0
021284284

درباره ی رشته كارشناسی ارشد آبياری و زهكشی

دپارتمان آموزش مجازی شرکت جهت علاقه مندان به این دوره ی آموزشی توضیحاتی در این رابطه ارائه داده است. جهت ثبت نام در این دوره کوتاه مدت آموزشی و دریافت گواهینامه آموزشی معتبر در این زمینه به قسمت ( ثبت نام دوره ) مراجعه فرمائید. ( در نظر داشته باشید احتمال دارد بر طبق نظر استاد مربوطه سرفصل ها  و یا محتوای دوره ها با آنچه در این صفحه به صورت کلی شرح داده شده است متفاوت باشد.)
رشته آبياري و زهكشي
1- تعريف و هدف
دوره كارشناسي ارشد آبياري و زهكشي، يكي از رشته‌هاي تخصصي مهندسي كشاورزي و منابع آب است كه مجموعه‌اي از دانشهاي مربوط به اين رشته را در بر مي‌گيرد. در اين دوره پذيرفته‌شدگان به مطالعه و شناسايي و طراحي سيستم‌هاي آبياري و زهكشي، انتقال آب، شبكه‌هاي آبياري و زهكشي … و مديريت آنها خواهند پرداخت. لذا هدف از ايجاد اين دوره، تربيت متخصصيني است كه با كسب دانشهاي لازم در زمينه‌هاي مذكور بتوانند به تحقيق، برنامه‌ريزي، هدايت و مديريت امور اجرايي در اينگونه مسائل پرداخته و به امر تدريس نيز در صورت لزوم مشغول گردند.
2- طول دوره و شكل نظام
طول اين دوره بطور متوسط دو سال مي‌باشد. ولي در صورت لزوم دانشجويان مجازند كه حداكتر ظرف سه سال آن را به اتمام برسانند. شكل نظام نيمسالي است و هر سال تحصيلي شامل دو نيمسال و هر نيمسال به مدت 17 هفته مي‌باشد.
3- تعداد واحدهاي درسي
تعداد واحدهاي درسي دوره كارشناسي ارشد رشته آبياري و زهكشي 32 واحد به قرار زير است:
– دروس الزامي         12 واحد
– دروس انتخابي        14 واحد
– پايان‌نامه                 6 واحد
4- نقش و توانايي فارغ‌التحصيلان
فارغ‌التحصيلان اين رشته مي‌توانند در مراكز مختلف از جمله دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشي به عنوان مربي و در وزارت جهاد كشاورزي و وزارت نيرو بعنوان مدير فني، برنامه‌ريز و سرپرست پروژه به انجام وظيفه مشغول گردند و در زمينه‌هاي مشروحه زير مسئوليت پذيرفته و نقش خود را ايفا نمايند:
–    برنامه‌ريزي و هدايت امور اجرايي و نظارت بر تهيه و اجراي طرحهاي منابع آب كشور
–    تحقيق در زمينه‌هاي مختلف آبياري و زهكشي و پروژه‌هاي آب و خاك
–    تدريس دروس مربوط به آبياري و زهكشي، انتقال آب و هيدرولوژي و منابع آب در آموزشكده‌ها و دانشكده‌هاي كشاورزي.
5- ضرورت و اهميت
با توجه به نقشي كه آب در كشاورزي دارد و نظر به اهميتي كه مسائل مربوط به حفظ و حراست و بهره‌برداري منابع آب به عنوان حيات كشاورزي دارا مي‌باشد، ضرورت و اهميت رشته كارشناسي ارشد مهندسي آبياري و زهكشي روشن مي‌گردد. ايران با وسعت زياد و آب و هواي معتدل نسبتاً خشك داراي منابع آبي تقريباً محدود مي‌باشد كه براي مديريت آنها لازم است متخصصيني با بينش و آگاهي‌هاي كافي تربيت شوند تا از عهده اين مهم برآيند.
6- شرايط گزينش دانشجو
داوطلبان اين رشته علاوه بر دارا بودن شرايط عمومي دوره كارشناسي ارشد مي‌بايست واجد شرايط اختصاصي دوره كارشناسي ارشد رشته‌هاي كشاورزي بوده و فارغ‌التحصيلان دوره كارشناسي آبياري و عمران (شاخه آب) باشند. فارغ‌التحصيلان ساير رشته‌ها در سطح كارشناسي نظير مهندسي زراعي، آب و خاك و رشته‌هاي مشابه در نظام قديم مي‌توانند داوطلب ورود به اين رشته شوند.
بديهي است اينگونه داوطلبان پس از ورود به دوره كارشناسي ارشد آبياري و زهكشي، ملزم به گذراندن دروس كمبود براساس آئين‌نامه كارشناسي ارشد و تشخيص كميته تخصصي مربوطه مي‌باشند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *