0
021284284

آموزش تولید کننده ویدئو محتوای الکترونیکی برای آموزش و ارائه Video electronical content producer for training and presenting E-learning

تولید کننده ویدئو محتوای الکترونیکی برای آموزش و ارائه از مشاغل حوزه فناوری اطلاعات می باشد، شایستگی های این شغل پیش تولید و طراحی دوره آموزشی و محتوای الکترونیکی،تطابق با استاندارد قابلیت دسترسی وب WCAG  برای محتوای الکترونیکی،تولید، ضبط صدا و تصویر خام توسط خود شخص،تولید، ضبط صدا و تصویر خام با روش استاندارد،تولید، ضبط صدا و تصویر خام با چند دوربین،انجام مراحل پس از تولید و ویرایش و بازنگری را در بر گرفته و با کلیه مشاغل تولید محتوا و مدیریت محتوای الکترونیکی در ارتباط است.

محتوا، انواع مختلفی دارد: متنی، گرافیکی، ویدئویی، تصویری و صوتی.

تولید محتوا کردن، یعنی خلق متن‌ها، تصاویر، ویدئوها، صدا و پیام‌هایی که قرار است با یک سری آدم ارتباط برقرار کنند. این ارتباط گاهی با نگاه کردن به یک بیلبورد تبلیغاتی اتفاق می‌افتد، و گاهی هم با خواندن یک مقالۀ چند صد کلمه‌ای!

تولیدکننده محتوا می‌تواند دستی در انواع محتوا داشته باشد (مثلاً گرافیست باشد، پادکست ضبط کند یا مقاله بنویسد)، یا نه فقط در یکی دو مورد حرفه‌ای باشد. (اما دقت کنید که معمولاً تسلط به محتوای متنی و مسلط بودن به یکی دو تا نرم افزار ویرایش عکس مثل فتوشاپ از ضروریات است.)

تمام مطالب جذاب و چشمگیری که داخل سایت های مختلف میخوانید توسط ما محتوانویس‌ها تولید شده‌اند. ما وبلاگ نویسان، اطلاعات عمومی خوبی باید داشته باشیم، ترجمه هم می‌کنیم اما محتوا نوشتن فقط همین‌ها نیست، این‌ها ظاهر شغل ماست.

محتوا تولید کردن نه خیلی کار سختی است نه خیلی آسان. برای من تولید محتوا مثل رقصیدن است. تا زمانی که فکر کنید همه دارند شما را نگاه می‌کنند نمی‌توانید خوب برقصید. برای خوب رقصیدن باید چشم‌هایتان را ببندید و حل شوید توی رقص. منظورم یک چیزی تو مایه‌های قوی سیاه (Black Swan) است. زمانی که توی ریتم و داستان حل شدید می‌توانید فرم بدهید به رقصتان و نقش اول داستان را بازی کنید.

محتوا هم همین است، زمانی که توی ریتم سطر سطرِ کلماتی که تایپ می‌کنید حل شدید و فهمیدید که چه می‌خواهید بگویید، نوشته‌هایتان فرم می‌گیرد و متولد می‌شود. وقتی در محتوا حل شدید می‌دانید که مخاطبان چه می‌خواهد بداند، می‌دانید که خودتان چه می‌خواهید بگویید و همه را با یک ریتم هماهنگ کنار هم می‌چینید. بعد از اینکه رقصتان با کلمات تمام شد یک بار دیگر نوشته را باز بینی می‌کنید و اگر از خواندنش لذت بردید آن را با دیگران قسمت می‌کنید.

تولید محتوا یک بخش‌های دست‌وپاگیری مثل سئو (SEO) هم دارد. سئو چیست؟ سئو یعنی کاری کنید که گوگل و سایر موتورهای جستجو ارتباط نزدیکشان را با شما حفظ کنند و یک وقت خدایی نکرده فکر نکنند که دارید بهشان خیانت می‌کنید.

البته حق هم دارندها، دغدغۀ موتورهای جستجو رساندن بهترین نتایج به دست جستجوکننده‌هاست، که خب دغدغۀ خوبیست؛ اما این موتورها کمی زبان ما آدم‌ها را سخت می‌فهمند، برای همین باید با یک سری علائم و نشانه بهشان علامت بدهیم و منظورمان را برسانیم. این طوری هم گوگل خوشحال است که ما را فهمیده، هم مخاطبی که ما را پیدا کرده، هم مایی که مخاطب پیدا کرده‌ایم :]

1. کارتان را با مشتریان خود شروع کنید

اگر ایده ای برای شروع تولید محتوای ویدئویی ندارید، بهترین کار نگاه کردن به تجارت از دید کاربران است. در عین حال، اطلاعات خود را نیز به کار ببرید. با توجه به این گفته ها، می توانید از چیزی که کاربران و مشتری های شما برای بهبود زندگی و پیشرفت نیاز دارند به عنوان سوژه استفاده کنید. با این کار نه تنها یک شروع خوب را رقم می زنید، بلکه برای مخاطبین خود احترام و ارزش قائل شده اید و با انتقال اطلاعات مفید به آن ها، با ارزش بودن کارتان را ثابت می کنید.


2. اگر نمی دانید از کجا باید شروع کنید، از مخاطبین خود بپرسید

انتخاب نوع محتوای ویدئویی و موضوع آن مسئله ای حائز اهمیت و قابل تأمل می باشد. اگر سوژه و موضوع مورد نظر را به درستی پیدا نکردید، به سراغ مخاطبین خود رفته و سلایق و خواسته های آن ها را بررسی کنید. حتی می توانید این کار را به صورت یک نظرسنجی عمومی در شبکه های اجتماعی انجام دهید. با این کار می توانید بدون انجام کار خاص دیگری، مستقیماً از مخاطبین و مشتری ها بپرسید که بیشتر چه مبحثی را نیاز دارند. سپس خواهید دید که ده ها و صدها ایده جالب برای شروع وجود دارند.


3. ویدیوهای خود را کوتاه و جذاب نگه دارید

ویدئوهای طولانی بعضاً خسته کننده می شوند. همچنین طولانی بودن ویدیوها در اغلب موارد با محتوای اسپم یکسان شناخته می شوند. سعی کنید ویدئوهای خود را کوتاه ، مختصر و مفید نشر کنید تا در کمترین زمان ممکن بیشترین اطلاعات ممکن را ارائه کرده باشید. برای ویدیوهای زنده 10 الی 15 دقیقه کافیست. افراد موفق در این زمینه نیز به این موضوع اشاره کرده اند. به گفته این افراد، از زمان در دسترس فقط برای انتقال اطلاعاتی که لازم به گفتن است استفاده کنید و از صحبت راجع به مسائل فرعی و بی اهمیت خودداری کنید.

عکس زیر مربوط به نتایج ثبت شده از عملکرد کاربران در بازدید ویدئوهای کوتاه، معمولی و بلند در عرصه بازاریابی ویدیویی و دیجیتالی می باشد. همانطور که پیداست، ویدئوهای کوتاه تر به مراتب بیشتر از ویدئوهای بلند مشاهده شده اند.

4. در مورد پلتفرم های ویدیویی نگران نباشید

اگرچه ده ها پلتفرم ویدئویی و روش های گوناگون برای برقراری ارتباط ویدئویی با مخاطبین وجود دارد و انتخاب گزینه های صحیح از میان آن ها حائز اهمیت است، اما خودتان را درگیر این ماجرا نکنید. شما می توانید پلتفرم اختصاصی خود را در وب سایت یا وبلاگ خود ایجاد کنید. در این مسیر، استفاده از شبکه های اجتماعی به شدت توصیه می شود. اما سعی کنید سایت خود را مرجع اصلی قرار دهید و از دیگر ابزارها و شبکه ها به منظور ایجاد کانال به مرجع اصلی بهره مند شوید.


5. برای جذب مخاطبین خاص و هدفمند فعالیت کنید

به جای اینکه به دنبال انتشار هر چه بیشتر ویدئو در شبکه ها و رسانه ها و انجمن های غیر تخصصی باشید تا فقط تعداد بازدید و نمایش های ویدئوهایتان را افزایش دهید، وقت خود را صرف پیدا کردن مخاطبین خاص کنید. تمرکز خود را روی ایجاد یک شبکه بگذارید که در آن کاربران هوشمند حضور دارند و محصولات و ویدئوهای شما را هوشمندانه و هدفمند بازنشر می کنند. این کاربران و مخاطبین اغلب جزو کاربرانی هستند که پتانسیل تبدیل شدن به مشتری های ثابت را دارند. بنابراین مطمئن شوید که زمان خود را برای جذب این افراد صرف می کنید.

شروع از یک فایل Word ساده برای تولید محتوای متنی

شاید برایتان خنده دار باشد یا اینکه بگویید این را که می ‌دانستیم !!!
امّا باورتان نمی‌شود که ابزار Microsoft Office و به خصوص نرم افزار Word چقدر برای تولید محتوای متنی مناسب است. اگر به تازگی می‌خواهید نوشتن را آغاز کنید و قصد دارید که خودتان تولید محتوای متنی را تجربه کنید، قطعاً فایل ورد می‌تواند بهترین گزینه باشد. فایل ورد، بهترین نرم افزار برای ریختن ترس شما از نوشتن است. روز نخستی که بنده نوشتن را آغاز کردم با کمک همین روش توانستم مهارت نوشتن خود را تقویّت کنم و روز به روز روی مهارت‌های نویسندگی خودم کار کردم و اصلاً باورم نمی شد که روزی بتوانم در کم‌تر از یکی دو ساعت، ۲۰۰۰ کلمه محتوای متنی سئو شده بنویسم که می‌تواند درد مخاطب را دوا کند. پس شما هم امروز شروع کنید که فردا دیر است…

استفاده از فایل پاورپوینت برای تولید محتوای ترکیبی

یکی دیگر از ابزارهای تولید محتوای الکترونیکیِ زیر مجموعه Microsoft Office‌ ابزار Power Point است که همه از زمان کودکی با این ابزار کار کردیم و می‌تواند گزینه خوبی برای تولید محتوای ترکیبی باشد.
منظور ما از تولید محتوای ترکیبی، تولید محتوا با کمک مجموعه‌ای از فرمت‌های مختلف محتوایی است که همه می تواند در قالب یک فایل پاورپوینت ظاهر شود و ما بتوانیم از ویژگی‌ها و قابلیّت های این نرم افزار بهترین استفاده را داشته باشیم.
اگر در حوزه آموزش آنلاین فعّالیت می کنید یا به نوعی کسب و کار شما با حوزه آموزش گره خورده و برای بازاریابی محتوایی نیاز به تولید اسلاید‌های جذّاب و با کیفیّت دارید، استفاده از نرم افزار پاورپوینت را به شما توصیه می‌کنم. لازم نیست که تمام امکانات آن را یاد بگیرید و کافیست بر حسب نیاز خود از پاورپوینت استفاده کنید.

نرم افزار فتوشاپ در حد نیاز برای تولید محتوای الکترونیکی

زمانی که می‌گوییم باید فتوشاپ را فرا بگیرید خیلی از دوستان تصوّر می کنند که باید متخصص فتوشاپ شوند و دیگر ابزاری نباشد که ندانند چطور باید با آن کار کرد. زمانی که قصد شروع کار کردن با فتوشاپ رو داشتم، هیچ چیز از آن بلد نبودم. امّا فقط شروع کردم و برای اینکه بتوانم کارهای مختلف رو در فتوشاپ انجام دهم به شیوه مهندسی معکوس عمل کردم و زمانی که به یک نیاز یا مشکل در فتوشاپ برخورد کردم، رفتم و آن را در گوگل جست و جو کردم و بعد از یادگیری اجرا کردم. به همین سادگی …
پس شما هم به همین شیوه می توانید از فتوشاپ برای تولید محتوای الکترونیکی خود استفاده کنید و به کمک آن به رشد و توسعه بازاریابی دیجیتال کسب و کار خود کمک کنید.

نرم افزار Camtasia Studio برای تولید محتوای ویدیویی

امّا رسیدیم به قسمت هیجان انگیز ابزارهای تولید محتوای الکترونیکی، که می خواهیم به آن اشاره کنیم.
شاید برایتان سوال باشد که ما برای تدوین ویدیوها بهتر است از چه نرم افزاهایی استفاده کنیم. قطعاً ما نرم افزارهای بسیار زیادی برای ویرایش ویدیو داریم امّا یکی از بهترین نرم افزارهایی که به سادگی می‌توان ویدیو‌ را به فرمت‌ها و ابعاد گوناگون تبدیل نمود، نرم افزار قدرتمند Camtasia Studio است. مهم‌ترین ویژگی این نرم افزار برای تولید محتوای ویدیویی، رابط کاربری بسیار ساده است که در کوتاه‌ترین زمان و با محیطی دور از ابزارهای اضافه می‌توانید ویدیو های خود را ویرایش کنید.

unnamed file

آموزش مجازی تولید کننده ویدیو محتوای الکترونیکی برای آموزش و ارائه : امکان ثبت نام در دوره مجازی​

ما در بنیاد آموزش مجازی ایرانیان امکان ثبت نام در دوره آموزش مجازی تولید کننده ویدیو محتوای الکترونیکی برای آموزش و ارائه و اخذ مدرک معتبر تولید کننده ویدیو محتوای الکترونیکی برای آموزش و ارائه را به صورت کاملا غیر حضوری فراهم آورده ایم.

5/5

هدف از تولید محتوای الکترونیکی آموزشی

تولید محتوای الکترونیکی به منظور استفاده از برنامه‎ها‎ی چند رسانه ای و مالتی مدیا انجام می‎شود و هدف اصلی آن آموزش دروس برای دانش آموزان می‎باشد. با استفاده از این محتواها دانش آموزان می‎توانند دروس خود را بصورت صدا، فیلم، پاور پوینت، متن و یا انیمیشن دریافت کنند.

این محتوا به گونه ای تولید می‎شود که نحوه یادگیری را برای محصلین تسهیل بخشد. برای مثال برای آموزش دروس مربوط به ریاضیات، باید تک به تک فرمولها، مسئله‎ها‎ و توضیحات شرح داده شود. ممکن است مسائل ریاضی به صورت نمایشی باشد  تا برای دانش آموز ملموس‎تر شود. علاوه بر موارد گفته شده، گاهی محتوای الکترونیکی می‎تواند بصورت بازی رایانه ای نیز طراحی شده باشد که تفهیم مطالب را برای کاربر آسان می‎کند.

محتواهای الکترونیک می تواند بصورت های زیر باشد:

 

  •  اپلیکیشن و بانک‎ها‎ی اطلاعاتی
  •  تولید نرم افزاری آموزشی، بازی و سرگرمی
  • تولید نرم افزارهایی تعاملی
  • تولید دروس آموزش مطابق با موضوعات کتابهای درسی
  • تولید اجزای مختلف آموزشی از قبیل نمودار ریاضیات و یا آزمایشات فیزیک و شیمی

 

تولید محتوای الکترونیکی آموزشی به چه صورتی انجام می‎شود؟

 

  • برای تولید محتوای الکترونیکی باید ابتدا موضوعات کتابها مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار بگیرد. دانش آموزان باید در حیطه کتابها مطالبی را فرا گیرند. از اینرو موضوعاتی که برای محتوای الکترونیکی انتخاب می‎شوند باید منطبق با موضوعات کتابها باشند و نه خارج از آنها.
  • توجه به سن دانش آموزان برای تهیه محتوای الکترونیکی اهمیت زیادی دارد. برای مثال برای کودکان بین 7- 12  سال، نیاز به محتوای ساده تری است. این امر با افزایش سن پیچیده تر می‎شود. به عبارت روشنتر، در نظر گرفتن میزان هوش و توانمندی کودکان در تاثیرگذاری محتوای الکترونیکی نقش بسزایی دارد.
  • استفاده از مطالبی که بتواند مسائل و موضوعات کتابها را برای کودکان محسوس و عینی نماید، ضرورت دارد. محتوای الکترونیکی به عنوان مکمل محتواهای آموزشی در کتابها به شمار می‎رود، از این رو باید در شرح و توضیحات موضوعات آنها پیش رود.
  • محتواهای الکترونیکی باید ذهن دانش آموز را درگیر نماید و او را برای ادامه خواندن مطالب ترغیب کند. برای مثال استفاده از پرسشهایی در طول ارائه محتوا و یا درخواست از وی برای انجام یک آزمایش کوتاه یا حل مسئله می‎تواند در تاثیرگذاری محتوای الکترونیکی مطلوب واقع شود.
  • تسلط کافی نویسنده بر مطالب و محتوای الکترونیکی یکی از موارد و نکاتی است که باید به آن توجه شود. مطالعاتی که در زمینه یک موضوع صورت می‎گیرد و همچنین تجربیات نویسنده در تهیه محتوایی ارزشمند اهمیت دارد. به هر میزان که در تولید محتوای الکترونیکی دقت بیشتری شود، مطالب نیز مفیدتر و جامع تر بیان میگردند. از اینرو توصیه می‎شود در هنگام تهیه مطلب در رابطه با هر موضوعی، مطالعات لازم صورت بگیرد. کودکان  و نوجوانان ذهن کنجکاوی دارند و یادگیری آنها سریعتر انجام می‎شود. هر گونه مطالب خلاف واقع می‎تواند برای همیشه در ذهن کودک باقی بماند و تاثیرات منفی خود را داشته باشد. کودکان در این سن، قدرت تجزیه و تحلیل ندارند نمی‏توانند مطالب سره را از ناسره تشخیص دهند و به محض دریافت اطلاعات، آنها را در ذهن خود حفظ می کنند. بنابراین تولید محتواهای مطابق با واقعیت اهمیت پیدا می‎کند.
  • برای تسهیل درک محتوای الکترونیکی می توان از تصاویر ،فایلهای صوتی(پادکست)و فیلمهای آموزشی مرتبط استفاده کرد. مطمئنا جذابیت های شنیداری وبصری در فهم مطالب موثر واقع می شود.
  • در هنگام نوشتن محتواهای الکترونیکی باید از بحثهای پراکنده که ذهن خواننده را مغشوش می نماید، خودداری کرد. حاشیه پردازی و پرداختن به مواردی که ضرورتی در بحث ندارد، موجب دور شدن ذهن دانش آموز از مطلب اصلی می شود.

 

vebblog
مقاله های کامپیوتر و اینترنت

وبلاگ نویسی

[wp-rss-aggregator sources=”85746″]