0
021284284

آموزش کارشناس آبیاری و زهکشی: دوره های آموزش مجازی و مقاله های آموزشی کارشناس آبیاری و زهکشی

آبیاری بکارگیری مصنوعی آب در زمین و خاک می‌باشد. به عبارت دیگر، آبیاری پخش آب روی زمین جهت نفوذ در خاک برای استفاده گیاه و تولید محصول است. هر چند فقط ۱۵ درصد از زمینهای کشاورزی دنیا تحت آبیاری قرار دارند و ۸۵ درصد بقیه به صورت دیم و بدون آبیاری مورد استفاده قرار می‌گیرند اما نیمی از تولیدات کشاورزی و غذای مردم جهان از همین زمینهای آبی حاصل می‌شود؛ که این خود نشان دهنده اهمیت و نقش آبیاری در بخش کشاورزی است. علم آبیاری، علم آب و خاک است . نحوه رساندن آب تا مزرعه توسط کانالها یا لوله‌های انتقال آب و شبکه‌های توزیع آب در زمین زراعی، تأمین نیاز محصولات زراعی و باغی با روشهای مختلف ‌آبیاری و خارج ساختن آبهای اضافی از پیرامون ریشه به منظور تنفس ریشه گیاه توسط شبکه‌های زهکشی و احداث سدهای انحرافی و خاکی برای آبیاری کشاورزی، جزء مهمترین زمینه‌های کاری یک مهندس آبیاری است. هدف از ارائه دوره آموزشی کارشناس آبیاری و زهکشی تربیت کارشناسان و مهندسین کارآمدی می باشد که بتوانند علاوه بر پذیرش مسئولیت های محوله در زمینه آبیاری ، در برنامه ریزی، تحقیقات، طراحی و آموزش علوم آبیاری و زهکشی بصورت شایسته ای وارد عمل شوند.

آموزش مجازی کارشناس آبیاری و زهکشی : امکان ثبت نام در دوره مجازی​

ما در بنیاد آموزش مجازی ایرانیان امکان ثبت نام در دوره آموزش مجازی کارشناس آبیاری و زهکشی و اخذ مدرک معتبر کارشناس آبیاری و زهکشی را به صورت کاملا غیر حضوری فراهم آورده ایم.

5/5
کارشناس آبیاری و زهکشی

 خارج کردن آب اضافی از زمین می‌باشد و زهکشی معمولا در زمینهای کشاورزی انجام می‌شود.

تربیت کارشناسان و مهندسین کارآمدی می باشد که بتوانند علاوه بر پذیرش مسئولیت های محوله در زمینه آبیاری ، در برنامه ریزی، تحقیقات، طراحی و آموزش علوم آبیاری و زهکشی بصورت شایسته ای وارد عمل شوند.

دوره آموزش مجازی کارشناس آبیاری و زهکشی برای شما توسط بنیاد آموزش مجازی ایرانیان تهیه شده، تا به آسانی اینترنتی ثبت نام کنید.

بنیاد آموزش مجازی ایرانیان با اعتبار بسیار بالا برای شما شرایطی فراهم آورده که در مدت زمان کوتاه میتوانید مدرک کارشناس آبیاری و زهکشی را اخذ نمایید.

مهندس کشاورزی کیست؟

مهندسی کشاورزی حوزه مهندسی است که با طراحی، ساخت و بهینه سازی تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی درگیر است. مهندسان کشاورزی فن آوری را با کشاورزی ادغام می کنند. به عنوان مثال ، آنها تجهیزات کشاورزی جدید و بهبود یافته ای را طراحی می کنند که ممکن است کارآمدتر عمل کنند یا کارهای جدیدی را انجام دهند.

از گذشته های دور نیز افرد، برای تامین مواد غذایی خود به کاشت و برداشت می پرداختند و تجربه های زیادی در این زمینه دارند. اما امروزه به دلیل افزایش جمعیت، کمبود آب و خشکسالی، متخصصین این رشته با استفاده از تجربه های گذشته و کمک گرفتن از ماشین آلات به مطالعه راه های جایگزین برای کشت می پردازند تا بیشترین بهره برداری و کم ترین میزان آب مصرف شود.

زهکشی چیست؟

یکی از عملیاتهای مهم در زمینهای کشاورزی و ورزشی زهکشی است. زهکشی در لغت به معنی خارج کردن آب اضافی از زمین می‌باشد و زهکشی معمولا در زمینهای کشاورزی انجام می‌شود. عملیات زهکشی یکی از کارهایی است که از دویست سال قبل مرسوم بوده است و مردم آن را انجام می‌دادند. البته خارج شدن آب از زمین بطور طبیعی نیز صورت می‌گیرد اما زهکشی این فرآیند طبیعی را سرعت می‌‍‌بخشد و باعث سریع شدن عملیات می‌شود.

دلایل استفاده از زهکش زیر زمینی:

زهکشی امری مهم در عملیات آب و خاک است و باید به آن توجه شود. آب به عنوان یک ماده حیات بخش در هر جایی که انسان زندگی کند ضروری و لازم است. اما وفور و فراوانی این آب یا بیش از حد معمول ماندن آب در خاک باعث به وجود آمدن پدیده ماندآبی می‌شود که مضرات زیادی دارد و باید برای جلوگیری از این پدیده عملیات زهکشی را انجام داد.

اثرات ماندآبی بر روی خاک نمونه زهکشی پی وی سی:

در حالت عادی گیاهان حداکثر چند ساعت می‌توانند حالت ماندآبی را تحمل نمایند و بعد از این آب گیاه به تدریج از بین می‌رود و خشک می‌شود. حالت ماندآبی باعث محدود شدن اکسیژن داخل می‌شود. همچنین به علت کاهش فعالیت میکرواورگانیسم‌های خاک، دمای خاک کاهش می‌یابد و این شرایط برای گیاه مناسب نیست. در شرایط ماندآبی ریشه گیاه مقدار کمی از مواد غذایی را جذب می‌کند و در نتیجه فقر غذایی نیز برای گیاه به وجود می‌آید. تمام این عوامل و شرایط باعث توقف رشد گیاه و از بین رفتن آن می‌شود. در نتیجه این امر کاهش تولید محصول کشاورزی خواهد بود.

حجم زیاد آب در یک زمان کوتاه می‌توانند حالت بسیار خطرناکی را در اطراف ساختمان، پل و سازههای بشری به وجود آورد. در جاده‌ها مهمترین عامل تخریب سطح جاده پدیده ماندآبی است. علت این پدیده در جاده‌ها وجود آب اضافه حاصل از بارندگی است که عمدتاً در زمستان باعث یخزدگی سطح جاده می‌شود. 

لوله‌های زهکشی:

لوله‌ها در عملیات زهکشی اهمیت زیادی دارند. مهمترین موارد کاربرد لوله‌های زهکش در زمینهای کشاورزی خارج کردن آب اضافه حاصل از آبیاری یا بارندگی است. در نتیجه استفاده از یک لوله پی وی سی زهکش سیستم زهکش زیر زمینی، توازن خوبی بین آب و اکسیژن خاک ایجاد می‌شود و به خوبی مشکل ماندآبی را حل می‌کند.

[wp-rss-aggregator sources=”110580″]

دیدگاه کاربران
  • فرامرز زارعی 5 آذر 1396

    با عرض سلام وادب واحترام به شما بزرگواران از نظر من با توجه به اینکه کشورعزیزمان در فلات خشک وکم بارانی قرارگرفته وبرای آنکه ایرانمان را داشته باشیم باید در مصرف آب در تمام بخشها مدیریت مناسبی داشته باشیم لذا فکر میکنم این کارشما بزرگواران نشان از عشق وعلاقه به ایران عزیزمان بوده وبرای شما آرزوی توفیق وسر بلندی مینمایم
    با احترام – فرامرز زارعی(مهندس عمران)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *