0
021284284

آموزش موتورهای دی سی: دوره های آموزش مجازی و مقاله های آموزشی موتورهای دی سی

موتور کلاسیک جریان مستقیم دارای آرمی‌چری از آهنربای الکتریکی است. یک سوییچ گردشی به نام کموتاتور جهت جریان الکتریکی را در هر سیکل دو بار برعکس می‌کند تا در آرمیچر جریان یابد و آهنرباهای الکتریکی، آهنربای دائمی را در بیرون موتور جذب و دفع کنند. سرعت موتور DC به مجموعه‌ای از ولتاژ و جریان عبوری از سیم پیچ‌های موتور و بار موتور یا گشتاور ترمزی، بستگی دارد.
سرعت موتور جریان مستقیم وابسته به ولتاژ و گشتاور آن وابسته به جریان است. معمولاً سرعت توسط ولتاژ متغیر یا عبور جریان و با استفاده از تپ‌ها (نوعی کلید تغییر دهنده وضعیت سیم‌پیچ) در سیم‌پیچی موتور یا با داشتن یک منبع ولتاژ متغیر، کنترل می‌شود. بدلیل اینکه این نوع از موتور می‌تواند در سرعت‌های پایین گشتاوری زیاد ایجاد کند، معمولاً از آن در کاربردهای کششی نظیر لوکوموتیوها استفاده می‌کنند.
اما به هرحال در طراحی کلاسیک محدودیت‌های متعددی وجود دارد که بسیاری از این محدودیت‌ها ناشی از نیاز به جاروبکهایی برای اتصال به کموتاتور است. سایش جاروبک‌ها و کموتاتور، ایجاد اصطکاک می‌کند و هر چه که سرعت موتور بالاتر باشد، جاروبک‌ها می‌بایست محکمتر فشار داده شوند تا اتصال خوبی را برقرار کنند. نه تنها این اصطکاک منجر به سر و صدای موتور می‌شود بلکه این امر یک محدودیت بالاتری را روی سرعت ایجاد می‌کند و به این معنی است که جاروبک‌ها نهایتاً از بین رفته نیاز به تعویض پیدا می‌کنند. اتصال ناقص‌الکتریکی نیز تولید نویز الکتریکی در مدار متصل می‌کند. این مشکلات با جابجا کردن درون موتور با بیرون آن از بین می‌روند، با قرار دادن آهنرباهای دائم در داخل و سیم پیچ‌ها در بیرون به یک طراحی بدون جاروبک می‌رسیم.

آموزش مجازی موتورهای دی سی : امکان ثبت نام در دوره مجازی​

ما در بنیاد آموزش مجازی ایرانیان امکان ثبت نام در دوره آموزش مجازی موتورهای دی سی و اخذ مدرک معتبر موتورهای دی سی را به صورت کاملا غیر حضوری فراهم آورده ایم.

5/5
موتورهای دی سی

وسیله ای است که انرژی الکتریکی را به کمک یک آهنربا به انرژی مکانیکی تبدیل میکند.

نحوه  کار یک موتور دی سی ( DC) بر این اصل که قطب های هم نام آهن ربا یکدیگر را دفع و قطب های غیر همنام یکدیگر را جذب می کنند استوار است.

دوره آموزش مجازی موتورهای دی سی برای شما توسط بنیاد آموزش مجازی ایرانیان تهیه شده، تا به آسانی اینترنتی ثبت نام کنید.

بنیاد آموزش مجازی ایرانیان با اعتبار بسیار بالا برای شما شرایطی فراهم آورده که در مدت زمان کوتاه میتوانید مدرک موتورهای دی سی را اخذ نمایید.

موتور دی سی (DC):

نحوه  کار یک موتور دی سی ( DC) بر این اصل که قطب های هم نام آهن ربا یکدیگر را دفع و قطب های غیر همنام یکدیگر را جذب می کنند استوار است. سیم پیچی که از میان آن جریان الکتریکی عبور می کند، یک قطب مغناطیسی به وجود می آورد که مرکز آن را با مرکز سیم پیچ یکی است. با قطع و وصل کردن جریان سیم پیچ قطب مغناطیسی آن نیز می تواند قطع و وصل شود و یا با تغییر جهت جریان قطب مغناطیسی می تواند 180 درجه تغییر جهت دهد. یک موتور دی سی دارای یک سری آهن ربا بر روی استاتور و دو یا چند سری سیم پیچ در روی آرمیچر است که این سیم پیچ ها دور یک قطب آهنی و البته با ایزولاسیون پیچیده شده و انتهای آن به کوموتاتور متصل است.

کاربردهای موتور دی سی:

به علت بی خطر بودن این موتور نسبت به دیگر موتورها، این موتور در صنایع مختلفی کاربرد دارد. از کاربردهای موتور دی سی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. صنعت کشاورزی

2. شهربازی

3. درب های اتومات

4. درب های اتومات برای آسانسور

5. درب های ورودی اتومات

6. تسمه نقاله

7. ساختمان

8. کارت های الکتریکی

9. کمپرسورهای الکتریکی

10. تردمیل و صنایع ورزشی

11. صنعت گلخانه در پرورش سبزیجات، تجهیزات و گل

12. ماشین های پردازش

13. دستگاهای صنعتی نظافت

14. صنایع نساجی

15. صنایع پلاستیک

16. صنایع خودروسازی برای تست تایرها

17. صنایع شکر

18. صنایع کاغذ

انواع موتور DC:

آشنایی با انواع مختلف موتور DC به شما کمک میکند تا بدانید که هر یک از آن ها چطور برای کار در وضعیت های مختلف انتخاب میشوند و اینکه شما بتوانید موتور دیسی مناسب پروژه خود را انتخاب کنید. موتور DC به 4 دسته اصلی تقسیم میشود:

موتور دیسی با آهنربای دائمی

موتور DC آهنربای دائمی، برای ایجاد شار میدان از یک آهنربای دائمی استفاده می کند. این نوع موتور DC گشتاور راه اندازی بسیار خوبی را ارائه می دهد و از تنظیم سرعت خوبی برخوردار است ، اما گشتاور آن محدود است بنابراین به طور معمول در کاربردهای با اسب بخار کم استفاده می شود.

1. موتور DC سری:

در یک موتور DC سری ، میدان مغناطیسی با چند چرخش یک سیم بزرگ که جریان آرماتور از آن میگذرد، ایجاد می شود. معمولا موتور دیسی سری، گشتاور راه اندازی بزرگی را ایجاد می کند اما نمی تواند سرعت را تنظیم کند و حتی ممکن است با کار کردن بدون بار آسیب ببیند. این محدودیت ها بدان معنی است که این نوع از موتور DC برای پروژه های با سرعت متغیر گزینه مناسبی نیستند.

2. موتور DC شنت:

در موتورهای DC شنت، میدان به صورت موازی (شنت) با سیم پیچ آرماتور متصل می شود. این موتورها به دلیل این ویژگی که میدان شنت را می توان مستقل از سیم پیچ های آرماتور تحریک کرد، تنظیمات سرعت بسیار خوبی را ارائه می دهد ، این کار همچنین قابلیت کنترل معکوس ساده ای را به وجود می آورد.

3. موتور DC کمپوند:

موتورهای DC کمپوند مانند موتورهای DCشنت، یک میدان مغناطیسی جداگانه دارند. موتورهای DC کمپوند دارای گشتاور راه اندازی خوبی هستند اما ممکن است در پروژه هایی با سرعت متغیر مشکلات کنترلی داشته باشند.

هر یک از این 4 نوع موتور دیسی ، بسته به نوع پروژه کاربردهای متفاوتی دارند و نقاط قوت و ضعف متفاوتی را دارند و دانستن این موارد می تواند به شما در شناخت و انتخاب مناسب موتور مناسب کار شما کمک کند.

bama step

[wp-rss-aggregator sources=”81266″]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *