0
021284284

پیچیده ترین طرح فناوری ایران

اخبار پیچیده ترین طرح فناوری ایران
مجری پروژه طراحی هواپیمای مسافربری در دانشگاه صنعتی امیرکبیر، طرح کلان ملی ساخت هواپیمای مسافربری ۱۵۰ نفره را پیچیده ترین طرح فناوری کشور خواند و از کاربرد شش میلیون قطعه، ۲۲۰ کیلومتر کابل و بیش از ۷۵ هزار نقشه در ساخت این هواپیما خبر داد.
دکتر جهانگیریان که در گردهمایی طرح کلان ملی توسعه فناوری های کلیدی هواپیمای مسافربری ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفره در دانشگاه صنعتی امیرکبیر سخن می گفت، اظهار داشت: پروژه ساخت هواپیمای مسافربری از مصوبات هیات وزیران است که مدیریت کلان طرح در سطح ملی بر عهده مهندس منطقی است و مسوولیت دستیابی به فناوری های کلیدی مورد نیاز پروژه از سوی شورای عالی عتف در قالب طرح کلان ملی به دانشگاه ها محول شده است.
وی خاطرنشان کرد: چشم انداز نهایی طرح، ایجاد ساختاری دائمی برای ساخت هواپیمای مسافربری در سطح بین المللی است. این طرح در حال حاضر در فاز طراحی مفهومی است که قرار است تا پایان سال خاتمه یافته و طراحی اولیه هواپیما آغاز شود.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره هزینه اجرای این طرح گفت: ساخت چهار نمونه اولیه این هواپیما حدود دو میلیارد دلار هزینه دارد و در صورت تولید انبوه، قیمت هر فروند از این هواپیماهای مسافربری حدود ۹۰ میلیون دلار خواهد بود.
وی با اشاره به ابعاد پیچیدگی ها و تنوع فناوری های مورد استفاده در این طرح و استانداردهای بین المللی مورد نیاز اظهار داشت: به جرات می توان گفت تنها پروژه ای که شاید از لحاظ پیچیدگی ها فناوری، سطح استانداردها با این طرح قابل مقایسه باشد، پروژه نیروگاه اتمی بوشهر است.
جهانگیریان با بیان این که نخستین محصول این پروژه دانش و فناوری ای است که برای دانشگاه ها و صنعت هوافضای کشور می ماند اظهار داشت: بر این اساس تجارب و اطلاعات این پروژه تا کنون در قالب ۲۴۵ سند تخصصی گردآوری شده است.
تا کنون هفت رساله دکتری، ۲۴ پایان نامه کارشناسی ارشد و سه پروژه کارشناسی در راستای این طرح در دانشگاه امیرکبیر تعریف شده و ۳۹ نرم افزار استفاده و ۹ نرم افزار در پروژه توسعه داده شده است.
دکتر وزیری، مدیر گروه طراحی عمومی طرح کلان ملی هواپیمای مسافربری ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفره هم در سخنانی در خصوص مشخصات این هواپیما گفت: این هواپیما با ظرفیت ۱۶۸ مسافر با طول ۳۸.۵ متر، ارتفاع ۱۲.۲۸ متر، عرض ۳۷.۵ متر و مساحت بال ۱۲۶ متر مربع طراحی شده است. وزن برخاست این هواپیما ۷۶.۷ تن، وزن عملیاتی آن ۴۲.۳ تن، وزن بار آن ۱۷.۶ تن و بیشینه وزن بار هواپیما ۲۰.۵ تن است و برد آن ۳۸۵۰ کیلومتر است.
دکتر قنبری، رییس دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری هم در سخنانی با تاکید بر این که توسعه فناوری پیشرفته ساخت هواپیمای مسافربری نیازمند همکاری و استفاده از تجارب همه بخش هاست اظهار داشت: دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری با قدمت ۶۰ سال مسوولیت تربیت نیروی انسانی متخصص بخش غیر نظامی را بر عهده دارد.
وی خاطرنشان کرد: این دانشگاه با داشتن بیش از ۴۰ عضو هیات علمی و ۶۰ کارشناس و متخصص هوافضا به تربیت دانشجو در چهار رشته در مقاطع مختلف کاردانی و کارشناسی مشغول است و به عنوان قطب اصلی علمی منطقه در حوزه آموزش، آماده در اختیار قرار دادن تجارب و ظرفیت هایی خود در زمینه سازمان طراحی و سازمان مورد نیاز طراحی پرنده ها و سایر بخش ها می باشد.
به گزارش خبرنگار ایسنا، در این مراسم همچنین گواهینامه دوره های اول و دوم آموزش استاندارد از سوی رییس دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری به دکتر جهانگیریان، مدیر پروژه طراحی هواپیما در دانشگاه صنعتی امیرکبیر اعطا شد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *