0
021284284

معرفی نرم افزار Protel DXP

این مقاله آموزشی جهت آشنایی  دانشجویان  آموزش مجازی در رابطه با معرفی نرم افزار Protel DXP  ارائه گردیده است، امیدوار است کلاس های مجازی، آموزش های از راه دور، مقالات آموزشی، کتاب های معرفی شده و کلیه ی فعالیت های خدماتی ما برای شما عزیزان مفید واقع گردد.
معرفی نرم افزار Protel DXP
هرچند در سالهای اخیر بسته های نرم افزاری بسیاری برای طراحی، ساخت و شبیه سازی مدارات مختلف در بازار یافت می شود ولی هر کدام به نوبه خود دارای محاسن و ایراداتی می باشد، یکی از کاملترین این نرم فزارها، نرم افزار Protel DXP می باشد. این نرم افزار با ارائه مجموعه کاملی از قطعات و کتابخانه ها، روند کار بر روی طرح را آسان می نماید و بسیاری از مشکلات نرم افزارهای قبل از خود را رفع می نماید.
protel_dxp_1
معرفی Protel DXP
Protel DXP سیستم کامل و منسجمی است که از آن می توانید برای ترسیم، شبیه سازی، بررسی صحت عملکرد و پیاده سازی طرحهای الکترونیکی، با هدف نیل به PCB یا FPGA، استفاده نمود.
از جمله تواناییهای طراحی در Protel DXP می توان به موارد زیر اشاره نمود:
• قابلیت ترسیم طرح چند بعدی nVisage
• ترسیم شماتیک هم برای طرحهای PCB و هم برای طرحهای FPGA
• پشتیبانی از طراحی چندکانالة سلسله مراتبی
• توانایی آرایش و ویرایش PCB بر مبنای قوائد طراحی و به صورت تقریباً خودکار
• مسیریابی خودکار توپولوژیکی Situs
• شبیه سازی سازگار با SPICE 3f5/Xspice
• تحلیل تمامیت سیگنال پیش از آرایش برد
• ایجاد و کامپایل VHDL
• شبیه سازی VHDL با حاشیه نویسی بازگشتی زمانی
• شبیه سازی VHDL در سطح RTL و برای چندین معماری FPGA
• انتقال دوطرفه برای شماتیکها و کتابخانه های Orcad و وارد کردن فایلهای PCB این نرم افزار
• ویرایش و بررسی صحت فایلهای CAM مربوط به CAMtastic
معمولاً طراحی در سطح برد نیازمند مجموعه ای از ابزارهای مجزا است که هر کدام در بخش خاصی از فرآیند طراحی استفاده می شوند. Protel DXP با فراهـم کردن تمام قابلیت هایی که برای طرح برد از ایده تا ساخت مورد نیاز است، این رویه را تغییر داده است. با این کار، مسائل ترجمه داده که ممکن بود هنگام انتقال طرح بین ابزارهای مجزا رخ دهد برطرف می گردند و دیگر نیازی به کار اضافی لازم برای ترسیم مجدد قطعات طرح در نرم افزارهای کاربردی مختلف نیست. به عنوان نمونه، به جای اینکه طرح را در نرم افزار کاربردی دیگری مجدداً ایجاد کنید تا آن را شبیه سازی نمایید، در Protel DXP می توانید از درون ویرایشگر شماتیک مستقیماً شبیه سازیهای SPICE را بر روی داده های به دست آمده اجرا نمایید.
به طور مشابه، مسیریاب خودکار توپولوژیکی Situs در کل دوره طراحی PCB همواره در اختیار شماست.از آنجا که Situs با محیط ویرایش PCB یکپارچه شده است دیگر نیازی نیست که داده های طرح را برای انجام مسیریابی خودکار به نرم افزارهای کاربردی دیگری ارسال نمایید. تنها لازم است گزینه منوی مناسبی را انتخاب کنید تا یک شبکه اتصال، یک عنصر، مجموعه ای انتخاب شده از اشیاء یا کل برد به طور خودکار مسیریابی شود.
در Protel DXP، تحلیل تمامیت سیگنال فرآیند مجزایی نیست که لازم باشد پس از خاتمه طراحی اجرا گردد. علاوه بر این، اعمال تغییرات در این مرحله از طراحی می تواند زمان بر پر هزینه نیز باشد! در مقابل، Protel DXP امکان دسترسی به تحلیل تمامیت سیگنال را هم در طی ترسیم طرح و هم در طی فرآیند طراحی PCB در اختیار می گذارد. می توانید امپدانس و انعکاس سیگنال را در شماتیک بررسی نموده و پیش از آنکه شروع به آرایش و مسیریابی برد نمایید، شبکه اختتام مناسبی را جایگذاری کنید تا در زمانی که برای طرح مجدد برد لازم است صرفه جویی شود. بعداً می توانید تحلیل تمامیت سیگنال را روی برد نهایی بررسی کنید تا مطمئن شوید طرح فاقد مشکلات reflection و crosstalk است.
تمرکز بر روی کل فرآیند طراحی، به جای تقسیم روند طراحی به بخشهای مجزا، آن چیزی است که Protel DXP را به محیط طراحی منحصر به فرد و کارآمدی تبدیل کرده است.
بررسی صحت طراحی و سازگاری با قواعد در هسته Protel DXP قرار دارد. محیط طراحی PCB مبتنی بر قواعد این نرم افزار امکان مشخص کردن تمام جنبه های طرح را فراهم می کند و در حین فرآیند طراحی، بر سازگاری با قواعدی نظیر پهنا و فاصله مسیرها تأکید دارد تا تضمین شود بُردمشخصات مورد نظر را برآورده می کند. با استفاده از این سیستم مبتی بر قواعد قدرتمند تعیین میدان عمل، می توان قواعد طراحی را برقرار نموده و به شیء یا مجموعـه ای از اشیـا طراحـی اختصـاص داد و بـدین وسیلـه، کنتـرل دقیقی بر مشخصات طراحی داشت.
امکانـات ترسیـم طـرح که در Protel DXP بـرای کاربـر تدارک دیده شده است توسط تکنـولوژی ترسیـم طـرح چنـدبعدی nVisage فراهم شده است. این امکانات شامل محیط ویرایش شماتیـک قدرتمنـدی است که طرحـهای سلسله مراتبی با رهیافت بالا به پایین یا پاییـن به بالا را پشتیبانـی می کنـد. محدودیتـی برای تعداد صفحات یا عمق سلسله مراتب وجود ندارد از این رو Protel DXP برای طرحهای با درجه پیچیدگی مختلف مناسب است.
ویرایشگر شماتیک از طرحهای چندکاناله پشتیبانی می کند به طوری که به سادگی می توانید بلوک های مداری تکراری تعریف نمایید. برخلاف بسیاری از سیستم ها که به سادگی بلوک های تکراری را کپی کرده و می چسبانند، Protel DXP همواره سلسله مراتب کانال را، حتی در طی طراحی PCB نیز حفظ می کند. لذا هرگاه بخواهید می توانید طرح مداری کانال را ویرایش کنید یا حتی تعداد کانال ها را تغییر دهید. نمونه سازی کانال به طور خودکار توسط سیستم انجام می گردد و نیازی به یک سطحی کردن طرح نیست. وقتی یکی از کانال ها را تغییر دهید به سادگی می توانید آن تغییر را به تمام کانال های درون PCB منتشر نمایید.
منطق قابل برنامه ریزی، به ویژه به صورت FPGA های با چگالی بالا، بخش مهمی از طرح های مدرن امروزی شده اند و اهمیت آنها روز به روز در حال افزایش است. این موضوع در Protel DXP مدنظر بوده است لذا تمام امکاناتی که برای پیاده سازی طرح روی FPGA نیاز می باشد تدارک دیده شده است.
Protel DXP از حاشیه نویسی بازگشتی اطلاعات تخصیص پایه حاصل از ابزارهای جایگذاری و مسیریابی FPGA پشتیبانی می کند لذا می توانید تغییرات پایة FPGA را به سادگی به طرح FPGA و همچنین پروژه های PCB مربوطه ارسال نمایید.
اگر می خواهید طراحی الکترونیکی در سطح برد انجام دهید Protel DXP تنها نرم افزاری است که تمام قابلیتهای مورد نیاز را به صورت یکجا و در یک محیط طراحی قابل سفارشی کردن و شهودی فراهم نموده است. Protel DXP موانع نوآوری طراحی را از سر راه برداشته است و با استفاده از آن می توانید آن گونه که می خواهید کار کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *