0
021284284

آموزش مهندسی محیط زیست: دوره های آموزش مجازی و مقاله های آموزشی مهندسی محیط زیست

مهندسی محیط زیست عبارت از کاربرد مجموعه‌ای از علوم و فنون مهندسی در رابطه با مطالعه و ارزیابی شرایط و بهبود و بهسازی محیط زیست می‌باشد. این علوم و فنون در امور اجرائی و ساختمانی در زمینه طرحهای عمرانی زیر بنائی، شهری، صنعتی و مسکونی کاربرد دارند. تخریب محیط‌های طبیعی و افزایش درصد آلودگیهای مختلف ناشی از اجرای طرحهای زیر بنائی و صنعتی بخصوص در نواحی شهری و روستائی و به مخاطره انداختن منابع طبیعی و انسانی از مسائلی است که در کاربرد مهندسی محیط زیست در هر طرح عمرانی مورد توجه می‌باشد.
“مهندسی عمران محیط زیست” دوره ای آموزشی پرورشی جهت افزایش اطلاعات و نیز ایجاد زمینۀ کافی در راستایِ درک، توسعه و کاربرد تکنیک  های موجود در رشتۀ عمران در زمینۀ محیط زیست است.
هدف دوره آموزش افرادی است که دارای توانائی های لازم جهت طراحی و نظارت برحسن اجرای پروژه¬های تخصصی در زمینه¬های مختلف رشتۀ فوق بوده و در ضمن قادر به انجام تحقیقات لازم جهت حل مسائل و مشکلات زیست محیطی کشور باشند. از جمله پروژه های تخصصی مورد نظر این رشته می¬توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱-    شناخت و کنترل آلودگی منابع آب، خاک وهوا
۲-    طراحی تاسیسات آب و فاضلاب شهری، روستایی و صنعتی
۳-    کنترل آلودگیهای حاصل از مواد زائد جامد
۴-    برنامه ریز و مدیریت اجرای طرحهای زیست محیطی و …
در سایر کشورهای جهان، افراد مرتبط با این رشته، بازوئی قوی برای سازمان¬های دولتی و البته مردم، در راستای صیانت از محیط زیست می باشند. با توجه به نو پا بودن این رشته در کشور نسبت به سایر رشته-های عمرانی و از طرفی چند وجهی بودن آن، آیندۀ روشنی برای آن متصور است. فارغ التحصیلان این رشته در آینده امکان استخدام در سازمان ها و نهادهایِ دولتی همچون، سازمان محیط زیست، شهرداری ها، شرکت آب وفاضلاب، کنترل آلودگیِ هوا، وزارت کشور و … و یا شرکت های خصوصی در همین راستا را دارا می باشند. در حال حاضر با توجه به قوانین تصویب شدۀ کشور، تمامی پروژه های کلان کشوری قابل اجرا نخواهد بود، مگر اینکه “ارزیابی اثرات زیست¬محیطی” آن بطور دقیق صورت گرفته باشد. لازم به ذکر است که پذیرش این رشته در سایر کشورهای توسعه یافتۀ دنیا جهت مقاطع بالاتر در مقایسه با سایر رشته ها امکان پذیرتر است.

آموزش مجازی مهندسی محیط زیست : امکان ثبت نام در دوره مجازی​

ما در بنیاد آموزش مجازی ایرانیان امکان ثبت نام در دوره آموزش مجازی مهندسی محیط زیست و اخذ مدرک معتبر مهندسی محیط زیست را به صورت کاملا غیر حضوری فراهم آورده ایم.

5/5
unnamed file

محیط زیست یک رشته چند بخشی یا بین رشته ای است و آمیخته ای از علوم بیولوژی، اکولوژی، فیزیک، شیمی، ریاضی، آمار، اکولوژی کاربردی و جغرافیا می باشد.

تربیت متخصصانی کارآمد است که قادر باشند با حفاظت از آب و خاک و سایر منابع طبیعی، محیط زیست مناسبی برای انسان و سایر موجودات زنده فراهم سازند.

دوره آموزش مجازی مهندسی محیط زیست برای شما توسط بنیاد آموزش مجازی ایرانیان تهیه شده، تا به آسانی اینترنتی ثبت نام کنید.

بنیاد آموزش مجازی ایرانیان با اعتبار بسیار بالا برای شما شرایطی فراهم آورده که در مدت زمان کوتاه میتوانید مدرک مهندسی محیط  زیست را اخذ نمایید.

معرفی رشته علوم و مهندسی محیط زیست:

کارشناسان محیط زیست با برررسی روشهای حل مسائل زیست محیطی ،ارائه طرح های عملی برای حفظ و توسعه پوشش گیاهی ،بهره برداری صحیح از اراضی مطابق با قابلیت آنها ، ارائه راه حلهای زیست محیطی و ارزیابی اثرات توسعه بر محیط زیست تلاش می کنند تا این آرزو را محقق سازند .این رشته یک رشته چند بخشی  یا بین رشته ای است و آمیخته ای از علوم بیولوژی ،اکولوژی ،فیزیک ،شیمی،ریاضی،آمار ،اکولوژی کاربردی و جغرافیا می باشد . این گرایش تلاش می کند تا بین محیط انسان یا محیط شهری و محیط فراشهری مثل مرتع ،جنگل و … پل بزند تا بشر با استفاده از دانش روزافزون خود به نحوی عمل کند که با نیازها و امیدهایش هماهنگی بیشتری داشته باشد و در نهایت زندگی بهتری را برای خود و آیندگان فراهم سازد . همچنین تلاش می کند تا با ارائه دانش و آگاهی های لازم درباره اکولوژی حیات وحش ، اکولوژی دریاها ،نحوه آلودگی محیط زیست ، نحوه طراحی پارکهای ملی و جنگلی و … به حمایت و حفاظت از محیط زیست و حل مشکلات زیست محیطی بپردازد . در کشور ما محیط زیست در مقطع کارشناسی یکی از گرایش های مهندسی منابع طبیعی است و در آن بیشتر به اکوسیستم های طبیعی پرداخته می شود ، اما استادان محیط زیست معتقدند که باید مثل سایر کشورهای دنیا ، محیط زیست را بعنوان یک رشته مجزا ارائه دهیم و در آن علاوه بر اکوسیستم های طبیعی به اکوسیستم های شهری نیز پرداخته شود . گروه محیط زیست دانشگاه اراک با پذیرش دانشجو در سال 1388 کار خود را شروع نموده و با تربیت کارشناسان محیط زیست به تعامل و ارتباط بین محیط های انسانی و طبیعی می پردازد.

مهم‌ترین دروس دانشگاهی رشته مهندسی محیط زیست چه هستند؟

بطور کلی می‌توان دروس مطرح رشته مهندسی محیط زیست را به صورت زیر دسته‌بندی کرد:

دورس پایه: ریاضیات عمومی، فیزیک عمومی، شیمی عمومی، شیمی آلی، آمار و احتمالات، گیاه شناسی عمومی، اکولوژی، کارتوگرافی، رسم فنی، میکروبیولوژی، ژنتیک، زمین شناسی، جانور شناسی

دروس اصلی: هوا و اقلیم شناسی، اقتصاد عمومی-خاک شناسی، شناخت محیط زیست، هیدرولوژی، جامعه شناسی، مساحی و نقشه برداری، عکس‌های هوایی، حفاظت خاک، درختان و درختچه‌های ایران، آشنایی با رایانه، گیاهان آبزی، شناسایی گیاهان مرتعی، مبانی سنجش از دور و سامانه اطلاعات جغرافیای

دروس تخصصی الزامی: بوم شناسی مهره داران، مبانی مدیریت حیات وحش، زیست شناسی و شناخت حیوانات شکاری، حقوق و مدیریت محیط زیست، اکولوژی دریاها، فنون و مدیریت حیات وحش، آلودگی هوا، انسان و محیط زیست، مناطق حفاظت شده پارک‌های ملی و جنگلی، پارکداری، طراحی و مهندسی پارک‌های ملی و جنگلی، آلودگی آب و خاک، زیست شناسی حفاظت، جلسه بحث، پروژه

دروس تخصصی انتخابی: محیط زیست و کشاورزی، بهسازی طبیعت و حفظ محیط زیست، بوم شناسی سیمای سرزمین، تاکسیدرمی، ماهی شناسی، آبزی پروری، جنگل شناسی عمومی، ترویج و آموزش منابع طبیعی، آبزیان، ژئومورفولوژی، جاده سازی، طرح آزمایشات کشاورزی، فیزیولوژی جانوری، مدیریت مواد زائد و جامد، جنگلداری، بوم شناسی تالاب‌ها، مرتعداری، کارآفرینی عمومی، فضای سبز شهری، اکوتوریسم، دوزیستان و خزندگان ایران، پرنده شناسی، لیمنولوژی عموم

هدف:

هدف از این رشته، آموزش افرادی است که دارای توانائیهای لازم جهت طراحی و نظارت برحسن اجرای پروژه های تخصصی در زمینه های مختلف مهندسی محیط زیست بوده و در ضمن قادر به انجام تحقیقات لازم جهت حل مسائل و مشکلات زیست محیطی کشور باشند. از جمله پروژه های تخصصی در زمینه های مختلف مهندسی محیط زیست کشور عبارتند از:

 1. شناخت و کنترل آلودگی منابع آب، خاک و هوا

2. طراحی تاسیسات آب و فاضلاب شهری، روستایی و صنعتی

3 . کنترل آلودگیهای حاصل از مواد زائد جامد

4. برنامه ریز و مدیریت اجرای طرحهای زیست محیطی

بازار کار رشته مهندسی محیط زیست به چه صورت است؟

اشتغال و بررسی بازار کار رشته مهندسی زیست با توجه به کسب مهارت در این رشته تحصیلی معین می‌شود؛ چرا که امروزه تنها داشتن یک مدرک دانشگاهی صرف بدون کسب مهارت‌های جانبی لازم مفید فایده نیست و بدین منظور یادگیری و تسلط کامل بر نرم‌افزار‌های مرتبط به این حوزه مانند GIS و RS بسیار راهگشا به حساب می‌آید.همچنین در صورت تحصیل در گرایش آلودگی، تسلط به کار با انواع دستگاه‌های آزمایشگاهی حائز اهمیت است و به دلیل دامنه مختلف فعالیت‌های مرتبط با این گرایش، امکان اشتغال در حوزه‌های گوناگون وجود دارد؛ هر چند که به این منظور، باید برای ورود به هر حوزه مهارت‌های خاص و ویژه‌ای را کسب کرد.

امکان ادامه تحصیل در رشته مهندسی محیط زیست در داخل ایران چگونه است؟

در اکثر دانشگاه‌های مطرح کشور امکان ادامه تحصیل در رشته مهندسی محیط زیست وجود دارد. افراد می‌توانند بر اساس گرایش‌های ارائه شده، تخصص اساتید و علاقه پژوهشی خود اقدام به انتخاب دانشگاه کنند. البته پیشنهاد کلی بر این است برای کسب مهارت و ورود آسان‌تر به بازار کار، علاقه‌مندان تلاش کنند تا وارد دانشگاه‌های برجسته‌تر شوند و پایه علمی قوی‌تری را به این طریق برای خود رقم بزنند. داشتن پایه علمی قدرتمند یکی از برتری‌ها برای ورود به بازار کار محسوب می‌شود.

bama step

[wp-rss-aggregator sources=”100921″]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *