0
021284284

آموزش مباحث مدیریت پروژه ایزو 21500: دوره های آموزش مجازی و مقاله های آموزشی مباحث مدیریت پروژه ایزو 21500

هم اکنون مدیریت پروژه با شتاب بسیار زیادی در حال تبدیل شدن به­ یکی از مطرح‌ترین و پرطرفدارترین حوزه­ های حرفه‌ای و شغلی در جهان و ایران است و بسیاری از سازمان­های فعال در انجام پروژه­ ها در صنایع مختلف در حال به‌کارگیری دانش مدیریت پروژه برای بهره‌مندی از نتایج ثابت شده آن هستند. مهم‌ترین نتایج به‌کارگیری دانش مدیریت پروژه برای سازمان­ها، انجام موفق پروژه­ها مطابق با اهداف تعریف شده و کسب رضایت ذینفعان کلیدی پروژه­ها است. در این راستا بهره‌گیری از استانداردهای معتبر بین‌المللی در زمینه مدیریت پروژه مانند ISO 21500: 2012 یک راهکار مطمئن برای دست‌یابی به موفقیت پروژه­ها و توسعه بیش‌تر کسب‌ وکار سازمان­ های متولی انجام پروژه­ ها می­باشد.
این استاندارد بین‎المللی، توصیفی کلان از مفاهیم و فرآیندهای مناسبی که مدیریت پروژه را شکل می‎دهند، نشاندار ، و همچنین راهنمایی‎های لازم را درباره مفاهیم و فرایندهای مدیریت پروژه که برای عملکرد پروژه مهم و بر آن تأثیر‎گذار هستند ارائه می دهد.

آموزش مجازی مباحث مدیریت پروژه ایزو 21500 : امکان ثبت نام در دوره مجازی​

ما در بنیاد آموزش مجازی ایرانیان امکان ثبت نام در دوره آموزش مجازی مباحث مدیریت پروژه ایزو 21500 و اخذ مدرک معتبر مباحث مدیریت پروژه ایزو 21500 را به صورت کاملا غیر حضوری فراهم آورده ایم.

5/5
مباحث مدیریت پروژه ایزو 21500

استاندارد بین‌المللی ISO21500، راهنمایی برای مفاهیم و فرآیندهای مدیریت پروژه فراهم می‌کند که برای اجرای پروژه‌ها حایز اهمیت هستند و تاثیر به سزایی بر آنها دارند

مدیران پروژه و هم چنین مدیران مجرب می توانند از این ایزو برای مدیریت بهینه پروژه ی خود استفاده کنند تا موفقیت پروژه را بهبود بخشند و به نتایج رضایت بخش خود در کسب و کار برسند.

دوره آموزش مجازی مباحث مدیریت پروژه ایزو 21500 برای شما توسط بنیاد آموزش مجازی ایرانیان تهیه شده، تا به آسانی اینترنتی ثبت نام کنید.

بنیاد آموزش مجازی ایرانیان با اعتبار بسیار بالا برای شما شرایطی فراهم آورده که در مدت زمان کوتاه میتوانید مدرک مباحث مدیریت پروژه ایزو 21500 را اخذ نمایید.

ایزو 21500 چیست؟

استاندارد بین‌المللی ISO21500، راهنمایی برای مفاهیم و فرآیندهای مدیریت پروژه فراهم می‌کند که برای اجرای پروژه‌ها حایز اهمیت هستند و تاثیر به سزایی بر آنها دارند. استاندارد ISO21500 به مدیران ارشد و حامیان پروژه کمک می‌کند تا شناختی بهتر نسبت به اصول و شیوه مدیریت پروژه پیدا کنند و بتوانند پشتیبانی شایسته‌ای برای مدیران و دست‌اندرکاران پروژه فراهم نمایند.

همچنین، استاندارد ISO21500 مبنایی مشترک پیش روی مدیران پروژه، تیم‌های مدیریت پروژه و اعضای تیم‌های پروژه قرار می‌دهد تا بر اساس آن استانداردها و شیوه‌های پروژه خود را با دیگران مقایسه و از آنها بهینه‌کاوی کنند. علاوه بر این، توسعه‌دهندگان استانداردهای ملی یا سازمانی می‌توانند با بهره‌گیری از استاندارد ISO21500، مفاهیم و فرآیندهای مدیریت پروژه را با دیگر استانداردهای موجود انطباق دهند.

محدوده کاربرد استاندارد ISO21500 (Scope):

استاندارد بین‌المللی ISO21500 می‌تواند توسط هر نوع سازمانی، از جمله سازمان‌های دولتی، خصوصی یا انجمن‌ها، و برای هر نوع پروژه‌ای، بدون در نظر گرفتن پیچیدگی، اندازه یا مدت آن، مورد استفاده قرار گیرد.
استاندارد ISO21500 توصیف سطح بالایی از مفاهیم و فرآیندهایی ارایه می‌دهد که برای اعمال بهتر مدیریت پروژه مد نظر قرار می‌گیرند. با وجود این که پروژه‌ها خود در بستر برنامه‌ها و سبد پروژه‌ها قرار می‌گیرند، استاندارد ISO21500 در مورد مدیریت برنامه‌ها و سبد پروژه‌ها به راهنمایی جزییات نمی‌پردازد و مباحث مرتبط با مدیریت عمومی نیز فقط در قالب مدیریت پروژه مورد بحث قرار می‌گیرند.

مرجع تأیید کننده ی این ایزو کجاست؟ 

ایزو 21500 (راهنمای مدیریت پروژه) بر اساس اتفاق آراء در یک رای گیری بین المللی از مقامات استاندارد 33 کشور مورد تأیید قرار گرفت. این ایزو در سال 2012 به عنوان یک راهنمای بین المللی منتشر شد و بعد ها به عنوان یک استاندارد انتشار شد. سازمان بین‌المللی استانداردسازی (ISO) این ایزو را ارائه کرده است. 
ایزو 21500 مطابق با اصول مدیریت پروژه PMBOK ( پم باک یا پیکره دانش مدیریت پروژه) طراحی شده است، زیرا موسسه مدیریت پروژه (PMI) نقش مهمی در روند پیش نویس استاندارد دارد. این استاندارد به عنوان یک راهنمایی برای مدیریت پروژه عمل می کند و هدف آن کمک به سازمان ها در موفقیت پروژه ها است. بر اساس ایزو 21500، “پروژه شامل یک مجموعه منحصر به فرد از فرآیندهای متشکل از فعالیت های هماهنگ و کنترل شده با تاریخ شروع و پایان است که برای دستیابی به اهداف پروژه انجام می شوند.”

ایزو مدیریت پروژه برای چه افراد یا فعالیت هایی استفاده می شود؟

ایزو مدیریت پروژه برای قشر مختلف و متنوعی از افراد به کار می رود. عمده ترین گروهی که از خدمات این ایزو استفاده می کنند عبارتند از:

1. مدیران ارشد و حامیان مالی پروژه: به منظور درک بهتر اصول و عملکرد مدیریت پروژه برای پشتیبانی مناسب و راهنمایی به مدیران پروژه و هم چنین تیم های دخیل در آن پروژه، نیاز مبرم به این ایزو وجود دارد. 

2. مدیران پروژه، تیم های مدیریت پروژه و اعضای آنها: با استفاده از این ایزو مدیران پروژه می توانند اصول مدیریت پروژه را در اختیار داشته باشند تا استانداردهای پروژه را با یکدیگر مقایسه کنند و آنها را با افراد تیم تمرین کنند.

3. ارائه دهندگان استانداردهای ملی یا سازمانی: این ایزو برای ارائه ی استانداردهای ملی یا سازمانی استفاده می شود. هم چنین سرمایه گذاران پروژه اطلاعاتی را درباره ی گروه های دخیل دیگر در این استاندارد ارائه می دهند که مفید هستند.  

مزایای ایزو مدیریت پروژه برای شرکت ها/سازمان ها چیست؟

ایزو مدیریت پروژه ISO 21500:2012 دارای مزایایی برای سازمان ها/شرکت ها به همراه دارد. مدیران پروژه و هم چنین مدیران مجرب می توانند از این ایزو برای مدیریت بهینه پروژه ی خود استفاده کنند تا موفقیت پروژه را بهبود بخشند و به نتایج رضایت بخش خود در کسب و کار برسند. مایلز شفرد رئیس کمیته پروژه ISO که استاندارد جدید را توسعه داد، می گوید: “ایزو 21500 افراد را در هر سازمانی قادر می سازد تا بدانند چگونه این ایزو با یک محیط تجاری سازگار می شود. هم چنین هدف این ایزو به عنوان یک راهنمای اساسی به حساب می آید که هدف آن اطلاع رسانی خواننده بدون هیچ گونه اطلاع قبلی دقیق از مدیریت پروژه است.” هم چنین کارل بست معاون کمیته ی پروژه در این باره اظهار نظر می کند که: ” در یک اقتصاد جهانی رو به رشد، میران پروژه نیازمند دستورالعمل و راهنماهایی هستند که به آنها کمک کند تا اصول اساسی مدیریت پروژه ها را درک کنند. این ایزو می تواند به افراد دخیل در یک پروژه کمک کند تا موفقیت انواع مختلف پروژه ها را بهتر کند.” اهمیت این ایزو اینست که این یک استاندارد جهانی را برای انجام مدیریت پروژه معرفی می کند. این ایزو مرجع تمامی پروژه ها در کلیه ی سازمان ها است. دیگر مزایای این ایزو عبارتند از:

1. تقویت انتقال دانش بین پروژه ها و سازمان ها برای تحویل پروژه های بهبود یافته

2. تسهیل فرآیندهای تدارکات کارآمد از طریق استفاده از اصطلاحات مدیریت پروژه سازگار

3. امکان منعطف کردن کارکنان مدیریت پروژه و توانایی آنها در کار بر روی پروژه های بین المللی 

4. ارائه اصول و فرآیندهای مدیریت پروژه جهانی

5. تسلط بر مهارت های مدیریت پروژه

6. ارائه ی روند ها و اصول های مدیریت پروژه

7. تصمیم گیری شفاف 

8. کمک به یکپارچه سازی کسب وکار بوسیله ی ایجاد یک زبان ارتباطی و فرآیندهای استاندارد

9. ارائه و پخش اطلاعات برای ارزیابی مقایسه ای طرح های تحقیقاتی 

10. ارزیابی مؤثر ریسک و تعیین الویت برای اقدامات بعدی

11. توزیع بودجه پروژه برای سطوح مرتبط با پروژه

12. مدیریت مؤثر محتوای پروژه؛ شناسایی و مستند سازی کلیه ی عملیاتی که باید برنامه ریزی و اجرا شوند تا به اهداف سازمان رسید. 

13. ایجاد ساختار سلسله مراتبی کار برای و کنترل کلیه ی تغییرات در پروژه

14. ایزو 21500 شما را به سمت پیشرفت های قابل توجه پروژه هدایت می کند و این امکان را می دهد که پروژه را با داشتن محدودیت های بودجه ای و زمانی تکمیل کنید، در حالی که حداقل وقفه ای در بقیه عملیات تجاری انجام شود. این ایزو همچنین سازمانها را قادر می سازد تا تمام شرایط لازم مدیریت پروژه را برآورده کنند و احتمال شکست پروژه را به حداقل برسانند. 

هم چنین فرد می تواند از دستورالعمل های این ایزو برای موارد ذیل استفاده کند:

15. به عنوان یک مرجع: در صورتیکه مدیریت پروژه ی یک سازمان با شروط و معیارهای مطابقت داشته باشد، مبنا ومرجع خوبی برای مدیران پروژه دارد تا به نتایج پروژه ی مناسبی دست یابند. همزمان با آن، سازمان می تواند می تواند کیفیت تحویل پروژه را تضمین کند. در واقع دستورالعمل این ایزو، تأثیر مستقیمی روی اجرای پروژه دارد.

16. به عنوان یک پیوند بین مدیریت پروژه و فرآیندهای کسب وکار: این ایزو می تواند ایزو 9001 را برای مدیریت کیفیت به ویژه در حوزه ی بهبود مستمر (بهبود مستمر عبارتست از تلاشی مستمر برای  بهبود محصولات، خدمات، یا فرآیندها توسط کاهش کیفیت پایین ) تأمین کند. این بدین معنی است که فرآیندهای بهبود سازی در عملیات را می توان با استفاده از این ایزو با حداقل اتلاف تولید و زمان تحقق بخشید. 

17. به عنوان یک چک لیست برای اثبات مهارت های مدیران و کارمندان پروژه در اجرای پروژه ها: دستورالعمل های این ایزو در زمان به روی یک پروژه تمرکز می کند. این ایزو شدیدا روی نقشی تأکید دارد که محیط طی اجرای پروژه ایفاء می کند تا ارزش تحویل پروژه ها را به حداکثر برساند. 

18. به عنوان پلی بین روش ها و مدل های مختلف: روش های مدیریت پروژه موجود مانند PRINCE2 و مدل هایی همچون ICB 3.0 روشی ارتباطی برای مدیران پروژه هنگام اجرای یک پروژه به حساب می آیند. یک دستور العمل شفاف اشخاصی را جذب خود می کند که با این روش ها و مدل های موجود آشنا نیستند. 

19. به عنوان زبانی مشترک در مدیریت پروژه: این ایزو روابط بین طرفین درگیر در یک پروژه (مانند حامی مالی پروژه، مدیران پروژه، کارمندان، مشتریان، کاربران و/یا سازمان را تحکیم می کند و نوعی زبان مشترک بین طرفین درگیر به حساب می آید. یک زبان مشترک برای پروژه های چند منظوره و بین المللی ضروری است زیرا در این پروژه ها تیم های مختلف با روش های مختلف با هم کار می کنند. از این رو این ایزو می تواند عاملی باشد که بوسیله ی آن روندها و روش های مختل داخل یک پروژه را بتوان با آن به روشی مشترک اجرا نمود.

هم چنین این ایزو موارد زیر را به همراه دارد:

20. در نظر گرفتن پیشرفت های اخیر در مدیریت پروژه بین المللی

21. در نظر گرفتن به موقع پروژه ها

22. منعطف پذیر بودن برای مواقع مختلف

23. روند گرا

24. شناسایی استانداردهای احتمالی در آینده

25. رسیدن به استراتژی سازمانی 

26. کسب مهارت های موفقیت آمیز پروژه

27. رسیدن به اهداف پروژه در اصول و فرآیندهای مدیریتی 

اهمیت ایزو مدیریت پروژه چیست؟ 

کسب ایزو 21500 به شما کمک خواهد کرد تا به اندازه کافی برنامه ریزی، مدیریت و نظارت بر پیشرفت پروژه  داشته باشید. در عین حال، شما را با مهارت های اساسی اختصاص لازم برای انجام وظایف و مطابقت با موعد مقرر تحویل پروژه آشنا می کند. مهمتر از همه، این روش مبتنی بر بهترین شیوه هایی است که به شما دانش و دستورالعمل هایی را برای مستند سازی نتایج می می دهد. این ایزو نشان می دهد که شما به طور موثر دارای مهارت های لازم برای هدایت یک پروژه و مدیریت یک تیم هستید. این گواهینامه به شما کمک می کند تا فرصت های شغلی و مهارت های تیمی خود را افزایش دهید و به اعضای تیم خود متعهد باشید. این کار شما را قادر می سازد که بیشترین اعتماد به نفس و صلاحیت را برای تعریف منابع لازم برای ارائه پروژه ها با توجه به زمان و بودجه ی تعیین شده داشته باشید.
 یک مدیریت پروژه موثر چارچوبی برای سازمان فراهم می کند که به آن کمک می کند تا به اهداف تجاری دست یابید که نیروی محرک هر کار است. به طور خلاصه، مدیریت پروژه، به عنوان یک رشته تعیین شده با هدف دستیابی به اهداف و اهداف خاص از طریق برنامه ریزی موثر، سازماندهی، ایجاد انگیزه و کنترل منابع در نظر گرفته می شود. مدیریت پروژه به عنوان یک ابزار کارآمد برای رسیدگی به فعالیت های پیچیده شناخته شده است. بنابراین، بسیار مهم است که مقدار قابل توجهی از دانش مدیریت پروژه را بدست آورید تا درک بهتری از اصول کلیدی برای حمایت از مدیریت داشته باشید. ایزو 21500 مدیریت پروژه به شما کمک می کند تا با این اصول آشنا شده و آنها را به طور کارآمد در پروژه ها به کار برید. 
مدیریت پروژه از طریق فرآیندها انجام می شود. فرآیندهای انتخاب شده برای انجام یک پروژه باید در یک نمایه سیستماتیک تراز شوند. هر مرحله از چرخه عمر پروژه باید نتایج خاصی داشته باشد. تحویل طول پروژه باید به طور منظم مورد بازبینی قرار گیرد تا شرایط لازم حامی مالی پروژه، مشتریان و سایر سهامداران را برآورده سازد.  بندها و شرایطی که در این ایزو آمده است به شما کمک می کند تا مدیریت بهینه ی پروژه داشته باشید و پروژه ی خود را به موقع به اتمام برسانید. 
مدیریت پروژه برای سازمان ها در سراسر جهان بسیار مهم است. بر اساس تحقیقات گروه اقتصادی اندرسون (Anderson Economic Group )، تعداد کارکنان در مدیریت پروژه در صنایع مختلف به 32.6 میلیون نفر خواهد رسید. این به وضوح نشان می دهد که نیاز به متخصصان واجد شرایط در مدیریت پروژه افزایش خواهد یافت. آموزش و صدور گواهینامه ایزو 21500 خطر خطا در پروژه را کاهش می دهد، زیرا متخصصین دارای گواهی می توانند موانع را از سر راه بردارند و به اهداف پروژه دست یابند.

[wp-rss-aggregator sources=”102438″]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *