0
021284284

معرفي رشته مهندسي فناوري اطلاعات (IT)

* گرايش‌ها و ابعاد مختلف اين رشته در کارشناسي ارشد

  • اين رشته در مقطع کارشناسي ارشد داراي گرايش‌هاي زير است:

۱- تجارت الکترونيکي
۲- مديريت سيستم هاي اطلاعاتي
۳- شبکه هاي کامپيوتري
۴- مهندسي فناوري اطلاعات (IT)
توضيحي پيرامون هر گرايش
* شبکه هاي کامپيوتري
اين گرايش از رشته IT در سرتاسر دنيا زيررشته اي از گرايش مهندسي کامپيوتر و مخابرات تلقي مي‌شود و از لحاظ کاربردي پيشينه طولاني تري نسبت به ديگر گرايش‌هاي فن آوري اطلاعات دارد. متخصين شبکه هاي کامپيوتري قادر خواهند با توانايي هاي برگرفته از تحصيلات خود در اين زمينه فعاليت هاي گونگاگوني را انجام داده و در حرفه هاي متفاوت و متنوعي مشغول به خدمت رساني شوند. از جمله اين دانش‌هاي کاربردي اين گرايش مي‌توان به موارد مهمي همچن طراحي و پيکربندي و پياده سازي شبکه هاي کامپيوتري و برنامه نويسي شبکه اشاره کرد. امنيت در شبکه هاي کامپيوتري از ديگر مباحثي است که در قالب تعليمات مرتبط با اين گرايش قرار مي‌گيرد. مهندسان گرايش شبکه هاي کامپيوتري همچنين قادر خواهند بود با مهندسان گرايش هاي ديگر مثل تجارت الکترونيک در زمينه بسترسازي براي فعاليت‌هايشان، همکاري کنند. ساختن برنامه هاي تحت شبکه اينترينت جهاني يا web و پياده سازي سيستم‌هاي توزيع شده (مانند پايگاه داده هاي توزيع شده يا سيستم عاملهاي توزيع شده) از ديگر فعاليت‌هايي است که به کارشناسان محصل در اين گرايش آموزش داده مي‌شود.
* تجارت الکترونيک و سيستم هاي چند رسانه‌ايي
تجارت الکترونيک با استفاده از شبکه هاي رايانه اي، معاملات تجاري را در مراحل گوناگون آن مانند طراحي، توليد، خريد و فروش و تحويل، ساده نموده و به آن سرعت مي بخشد. عبارت «تجارت الکترونيک» دربرگيرنده هر گونه تجارت و تعامل مديريتي است که با استفاده از فن آوري اطلاعات و ارتباطات صورت مي گيرد. هدف از اين دوره ارائه درکي مناسب از فناوري‌هاي مرتبط با شبکه هاي کامپيوتري، مهارت در طراحي و توليد سيستم‌هاي مالتي مديا براي توزيع در سطح شبکه و آگاهي از ابزارها و روشهاي مودنياز براي تغيير وظايف تجارتي و مديريتي از طريق انجام معاملات به صورت الکترونيکي است. دوره کارشناسي ارشد رشته تجارت الکترونيک فارغ التحصيلاني کاردان با دانش فني، مهارتهاي خلاق و توانايي تجاري خلق مي کند تا بتوانند از پتانسيل عظيم بازاريابي در شبکه هاي رايانه اي بهره برداري نمايند.
* فناوري اطلاعات
رشته فناوري اطلاعات دانشي را به مخاطب منتقل مي‌کند که طي آن روش‌هاي جمع‌آوري اطلاعات، استفاده و انتقال آن ميسر شود. مطالعه، طراحي، ساخت، راه‌اندازي، نگهداري سيستم‌هاي سخت‌افزاري و نرم‌افزاري، جمع‌آوري، سازمان‌دهي، طبقه‌بندي و انتقال اطلاعات مهم‌ترين اهدافي است که مهندسي فناوري اطلاعات آن را دنبال مي‌کند. مهم‌ترين توانمندي دانش‌آموختگان اين رشته، استفاده صحيح و بهره‌برداري به‌موقع از اطلاعات است. در عصري که به‌سر مي‌بريم فناوري اطلاعات يکي از عمده‌ترين محورهاي تحول و توسعه در دنيا محسوب مي‌شود. امروزه دستاوردهاي ناشي از فناوري اطلاعات چنان با زندگي مردم تلفيق شده است که توقف در مسير آن باعث ايجاد اختلال در جامعه و حتي رفاه و آسايش مردم مي‌شود. از اين‌رو بسياري از کشورها جهت عموميت بخشيدن به استفاده از فناوري اطلاعات دست به اقدامات خرد و کلاني زده‌اند که آموزش آکادميک فناوري اطلاعات يکي از اين موارد است. رشته فناوري اطلاعات در دوره کارشناسي ارشد ضمن تکميل مديريت پروژه به ارايه راه‌حل‌هاي مناسب براي مسايل پيچيده سازماني مي‌پردازد.
* مديريت سيستمهاي اطلاعاتي و امنيت اطلاعات
با توجه به افزايش وابستگي به تکنولوژِي اطلاعات و ارتباطات دردولت الکترونيک و خطراتي که دراستفاده از آن با آنها مواجه هستيم مانند برنامه هاي مخرب ويروسها، حمله نفوذ گران و سارقان، حملات Dos و DDos و … نياز به متخصيصني که بتوانند جلوي اينگونه خطرات را بگيرند و يا در صورت بروز سيستم ها را سريعا ريکاوري کنند بسيار احساس مي شود. بنا بر گزارش Gartner بين رشته هاي IT اين رشته بيشترين رشد را در سال ۲۰۰۵ داشته است که خود گواهي بر اهميت و ضرورت امنيت اطلاعات در شرکت ها و سازمان ها مي باشد.
* زمينه‌هاي اشتغال
با توجه به گسترش روزافزون دنياي کامپيوتر امروزه بيش از هر زمان ديگري نياز به متخصصان کامپيوتر احساس مي‌شود. امروزه يک مهندس کامپيوتر اگر علاقمند به کار باشد، هيچ وقت با مشکل بيکاري روبه رو نمي‌شود. به خصوص مهندسين نرم افزار فرصت‌هاي شغلي بيشتري داشته و براي کارکردن نياز به امکانات و تجهيزات زيادي ندارند. فرصت‌هاي شغلي اين رشته به حدي گسترده و متعدد است که نه تنها فارغ التحصيلان اين رشته به راحتي جذب بازار کار مي شوند بلکه دانشجويان دو سال آخر اين رشته نيز مي توانند وارد بازار کار شده و فعاليت کنند. براي مهندسين سخت افزار هم امکان کار در شرکت‌هاي توليد کننده قطعات و دستگاه‌ها و مراکز صنعتي – توليدي بسيار فراهم است و از نظر سطح درآمدي هم با توجه به دانش و پشتکار شخصي در حد قابل قبول و ايده آلي قرار دارند. از طرفي با توجه به استفاده روزافزون از شبکه اينترنت زمينه کار در اين موضوع نيز بسيار مهياست.
بازار کار در خارج از کشور
پيش از هر چيز شايان ذکر است که به دليل نزديکي ميدان‌هاي فعاليت در هر دو رشته مهندسي کامپيوتر و IT، بازار کار و فعاليت‌هاي اقتصادي نيز در اين دو رشته بسيار به يکديگر نزديک است و داوطلبين کار در خارج نه بر اساس يکي از اين دو رشته تحصيلي بلکه بر پايه توانايي‌هاي فردي مي‌توانند گوي سبقت را جهت در اختيار گرفتن شغل (مسلما مرتبط با کامپيوتر) بربايند.
رشته‌هاي مهندسي سخت افزار، نرم افزار و IT (آنچه به عنوان IT در کشور ما تدريس مي‌شود) در خارج از اين مرزها به عنوان مجموعه‌ي مهندسي کامپيوتر شناخته مي‌شوند که اين مجموعه طبق آمارگيري‌هاي اخير (تاريخ آمارگيري: ۱۱ July 2007 ) پر درآمدترين رشته دانشگاهي محسوب مي‌شود که بيشترين درآمد را عايد فارغ التحصيلان خود مي‌کند. رقم تخميني ۱۰۴ هزار دلار در سال براي افراد با سابقه کاري ۱۰ سال به بالا گواه بر اين نکته است که دانشجويان اين رشته با تلاش و پشتکار مي‌توانند آينده موفقي را براي خود در خارج از کشور رقم بزنند. آمار بيکاري در اين رشته نيز نسبت به بسياري از رشته‌ها بسيار کمتر است و حتي طبق آمار اعلام شده دانشجوياني که هنوز تحصيل خود را نيز به پايان نرسانده‌اند هم مي‌توانند در حين تحصيل، شاغل يکي از ميدان‌هاي کاري مرتبط با اين رشته شده و به بهبود وضع اقتصادي خود در کنار فرآگيري اين علوم، بپردازند. کشورهاي آلمان و آمريکا از جمله بزرگترين پذيرندگان مهندسين کامپيوتر و کشورهاي هند و ژاپن هم بزرگترين صادرکنندگان آن‌ها محسوب مي‌شوند. اين در حاليست که بعد از آلمان کشورهاي غرب اروپا، اسکانديناوي و خاورميانه گزينه‌هاي مناسب و دردسترس‌تري براي دانشجوياني که قصد عزيمت از کشور جهت کار و فعاليت در کشورهاي ديگر را دارند، است.
* بازار کار رشته مهندسي فناوري اطلاعات
۱- مطالعه، بررسي و امکان سنجي سخت افزار، شبکه و نرم افزار مورد نياز
۲- جمع آوري، سازمان دهي، طبقه بندي اطلاعات
۳- ايجاد و نگهداري نرم افزارهاي مورد نياز مانند پست فارسي و ابزار جستجوي اطلاعات فارسي
۴- طراحي و پياده سازي شبکه هاي محلي
۵- مطالعه و بررسي ابزار مخابراتي مناسب براي انتقال اطلاعات
۶- مطالعه و بررسي سيستم‌هاي نرم افزاري مناسب براي سازماندهي و استفاده از اطلاعات مانند سيستم‌هاي عامل و سيستم‌هاي بانک اطلاعاتي
۷- مطالعه و شناسايي شيوه‌هاي جديد براي اطلاع رساني
* بازار کار رشته امنيت
۱- توليد محصولات نرم افزاري و سخت افزاري مانند:
– ديوار آتش ( fire walls )
– سيستمهاي کنترل نفوذ ( Honey pots )
– سيستمهاي تشخيص نفوذ ( IDS & IPS )
– سيستمهاي پالايش ( Filters)
2- فراهم سازي امنيت لازم براي تراکنش‌هاي مالي بانک‌ها
۳- فعاليت در مراکز داده و شرکت‌هاي ارائه دهنده خدمات اينترنت براي تامين امنيت سرورها
* بازار کار رشته تجارت الکترونيک
۱- فعاليت در بانک‌ها حول محور پول الکترونيک مانند:
– بانکداري اينترنتي
– بانکداري از طريق موبايل
۲- ايجاد سايت‌هاي ارائه دهنده خدمات تجارت الکترونيک
* مکان‌هايي که در ايران مي توان در آن‌ها مشغول به کار شد:
۱- شرکت‌هاي نرم افزاري
۲- شرکت‌هاي سخت افزاري
۳- شرکت‌هاي ارتباطي و شبکه
۴- شرکت‌هاي مخابراتي
۵- شرکت‌هاي تجاري مانند بانک‌ها و ديگر موسسات مالي و اعتباري
————————————————————————————-
پیروز باشید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *