0
021284284

دوره آموزشی اصول ساخت وساز مسکونی Principles for Residential Construction E-learningA

دوره آموزشی اصول ساخت‌وساز مسکونی در زمینه ساخت‌وساز حرفه‌ای خانه کاملا به‌روز و بازبینی شده است. این دوره جدیدترین توضیحات کاربردی از سیستم‌های ساخت‌وساز مسکونی امروزه را پوشش می‌دهد که طیف وسیعی را از پی‌ریزی سقف و اتمام کارهای خارجی تا جزئیات داخلی را شامل می‌شود و به طور کامل آخرین تحولات موجود در مصالح و روش‌های ساخت‌وساز خانه که شامل بهره‌وری انرژی، چهارچوب‌بندی و ساخت سقف می‌باشد را پوشش می‌دهد…

 به جهت به روز نگهداری این دوره منبع آموزشی در قالب زبان اصلی ارائه میگردد لذا آشنایی به زبان انگلیسی جهت شرکت در این دوره توصیه میگردد.

در درجه اول ایجاد سرپناه در کنار امنیت برای ساکنین است. اهداف دیگر ساختمان، حفاظت در برابر شرایط بد آب و هوایی، ایمنی، فضایی برای آرامش، حریم خصوصی و همچنین برای نگهداری وسایل، تأمین برق و آسایش در زندگی و کار است.

ضمن در نظر گرفتن میزان پایداری و طول عمر معماری، هزینه های اولیه را نیز مطابق نیازهای خود برای ساخت و ساز محاسبه کنید.

  • دوره آموزش مجازی اصول ساخت و ساز مسکونی برای شما توسط بنیاد آموزش مجازی ایرانیان تهیه شده، تا به آسانی اینترنتی ثبت نام کنید.

بنیاد آموزش مجازی ایرانیان با اعتبار بسیار بالا برای شما شرایطی فراهم آورده که در مدت زمان کوتاه میتوانید مدرک اصول ساخت و ساز مسکونی را اخذ نمایید.

unnamed file

آموزش مجازی اصول ساخت و ساز مسکونی : امکان ثبت نام در دوره مجازی​

ما در بنیاد آموزش مجازی ایرانیان امکان ثبت نام در دوره آموزش مجازی اصول ساخت و ساز مسکونی و اخذ مدرک معتبر اصول ساخت و ساز مسکونی را به صورت کاملا غیر حضوری فراهم آورده ایم.

5/5

ساختمان چیست؟

ساختمان، نوعی سازه است که با مصالحی خاص ساخته می شود و شامل زیر بنا، زیر ستون، دیوار، کف، سقف، دودکش، خدمات لوله کشی و ساختمانی، سکوهای ثابت، ایوان، بالکن، قرنیز یا جلوآمدگی، بخشی از یک ساختمان یا هر چیز دیگری که به آن وصل شده یا هر دیوار محصوری که یک زمین یا فضا را از سازه مشابه مجرا می کند، می باشد. خانه ها، کارخانه ها، مراکز خرید، بیمارستان ها و غیره از انواع ساختمان ها هستند.

مراحل ساخت خانه:

گودبرداری:

گودبرداری اولین بخش مراحل ساخت خانه در بخش عملیاتی است که باید به طور اصولی انجام شود تا کمترین خسارت متوجه مالک، کارگران و ساکنان خانه‌های مجاور شود. گودبرداری برای خانه‌های با تعداد طبقات کم که زیر‌زمین یا پارکینگ ندارند بسته به تعداد طبقات معمولا تا عمق یک متر یا کمتر انجام می شود (برای یک خانه دو طبقه) ولی برای ساختمان‌های با طبقات زیاد و برج‌ها گودبرداری تا رسیدن به اصطلاح زمین بکر انجام می‌شود.

اجرای بتن مگر:

بعد از خاکبرداری و قبل از اجرای فونداسیون، بتن مگر اجرا می‌گردد. این بتن با نام‌های متفاوت مانند: بتن نظافتی، کم سیمان (سبک) و لاغر یاد می‌شود. بتن مگر با ضخامت ۱۰ الی ۱۵ سانتی‌متر و عیار سیمان ۱۵۰ کیلوگرم جهت آماده سازی بستر خاک برای پی ریزی، جلوگیری از خوردگی آرماتورها و … انجام می‌شود.

آرماتوربندی:

آرماتوربندی برای همه خانه‌ها چه با اسکلت بتنی، چه با اسکلت فلزی انجام می‌شود. در آرماتوربندی با استفاده از میلگرد تمام سطح بنا شبکه بندی می‌شود. این شبکه از میلگردها با استفاده از جوشکاری یا سیم آرماتوربندی به هم متصل می‌شوند. محکم بودن اتصالات بسیار مهم است زیرا در هنگام وارد آمدن فشارهای کششی (زلزله) این اتصالات هستند که تمام نیرو را تحمل می‌کنند.

مراحل ساخت خانه:

قالب‌بندی:

قالب‌بندی هم مانند آرماتوربندی یکی از فعالیت‌های اجرایی ساختمان محسوب می‌شود. در ایران معمولا برای قالب‌بندی از قالب‌های چوبی استفاده می‌شود البته انواع قالب‌های دیگر نیز موجود هستند و مورد استفاده نیز قرار می‌گیرند. پیش از قالب بندی به چرب کردن قالب‌ها می‌پردازند تا قالب‌ها در مرحله بعد به بتن نچسبند. میزان و چگونگی چرب کردن قالب‌ها بسیار مهم است و این کار باید به روش اصولی و صحیح انجام شود تا نتیجه مطلوب حاصل گردد.

بتن‌ریزی:

پس از قالب‌بندی به بتن‌ریزی یکی دیگر از مراحل اجرای سازه است؛ می‌پردازیم. در بتن‌ریزی دقت کافی باید صورت گیرد تا این کار به نحو احسنت انجام شود. پس از بتن‌ریزی وقتی بتن‌ها شکل گرفتند قالب‌ها جدا می‌شوند و برای اجرای اسکلت آماده می‌شوند.

اجرای اسکلت

در ادامه مراحل ساخت خانه برای ساخت اسکلت معمولا از انواع اسکلت فلزی یا بتنی استفاده می‌شود که هر دو روش قابل اطمینان هستند ولی چون اسکلت فلزی کمی هزینه بیشتری دارد بنابراین کارفرمایان به اجرای اسکلت بتنی تمایل بیشتری دارند. در اجرای اسکلت ابتدا ستون‌ها ساخته می‌شوند و الویت با ساخت ستون‌هایی است که بیشترین بار را تحمل می‌کنند که ستون‌های وسط مربع هستند سپس ستون‌های کناری و بعد از آن به ساخت ستون‌های گوشه اقدام می‌شود. پس از ساخت ستون‌ها، راه‌پله ساخته می‌شود و سپس طبقات ساخته می‌شوند.

اجرای سقف:

پس از پایان یافتن ساخت اسکلت به ساخت سقف یا به اصطلاح طاق زنی اقدام می‌شود. در هر طبقه سقف یا طاق به چند مربع یا مستطیل تقسیم می‌شود و با استفاده از تیرچه‌ها مربع‌ها را به قطعات کوچکتر تقسیم می‌کنند و در نهایت این قطعات کوچک را به وسیله آجر پر می‌کنند که امروزه از مصالح دیگری استفاده می‌کنند که بسیار سبک‌تر هستند و قابلیت عایق صدا و حرارت را نیز دارند.

اجرای سقف:

پس از پایان یافتن ساخت اسکلت به ساخت سقف یا به اصطلاح طاق زنی اقدام می‌شود. در هر طبقه سقف یا طاق به چند مربع یا مستطیل تقسیم می‌شود و با استفاده از تیرچه‌ها مربع‌ها را به قطعات کوچکتر تقسیم می‌کنند و در نهایت این قطعات کوچک را به وسیله آجر پر می‌کنند که امروزه از مصالح دیگری استفاده می‌کنند که بسیار سبک‌تر هستند و قابلیت عایق صدا و حرارت را نیز دارند.

اجرای تاسیسات:

پس از دیوارچینی نوبت به اجرای تاسیسات مانند لوله‌کشی‌های گاز، آب و برق‌کشی اقدام می‌شود و در صورت لزوم لوله آتشنشانی هم تعبیه می‌شود.

گچ‌ و‌ خاک:

گچ‌‌و‌خاک مرحله‌ای است که پیش از گچ‌کاری انجام می‌شود. گچ‌و‌‌خاک در واقع پوششی است که اتصالات را می‌پوشاند.

نصب چارچوب درها و پنجره‌ها:

پس از گچ‌و‌خاک چارچوب درها و قاب پنجره‌ها نصب می‌شود. ناگفته نماند که طبق مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان پنجره‌ها حتما باید دوجداره باشند تا پایان‌کار صادر شود.

کفسازی:

کفسازی به اجرای پوشش کف خانه گفته می‌شود که می‌تواند از جنس سرامیک، سنگ، کاشی یا چوب باشد.

گچ‌کاری:

پس از کفسازی، گچ‌کاری اجرا می‌شود و دیوارها و سقف تمام اتاق‌ها به جز قسمت‌هایی که کاشی شده‌اند با گچ پوشانده می‌شود.

اجرای نما:

در حین گچ‌کاری یا پس و پیش از آن می‌توان به اجرای نما اقدام کرد. نما می‌تواند از جنس سنگ، فلز، آجر، شیشه و سیمان باشد.

دکوراسیون داخلی و اجرای فضای سبز:

پس از اتمام نازک‌کاری به اجرای دکوراسیون داخلی و فضای سبز اقدام می‌شود که آخرین مراحل ساخت خانه به حساب می آیند. معمولا شامل کابینت، کمد دیورای، نصب روشویی، وان، پکیچ ‌رادیاتور، آیفون و … است.

[wp-rss-aggregator sources=”91341″]

دیدگاه کاربران
  • علی 30 مهر 1396

    سلام .جهت ثبت نام در رشته کارشناسی چه مدرکی لازم هست .پیش دانشگاهی ؟ و یا دیپلم فنی کافیه؟ممنون

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *