0
021284284

درمان بیماری ام اس توسط پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر

پژوهشگران دانشگاه صنعتی اميرکبير موفق به درمان بيماری ام اس از طريق مدل سازی مغز انسان شده اند

پژوهشگران دانشکده مهندسي پزشکي دانشگاه صنعتي اميرکبير با مدل سازي مغز انسان روشي را براي درمان بيماري MS ارائه دادند.
به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از روابط عمومي وزارت علوم، بهاره صفربالي محقق ايراني، بيماري MS را نوعي بيماري خود ايمني و اختلال در سيستم اعصاب مرکزي و اعصاب بينايي توصيف کرد و گفت: در اين بيماري آکسون، ملين خود را از دست مي‌دهد و با از بين بردن غلاف چربي و پروتئين روي اعصاب، در سيستم پيام رساني بين مغز و ديگر اعضاي بدن اختلال به وجود مي‌آيد که عامل اصلي بروز علايم بيماري است و مي‌تواند هر عضوي را در بدن درگير کند.
وي با بيان اينکه اختلال در سيستم پيام رساني سبب فعاليت نا به جاي آکسون مي‌شود، اظهار داشت: از اين رو آکسون‌ها الگوهاي غير خطي از خود نشان مي‌دهند و در پي اين رفتارها، نشانگاني در فرد ظاهر مي‌شود.
صفربالي، خستگي، اختلالات شناختي و اختلالات بينايي از جمله نشانگان مهم اين بيماري نام برد و ادامه داد: به منظور ارائه روشي براي درمان و تحليل بهتر اين بيماري پروژه تحقيقاتي در قالب پايان نامه دوره کارشناسي ارشد با عنوان «تحليل نشانگان عصبي بيماري MS بر پايه مدل سازي الکتريکي» انجام شد.
وي با بيان اينکه در اين پروژه تحقيقاتي اقدام به مدل سازي مغز شده است، در اين باره توضيح داد: براي اين منظور از شبکه‌هاي نوروني به منظور مدل‌سازي استفاده شده است.
مجري طرح با بيان اينکه اين شبکه اتصالات ساختاري و عملکردي مغز و نحوه قرار گيري نرون‌ها است، ادامه داد: در اين شبکه مدل نرون‌ها نماينده نواحي قشري و زير قشري درگير در بيماري MS است که شامل نواحي بينايي، زبان و حسي- حرکتي و ديفالت مد مي‌شود.
اين محقق يادآور شد: نتايجي که از اين تحقيقات به دست آمد نشان داد که تغييرات سنکروني در هر ناحيه منجر به اختلال در انتقال اطلاعات از طريق سيستم عصبي خواهد شد.
صفربالي با بيان اينکه اين مدل سازي محققان را در ارائه روش بهينه درماني ياري خواهد کرد، يادآور شد: از طريق اين روش مي‌توان تشخيص داد که اثرات تحريکي در کدام بخش منجر به سنکروني و بهبود وضعيت بيمار مي‌شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *