0
021284284

معرفي كتاب تئوری‌های رهبری و مدیریت آموزشی

دپارتمان آموزش مجازي  و توسعه مطالعات شركت با رويكرد فرهنگ سازي كتاب و كتاب خواني اقدام به معرفي اين كتاب جهت آگاهي علاقه مندان به مطالع ي آن از سر فصل ها و محتويات نموده است. از كاربران گرامي خواهش ممند است در صورت مطالعه ي اين كتاب نظرات خود را جهت آگاهي مابقي اعضا از كفيت و مطالب آن در همين صفحه منتشر نمائيد.
نویسنده : تونی بوش
مترجم : نیما شهیدی
مترجم : عبدالحسین عباسیان
مترجم : مهناز جلالوندی
مترجم : لیلا صفایی‌فخری
مترجم : امیدعلی حسین‌زاده
مترجم : سیروس حدادنیا
♦ موضوع :
مدرسه‌ها – مدیریت و سازماندهی
رهبری آموزشی
رفتار سازمانی
♦ ناشران :
شرح
♦ زبان کتاب : فارسی
♦ توضیح تکمیلی :
سازمان‌های آموزشی از جمله سازمان‌هایی هستند که به‌لحاظ کارکردهای خاص خود زمینه‌ساز بزرگ‌ترین تحولات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و علمی در جهان می‌باشند. شناخت ‌ساز‌و‌کارهای این سازمان‌ها در دهه‌های اخیر که کسب و انتقال دانش در جوامع و کشورهای مختلف ارزشی دو چندان یافته و مورد توجه بسیاری قرار گرفته است از ضروریات جوامع مدرن می‌باشد. علم مدیریت آموزشی سعی دارد تا با ارائه تئوری‌ها و بهره‌گیری از نتایج پژوهش‌های دانشمندان این علم در جهت شناخت و بهبود فرایندهای نظام آموزشی و افزایش کیفیت بروندادها و نتایج این نظام‌ها برآید.
از آنجا که علم مدیریت آموزشی نسبت به سایر علوم، علمی نسبتاً جدید می‌باشد، تا چندی قبل بیشترین صاحبنظران این رشته با به عاریت گرفتن تئوری‌های سایر رشته‌ها به‌ویژه مدیریت صنعتی و بازرگانی سعی در به‌کار‌گیری آنها در سازمان‌های آموزشی داشته‌اند. اما بعضی اندیشمندان مدیریت آموزشی معتقدند که سازمان‌های آموزشی ویژگی‌های خاص خود را دارا هستند و نیاز به تولید نظریات خاص خود دارند و بدین‌ترتیب گروهی از اندیشمندان در صدد تولید چنین تئوری‌هایی در مدیریت آموزشی شدند که متناسب با ویژگی‌های سازمان‌های آموزشی باشد. یکی از این صاحبنظران تونی بوش می‌باشد که در مقالات و کتاب‌های متعددش سعی در ارائه تئوری‌ها و مدل‌های خاص مدیریت آموزشی می‌باشد.
کتاب حاضر یکی از بهترین و جامع‌ترین کتاب‌های این نویسنده درباره سازمان‌های آموزشی است که به ارائه تئوری‌ها و مدل‌های رهبری و مدیریت آموزشی، ویژگی‌های آنها، کاربرد آنها در سازمان‌های آموزشی و محدودیت‌های این تئوری‌ها و مدل‌ها پرداخته است. با توجه به نیاز جامعه علمی کشور به چنین منبع علمی ارزشمندی که می‌تواند مورد استفاده اساتید، پژوهشگران و دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی رشته‌های علوم تربیتی و بخصوص رشته‌های مدیریت آموزشی و مدیریت آموزش عالی قرار گیرد، ضرورت ترجمه این کتاب احساس می‌شد.
امید است که ترجمه این کتاب بتواند پاسخگوی نیازهای علاقه‌مندان به رشته‌های علوم تربیتی باشد و زمینه‌ساز شناخت بیشتر و بهبود امور و فرایندهای سازمان‌های آموزشی گردد.
فهرست مطالب
فصل اول؛ اهمیت رهبری و مدیریت آموزشی
فصل دوم؛ مدل‌های مدیریت و رهبری آموزشی
فصل سوم؛ مدل‌های رسمی
فصل چهارم؛ مدل‌های همکارانه
فصل پنجم؛ مدل‌های سیاسی
فصل ششم؛ مدل‌های ذهنی
فصل هفتم؛ مدل‌های مبهم
فصل هشتم؛ مدل‌های فرهنگی
فصل نهم؛ نتیجه‌گیری

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *