0
021284284

آموزش کار با سیستم عامل مک: دوره های آموزش مجازی و مقاله های آموزشی کار با سیستم عامل مک

مکینتاش (به انگلیسی: Macintosh) یا (مک (Mac)) ساخته شرکت رایانه‌ای اپل است که مکینتاش اولیه در تاریخ ۲۴ ژانویه ۱۹۸۴ تولید شده‌است و اولین رایانهشخصی برای Graphical user interface (GUI) بود. در حال حاضر میزان تنوع مکینتاش اپل از مک کوچک (Mac mini) هست تا قویترین Serverها مثل Xserve که همگی ساخته شرکت اپل می‌باشد. مکینتاش اولیه از موتورولا ۶۸k که از خانواده ریزپردازنده‌ها هستند استفاده می‌کردند که بعداً تغییر کرد به موتورولا و آی‌بی‌ام پاور پیسی (Power PC). با حروف اختصاری Mac، محدوده‌ای از کامپیوترهای شخصی که توسط شرکت رایانه‌ای اپل در سال ۱۹۸۴ معرفی گردید. مکینتاش بر روی یک واسط گرافیکی کاربر معروف با استفاده آسان تأکید دارد که کامپیوترهای مبتنی بر مجموعه ریزپردازنده‌های ۶۸۰۰۰ موتورولا است.
در حال حاضر میزان تنوع مکینتاش اپل از مک کوچک (Mac mini) هست تا قویترین Serverها مثل Xserve که همگی ساخته شرکت اپل می‌باشد.
در این دوره آموزشی ، نحوه کار با سیستم عامل اپل مکینتاش را به شما آموزش خواهیم داد تا بتوانید به راحتی با macbook و یا imac خود کار کنید.

آموزش مجازی کار با سیستم عامل مک : امکان ثبت نام در دوره مجازی​

ما در بنیاد آموزش مجازی ایرانیان امکان ثبت نام در دوره آموزش مجازی کار با سیستم عامل مک و اخذ مدرک معتبر کار با سیستم عامل مک را به صورت کاملا غیر حضوری فراهم آورده ایم.

5/5
کار با سیستم عامل مک

Mac یک کامپیوتر است اما با این تفاوت که دیگر کیس، کیبورد و… به صورت جدا از هم نیستند و همه در قالب یک مانیتور و کیبورد متصل به هم جا گرفته اند.

در سیستم عامل های امروزی یا همان مک دیگر خبری از تجهیزات جداگانه مانند کیس،کیبورد و.. نیست و همین امر باعث شده هر زمان و هر کجا که خواستید استفاده کنید.

دوره آموزش مجازی کار با سیستم عامل مک برای شما توسط بنیاد آموزش مجازی ایرانیان تهیه شده، تا به آسانی اینترنتی ثبت نام کنید.

بنیاد آموزش مجازی ایرانیان با اعتبار بسیار بالا برای شما شرایطی فراهم آورده که در مدت زمان کوتاه میتوانید مدرک کار با سیستم عامل مک را اخذ نمایید.

بررسی مکینتاش:

مکینتاش (Macintosh) یا مک (Mac) نوعی رایانه شخصی ساخت کمپانی Apple می باشد که در تاریخ ۲۴ ژانویه ۱۹۸۴ معرفی شد. این رایانه اولین رایانه شخصی دارای GUI (رابط کاربری گرافیکی) بود که با Command Line Interface کار می کرد. مکینتاش های اولیه از ریز پردازنده های کمپانی موتورلا سری ۶۸K و بعد ها از پردازنده های Power PC کمپانی موتورلا و IBM استفاده می کردند. سیستم عامل قابل استفاده در این رایانه ها ساخت شرکت Apple یعنی Mac OS بود که تفاوت ها و مزیت های بسیاری نسبت به سیستم عامل های شرکت مایکروسافت یعنی ویندوز داشت. در آن زمان اکثر کاربران Macintosh را طراحان گرافیکی تشکیل می دادند به طوری که شاهد ظهور نرم افزار های بسیار حرفه ای در زمینه ی طراحی هم چون Adobe Photoshop بر روی سیستم عامل های مکینتاش بوده ایم. نرم افزار فتوشاپ که در حال حاضر قوی ترین نرم افزار در زمینه ی طراحی و ویرایش تصاویر ثابت محسوب می گردد در آن زمان بر روی رایانه های مکینتاش قابل اجرا بود و نسخه ی سازگار با سیستم عامل های مایکروسافت ارایه نشده بود. البته با توجه به انحصاری بودن قطعات رایانه های مکینتاش و عدم سازگاری این رایانه ها با سیستم عامل های شرکت مایکروسافت به علت استفاده از ریز پردازنده های موتورالا و سیاست های شرکت مایکروسافت، کمپانی اپل هیچ گاه نتوانست سیستم عامل مکینتاش را مانند ویندوز محبوب کند و این مسئله تا جایی پیش رفت که کمپانی اپل در یک بحران مالی جدی قرار گرفت.

بررسی تاریخچه مکینتاش:

پروژه مکینتاش از اوایل سال ۱۹۷۹ به وسیله جف راسکین (Jef Raskin) یک کارمند اپل آغاز شد. در سبتامبر ۱۹۷۹ راسکین مجاز شد تا روی پروژه کار کند و در آغاز به دنبال یک مهندس كامپيوتر رفت که بتواند یک شکل اولیه داشته باشند و بعد از چند سال راسکین توانست یک تیم برای ساخت اولین مکینتاش درست کنند که از

Chris Espinosa
Joanna Hoffman
George Crow
Jerry Manock
Susan Kare
Andy Hertzfeld

تشکیل شده بودند.

Mac OS كه مخفف Macintosh Operating System است، نام تجاري يك سري از سيستم عامل هاي داراي رابط گرافيكي كاربر است كه توسط شركت Apple براي كامپيوترهاي مكينتاش توسعه داده شده اند. سيستم عامل Mac عموماً به خاطر رابط گرافيكي خوب خود مشهور شده است. اين سيستم عامل براي نخستين بار در سال 1984 با كامپيوتر Macintosh 128K عرضه شد.
نسخه هاي اوليه Mac OS تنها با كامپيوترهاي مكينتاش که بر مبنای Motorola 68000 ساخته شده بودند، سازگار بودند در حاليكه نسخه هاي جديدتر با كامپيوترهاي PowerPC نيز سازگار شدند. اخيراً نيز سيستم عامل Mac OS X با كامپيوترهاي Intel x86 سازگار شده است. نسخه هاي مختلف Mac OS نخستين سيستم عامل مكينتاش شامل دو بخش نرم افزاري بود كه با نام هاي “System”و “Finder” شناخته مي شدند كه هركدام از اين دو بخش داراي نسخه مخصوص به خود بودند. System 7.5.1 نخستين نسخه اي بود كه در آن آرم Mac OS يك قيافه خندان استفاده شده است؛ و نام Mac OS نيز براي اولين بار با Mac OS 7.6 معرفي شد. سيستم عامل Mac OS را مي توان به دو خانواده مختلف سيستم هاي عامل تقسيم كرد “Classic” Mac OS كه شامل سيستم عامل عرضه شده در سال 1984 و نسخه هاي بعدي آن تا نسخه Mac OS 9 مي شود.Mac OS X (که حرف “X” معرف عدد رومي 10 است) از اجزاي Open Step (توابع API تعريف شده براي يك سيستم عامل شي گرا كه هر سيستم عامل مدرني آن را به عنوان بخشي از هسته خود دارد استفاده مي كند. “Classic” Mac OSبا اين وي*ژگي كه در آن از خط فرمان استفاده نمي شود شناخته مي شود. اين سيستم عاملِ كاملاً گرافيكي بسيار مشابه سيستم عامل Commodore GEOS است. با وجود راحتي استفاده از آن، اين سيستم عامل داراي کمبودها و نقایصی نیز بود.

کمبودها و نقایص اين سيستم عامل:

حالت تك پردازشي (البته در نسخه هاي اوليه اين سيستم عامل) يا چند پردازشي اشتراكي (در نسخه هاي بعدي)، امكان مديريت حافظه با مقدار محدود، عدم استفاده از حافظه حفاظت شده، و احتمال تداخل با نسخه هاي جديدتر سيستم هاي عامل ديگري كه قابليت هاي جديدي (نظير استفاده از شبكه) را فراهم مي كنند، از جمله کاستی های این سیستم عامل به حساب می آیند. نخستين سيستم فايل استفاده شده در Mac OS سيستم فايل مكينتاش (Macintosh File System (MFS)) بود كه تنها امكان استفاده از يك سطح فولدر را فراهم می کرد. اين سيستم فايل در نسخه هاي بعدي، با سيستم فايل Hierarchical File System (HFS) سيستم فايل سلسله مراتبي) كه داراي ساختار درختي مديريت فايل بود، جايگزين شد. در رابطه با سيستم فايل سيستم عامل مكينتاش بايد به نكته مهمي اشاره كرد كه آن را از سيستم هاي فايل ديگر سيستم عامل ها متمايز مي كند. اكثر سيستم هاي فايل كه توسطDOS ، Unix يا ديگر سيستم عامل ها استفاده مي شوند، به سادگي فايل را بصورت يك سري از بايت هاي پيوسته در نظر مي گيرند بطوريكه هر فايل نياز به برنامه اي دارد كه تشخيص دهد آن فايل حاوي چه اطلاعاتي است. برخلاف اين قاعده، MFS و HFS فايل را بصورت دو بخش مجزا (بخش داده و بخش منابع) در نظر مي گيرند. بخش “داده” (Data) حاوي اطلاعات مشابه با سيستم عامل هاي ديگر است (مثلاً بخش داده مي تواند حاوي متن يك سند يا اطلاعات يك فايل تصويري باشد).

بخش “منابع “(Resource) شامل ديگر اطلاعات ساختاري مربوط به فايل (مانند تعاريف منوها، گرافيك، صدا، يا كدهاي اجرايي) است. يك فايل ممكن است تنها شامل بخش منابع باشد (در حالي كه بخش داده آن خالي است)، يا تنها شامل بخش داده باشد (در حالي كه بخش منابع آن خالي است) و يا شامل هر دو بخش داده و منابع باشد. يك فايل متني مي تواند متن را در بخش داده فايل و اطلاعات مربوط به نوع فرمت و قالب بندي متن را در بخش منابع فايل ذخيره كند. اين كار به اين منظور انجام مي شود كه مثلاً اگر برنامه اي با فرمت قالب بندي متن آشنا نبود، حداقل قادر به خواندن خود متن باشد. از طرف ديگر، اين تقسيم بندي باعث ناهماهنگي و عدم سازگاري با ديگر سيستم هاي عامل مي شود؛ با كپي كردن يك فايل از سيستم فايل Mac به سيستم فايلي غير از Mac بخش منابع فايل از دست مي رود. در Mac OS X از ساختار مديريت حافظه و چند پردازشي كنترل شده مشابه سيستم عامل Unix استفاده شده است.

اين سيستم عامل بر مبناي هسته Mach (Mach kernel) يك هسته كوچك سيستم عامل كه در دانشگاه Carnegie Mellon در ايالت پنسيلوانيای آمریکا طي يك پرو*ژه تحقيقاتي درباره محاسبات موازي و توزيع شده ايجاد شده است و نسخه BSD سيستم عامل Unix يك سيستم عامل شيءگرا كه توسط Steve Jobs در شركت NeXT ايجاد و توسعه داده شده است. سيستم مديريت حافظه جديد اجازه اجراي برنامه هاي بيشتري را بطور همزمان مي دهد و از بسته شدن برنامه هاي ديگر در حال اجرا به علت crash كردن يك برنامه جلوگيري مي كند. همچنين اين سيستم عامل دومين سيستم عامل مكينتاش است كه در آن خط فرمان نيز گنجانده شده است، هرچند كه براي استفاده از اين خط فرمان مي بايست Terminal Emulator توسط كاربر اجرا شود سيستم عامل Mac OS داراي خط فرمان نبود و نخستين سيستم عامل مكينتاش كه داراي خط فرمان بود، سيستم عامل A/UX است كه توسعه آن متوقف شده است) .

مشكلات مختلفي باعث شده است كه Mac OS X نسبت به Mac OS كمتر كاربرپسند باشد و كار با آن مشكل تر باشد. از جمله اين عوامل نياز به سخت افزار قوي تر براي اجراي سيستم عامل، عدم ارائه برخي قابليت هاي سيستم عامل كه در نسخه هاي قبلي وجود داشت، و برخي ناسازگاري هاي جدي با نسخه قبلي (زيرا درايورهاي نوشته شده براي Mac OS سازگار با Mac OS X نيستند) است.

bama step

[wp-rss-aggregator sources=”110798″]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *