0
021284284

مديريت سيستمهاي اطلاعاتي (MIS) چيست؟

این مقاله آموزشی جهت آشنایی  دانشجویان  آموزش مجازی در رابطه با مديريت سيستمهاي اطلاعاتي ارائه گردیده است، امیدوار است کلاس های مجازی، آموزش های از راه دور، مقالات آموزشی، کتاب های معرفی شده و کلیه ی فعالیت های خدماتی ما برای شما عزیزان مفید واقع گردد.
مديريت سيستمهاي اطلاعاتي (MIS) چيست؟
Management Information Systems
مديريت سيتمهاي اطلاعاتي (MIS) درواقع کاربرد تکنولوژي اطلاعات است در پشتيباني از فعاليتهاي تجاري, چرا که تجارت روز به روز متحول مي‌گردد و در اين ميان همواره افرادي با قدرت تحليل بالا و زاويه ديد و پيشينه تجاري مورد نياز هستند تا فرايندهاي تجاري را بارورتر کنند.
مديريت سيتمهاي اطلاعاتي (MIS) درواقع کاربرد تکنولوژي اطلاعات است در پشتيباني از فعاليتهاي تجاري, چرا که تجارت روز به روز متحول مي‌گردد و در اين ميان همواره افرادي با قدرت تحليل بالا و زاويه ديد و پيشينه تجاري مورد نياز هستند تا فرايندهاي تجاري را بارورتر کنند.
از اين رو دانش آموختگان اين رشته تحصيلي (Management Information Systems) نياز دارند تا بياموزند که چگونه نيازمنديهاي اطلاعاتي يک سازمان را تحليل کنند و سپس در صدد طراحي يک سيستم مديريت امور, مبتني بر کامپيوتر, در جهت رفع نيازمنديهاي تحليل شده برآيند, و در نهايت پياده‌سازي و فرايند عملياتي سازي سيستم طراحي شده را راهبري نمايند.
به منظور برنامه‌ريزي و توسعه يک سيستم اطلاعاتي که پاسخگوي نيازمندي‌هاي کاربران باشد, يک متخصص MIS بايستي با ساختار سازماني, اهداف تجاري, عمليات بازرگاني (شامل روالهاي کاري و چرخش اطلاعات ميان پروسه ها) و با چگونگي برقراري ارتباط موثر با کاربران آشنا بوده و بداند چگونه سيستمي طراحي کند که فعاليتهاي کاربر را تحت پوشش قرار دهد.
همچنين متخصصين MIS بايستي همواره در زمينه تکنولوژي‌هاي اطلاعاتي به‌روز بوده, صاحب توانمنديهاي پايه‌اي تکنيکي باشد تا بتوانند در انتخاب تکنولوژي مناسب در جهت پياده‌سازي سيستم کامپيوتري مورد نياز تصميم بگيرند. بدين منظور است که که رشته تحصيلي MIS ترکيبي است از دروس کامپيوتري و تجاري.
از آنجايي که عدم موفقيت بسياري از سيستمهاي اطلاعاتي مبتني بر کامپيوتر در واقع به‌دليل موارد تکنيکي و فني نيست و ريشه در عدم توانايي افراد در طراحي و استفاده مناسب از سيستمها دارد, لذا افزايش درخواست براي دانش آموختگان و فارغ‌التحصيلان اين رشته انتظار مي‌رود.
مديريت سيستم‌هاي اطلاعاتي در مقابل مهندسي نرم افزار (علوم کامپيوتر)
مديريت سيستم‌هاي اطلاعاتي و مهندسي نرم‌افزار تا حدودي شبيه هستند, آنهم از اين نظر که دغدغه هردو استفاده از کامپيوتر در جهت حل مسائل است. اما تفاوتهاي مشخصي بين ايندو زمينه وجود دارد.
مديريت سيستمهاي اطلاعاتي (MIS)
رشته تحصيلي مديريت سيستمهاي اطلاعاتي در واقع براي آناني است که علاقه شديدي به کامپيوتر و تجارت دارند. وظيفه يک متخصص MIS کمک به يک سازمان است تا بتواند از سرمايه‌گذاري در تجهيزات و نيروي انساني و فرايند‌هاي تجاري حداکثر سود را کسب کند. اين فرآيند تجاري ممکن است شامل برنامه‌ريزي و توسعه يک سيستم کامپيوتري جديد يا تعبيه و اعمال روشهاي نوين بمنظور توانمندسازي منابع سيستمهاي موجود و افزايش کاربري آنها باشد.
يکي از المانهاي بسيار مهم در زمينه کاري يک متخصص MIS توانايي تحليل نيازمنديها است که شامل مصاحبه با مشتريان به منظور تعيين اهداف سازماني مي‌باشد. با تعيين اهداف است که يک متخصص MIS قادر خواهد بود برآوردي از سخت‌افزار و نرم ‌افزار لازم جهت نيل به آن اهداف را ارائه دهد. اين فرد فرم‌هاي مشخصات, دياگرام فعاليتها و جداول سازماني برنامه نويسان کامپيوتري و … را تهيه مي‌کند تا بدان‌ وسيله بتواند امور جاري را پيگيري نموده و در جهت خطايابي و رفع مشکلات سيستم با آنها همکاري نمايد.
متخصصين MIS فرآيندهاي تست نرم‌افزار را مديريت کرده و از عملکرد صحيح آن طبق الگوهاي برنامه‌ريزي شده اطمينان حاصل مي‌کنند. يک دانش‌آموخته رشته MIS بواسطه تعامل نزديکي که با بحث مديريت دارد, بخش قابل توجهي از مفاهيم درسي‌اش حول محور کار تيمي, رهبري, مديريت پروژه, خدمات مشتريان و تئوري‌هاي تجاري پايه مي‌باشد, که يک مدير حرفه‌اي سيستم‌هاي اطلاعاتي را از يک متخصص علوم کامپيوتر (مهندس نرم افزار) تفکيک مي‌کند.
علوم کامپيوتر (مهندسي نرم‌افزار)
علوم کامپيوتر (و يا مهندسي نرم‌افزار) رشته‌اي است که با هدف فهم و طراحي کامپيوتر‌ها و پروسه‌هاي محاسباتي بوجود آمده است. در حال حاضر اين رشته بر پيدا کردن راههاي بهتر نوشتن نرم‌افزارهاي تکنيکي مانند سيستم‌عاملها و واسط‌هاي کاربري برنامه‌هاي کاربردي و پروتوکلهاي شبکه تمرکز دارد. برخي مباحث بسيار دشوار رشته مهندسي نرم‌افزار مباحث نظري هستند مانند الگوريتمها, متدولوژي برنامه نويسي, زبانهاي برنامه نويسي, مهندسي نرم‌افزار و هوش مصنوعي و…
بطور خاص دغدغه اصلي اين رشته بهينه‌سازي توانمندي‌هاي سخت‌افزاري و ديگر فن‌آوري‌ها از طريق نرم‌افزار است. هرچند برخي مهندسين نرم‌افزار نيز بعد از فارغ‌التحصيلي در مشاغل مشابه متخصصين MIS مشغول مي‌شوند, در صورتي که علاقه‌مند هستند بيشتر در زمينه‌هاي تکنيکي و محاسباتي که تعامل زيادي با بحثهاي تجاري و متخصصين اين امر ندارد مشغول باشند.

دیدگاه کاربران
  • مرتضی شکری 20 شهریور 1396

    MISتوایران خوب جا نیفتاده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *