0
021284284

تاریخچه ویژوال بیسیک

نرم افزار مایکروسافت ویژوال بیسیک، ابزاری برای توسعه برنامه های تحت ویندوز است این زبان حاصل توسعه و ارتقای زبان بیسیک می باشد .نسخه های متعددی مانند Gwbasic و سپس Qbasic و Turbo basic ارائه گردید.
اولین نسخه ویژوال بیسیک در سال ۱۹۹۱ برای سیستم عامل های Dos و Windows 3 . 1 ارئه شد.نسخه ۴ ویژوال بیسیک در سال ۱۹۹۵ به بازار آمد که از برنامه های ۳۲ بیتی پشتیبانی می کرد و نسخه ۵ این نرم افزار در سال ۱۹۹۶ که تغیراتی نسبت به نسخه های قبلی داشت.نسخه ۶ در سال ۱۹۹۸ با تغییرات و قابیلیتهای زیادتری ارئه شد و آخرین نسخه این نرم افزار Visual Basic . Net می باشد که از تکنولوژی . Net استفاده می کند و یک زبان کاملاٌ شیء گرا( ( Object Oriented است.
ویژگی های ویژوال بیسیک
– مجموعه کاملی از اشیاء را در اختیار می گذارد.(در واقع شما برنامه خود را نقاشی می کنید.)
– برنامه ایجاد شده به راحتی می تواند با ماوس و صفحه کلید کار کند.
– به کلیپ بورد و چاپگر دسترسی کامل دارد.
– مجموعه کاملی از توابع ریاضی، کار با متن و گرافیکی را در اختیار ما قرار می دهد.
– آرایه ای از کنترل ها، متغیرها و ثابتها را در اختیار ما می گذارد.
– دسترسی ساده به فایل ها را به صورت تصادفی و ترتیبی فراهم می نماید.
– ابزارهای قدرتمندی را برای خطایابی برنامه در اختیار برنامه نویس قرار می دهد.
– ابزارهای متعددی را برای کاربا پایگاه داده در اختیار برنامه نویس قرار می دهد.
– ویژوال بیسیک از کنترل های ActiveX پشتیبانیمی کند بنابراین به غیر ازابزارهای موجود در محیط ویژوال بیسیک از مجموعه قدرتمندی از کنترل ها که توسط شرکت های دیگر تولید شده است می توان در برنامه ها استفاده نمود.
– ابزارها و ویزاردهایی را برای ساختن setup وانتشار برنامه در اختیار ما قرار می دهد.
مزایای استفاده از ویژوال بیسیک
– ویژگی رابط گرافتگی کاربر ( GUI )
– ویژگی طراحی سریع برنامه ( RAD )
– استفاده از زبان پایه ای بیسیک ( Basic )
– ویژگی رسیدگی به رویدادها ( Event Handling )
– ویژگی محیط توسعه یافته مجتمع ( IDE )
– دسترسی به توابع API ویندوز
– برنامه نویسی ساخت یافته ( Structural Programming )
– ویژگی برنامه نویسی مبتنی بر شیء ( Object Based Programming )
GUI
مخفف عبارت Graphical User Interface است و به معنی رابط گرافیکی کاربر است.
RAD
مخفف عبارت Rapid Application Development است و به معنی طراحی سریع برنامه است.
BASIC
مخفف عبارت Beginners All – Purpose Symbolic Instruction Code است و به معنی دستورالعمل های نمادین جهت استفاده افراد مبتدی به منظور اهداف گوناگون است.
رویداد( EVENT )
\ هر اتفاقی که در طول اجرای یک برنامه رخ می دهد یک رویداد محسوب می شود.
IDE
مخفف عبارت Integrated Development Environment است و به معنی محیط توسعه یافته مجتمع است.
API
مخفف عبارت Application Programming Interface است و به مجموعه توابع داخلی ویندوز گفته می شود.
ویژگی رابط گرافیکی کاربر
همانطور که از نام ویژوال بیسیک مشخص است این زبان دارای ویژگی رابط گرافیکی کاربر( GUI ) است و شما ظاهربرنامه خود را می توانید با Drag & Drop و انداختن کنترل های مورد نظر بر روی فرم برنامه ایجاد کنید و دیگر نیازی به نوشتن کد برای ایجاد فرم ، برچسب ، دکمه و غیره نمی باشد و حتی می توانید قبل از اجرای برنامه ظاهر آن را مشاهده کنید. بعد از طراحی رابط گرافیکی کاربر، برنامه نویس کدهایی را نوشته و مشخص می کند که برنامه چه عکس العمل هایی را در مقابل اعمال کاربر انجام می دهد.



جهت ثبت نام دردوره آموزشی ویژوال بیسیک بر روی تصویر فوق کلیک نمایید
دوره غیر حضوری است و محتوای الکترونیکی در قالب CD یا DVD به آدرستان ارسال می گردد
پس از پایان گواهی ومدرک معتبر دوره آموزشی ویژوال بیسیک با قابلیت ترجمه رسمی دریافت می نمایید.
مشاوره رایگان: ۰۲۱۲۸۴۲۸۴ و ۰۹۱۳۰۰۰۱۶۸۸ و ۰۹۳۳۰۰۲۲۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۳۳۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۸۸۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۹۹۲۸۴


ویژگی طراحی سریع برنامه( RAD ) 
منظور از طراحی سریع برنامه در ویژوال بیسیک این است که طراحی و تولید برنامه ها به دلیل وجود ابزارهای مناسب به سرعت انجام می شود بنابراین هزینه های تولید نرم افزار به طور قابل توجهی کاهش می یابد. در این مورد ویژوال بیسیک در سطح دنیا از زبانهای برنامه نویسی متداول است.
استفاده از زبان پایه ای بیسیک
در ویژوال بیسیک از زبان بیسیک استفاده می شود که از زبان برنامه نویسی Qbasic گرفته شده است. Qbasic یک زبان مبتنی بر متن بود و برای سیستم عامل Dos طراحی شده بود اما ویژوال بیسیک یک زبان گرافیکی است که برای طراحی برنامه ها در سیستم عامل Windows است. استفاده از زبان پایه ای Basic در ویژوال بیسیک سبب شده است که ویژوال بیسیک در حالی که یک زبان قدرتمند است برای یادگیری ساده باشد.
ویژگی رسیدگی به رویدادها ( EVENT HANDLING )
به هر اتفاقی یا فعالیتی که در زمان اجرای یک برنامه روی دهد Event (رویداد) می گویند. کلیک نمودن ماوس و فشردن کلیدهای صفحه کلید نمونه هایی از رویداد هستند. به این معنی که ویژوال بیسیک امکاناتی را در اختیار برنامه نویس قرار می دهد تا از قبل ، دستورات لازم برای عکس العمل مناسب در مقابل اعمال کاربر(یا هر رویداد دیگری) را بنویسید.
ویژگی محیط توسعه یافته مجتمع ( IDE )
در رابط گرافیکی ویژوال بیسیک تمام ابزارهای لازم برای ایجاد ، اجرا و خطایابی برنامه ها بصورت مجتمع قرار داده شده است تا برنامه نویس بدون احتیاج به استفاده از برنامه کاربردی دیگری بتواند به برنامه های خود را به سهولت و سرعت طراحی، تولید، خطایابی و اجرا کند.
دسترسی به توابع API ویندوز
توابع API ، توابع داخلی ویندوز هستند که در فایلهای خاصی با فرمت DLL ذخیره شده اند. ویژوال بیسیک این امکان را به برنامه نویس می دهد تا به طور مستقیم از این توابع استفاده کند. وقتی شما در برنامه خود از یک تابع API استفاده می کنید ، ویژوال بیسیک آن را احضار می نماید و زمانی که کار تابع به اتمام رسید ، کنترل برنامه برمی گردد و اجرای سایر دستورات را ادامه می دهد.
سه فایل مهم که بیشتر توابع API را نگه می دارند ، عبارتند از:
۱ – User32 . dll
۲ – GDI32 . DLL
۳ – Kernel . dll
برنامه نویسی ساخت یافته( Structural Programming )
برنامه نویسی ساخت یافته ، یکی از روشهای برنامه نویسی است که برای تولید نرم افزار به کار می رود. در این روش یک برنامه به بخش های کوچکتر و مجزا از هم تقسیم می شود به صورتیکه خوانایی برنامه بیشتر و خطایابی آن راحت تر می شود. در نتیجه سرعت تولید نرم افزار بیشتر و هزینه آن کاهش می یابد. ویژوال بیسیک با استفاده از انواع رویه ها( Procedure ) و توابع ( Function ) به خوبی این روش برنامه نویسی را پشتیبانی می کند.
ویژگی برنامه نویسی مبتنی بر شیء ( object Based Programming )
برنامه نویسی شیءگرا ( Object Based Programming ) یکی از آخرین روشهای برنامه نویسی است که درآن یک برنامه به بخش های مجزایی به نام کلاس ( Class ) تقسیم می شود. اشیاء از کلاسها بوجود می آیند وهرشیء مانند اشیاء فیزیکی دردنیای واقعی دارای یکسری خصوصیات ، اعمال (متدها) و رویداد است. یکی از ویژگی های مهم در این روش ویژگی وراثت در کلاسها است.
ویژوال بیسیک۶ یک زبان Object Oriented کامل نیست اما بسیاری از امکانات لازم برای تعریف و کار با کلاسها و اشیاء را دارد و به همین دلیل به آن زبان برنامه نویسی مبتنی بر شیء Object Based می گویند. آخرین نسخه ویژوال بیسیک که از تکنولوژی . Net (بخوانید دات نت) استفاده می کند، یک زبان Object Oriented کامل است.
انواع نگارش های ویژوال بیسیک
نگارش آموزشی ( Learning Edition )
نگارش حرفه ای ( Professional Edition )
نگارش سازمانی Enterprise edition ) )
نگارش آموزشی ( Learning Edition )
این نگارش قابلیت برنامه نویسی در حد پایه را ارائه می کند وشامل کنترلها و ابزارهای متعدد برای ایجاد برنامه های EXE و ایجاد فایل های dll می باشد.
نگارش حرفه ای ( Professional Edition )
نگارش حرفه ای نسبت به نگارش آموزشی از توانایی بالاتری برخوردار است و توسط بسیاری از برنامه نویسانی که برنامه های کاربردی با ویژوال بیسیک می نویسند مورد استفاده قرار می گیرد. این نگارش امکان استفاده از کنترلهای مربوط به بانکهای اطلاعاتی و طراحی کنترل های Activex را در اختیار برنامه نویس قرار می دهد. همچنین این نگارش شامل یک مجموعه کامل از ابزارها است که به کمک آنها می توانید برنامه هایی را ساخته و توزیع نمایید.
نگارش سازمانی( Enterprise edition )
این نگارش به منظورایجاد سیستمهای نرم افزاری بزرگ استفاده می شود و علاوه بر ویژگی های نگارش حرفه ای ، دارای امکاناتی جهت برنامه نویسی سرویس دهنده/سرویس گیرنده ( server / client ) در شبکه های محلی و اینترنت می باشد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *