0
021284284

نمونه قرارداد رهن ملك

قرارداد رهن ملك

راهن : آقای / خانم …………………………. فرزند ……………….. دارنده شماره شناسنامه …………………………. متولد ……………. صادره از ………………….. به شماره ملی …… ساکن …………………………………………………………………………………..

مرتهن : آقای / خانم ……………………………فرزند …………………. دارنده شماره شناسنامه …………………………. متولد ……………… صادره از …………………… به شماره ملی ……………. ساکن ……………………………….. ………………………. …………………………… ……………….. …………….

مورد رهن و عین مرهونه : تمامی ششدانگ ………………… به پلاک و شماره ……………. واقع در بخش …………………… ثبت شده به شماره ………………. در دفتر شماره ………….. املاک در صفحه ……………….. با جمیع متعلقات و لواحق و توابع و نمائات و حق الاشتراکات و امتیازات منصوبه در رقبه و ملک و حقوق و ودایع احتمالی آنها بدون استثناء چیزی که صحیح و سالم به تصرف و قبض مرتهن داده شد و طرفین از کم و کیف و خصوصیات و مشخصات مورد رهن و عین مرهونه کاملاً مطلع و واقع می باشند .

مال الرهانه : مبلغ …………………………… ريال وجه رایج که تمام آن تسلیم راهن گردید و نامبرده اقرار به تصرف و اخذ مبلغ مزبور نمود به سائقه احتیاط اسقاط کافه خیارات ولو خیار غبن به هر درجه و مقدار از طرفین بعمل آمد و حسب الاظهارهما منافع مورد رهن و عین مرهونه قبلاً به کسی واگذار نشده است .

مدت رهن : …………………… سال کامل هجری شمسی ابتدائاً از تاریخ تنظیم این سند

شرایط : 1- راهن قبل از تأدیه کامل مال الرهانه ، به هیچ وجه من الوجوه حق فسخ سند تنظیمی را نداشته و ندارد . علاوه آنکه وی حق انجام هیچ گونه معامله و عقد و ایقاع و قرارداد و عمل و عملیات حقوقی به هر صورت و تحت هر اسم و عنوان اعم از معینه و غیر معینه ایجاباً و قبولاً و عیناً او منفعتاً او معاً نسبت به اصل یا مازاد مورد رهن بدون موافقت مکتوب مرتهن نداشته و ندارد .

2- مرتهن قبول نمود که از مورد رهن و عین مرهونه فقط برای سکونت خود و افراد تحت تکفلش استفاده نماید و به هیچ وجه معامله ، عقد ، ایقاع ، قرارداد و هر نوع عمل و عملیات حقوقی را کلاً او جزئاً نسبت به مورد رهن و عین مرهونه انجام ندهد و بفرض انجام و تنظیم و انعقاد هر نوع سند و قرارداد ، اعمال انجام شده و اسناد تنظیم شده باطل و کان لم یکن و از حیّز انتفاع ساقط بوده و می باشد .

3- مرتهن حق ندارد بدون اذن و اجازه قبلی و کتبی راهن در مورد رهن تغییرات وتعمیرات اساسی و انهدامی ایجاد و انجام دهد لیکن مجاز و مختار است برای انتفاع بهتر تعمیرات جزئی را در عین مرهونه ، معمول دارد .

4- چنانچه راهن از پرداخت مال الرهانه به مرتهن خودداری نماید ، مرتهن حق دارد از طریق تقاضا و صدور اجرائیه نسبت به وصول تمامی مال الرهانه و حتی تملک عین مرهونه وفق مقررات و موازین قانونی اقدام نماید .

5- چنانچه مدت رهن منقضی گردد و مرتهن با وجود اعلام مکتوب راهن جهت پرداخت مال الرهانه ، حاضر به فسخ سند و فک رهانت از عین مرهونه نگردد ، راهن می تواند با پرداخت و تودیع مال الرهانه به صندوق ثبت « اداره ثبت محل وقوع ملک» از مورد رهن فک رهن بعمل آورد و نماینده اجراء به قائم مقامی مرتهن فسخنامه و اطلاعنامه فسخی و دفتر و اسناد مربوطه را در دفترخانه امضا می نماید علاوه آنکه حق تقاضا و صدور اجرائیه علیه مرتهن جهت خلع ید نمودن وی از ملک مورد رهن خواهد داشت .

6- جبران خسارت وارده احتمالی ناشی از هر نوع کسر و انکسار که در مدت رهن در ابنیه و تأسیسات و درب و پنجره عین مرهونه ایجاد گردد ، کلاً و تماماً بعهده مرتهن بوده و می باشد و ید وی ( مرتهن ) نسبت به رهینه امانی بوده و چنانچه تفریط و افراطی نسبتب ه ملک مورد رهن معمول دارد ، ید وی به ضمانی تبدیل می شود .

7- هزینه های مصرفی و حقوق دولتی بابت مصرف آب ، برق ، تلفن و گاز و فاضلاب در مدت رهن کلاً و تماماً بعهده مرتهن می باشد .

برای تنظیم این سند نامه شماره ………………. اداره ثبت اسناد و املاک ……………… و نامه شماره ………………….. شهرداری / دهیاری / بنیاد مسکن انقلاب اسلامی …………… ملاحظه شد .

بتاریخ … / … / …… هجری شمسی .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *