و کلیه عوامل محیطی از ۹۰ تا ۱۵۰ روز می باشد .


◼️ این دوره برات جالبه ببین حتما : آموزش مجازی احداث گلخانه + مدرک معتبر ◼️


دانه آفتابگردان چند قسمتی است ؟

دانه ها با توجه به نوع ارقام اشکال گوناگونی دارند . برخی تقریبا مسطح و گروهی بینی شکل هستند . طول آنها از ۷ تا ۱۷ میلیمتر و به عرض ۴ تا ۵ میلیمتر و به ضخامت ۳ تا  ۴ میلیمتر است . وزن هزار دانه آنها بین ۵۰ تا ۲۰۰ گرم است و رنگ آنها بیشتر سفید ، خاکستری و قهوه ای است . مقدار چربی به طور متوسط %۳۰ وزن گل ( دانه + پوست ) و %۵۰ وزن دانه بدون پوست است و در واریته های اصلاح شده این مقدار به %۴۵ وزن کل و %۶۵ وزن دانه می رسد. دانه ها اشکال متفاوتی دارند و اکثرا شبیه دانه های گلرنگ می باشند. درشتی و ریزی دانه ها در ارقام مختلف متفاوت می باشد.

برگ آفتابگردان چگونه است ؟

برگ آفتابگردان تقریبا بینی شکل، کرک دار و ریز می باشد. به همین علت گوسفندان و بخصوص بره ها از خوردن آن امتناع می کنند. طبق مطالعاتی که انجام شده برگ های وسطی برای آفتابگردان اهمیت بسیاری دارند و بیش از نصفی از محصول دانه را آنها تأمین می کنند. برگهای قسمت فوقانی به علت اینکه تشکیل آنها مواد زیادی را نیاز دارد مقدار کمتری به پر کردن دانه کمک می کنند و برگ های پایینی به علت پیری و در سایه قرار گرفتن اهمیت شان به مراتب از سایر برگها کمتر می باشد.

پهنک برگ هایی که در معرض نور است همراه با خورشید تغییر جهت داده و معمولا به حالت تقریباً عمود بر اشعه آفتاب قرار می گیرد . پهنک برگ هنگام صبح به سمت شرق ،‌هنگام غروب به سمت غرب و ظهر رو به بالا می باشد . گل آذین آفتابگردان طبق یا کپه ای می باشد. لقاح به دلیل اینکه پرچم ها زودتر به بلوغ میرسند غالباً از نوع دگرگشنی می باشد .


◼️ این دوره برات جالبه ببین حتما : آموزش مجازی تولید کننده محصولات ارگانیک گلخانه ای + مدرک معتبر ◼️


ریشه آفتابگردان

آفتابگردان ریشه مستقیم و توسعه یافته ای دارد که پتانسیل نفوذ ریشه در خاک به حدود سه متر می رسد.

آفتابگردان دارای سه نوع ریشه می باشد:

  • ریشه ی اصلی تا ۲/۴ متر در عمق زمین فرو می رود .
  • ریشه های فرعی که در ۲۵ سانتی متری عمق خاک پراکنده شده اند و مهمترین قسمت ریشه را تشکیل می دهند .
  • ریشه های سطحی که نزدیک به سطح خاک پراکنده می شوند و در صورتی که سطح خاک خیلی خشک نباشد بوته آفتابگردان می تواند با این ریشه ها از کودهایی که به طور سرک به آفتابگردان داده می شود استفاده نماید.

آفتابگردان ریشه راست دارد یا افشان ؟

آفتابگردان گیاهی است یکساله و دارای ریشه های متعدد افشان است.

ریشه آفتابگردان راست است یا افشان ؟

از نظر عکس العمل آفتابگردان نسبت به طول روز بی تفاوت است اما به نور فراوان نیاز دارد . آفتابگردان ریشه توسعه یافته ای دارد که گیاه را به خشکی مقاوم می کند ، مشروط بر آنکه خاک عمیق بوده و ساختمان و تراکم خاک محدود کننده رشد ریشه نباشد . آفتابگردان به شوری خاک تقریبا مقاوم است و در محدوده ای از اسیدیتیه خنثی رشد خوبی می کند . هر چه دوران رسیدگی دانه با هوای مطلوب تر و خنک تری روبرو گردد بر درصد اکسید چرب اشباع لینولائیک در روغن اضافه می شود و بر ارزش غذایی آن نیز افزوده می گردد . حساسیت ندارد و گل دادن آن مرتبط با بلندی یا کوتاهی طول روز نیست .

ریشه آفتابگردان راست است یا افشان علوم سوم

از کاشت تا برداشت آفتابگردان برای انجام دوره ی نمو خود ۲۶۰۰ تا ۲۸۰۰ درجه حرارت لازم دارد . آفتابگردان گیاهی است یکساله با ساقه های خشبی که ارتفاع آن از ۵۰ تا ۳۵۰ سانتیمتر متغیر است. ارقام محلی آفتابگردان چند شاخه ای نیز می باشد. طول دوره رشد ۱۱۰ روز ، ارتفاع ۱۷۰ سانتیمتر و درصد روغن ۴۹ درصد است. فعالیت زنبورها را نیز کم خواهد کرد. قدرت سازش آفتابگردان به محیط زیاد می باشد به استثنای زمین های باتلاقی که قبل از کشت حتماً باید زهکشی شوند ، در اکثر آب و هوا و خاک های مختلف رشد می کند.


 ◼️ این دوره برات جالبه ببین حتما : آموزش مجازی اهداف و برنامه ریزی مزرعه هیدروپونیک + مدرک معتبر ◼️


 

با شرکت در دوره های آموزشی بنیاد آموزش مجازی ایرانیان میتوانید مدارک معتبر داخلی و بین المللی دریافت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

◼️ شماره تماس مشاوره رایگان ◼️

۰۹۱۳۰۰۰۱۶۸۸

۰۹۳۳۰۰۳۳۲۸۴

۰۹۰۳۰۷۳۵۶۷۹

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *