0
021284284

درباره ي رشته مدیریت پروژه

دپارتمان آموزش مجازی شرکت جهت علاقه مندان به این دوره ی آموزشی توضیحاتی در این رابطه ارائه داده است. جهت ثبت نام در این دوره کوتاه مدت آموزشی و دریافت گواهینامه آموزشی معتبر در این زمینه به قسمت ( ثبت نام دوره ) مراجعه فرمائید. ( در نظر داشته باشید احتمال دارد بر طبق نظر استاد مربوطه سرفصل ها  و یا محتوای دوره ها با آنچه در این صفحه به صورت کلی شرح داده شده است متفاوت باشد.)
معرفی رشته مهندسی مدیریت پروژه
مهندسی مدیریت پروژه تلفیق علم هنر و فن است و به منظور آموزش برای انجام فعالیت های آماده سازی نظارت و اجرای پروژه به ویژه پروژه های عمرانی طرح ریزی شده است .
ویژگی اصلی تخصص مهندسی مدیریت پروژه ماهیت بین رشته ای آن است.این رشته تلفیقی از رشته های مهندسی عمران مهندسی صنایع و رشته مدیریت می باشد.
پیشتر از این بازنگری در رشته های دانشگاهی بر مبنای نیازهای اجتمایی بازار کار و تحولات علمی در ماده ی ۴۹ برنامه چهارم توسعه اقتصادی اجتمایی جای داده شد و توسعه علوم میان رشته ای در دستور کار دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی به عنوان یک ضرورت مطرح گردید. دانشگاه پیام نور نیز به عنوان یک نهاد علمی آموزشی توجه خود را به این معطوف ساخت و رشته مهندسی مدیریت پروژه را به عنوان یک تخصص بین رشته ای با کاربری بالا در رفع نیازهای اجرایی – مدیریتی پروژه های عمرانی کشور طرح ریزی نمود.
نحوه پزیرش در رشته
پذریش دانشجو در مقطع کارشناسی و در رشته مهندسی مدیریت پروژه دانشگاه پیام نور از طریق آزمون سراسری و نیز آزمون فراگیر می باشد. دانش آموزانی که مقطع پیش دانشگاهی خود را به اتمام رسانده اند می توانند این رشته را به عنوان رشته دانشگاهی مورد نظر خود انتخاب نمایند.
ادامه تحصیل فارغ التحصیلان
تدوین دروس و سرفصل های واحدهای درسی به ترتیبی است که فارغ التحصیلان رشته مهندسی مدیریت پروژه توانایی ادامه تحصیل در رشته های زیر را دارا می باشند.
–  رشته صنایع در گرایشهای
۱-  مدیریت سیستم و بهره وری
۲-  سیستم های اقتصادی واجتماعی
توانایی های فارغ التحصیلان
مهندسان مدیریت پروژه تخصص های مرتبط با مهندسی عمران مهندسی صنایع و اصول مدیریت و نظارت را در دوره تحصیلی خود فرا می گیرند . لذا این کارشناسان در زمینه مهارت های کابردی و اجرایی مرتبط با سه تخصص فوق توامند می باشند .
همچنین با توجه به پیش بینی جایگاه مهندس مجری در قانون نظام مهندسی و نظر به تامین دروس لازم جهت ارائه به کمسیون هم ارزی رشته ها زمینه احراز اخذ پروانه اشتغال به کار مهندسی برای فارغ التحصیلان رشته مهندسی مدیریت پروژه فراهم می باشد.
شرایط و ویژگی های رشته مهندسی مدیریت پروژه
رشته مهندسی مدیریت پروژه رشته جدیدیست که فقط در دانشگاه پیام نور وجود دارد و میتوان گفت تقریبا کسی نسبت به محتوای رشته  آگاهی ندارد و گاها نیز این رشته را با رشته دیگر اشتباه میگیرند ایم مسئله متاسفانه در بین دانشجویان و اساتید این رشته نیز وجود دارد ، به توجه به این مسئله اولین دلیل برگزاری چنین همایشی آشنایی دقیق دانشجویان و اساتید با رشته مهندسی مدیریت پروژه است .
دلیل دوم که خود به نوعی با دلیل اول در ارتباط است به تفهیم شرایط کاری .و شرایط ادامه تحصیل فارق التحصیلان این رشته باز میگردد  چرا که مسلم است وقتی نسبت به محتوای رشته اطلاع کامل در دست نباشد ، نسبت به شرایط ادامه تحصیل در آن نمیتواند اطللاعات صحیحی وجود داشته باشد همین مسئله نیز باعث شده است که تعدادی از دانشجویان و گاها اساتید نوعی دلسردی نسبت به این رشته ها در دیگران ایجاد کند .
همانگونه که در بیان ضرورت ها به عرض رسید نکته ی اول شناخت هر چه بیشتر این رشته به دانشجویان ، اساتید و علاقه مندانی است که اطلاع چندانی از ماهیت رشته ندارند . اما دلیل دیگر و شاید مهمتر این باشد که  رشته مهندسی مدیریت پروژه دارای سه پودمان مدیریتی ، طراحی و اجرایی میباشد و از خانواده رشته های مدیریتی و مهندسی فنی و عملی بشمار میرود و به رشته هایی همچون مدیریت ، مهندسی عمران ، مهندسی معماری و مهندسی صنایع قرابت بسیاری دارد ، با توجه به این نکته و یادآوری این مسئله که همه ساله مسابقات علمی و عملی بسیاری در کشور برای دانشجویان این رشته ها بر گزار میشود و تقریبا از تمامی دانشگاه ها تیم هایی در آنها حضوذر دارند ، اما با وجود این  که چندین سال از ورود رشته های مهندسی به دانشگاه پیام نور میگذرد ، حتی یک تیم نیز از دانشگاه پیام نور در این رقابت های علمی حضور ندارد شاید مهمترین دلیل بر گزاری این همایش شناسایی این گونه مسابیقات و معرفی حوزه هایی که دانشجویان رشته مهندسی مدیریت پروژه توانایی رقابت در آناه را دارد باشند .

دیدگاه کاربران
  • محبوبی 24 دی 1397

    بسیار برایم جالب توجه است که چنین رشته ی مهمی تاسیس شده ولی متاسفانه شرایط سطح بالای جامعه پذیرای این دست موارد کاری نیست که همین امر باعث عدم ورود به این رشته و در صورت ورود دلسردی در ادامه ی راه است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *