0
021284284

طرح تجاری یا کسب و کار چیست ؟

طرحِ تجاری یک سندِ نوشته شده است که شما را به عنوانِ یک کارآفرین با تمامِ عناصرِ درونی و بیرونیِ مربوط به فعالیتِ کارآفرینانه که در شروعِ یک فعالیتِ کارآفرینانه موجود است، آشنا می‌کند و بر تمامِ تصمیم‌گیری‌های طولانی یا کوتاه‌ مدت درطیِ سه سالِ اولیه نظارت دارد. طرحِ تجاری معمولاً مجموعه‌ای از بخش‌های کاربردی مثلِ بخشِ بازاریابی، مالی، تولیدی، و منابعِ انسانی است. عموماً طرحِ تجاری به نقشه‌ی راه تشبیه می‌شود.
بنابراین طرحِ تجاری مانندِ نقشه‌ی راه به سؤوالاتی از قبیلِ: هم‌اکنون من کجا هستم؟ به کجا می‌روم؟ و چه‌طور به آن‌جا بروم؟ جواب می‌دهد.
اگر ما به طرحِ تجاری به عنوانِ یک نقشه‌ی راه نگاه کنیم، احتمالاً بهتر می‌توانیم اهمیتِ آن را درک کنیم. اگر فرض کنیم شما سعی دارید از تهران به مشهد (برای سفر یا مأموریت) رانندگی کنید، تعدادی راه برای عبور وجود دارد که هریک مدت زمانِ عبور و هزینه‌ی متفاوتی خواهند داشت. درست مانندِ مسافر، کارآفرین باید قبل ازآماده‌سازیِ طرحِ سفر بعضی تصمیماتِ مهم را گرفته و اطلاعات جمع‌آوری کند.
در برنامه‌ی سفر، فاکتورهای بیرونی مثلِ تعمیرِ اضطراریِ اتومبیل، شرایطِ آب و هوا، وضعیتِ جاده، مناظرِ دیدنی، زمینِ مناسب برای اردو زدن، و … قابلِ ملاحظه هستند. این عوامل اساساً توسطِ مسافر، غیرِ قابلِ کنترل می‌باشند، اما باید در طرح و برنامه در نظر گرفته شوند. به همین ترتیب کارآفرین باید فاکتورهای خارجی مثلِ قوانینِ جدید، رقابت، تغییراتِ اجتماعی، تغییرِ نیازهای مصرفی و یا فن‌آوریِ جدید را در نظر بگیرد.
از طرفِ دیگر، مسافر درباره‌ی این که: چه ‌مقدار پول در دست‌رس دارد، چه مدت زمانی دارد، انتخابِ اتوبان‌ها، جاده‌ها، اردوگاه‌ها، مناظر، و … کنترل دارد. مشابهِ آن کارآفرین در یک فعالیتِ کارآفرینانه‌ی نوپا تا حدی برتولید، فروش، و کارمندانش کنترل دارد.
مسافر باید تمامِ این عوامل را در تصمیم‌گیریِ این که: چه راه‌هایی را برود، در چه اردوگاهی بماند، چه مدتی در محلِ‌ انتخاب‌شده بماند، چه مدت زمان و چه مقدار پول برای نگه‌داریِ وسیله‌ی نقلیه کنار بگذارد، چه کسی رانندگی کند و … در نظر بگیرد. لذا طرح و برنامه‌ی سفر به این سه سؤوال پاسخ می‌دهد که: در حالِ حاضر کجایم؟ به کجا می‌روم؟ و چه‌گونه به آن‌جا بروم؟ سپس مسافرِ مثالِ شما خواهد توانست تصمیم بگیرد که ‌از منابعِ موجود یا منابعِ جدید چه مقدار پول می‌خواهد، تا طرح و برنامه با موفقیت پایان پذیرد.
برنامه‌ریزی، فرآیندی است که در یک فعالیتِ اقتصادی هرگز پایان نمی‌پذیرد. برنامه‌ریزی در مراحلِ اولیه‌ی هر فعالیتِ کارآفرینانه‌ی نوپا بسیار مهم است. هرگاه کارآفرین درک و احساسِ بهتری از بازار، محصولِ تولیدی، یا خدماتِ دادوستد شده، تیمِ مدیریت، و نیازهای مالیِ فعالیتِ کارآفرینانه پیدا کند، در این راه موفق‌تر خواهد بود. زمانی که فعالیتِ کارآفرینانه از مراحلِ اولیه به یک تجارتِ کامل می‌رسد، برنامه‌ریزی به عنوانِ جستجوهای مدیریتی به جهتِ رسیدن به اهدافِ تجاریِ کوتاه‌مدت یا بلندمدت، ادامه پیدا می‌کند.
در طولِ فعالیتِ کسب‌وکارِ خود، اطلاعاتِ جدید کسب کنید و برنامه‌ی کسب‌وکارِ خود را به‌روز کنید. کسب‌وکارِ شما باید در گذرِ کار از مرحله‌ی راه‌اندازی به مرحله‌ی رشد و توسعه، مانندِ موجودی زنده به تکامل برسد.
در هر سازمان ممکن است برنامه‌های بازاریابی، برنامه‌های نیروی انسانی، طرح‌های تولید، و برنامه‌های فروش کم و بیش پیدا شوند. برنامه‌ها ممکن است کوتاه‌مدت یا بلندمدت بوده و یا این که عملکردی یا استراتژیک باشند. با وجودِ این که این برنامه‌ها ممکن است عملکردهای مختلفی داشته باشند، ولی تمامِ ‌آن‌ها یک هدفِ مهم دارند: فراهم کردنِ راهنما و ساختاری برای مدیران در محیطِ بازاری که با سرعت تغییر می‌کند.

طرح تجاری شما وقتی ارزشمند است که خلاصه ومکتوب گردد و در آن تمام جوانب و شرایط اقتصادی که شامل توصیف و تحلیل چشم انداز کسب و کار شما است ارزیابی شده باشد.
انجام این دوره کاری به 14 مبحث اصلی برای شروع یا انجام کار تقسیم گردیده است و طرح تجاری شما نیز می تواند به سادگی با همین فرمت سازمان دهی گردد . در این بخش و بخشهای زیر ، یک الگوی طرح تجاری یک صفحه ای گنجانده شده است که می توانید پر کرده و چاپ کنید.(بحش دوم شامل الگوهایی برای بخشهای اول و دوم می باشد .) وقتی تمام این بخشها را کامل کرده و کنار هم بگذارید طرح کلی مربوط به کسب و کار خود را کامل کرده اید .
در نظر داشته باشید که ایجاد یک طرح تجاری یک گام اساسی برای تاسیس یک شرکت بدون در نظر گرفتن حجم کار می باشد .اکثر شرکتها و افراد بدون توجه به این مرحله وارد مراحل بعدی می شوند،اما این وب سایت با ارائه فرمت های آماده برای نوشتن طرح تجاری شما ضمن پیشرفت در این دوره ،کار را برای شما آسان خواهد نمود.
طرحهای تجاری می توانند بسیار گوناگون باشند .کتابخانه ها و کتابفروشیها دارای کتابهای مختلفی در مورد فرمتهای طرح تجاری می باشند .این دوره یک نقطه شروع است.سپس می توانید بر اساس سرمایه گذاری و کسب و کسب کار اختصاصی خود طرح تجاری ایده آلی برای آن بنویسید.
از آنجایی که بیشتر موسسان تازه کار از نوشتن فرمت طرح تجاری برای خود امتناع می کنند ؛ بنابراین اکیداً پیشنهاد می شود همزمان با گذراندن این دوره تمام بخشهای طرح تجاری خود را تکمیل نمایید .
با ارائه طرحهای نمونه برای کسب و کارهای خدماتی و تولیدی توسط این وب سایت و همچنین یک فرم خام جالب که در قالب MS-word قابل دانلود است می توانید بر اساس نیاز خود طرح تجاری خود را آماده کنید.
طرح تجاری شما راهنمایی برای نشان دادن مسیر کاری برای کسب و کار شما خواهد بود .اما در ابتدا قادر به پیش بینی بعضی شرایط که دائماً در حال تغییر است نخواهید بود.بنابراین ضروری است پس از شروع کسب و کار،در فواصل زمانی معین طرح خود را مرور و بروزرسانی کنید.
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *