0
021284284

معرفی رشته مهندسی كشاورزی – زراعت

رشته زراعت يكي از گرايشهاي مهم و اساسي در مجموعه مهندسي كشاورزي به شمار مي‌آيد. ايران كشوري است كه از توانمندي‌هاي خوب بالقوه و بالفعل كشاورزي برخوردار بوده و كشاورزي در برنامه‌هاي توسعه كشور، از محورهاي اصلي است. توسعه كشاورزي نيازمند نيروي انساني ماهر است كه بتواند عمليات كشاورزي مربوط به محصولات زراعي و باغي را بر اساس يافته‌هاي جديد علمي انجام دهد و بيشترين بازدهي و محصول را در بهره‌گيري از منابع به دست آورد. بدين منظور براي تأمين نيروي انساني متعهد و متخصص در رشته زراعت براي نيل به خودكفايي در زمينه مواد اوليه غذايي و صنعتي، لازم است متخصصاني تربيت شوند كه بتوانند با استفاده از دانش و تجربيات خود،‌توليد اقتصادي محصولات زراعي را به طور علمي امكان‌پذير سازند و از امكانات موجود كشور حداكثر استفاده را برده، در امور تحقيقات و آموزش و برنامه‌ريزي كشاورزي نيز خدمت نمايند.
اهميت و جايگاه اين رشته:
ايجاد رشته زراعت براي تربيت كارشناساني است كه بتوانند در جهت افزايش سطح زيركشت محصولات اصلي كشاورزي، استفاده بهينه از زمان و بالا بردن عملكرد اين محصولات در واحد سطح( هكتار) تلاش كنند. با توجه به اين كه در حال حاضر حدود 16 ميليون هكتار از اراضي كشور، زير كشت محصولات مختلف زراعي قرار دارد و با عنايت به اين كه مساحت زمين‌هاي قابل كشت در كشور حدود 50 ميليون هكتار است و نظر بر اين كه ايران از تنوع آب و هوايي برخوردار است با برنامه‌ريزي صحيح و دقيق و با استفاده از دانش كارشناسان رشته زارعت و اصلاح نباتات، مي‌توان به ميزان هر چه بيشتر از زمين‌هاي كشور براي افزايش توليد كمي و كيفي بهره‌برداري كرد. اين مطالب ضرورت و اهميت تربيت افرادي را كه بتوانند با به كار گرفتن دانش خود در جهت رسيدن به اين اهداف اقدام نمايند، مشخص مي‌كند. همچنين از جمله مشكلات كشاورزي در كشور ما همواره اين بوده است كه مجريان فعاليت‌هاي توليدي كشاورزي، كمتر تحصيلاتي در زمينه كشاورزي داشته‌اند؛ به طوري كه روش‌هاي كار همچنان سنتي و قديمي باقي مانده است. در حالي كه در سطوح بالاتر (كارشناسان و مراكز برنامه ريز و هدايت‌گر) توان بالايي براي تأمين فنآوري مورد نياز وجود دارد.

  • دروس اين رشته در مقطع كارشناسي ارشد

در مقطع كارشناسي ارشد دروس اين رشته شامل موارد زير است:

  • دروس اختصاصي:

فيزيولوژي علف‌هاي هرز و علف‌كش‌ها- اكولوژي گياهان زراعيت- فيزيولوژي گياهان زارعتي تكميلي- زراعت تكميلي – تكنولوژي بذر- مباحث نوين در زراعت- اثر تنش‌هاي محيطي بر گياهان- پايان نامه

  • دروس اختياري:

روش تحقيق- بيومتري(1)- بيومتري (2)- روش‌هاي پيشرفته آماري- برنامه‌نويسي كامپيوتر- مسئله مخصوص – ژنتيك تكميلي- اصلاح نباتات در باغباني- مواد تنظيم‌كننده رشد گياهي- تغذيه گياهان در باغباني- زراعت گياهان داروئي و ادويه‌اي- رابطه آب و خاك گياه تكميلي- ريز ازديادي و كشت بافت‌هاي گياهي – حاصل خيزي خاك تكميلي- سمينار (2) – اصلاح و توسعه مراتع
زمينه‌هاي اشتغال زراعت:
هدف از ايجاد دوره كارشناسي ارشد در رشته زراعت ، تربيت افرادي است كه بتوانند به عنوان كارشناسي ارشد در زمينه‌هاي مختلف توليدي كار و در برنامه‌ريزي هاي منطقه‌اي و مطالعاتي و همچنين به صورت مربي پژوهشي، در موسسات آموزش عالي و به عنوان مجري امور تحقيقات كشاورزي و يا به عنوان مدير و مجري واحدهاي توليدي دولتي و خصوصي بخش كشاورزي، منشأ خدمت باشند. ايجاد رشته زراعت براي تربيت كارشناساني است كه بتوانند در جهت افزايش سطح زيركشت محصولات اصلي كشاورزي، استفاده بهينه از زمان و بالا بردن عملكرد اين محصولات در واحد سطح ( هكتار) تلاش كنند. با توجه به اين كه در حال حاضر حدود 16 ميليون هكتار از اراضي كشور، زيركشت محصولات مختلف زراعي قرار دارد و با عنايت به اين كه مساحت زمين‌هاي قابل كشت در كشور حدود 50 ميليون هكتار است، و نظر بر اين كه ايران از تنوع آب و هوايي برخوردار است؛ با برنامه‌ريزي صحيح و دقيق و با استفاده از دانش كارشناسان رشته زراعت و اصلاح نباتات ، مي‌توان به ميزان هر چه بيشتر از زمين‌هاي كشور براي افزايش توليد كمي و كيفي بهره برداري نمود. اين مطالب ضرورت و اهميت تربيت افرادي را كه بتوانند با به كار گرفتن دانش خود در جهت رسيدن به اين اهداف اقدام نمايند، مشخص مي‌كند. همچنين از جمله مشكلات كشاورزي در كشور ما همواره اين بوده است كه مجريان فعاليت‌هاي توليدي كشاورزي، كمتر تحصيلاتي در زمينه كشاورزي داشته‌اند؛ به طوري كه روش‌هاي كار همچنان سنتي و قديمي باقي مانده است. در حالي كه در سطوح بالتر يعني كارشناسان و يا مراكز برنامه‌ريز و هدايت‌گر، توان بالايي براي تأمين فن‌آوري مورد نياز وجود دارد.
———————————————————————————————
پیروز باشید
 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *