0
021284284

آنتی اکسیدانت ها

معروف ترین جمله ای که در مورد آنتی اکسیدان ها گفته می شود و معروف ترین تعریفی که از این ترکیبات می شود این بوده است که:
«آنتی اکسیدان ها بدن را رد برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند.»
اما این رادیکال های آزاد دیگر چه موجوداتی هستند که باید با آنها در بدن مقابله کرد؟!
مثال عینی
سیبی را از وسط دو نصف کنید و آن را به همین صورت در معرض هوای آزاد و در بشقاب رها کنید.
پس از مدت زمانی نه چندان طولانی رویه های این سیب رنگ طبیعی خود را از دست داده و به حالت قهوه ای در می آید.
اگر سیب را در همین حالت رها کنید این قهوه ای شدن رنگ آن نیز تشدید خواهد شد ولی اگر مقداری آبلیمو به آن بزنید مشاهده می کنید که این روند قهوه ای شدن سیب رخ نمی دهد و سیب تا مدت ها به صورت تازه و شاداب باقی می ماند.
علت چیست؟
آنتی اکسیدان هایی که در لیمو و در آب لیمو وجود دارند بر رویه سیب نشسته و از تاثیر رادیکال های آزاد بر آن جلوگیری می کنند.
تاثیر رادیکال های آزاد
تاثیر رادیکال های آزاد هم در بدن جانداران مشهود است و هم در طبیعت بی جان و نمونه هایی از تاثیر این رادیکال ها در طبیعت را به وضوح می توان دید.
به پل های فلزی و به تیرهای چراغ برق و به ریل های راه آهن نگاه کنید.
زنگ زدگی هایی که به مرور زمان در این سازه های فلزی دیده می شود به دلیل تاثیر رادیکال های آزاد بر سطوح فلزی است که به صورت زنگ زدگی دیده می شود.
زنگ زدن فلزات در اثر اکسید شدن آنها اتفاق می افتد و نظیر این اتفاق نیز در بدن موجودات زنده رخ می دهد.
به این معنی که رادیکال های آزاد سلول های بدن را تباه کرده و از بین می برند و موجب بروز واکنش های اکسیداسیون در بدن می شوند.
با این تفاوت که زنگ زدگی به آن شکلی که در سازه های فلزی دیده می شود در بدن دیده نمی شود!
 


 

جهت ثبت نام در دوره آموزشی مدیریت گلخانه های هیدروپونیک بر روی تصویر فوق کلیک نمایید

دوره غیر حضوری است و محتوای الکترونیکی در قالب CD یا DVD به آدرستان ارسال می گردد

پس از پایان گواهی و مدرک معتبر دوره آموزشی مدیریت گلخانه های هیدروپونیک با قابلیت ترجمه رسمی دریافت می نمایید

مشاوره رایگان: ۰۲۱۲۸۴۲۸۴ و ۰۹۱۳۰۰۰۱۶۸۸ و ۰۹۳۳۰۰۲۲۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۳۳۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۸۸۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۹۹۲۸۴


ضد زنگ
با این مقدمه کوتاه که برای تشریح آنتی اکسیدان ها و رادیکال های آزاد لازم و ضروری بود به این نکته و به این نتیجه می رسیم که آنتی اکسیدان ها در حقیقت ضد زنگ هایی هستند که به بدن و به سلول های بدن خود می زنیم.
همانگونه که ضد زنگ، سازه های فلزی را از زنگ زدن محتفظت می کند آنتی اکسیدان ها نیز بدن آدمی را از گزند رادیکال های آزاد که سلول ها را اکسید می کنند در امان نگه ی دارد.
برای سازه های فلزی سنگین و با ارزش که پابرجایی آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد از ضد زنگ ها و از ترفندهای پر هزینه و گران قیمتی به منظور جلوگیری از تاثیر رادیکال های آزاد بر این سازه های استفاده می کنند و همین مسئله نیز پایایی و عمر این سازه ها را افزایش می دهد.
همین مسئله نیز در بدن آدمی رخ می دهد و اگر بدن را غنی از آنتی اکسیدان نکرده و با رادیکال های آزد به مقابله بر نخیزید روند طبیعی اکسیدن شدن و روند طبیعی فعالیت رادیکال های آزاد در بدن شما را با سرعت بیشتری پیر خواهد کرد ولی زمانی که از آنتی اکسیدان ها استفاده کرده و به زبان ساده تر زمانی که رادیکال های آزاد را در بدن خود خنثی می کنید می توان حتی امید طول عمر را نیز داشت.
در صورتی که آنتی اکسیدان های بدن خود را تامین کنید و با تامین نیاز بدن نسبت به آنتی اکسیدان، بدن را از این ترکیبات بی نیاز کنید در مبارزه با رادیکال های آزاد نیز موفق خواهد بود و همین مسئله نیز سلامت و حتی طول عمر را برای شما به ارمغان خواهد آورد.
تاثیرات منفی رادیکال های آزاد
رادیکال های آزاد که در شیمی نیز به خوبی شناخته شده هستند تاثیرات متعددی بر سلول های بدن دارند که از آن جمله می توان به این موارد اشاره کرد:
موتاسیون
لازم به توضیح است که این واژه را در زبان فارسی به جهش ژنی نیز ترجمه کرده اند.
جهش ژنی ممکن است در خود فردی که دچار این مشکل می شود عوارض و تظاهراتی نداشته باشید اما نسل های آینده را تحت تاثیر قرار داده و بیماری هایی را در فرزندان و نوادگان و شاید هم نسل های بسیار پایین تر سبب می شود.
تخریب سلول ها
رادیکال های آزاد همچنین ممکن است موجب تخریب سلول های بدن نیز بشود و دلیل اصلی پیر شدن و فرسودگی بدن نیز همین مسئله تخریب سلول ها در اندام های مختلف بوده است.
توحه داشته باشید که تخریب سلول ها به معنی کشتن و از بین بدن آنها نیست بلکه به معنی ایجاد تغییرات ناهنجار و غیر قابل قبول در آنهاست.
به عبارت دیگر از از تخریب سلولی در بدن جلوگیری کنیم می توان امید طول عمر بیشتر را داشت.
کشتن سلول ها
رادیکال های آزاد همچنین در برخی موارد به کشته شدن سلول ها نیز ختم می شود.
زمانی که سلول ها در اثر تاثیر منفی رادیکال های آزاد در بدن می میرند فرد نیز دچار مشکلاتی می شود که مرگ زودرس یکی از بارزترین آنهاست.
آنتی اکسیدان چیست؟
آنتی اکسیدان ها به ترکیبات شیمیایی خاصی اطلاق می شود که میزان و شدت اکسیداسیون سلول ها و مولکول های زنده را کاهش می دهند.
اکسیداسیون نیز به واکنش های شیمیایی خاصی اطلاق می شود که در جریان این فرایند، الکترون ها از ماده ای که اکسید می شود گرفته شده و به ماده ای که اکسید می کند افزوده می شود.
این روند نیز موجب تغییر ماهیت جسم اکسید شده می گردد و همین تغییر ماهیت نیز گاه به مشکلات عدیده ای در بدن جانداران ختم می شود که در این مقاله به نمونه هایی از این مشکلات اشاره خواهیم کرد.
رادیکال های تبهکار
در پرونده تباه شدن و اکسید شدن سلول ها که در این مقاله به آن می پردازیم متهم ردیف اول این جنایت کسی نیست جز باند تبهکار رادیکال های آزاد که باید با آنها مقابله کرد.
گفته می شود که برای مقابله با اکسیدان ها که رادیکال های آزاد نیز نامیده می شوند می توان از مواد غذایی غنی از آنتی اکسیدان ها و یا حتی از فرم مکمل این ترکیبات استفاده کرد.
مکمل های غذایی زیادی هستند که حاوی مقادیر قابل توجهی از این آنتی اکسیدان ها می باشند و کسانی که از مکمل های غذایی استفاده می کنند معمولا از نطر آنتی اکسیدان های تامین هستند.
این قبیل مکمل های غذایی بیشتر از اینکه در پرورش اندام مطرح باشد در پیشگیری از بیماری هایی نظیر سرطان و بیماری های قلبی مورد استفاده قرار گرفته اند.
هشدار
البته این موضوع را نیز باید یادآوری کرد که سوء استفاده هایی تحت عنوان پیشگیری از سرطان و بیماری های قلبی که رعب و وحشتی عظیم در دل بشر انداخته است نیز می شود و گاه عصاره های علف هرز و ترکیبات صد تا یه غاز به نام مکمل های نجات بخش عرضه می شوند.
آنتی اکسیدان در تغذیه روزانه از این موضوع نیز نمی توان گذشت که رژیم های غذایی متعادل که حاوی مقادیر متعادلی از مواد غذایی مختلف و تازه باشد نیاز بدن به آنتی اکسیدان ها را برطرف می کند و در اغلب موارد نیازی به مصرف مکمل نیست.
افرادی هم که تمرینات سنگین و شدید دارند می توانند رژیم های غذایی خود را تقویت کرده و اگر با رژیم هایی غذایی از پس تامین نیاز بدن به آنتی اکسیدان ها بر نیامدند آنگاه می توانند از مکمل هایی که برای این منظور تولید عرضه می شود استفاده کنند.
آنتی اکسیدان های مکمل
همانگونه که تمامی هم و غم وارد کننده استروئیدها و دارو همچنین تمامی هم و غم تولید کنندگان نمونه های قلابی در کارگاه زیر زمینی استروئید سازی در ایران منحصرا معطوف به تولید استروئیدهای حجم آور!!! و رگ ساز!!! بوده است تمامی هم و غم کسانی که در عرصه مکمل های غذایی فعالیت می کنند نیز معطوف به کراتین های انسولین دار و چربی سوزها و پروتئین های حجم آور بوده است!
نتیجه این شده است که مکمل های آنتی اکسیدان در ایران به آن گونه که باید و شاید شناخته شده نیستند اما حقیقت این است که این دسته از مکمل ها در سطح جهانی بسیار پر مصرف بوده و به فراوانی نیز در مکمل فروشی ها یافت می شود.
از این مکمل ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن که به طور طبیعی و یا در اثر ابتلا به بیماری های مختلف و یا حتی در اثر پرداختن به تمرینات شدید و سنگین حادث می شود استفاده می کنند.
استفاده از این دسته از مکمل ها مخصوصا برای افرادی که در شدت های بالا تمرین می کنند و بیشتر از دیگران در معرض خطر رادیکال های آزاد قرار دارند مفید تر خواهد بود.
برخی از بیماری هایی که در بدن انسان رخ می دهد در اثر تخریب و در اثر از بین رفتن سلول های بدن رخ می دهد که این دسته از مکمل ها به خوبی از تخریب سلول های بدن جلوگیری کرده و از بروز چنین بیماری هایی جلوگیری می کنند.
تمرین و رادیکال های آزاد 
تمرین شدید معمولا بر میزان رادیکال آزاد در بدن می افزاید اما این موضوع برای افرادی که تغذیه ای سالم داشته و نیاز بدن به آنتی اکسیدان های را به خوبی تامین می کنند جای نگرانی نخواهد بود.
به زبان ساده می توان گقت که با پرداختن به تمرینات شدید میزان نیاز بدن به اکسیژن نیز افزایش می یابد و بدن نیز اکسیژن بیشتری را مصرف میکند.
مصرف شدن اکسیژن زیاد در بدن نیز به معنای افزایش تولید رادیکال های آزاد خواهد بود و همین مسئله نیز موجب فروسدگی و از بین رفتن سلول ها و موجب خستگی در بدن می شود.
بدن در این شرایط از آنتی اکسیدان هایی که در دورن محیط بدن وجود دارد برای مقابله با اکسیدان ها و رادیکال های آزاد استفاده می کند و اگر نیاز بدن به این مواد را به خوبی تامین کنید مشکلی رخ نمی دهد.
ولی اگر بدن با کمبود آنتی اکسیدان در محیط داخلی مواجه شود نمی توان امیدی به نجات سلول ها از خطر اکسید شدن داشت.
شاید نکته امیدوار کننده در این بین این باشد که تمرینات سنگین و شدید موجب افزایش توان بدن در مقابله با اکسیدان ها نیز می شود و همین مسئله نیز به داد ورزشکاران می رسد.
منابع آنتی اکسیدان ها
این همه در مورد آنتی اکسیدان ها افاضات ادب کردیم اما این سوال در ذهن سنگینی می کند که منظور از آنتی اکسیدان چیست و چه چیزی را به عنوان آنتی اکسیدان می توان وارد بدن کرد؟
از جمله آنتی اکسیدان هایی که مورد استفاده قرار گرفته و جنگی موفق با رادیکال های آزاد را در بدن ترتیب می دهند می توان به این موارد اشاره کرد:
نمونه های محلول در چربی
• ویتامین E
• بتاکاروتن
• ویتامین A
• کو آنزیم Q10
نمونه های محلول در آب
• ویتامین C
• glutathione peroxidase
• کاتالاز
•منابع آنتی اکسیدان ها در تغذیه
بسیاری از مواد غذایی طبیعی که به فراوانی در کشورها ما و در تغذیه طبیعی و سنتی ما نیز یافت می شود حاوی آنتی اکسیدان ها هستند.
از جمله این مواد می توان به سبزجیات، میوه ها، حبوبات و غیره اشاره کرد که از ارزان قیمت ترین منابع غذایی نیز به شمار می روند.
اغلب میوه هایی که می خورید اگر سالم و تازه بوده و به صورت طبیعی نیز به عمل آمده باشند حاوی مقادیر متنهابهی از آنتی اکسیدان ها هستند و در بین سبزیجات نیز می توان به اسفناج و فلفل به عنوان دو منبع سرشار از این ترکیبات اشاره کرد.
از دیگر منابع طبیعی این ترکیبات می توان به جو، ذرت و ارزن اشاره کرد که هر سه مورد امروزه از سفره های غذایی ما ایرانیان رخت بر بسته است و تجدید نظر در تغذیه مخصوصا در این زمینه نیز الزامی به نظر می رسد.
مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان ها در شکلات و در کاکائو نیز یافت می شود و کسانی که شکلات و کاکائو می خورند لااقل در این یک مورد از دیگران پیش هستند.
برای افرادی که طالب نوشیدنی ها هستند این مژده را داریم که قهوه، چایی، چایی سبز از منابعی هستند که برای مقابله با رادیکال های آزاد بدن را یاری می دهند.
از دیگر منایع طبیعی آنتی اکسیدان ها می توان به این موارد اشاره نمود:
منابع گیاهی   • پیاز   • زنجبیل   • سیر   • پیازچه  • گوجه فرنگی  • هویج   • کلم پیچ   • اسفناج  • سبزیجات برگدار
• بروکلی  • گل کلم  • کلم   • نخود فرنگی  • میوه ها  • انگور  • توت فرنگی  • سیب • گریفروت  • انگور سیاه  • پرتقال

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *