0
021284284

درباره ی زبان #C بخش۱

مقدمه
سی شارپ (C#) زبان برنامه نویسی نوینی است که توسط شرکت مایکروسافت در ابتدای هزاره جدید میلادی، معرفی شد. این زبان از نظر نحو (Syntax) بسیار شبیه زبانهای برنامه نویسی C و C++ و جاوا (Java) است و البته بعد از همه آنها طراحی شده است. بنابراین بسیاری از ویژگی‌های مفید این زبان‌ها را حفظ و تقویت کرده و سعی شده است تا ویژگی‌های منفی آن‌ها را حذف کند.
واقعیت این‌ است که هرچه توانائی‌های یک زبان برنامه نویسی بیشتر باشد، پیچیدگی‌های آن زبان نیز بیشتر می شود. به همین دلیل نیز می توان از زبان C++ به عنوان تواناترین و در عین حال پیشرفته ترین زبان برنامه نویسی یاد کرد. در دهه ۷۰ میلادی زبان C عرضه شد. بعد از موفقیت فراوان این زبان و با کسب تجربیات فراوان از نقاط ضعف و قدرت این زبان، در دهه ۸۰ میلادی زبان C++ عرضه شد. به دلیل ویژگیهای فراوان C++، به سرعت گسترده شد و هم اکنون بسیاری از برنامه‌هایی که ما استفاده می‌کنیم توسط این زبان نوشته شده است. مهم‌ترین ویژگی زبان C++ نسبت به زبان C پشتیبانی این زبان از برنامه نویسی شی‌گرا است. اما واقعیت این است که زبان C++ بسیار پیچیده است و این امر علاوه بر اینکه تولید برنامه را فرآیندی سخت می کند، آموزش این زبان را نیز بسیار مشکل می کند. برای حذف ویژگی‌های زبان C++ و تقویت نکات قوت آن، در سال ۱۹۹۵ میلادی زبان جاوا (Java) به دنیای برنامه نویسی ارائه شد. البته در زبان جاوا سعی شده است روشهای بهتر و راحتتری برای ویژگیهای حذف شده پیشنهاد گردد. پس از آن در سال ۲۰۰۱ شرکت مایکروسافت نیز با ارائه زبان C#، زبان ساده و در عین حال قدرتمندی را ارائه داد.
چارچوب دات نت یا Microsoft.NET Framework چیست؟
بسیاری از برنامه نویسان ممکن است این سئوال را در ذهن داشته باشند که عبارت Microsoft .NET Framework به چه چیزی اطلاق می شود و نیز اینکه «تفاوت Visual C# .NET با Microsoft.NET Framework چیست؟» به طور خلاصه می توان گفت «Microsoft .NET Framework مجموعه از کلاسها و توابع مورد نیاز برای برنامه نویسی است، اما C# یا Visual C# مجموعه دستورهای زبان برنامه نویسی است”. شما می توانید تمامی توابعی که در Microsoft .NET Framework وجود دارند، را خود نیز بنویسید. این به آن معنی است که Microsoft .NET Framework تنها برای کمک به برنامه نویسان طراحی و نوشته شده است. البته تعریف فوق کامل نیست اما برای شروع کار، می تواند پاسخی به پرسشهای شما باشد.
زبان برنامه نویسی چیست؟
زبان برنامه نویسی دقیقا مانند زبانهای انسانی تعریف می شود. به عنوان مثال زبان فارسی، مجموعه قواعدی است که عده ای در جهان برای برقراری ارتباط بین خود از آن استفاده می کنند. به عنوان مثال یکی از این قواعد، وجود شش شخص در زبان فارسی است به نام‌های اول شخص مفرد، دوم شخص مفرد، سوم شخص مفرد و به همین ترتیب اول شخص جمع، دوم شخص جمع و سوم شخص جمع وجود دارد. به همین ترتیب می توان قواعد زیادی را نام برد.زبان های برنامه نویسی نیز دقیقاً به همین مفهوم منتهی برای ارتباط بین انسان و ماشین هستند. بسته به گستره سیستمهای کامپیوتری، زبانهای گوناگونی نیز وجود دارد. بعضی از زبانها، فقط جهت استفاده در برنامه نویسی برای وب و اینترنت استفاده می شود، برخی دیگر فقط توسط سیستمهای خاص مثل دستگاههای CNC قابل استفاده هستند و البته بسیاری از زبانها، در گستره زیادی استفاده می شوند.


دوره آموزش برنامه نویسی #C

جهت ثبت نام در دوره آموزش زبان برنامه نویسی #C بر روی تصویر فوق کلیک نمایید

این دوره به صورت غیر حضوری برگزار می گردد و محتوای آموزشی الکترونیکی در قالب CD یا DVD ارسال می شود به آدرستان

پس از پایان دوره گواهی آموزشی رایگان و معتبر با قابلیت ترجمه رسمی دریافت می نمایید

مشاوره رایگان : ۰۲۱۲۸۴۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۲۲۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۳۳۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۸۸۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۹۹۲۸۴

 


فرآیند برنامه نویسی سی شارپ (C#) چگونه است؟
بسته به نوع زبانی که انتخاب می کنید، فرآیند برنامه نویسی نیز متفاوت است. برای زبان C#، این فرآیند به صورت زیر است:
پارامترهای ref , out در سی شارپ
چگونه از یک تابع بیش از یک خروجی دریافت کنیم؟
ظاهرا به نظر می رسد که توابع فقط می توانند یک return داشته باشند و بلافاصله پس از فراخوانی return کار تابع پایان یافته است. در سی شارپ دو کلمه ی کلیدی به نام های ref و out اضافه شده اند که این امر را ساده تر می کنند.
استفاده از کلمه ی کلیدی out :
از out در تعریف تابع قبل از معرفی نوع آرگومان ورودی استفاده می کنیم . در این حالت بجای اینکه به این آرگومان ، آرگومان ورودی بگوییم ، می توان آنرا آرگومان خروجی نامید. تا یک مثال را در این زمینه با هم مرور نکنیم این مورد مفهوم نخواهد بود :
مثال : یک برنامه ی سی شارپ جدید console را در VS.NET باز کنید و نام آنرا درابتدا ex15 انتخاب نمایید. سپس کد زیر را درون آن بنویسید :
using System;
namespace ex15
{
class Class1
{
public static int TestOut(out char i)
{
i = ‘b’;
return -1;
}
[STAThread]
static void Main(string[] args)
{
char i; // variable need not be initialized
Console.WriteLine(TestOut(out i));
Console.WriteLine(i);
Console.ReadLine();
}
}
}
 
 
 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *