0
021284284

آموزش متون فقه: دوره های آموزش مجازی و مقاله های آموزشی متون فقه

فقه دانش بدست آوردن احکام شرعی فرعی بوسیله روش‌های معینی از منابع فقه است.تعریف معروف: فقه در اصطلاح عبارت است از: علمی که به‌وسیلهٔ آن احکام شرعی را از ادلهٔ تفصیلی به دست می‌آوریم. «دلایل‌تفصیلی» از نظر بیشتر علمای شیعه عبارتند از: قرآن، سنّت، اجماع و عقل. تأثیر «فقه» بر «حقوق»، در کشورهای اسلامی، به ویژه ایران عزیز ما، مدعایی است که نیازی به اقامه دلیل ندارد. تا آنجا که به اذعان حقوقدانان، قانون مدنی ایران، در بسیاری از موادّ، همان فتاوای مشهور فقیهان است که به شکل هنرمندانه ای جامه قانون بر تن کرده است. این تأثیر بر قانون مجازات _پس از پیروزی انقلاب اسلامی_ نیز امری غیر قابل انکار است و به همین دلیل است که دروس «متون فقه»، «اصول فقه» و «قواعد فقه» در میان دروس رشته حقوق و برای دانشجویان این رشته گنجانده شده است تا فارغ التحصیلان این رشته از مبانی قانونگذاری دور نمانند.سالیان درازی است که درس «متون فقه» در دانشکده های حقوق، بر پایه متن کتاب « اللمعه الدمشقیه » تألیف شهید اول، و گاه « تحریر الروضه » که بسط داده شده همان کتاب لمعه دمشقیه است، در قالب متون فقه  ارائه می گردد.به جهت اهمیت جایگاهی که درس متون فقه در رشته حقوق دارد، دوره آموزشی متون فقه توسط اساتید بنیاد آموزش مجازی ایرانیان تالیف و تدوین گردیده است شده است.

آموزش مجازی متون فقه : امکان ثبت نام در دوره مجازی​

ما در بنیاد آموزش مجازی ایرانیان امکان ثبت نام در دوره آموزش مجازی متون فقه و اخذ مدرک معتبر متون فقه را به صورت کاملا غیر حضوری فراهم آورده ایم.

5/5
متون فقه

علمی است که از منظرهای مختلف و متعدد به بررسی این قوانین می‌پردازد و در پیرامون آن بحث می‌کند.

در این دوره آموزشی تمام مطالب پر اهمیت فقهی با دقت بسیار زیاد جمع آوری شده اند به طوری که دانشپذیران عزیز با دیدن این مجموعه از مطالعه هر گونه کتاب و شرکت در کلاس بی نیاز خواهند شد.

دوره آموزش مجازی متون فقه برای شما توسط بنیاد آموزش مجازی ایرانیان تهیه شده، تا به آسانی اینترنتی ثبت نام کنید.

بنیاد آموزش مجازی ایرانیان با اعتبار بسیار بالا برای شما شرایطی فراهم آورده که در مدت زمان کوتاه میتوانید مدرک متون فقه را اخذ نمایید.

منظور از فقه چیست؟

‌فقه، به معنای فهمیدن و درک کردن می باشد که به استنباط احکام شرع کمک می‌کند. منظور از فقه، قوانین الزامی و غیر الزامی است که از طرف خداوند متعال برای بشر وضع گردیده است. علم فقه علمی است که از منظرهای مختلف و متعدد به بررسی این قوانین می‌پردازد و در پیرامون آن بحث می‌کند. موضوعات فقهی مثل نماز، روزه، حج، معاملات و بسیاری از موضوعاتی که در فقه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

هدف علم فقه:

هدف فقه کشف احکام الهی است. قوانین الهی، ‌در مورد تمامی وقایع و موضوعات به صورت مشخص و دقیق بیان نشده است. هدف فقه این است که از طریق منابع و براهین فقهی، ‌در تمامی مواردی که بشر نیازمند دانستن حکم الهی آن است به کنکاش پرداخته، قوانین مربوط به هر مورد خاص را کشف کند.  فعالیتی را که فقیه برای کشف حکم الهی انجام می‌دهد، استنباط و یا اجتهاد می‌نامند.

اهمیت و نقش فقه:

اهمیت علم فقه و نقش و کارکرد آن: هر قانونی چه بشری و چه الهی بر اساس مصحلت و فایده وضع می‌گردد. تبعیت از هر قانون و گردن نهادن به آن، آن مصلحت و فایده را در پی خواهد داشت. قوانین الهی نیز چنین است، مصالح و فواید قوانین الهی، تماماً متوجه بندگان می‌شود. این مصلحت‌ها برخی جنبه دنیوی و برخی جنبه اخروی دارد. نقش و اهمیت علم فقه این است که با مشخص ساختن قوانین الهی و کشف و تبیین آنها و تنظیم اعمال فردی و جمعی مسلمانان، راه رسیدن به این مصالح و بهره‌مندی از سعادت دنیوی و اخروی را فراهم می‌سازد. 

 از این جهت است که بصیرت یافتن در دین همواره مورد تاکید خاص معصومین (علیهم‌السّلام) بوده است:
پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) می‌فرماید: انَّ لِکُلِّ شَیءٍ دِعامة و دعامة هذا الدین، الفقه؛ 

 هر چیزی پایه و اساسی دارد، پایه و اساس این دین، فقه است.»
امیرالمؤمنین علی (علیه السّلام) می‌فرماید: یا بُنیّ… تَفقَّه‌ْ فی الدین فاِنَّ الفقهاءَ، وَرَثَةُ الانبیاء؛ ‌

 ای فرزندم، به دنبال بصیرت یافتن در دین باش، همانا فقها وارثان پیامبرانند.»
شاید اغراق نباشد اگر ادعا کنیم که با توجه به اهداف و اهمیتی که فقه دارد، از جهت ارزشمندی، در جایگاه مقدم بر تمام علوم بشری است. سایر علوم بشری، اولاً مصلحت‌ها و منافع محدودی را تامین می‌کنند و ثانیاً، حداکثر نیمی از سعادت بشر یعنی رفاه و آسودگی دنیوی را فراهم می‌آورند و تامین سعادت اخروی بشر از ید کفایت و تشخیص و تقنین آنها خارج است.

bama step

[wp-rss-aggregator sources=”110121″]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *