0
021284284

مباحث مدیریت کیفیت صنایع نفت،گاز و پتروشیمی Topics of ISO / TS 29001, Petrochemical, Gas and Oil Industry Quality Management E-learning ISO/TS 29001 A

از دهه پنجاه میلادی به بعد که تفکر “سیستم مدیریت کیفیت” شکل گرفت، در مسیر تکامل این سیستم ها، صنوف متفاوت اقدام به استانداردسازی برای سیستم مدیریت کیفیت مختص خود نمودند. پس از معرفی سری استاندارد ISO 9000 به عنوان استاندارد بین المللی برای سیستم مدیریت کیفیت، صنوف متفاوت به شکل دهی استانداردهایی برای یک سیستم مدیریت کیفیت که از یک طرف مبتنی بر استانداردهای بین المللی و از طرف دیگر در توجه به الزامات صنفی رایج تدوین گردند، علاقه مندی نشان دادند.
با در نظرگیری میزان سرمایه گذاری در صنایع نفت، پتروشیمی و گاز طبیعی و همچنین رشد روزافزون استقرار سیستم های مدیریتی در این صنایع، به کارگیری مشخصه فنی ISO/TS 29001 می تواند کمک موثری در رویکرد مدیریت کیفیت بنماید.

سیستم مدیریت کیفیت که اغلب QMS نامیده می‌شود، به عنوان یک سیستم رسمی تعریف شده که فرآیندها، رویه‌ها و مسئولیت‌های دستیابی به سیاست‌ها و اهداف کیفیت را مستند می‌کند. این سیستم به هماهنگی و هدایت فعالیت‌های سازمان برای تامین نیازهای مشتری و بهبود اثربخشی و کارآیی آن به‌صورت مداوم کمک می‌کند. QMS باید مختص محصول یا خدماتی باشد که ارائه می‌دهید. بنابراین متناسب سازی آن با نیازهای شما بسیار مهم است.

ISO 9001: 2015، استاندارد بین المللی تعیین کننده الزامات سیستم‌های مدیریت کیفیت، یکی از برجسته‌ترین رویکردها برای این سیستم است.

پیاده‌سازی سیستم مدیریت کیفیت بر هر جنبه از عملکرد سازمان تاثیر می‌گذارد. از مزایای سیستم مدیریت کیفیت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تامین نیازهای مشتری که به ایجاد وفاداری در مشتری کمک می‌کند. در نتیجه منجر به افزایش مشتری و فروش بیشتر می‌شود.
  • تامین نیازهای سازمان که موجب ارائه محصولات و خدمات با روشی مقرون به صرفه می‌گردد. بنابراین رشد و سودآوری نیز افزایش می‌یابد.
  • کاهش ضایعات
  • جلوگیری از اشتباهات
  • کاهش هزینه‌ها
  • تسهیل و شناسایی فرصت‌های آموزشی
  • جذب کارکنان
  • تنظیم جهت‌گیری سازمان
  • مشتری مداری

    محصولات و خدمات شما باید نیازهای مشتریان را برآورده کند. این مشتری مداری پایه بهبود رضایت مشتری است.

    رهبری

    یکی از موارد مهم برای موفقیت در QMS، رهبری و مدیریت است. زیرا مدیران جهت‌گیری و راه‌های دست‌یابی به اهداف را مشخص می‌کنند.

    مشارکت افراد

    افرادی که در سازمان شما کار می‌کنند مهمترین دارایی هستند و دانش و تجربه آن‌ها باید در QMS درک شود.

    رویکرد فرآیندی

    فرآیند هر فعالیتی است که ورودی می‌گیرد و خروجی ایجاد می‌کند. این ورودی‌ها و خروجی‌ها همیشه به صورت فیزیکی نبوده و برخی از آن‌ها اطلاعات یا انرژی هستند. هر کاری که ما در یک سازمان انجام می‌دهیم یک فرایند است. هنگامی که ورودی‌های یک فرایند از خروجی فرایند دیگر حاصل شود، یک سیستم ایجاد می‌گردد. این سیستم است که نیاز به درک و مراقبت دارد.

    بهبود

    QMS باید به جستجوی یافتن راه‌هایی برای انجام بهتر کارها متمرکز شود.

    تصمیم‌گیری مبتنی بر شواهد

    اگر از نحوه کارکرد واقعی یک فرآیند اطلاع نداشته باشیم، نمی‌توانیم آن را به صورت صحیح مدیریت کنیم. با استناد به تصمیمات گرفته شده براساس واقعیت‌ها و داده‌های ارزیابی شده، می‌توانیم QMS را بهتر مدیریت و بهبود دهیم.

    مدیریت ارتباطات

    گاهی اوقات تنها راه بهبود محصولات و خدمات ما این است که تامین‌کنندگان، محصولات و خدمات خود را بهبود بخشند. برای ایجاد این نتیجه، ما باید رابطه بین خود و تامین‌کنندگان خود را مدیریت کنیم.

در ادامه مطلب مدیریت کیفیت چیست نکته اساسی در مدیریت کیفیت فراگیر (جامع) این است که در بیشتر موارد امکان رسیدن به کار کاملاً بدون عیب و نقص را مقدور میسازد. این امر به صورت‌های مختلف در متون و ادبیات (TQM) بیان شده است. که به طور جدی، مستمر و سریع باید برای ادامه کار و فعالیت تلاش نموده تا محدودیت ها، نواقص و نارساییها را، تا حد صفر کاهش داد. این عقیده و باور تلاشی در جهت تکمیل کار است.

شایان ذکر است که اولین زمان مناسب یا رفع عیب و نارسایی تا مرز صفر حاصل تأکیدات فراوان بر پیشگیری به تلاش مستمر در استفاده از اندازه گیری‌ها، فرآیندهای کنترل و داده‌های ارائه شده برای جلوگیری از اتلاف وقت و به حداقل رسانیدن اشتباهات می باشد. این عمل همانند تحقق یک هدف در جهت بهبود کیفیت و عملکرد و تداوم تلاش و کوشش برای بهبود روشها و نحوه اجرای فعالیت‌هاست. هدف تمام نقطه نظرات اطمینان بخش کیفیت پیشگیری است. از طریق اقدامات منظم و برنامه ریزی شده نظیر ثبت فرآیندهای کار یا هزینه حسابرسیهای کیفیت اطمینان از وجود و تأمین کیفیت از بروز مشکلات و مسائل کیفیت جلوگیری میکند.

(Philip B.Crosby) از صاحب نظران این فن بر این باور است که:

هدف مدیریت کیفیت فراگیر (جامع) ایجاب یک سیستم و نظام مدیریتی است که از بروز نارساییها و مشکلات در چرخه عملکرد سازمان و مؤسسه جلوگیری میکند برای تحقق این امر میبایست در مورد وضعیت‌هایی که در فعالیت سازمان ایجاد مشکل مینمایند بررسی و اقدام نمود.

در ابتدا یافتن پشتیبانی عملی برای امر پیشگیری مشکل می‌نماید. با این وجود تلاش برای ایجاد شرایط مساعد و تجهیزات امکانات از ابزار و ساز و کار برنامه مدیریت کیفیت فراگیر (جامع) است. چرا نباید در اولین مراحل امکان بروز مشکل از آن جلوگیری کرد؟ هنگامی که بیشتر افراد موافقت و حمایت خود را از پیشگیری اعلام می‌نمایند، عدم حرف دقت برای جلوگیری از مشکل که بعدها ممکن است غیر قابل حصول و غیر عملی به نظر رسد موجه نیست. اولین زمان مناسب یا کاهش نواقص در حد صفر همان استانداردها و ضوابط عملکردی میباشد که در راستای فعالیتهای عادی و رفع نواقص احتمالی آنها پیش‌بینی‌هایی داشته باشد.

بنابراین برای تحقق اهداف TQM و تأکید اساسی بر امر پیشگیری، لازم است تغییرات اساسی در نگرشهای مدیران و کارکنان نسبت به عملکرد کاری و فعالیت‌های سازمانی به وجود آید. این امر موجب از بین رفتن دوگانگی در رفتار آنان خواهد شد

unnamed file

آموزش مجازی مباحث مدیریت کیفیت صنایع نفت،گاز و پتروشیمی ISO/TS29001 : امکان ثبت نام در دوره مجازی​

ما در بنیاد آموزش مجازی ایرانیان امکان ثبت نام در دوره آموزش مجازی مباحث مدیریت کیفیت صنایع نفت،گاز و پتروشیمی ISO/TS29001 و اخذ مدرک معتبر مباحث مدیریت کیفیت صنایع نفت،گاز و پتروشیمی ISO/TS29001 را به صورت کاملا غیر حضوری فراهم آورده ایم.

5/5

صنعت نفت، گاز و پتروشیمی را میتوان جزئی از مهمترین و با ارزش ترین دارایی تمامی صنایع در جهان دانست. شاید بتوان گفت صنعت نفت،‌گاز و پتروشیمی از جمله صنایعی است که حتی از ریسک های جزئی آن نیز نمی بایست چشم پوشی نمود، چنانچه شاهد بوده ایم که این گونه چشم پوشی ها هزینه های گزافی شامل هزینه های مالی و مهم تر از آن هزینه های جانی و ایجاد خطرات زیست محیطی، ایمنی و بهداشت حرفه ای را به سازمان ها تحمیل نموده اند.

 از جمله می توان به حادثه ای که برای شرکت نفت بریتانیا رخ داد اشاره نمود پس از انفجار سکوی نفتی دیپ واتر هورایزون تحت مسؤلیت شرکت نفت بریتانیا در تاریخ 20 آوریل 2010 لکه نفتی خلیج مکزیک بوجود آمد، در پی این حادثه ۱۱ نفر از کارگران سکوی شرکت نفت بریتانیا ناپدید گردیدند ( هزینه جانی)، ارزش سهام این شرکت در 9 روزکاری بعد از حادثه 22درصد کاهش یافت( هزینه مالی)، همچنین نفت آزاد شده در آبهای خلیج، باعث آسیب رسیدن و ایجاد آلودگی در آبهای منطقه ماهیگیری و سایر مناطق محیط زیستی گردید (هزینه زیست محیطی).

لذا با توجه به مطالب فوق و  اهمیت این صنعت ، کمیته فنی ISO/TC67 اقدام به تدوین استانداردی مختص صنایع نفت، گاز و پتروشیمی با کد استاندارد ISO/TS29001 نمود.

کمیته فنی ISO/TS29001 تا سال 2010 استانداردهای مختلفی بالغ بر 166 استاندارد در زمینه مواد، تاسیسات و کلیه موارد مربوط به صنعت نفت ،‌گاز و پتروشیمی تدوین نمود.لازم به ذکر است کشور عزیزمان ایران نیز از اعضای اصلی این کمیته می باشد. نهایتا پیرو اهمیت این صنعت و نقش موثر استاندارد سیستم مدیریت کیفیت در برطرف نمودن نیازهای ضروری صنایع، تصمیم برآن شد که استانداردی مبنی بر الزامات استاندارد سیستم مدیریت کیفیت ISO9001 با نام استاندارد سیستم مدیریت کیفیت صنعت نفت، گاز و پتروشیمی ISO/TS29001 تدوین گردد.

استاندارد سیستم مدیریت کیفیت صنعت نفت، گاز و پتروشیمی ISO/TS29001دقیقا از ساختاراستاندارد ISO9001 سیستم مدیریت کیفیت بهره برده است با این تفاوت که الزامات خاص مربوط به صنعت نفت، گاز و پتروشیمی به این استاندارد افزوده گردید.

اولین ورژن استاندارد سیستم مدیریت کیفیت صنعت نفت، گاز و پتروشیمی ISO/TS29001 در سال 2003 تدوین گردید، سپس ویرایش دوم این استاندارد در سال 2007 مورد بازنگری قرارگرفت. هم اکنون استانداردISO/TS29001 ورژن سال 2010 به عنوان آخرین ویرایش این استاندارد شناخته و مورد استفاده در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی قرار میگیرد.

موضوعات مورد تاکیداستاندارد سیستم مدیریت کیفیت ISO/TS29001:2010 :

  • تاکید بر آموزش تخصصی پرسنل و تامین کنندگان سازمان
  • الزام به تعیین ویژگی های موردنظر جهت انتخاب تامین کنندگان و مستندنمودن تمامی مراحل مرتبط به تامین کنندگان و خرید
  • تاکید بر شناسایی و ارزیابی کلیه امور در مراحل تولید، ارائه خدمات و نصب و زنجیره عرضه
  • تاکید بر مستندسازی روش مربوط به نگهداری محصول جاری در سازمان، اهمیت بازدید دوره ای و استفاده از روش FIFO
  • توجه بیشتر بر مباحث پایش و اندازه گیری
  • تاکید بر روی استافاده از روش های فنون آماری
  • الزام بر توجه هرچه بیشتر روی مشخصه های فنی در مراحل مربوط به پدیدآوری محصول
  • نظم و پاکیزگی محیط کار

برخی از ویژگی های مهم استاندارد ISO/TS29001:2010 :

  • توجه به اصل رضایتمندی مشتری علاوه بر الزامات مربوط به صنعت نفت،‌گاز و پتروشیمی
  • استفاده از چرخه دمینگ PDCA در مدیریت فرآِیندها
  • شناسایی و ارزیابی ریسک های موجود در زنجیره تامین
  • درنظر گرفتن تمامی خصوصیات مربوط به طراحی، تحقیق و توسعه ، تولید، تحویل و ارائه خدمات مرتبط با صنعت نفت، گاز و پتروشیمی
  • توجه به برخی اصول ژاپنی مانند QFD و 5S

مزایای پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت صنعت نفت، گاز و پتروشیمی:            

  • اهمیت به اجرای مدیریت دانش در زنجیره تامین
  • تثبیت رویکرد فرایندگرا در سازمان
  • توجه به افزایش بهره وری و بهبود مستمر در سازمان
  • پیشگیری و کاهش خطا با استفاده از روش های آنالیز و شناسایی ریسک
  • افزایش رضایتمندی پرسنل و مشتریان سازمان در راستای بهبود کیفیت ارائه خدمات
  • اخذ گواهینامه استاندارد ISO/TS29001:2010 جهت عقد قراردادها و دریافت پیشنهاد همکاری های بیشتر
  • جلوگیری از دوباره کاری های رایج در سیستم های کاری
  • و …

و در نهایت پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت صنعت نفت،‌گاز و پتروشیمی و اخذ گواهینامه استاندارد ISO/TS29001:2010 را به تمامی فعالان در این صنعت از جمله سازمان های مرتبط با اکتشاف، تولید خط های لوله ، حمل و نقل محصولات نفتی ، پالایشگاه های نفت، سازمان هایی که فعالیت آنها به نحوی مرتبط با طراحی، تولید،‌ نصب، سرویس و تعمیر تجهیزات مورد استفاده در فعالیت های اکتشاف و حمل و نقل محصولات نفت، گاز و پتروشیمی، همچنین کلیه شرکت های خدمات فنی، عملیاتی و پشتیبانی مرتبط با این صنعت توصیه می نماییم.

[wp-rss-aggregator sources=”87068″]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *