0
021284284

درباره ي رشته گرافيك

دپارتمان آموزش مجازی شرکت جهت علاقه مندان به این دوره ی آموزشی توضیحاتی در این رابطه ارائه داده است. جهت ثبت نام در این دوره کوتاه مدت آموزشی و در یافت گواهینامه آموزشی معتبر در این زمینه به قسمت ( ثبت نام دوره ) مراجعه فرمائید. باتشکر
معرفی اولیه رشته گرافیک
امروزه با وجود صد زبان و 5 هزار گویش، نمی‌توان برای معرفی مراکز و مکان‌های مختلف از زبان نوشتاری استفاده کرد. بلکه این زبان تصویری است که با ساخت علائم و نشانه‌ها‌ در هواپیماها، جاده‌ها و هتل‌ها، پیام‌ها را سریعتر انتقال می‌دهد.البته نباید تصور کرد که زبان تصویری یا به عبارت دیگر ارتباط تصویری، تنها به ساخت علائم و سمبل‌های تصویری می‌پردازد بلکه هنر ارتباط تصویری حیطه بسیار وسیعی را در بر‌می‌گیرد که از آن جمله می‌توان به نوشتن زیبای کلمات، رسم منحنی و نمونه‌های آماری، تهیه آگهی مطبوعاتی و پوستر، صفحه‌آرایی و ده‌ها مورد دیگر اشاره کرد. به زبان دیگر کلیه طر‌ح‌هایی که به وسیله چاپ قابل انتشار هستند، طرح گرافیکی می‌باشند.
هدف‌ رشته‌ ارتباط‌ تصویری‌ آموزش‌ این‌ هنر در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌ عالی‌ است. در واقع رشته ارتباط تصویری توانایی‌های‌ دانشجویان‌ در امور تبلیغات‌ فرهنگی‌ یا تجاری‌ را ارتقا می‌دهد که‌ در این میان تبلیغات‌ فرهنگی‌ شامل‌ تصویرسازی‌ کتب‌، ساخت‌ پوستر، تبلیغات‌ برای‌ نشریات‌ و جراید مانند صفحه‌آرایی‌ و آگهی‌های‌ مطبوعاتی‌ می‌شود و تبلیغات‌ تجاری‌ نیز شامل‌ تبلیغات‌ نمایشگاه‌های‌ بازرگانی‌ مانند غرفه‌سازی‌ و غرفه‌آرایی‌ یا تبلیغات‌ برای‌ کالاهای‌ مختلف‌ است‌. در ضمن‌ ارتباط‌ تصویری‌ دارای‌ شاخه‌های‌ دیگری‌ مانند آرم‌سازی‌، انیمیشن‌ و طراحی‌ راهنمای‌ محیطی‌ می‌باشد.
تعریف رشته گرافیک :
گرافیک حرفه مورد نیاز امروز است که بخش بزرگی از ان را تبلیغا ت در بر می گیرد.گسترش روز افزون آموزش فنی و حرفه ای در ایران توسعه همه جانبه در تمامی رشته ها را طلب می کند.براین اساس در چند سال گذشته رشته گرافیک در بیشتر هنرستان ها ایجاد شده است .
برنامه ریزی دوره ۵ ساله کاردانی رشته گرافیک ،متناسب با نیازهای واقعی این رشته به طوری برنامه ریزی شده که دانش آموختگان این دوره بتوانند پس از کسب مهارتهای لازم در مشاغل مربوط انجام وظیفه کنند.
معرفی رشته گرافیک :
هنرجویان در این رشته با طراحی ، تصویر سازی ، طراحی حروف  ، صفحه آرایی ،  ، طراحی انواع پوستر ، بروشور ، طراحی جلد کتاب و مجلات و نشریات ،چاپ فتو سیلک ،انواع چاپ دستی ،مصور کردن کتاب و مجلات وروزنامه ،استفاده از مداد رنگی ،گواش ،آبرنگ ، ظهور چاپ فیلم ،اصول عکاسی و ترکیبات رنگ ،روانشناسی رنگ و تاریخ هنر ایران و جهان و … آشنا خواهند شد.
گرافیک یا ارتباط تصویری حیطه‌ای از هنرهای تجسمی است که دارای کاربردهای متنوع و گسترده‌ای است. گرافیک یا به عبارت کاملتر طراحی گرافیک (Graphic design)، به کارگیری تکنیکهای مختلف خلق آثار دوبعدی بر روی سطوح مختلف نظیر کاغذ، دیوار، بوم، فلز، چوب، پارچه، پلاستیک، نمایشگر رایانه، سنگ و… است که در جهت رساندن پیامی خاص به بیننده انجام بپذیرد. از جمله این تکنیکها می‌توان به: عکاسی، اچینگ، نقاشی و روشهای مختلف چاپ اشاره نمود. در هنر طراحی گرافیک از عکس، تکنیکهای مختلف طراحی (مداد، کنته، ذغال، پاستل گچی، پاستل روغنی، قلم و مرکب، مداد رنگی)، تکنیکهای مختلف نقاشی (رنگ و روغن، آبرنگ، گواش، رنگهای آکریلیک)، کلاژ، انواع روشهای چاپ دستی (سیلک اسکرین و باتیک) و هرنوع روش خلق تصویر استفاده می‌شود.
نکات تکمیلی درباره رشته گرافیک    
حیطه‌های مختلف در گرافیک
در گرافیک، حیطه‌ها و تخصصهای مختلفی وجود دارد:
•    ارتباط بصری (Visual communication)- مانند:
o    طراحی پوستر
o    طراحی جلد
o    طراحی علامت (Sign)
o    طراحی نشان (Logo)
o    طراحی حروف
o    طراحی آگهی تبلیغاتی
o    صفحه آرایی (layout) برای کتاب و نشریه
o    طراحی صفحات وب
o    طراحی چاپ برای بسته‌بندی
•    تصویرسازی (Illustration)- مانند:
o    تصویرسازی برای کتابهای کودک، کتابهای علمی و آموزشی
o    تصویرسازی برای نشریات
o    طراحی نقشه
گرافیک و بسته بندی به طور کلی رنگ اولین چیزی است که بیننده از بسته بندی درک می‌کند شکل و نوشته به ترتیب بعد از رنگ سبب جذب مشتری میگردند.به همین دلیل رنگ یکی از مهمترین عوامل انگیزشی در خرید محصول است.
نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد استفاده به جا از رنگ‌ها است به عنوان مثال رنگ سبزبسته به جای استفاده می تواند بیانگر فساد و پوسیدگی و از طرف دیگر می تواند بیانگر طراوت و تازگی باشد . در انتخاب رنگ محصولات غدایی و نوشیدنی‌ها علاوه بر توجه به رنگ ماده غذایی میتوان با توجه به ویژگی‌های گروه مصرف کننده از رنگ‌ها به عنوان ابزاری قدرتمند بهره جست. به عنوان مثال در طراحی جعبه چای‌های گیاهی میتوان از رنگ‌های ملایم و لطیف که مترادف فرآورده‌های گیاهی است بهره گرفت. اما مورد چای واقعی میتوان با استفاده ابز زمینه تیره حس مرغوبیت محصول را دز مشتری ایجاد نمود و استفاده از تصاویر مرتبط نوعی تشخص به محصول می بخشد.
گاهی میتوان با ایجاد ارتباط بین بسته‌های یک محصول معنا و مهفوم خاصی را بیان کرد . به عنوان نمونه در طراحی جعبه کفش کودکان با استفاده از رنگ‌های قوی مانند سبز، زرد و قرمزارتباطی سرگرم کننده و جذاب زمانی که کنار یکدیگر چیده میشوند ایجاد نمود.
استفاده مناسب از رنگ سبب انتقال پبام و سهولت پیدا کردن کد کفش در چیدمان مغازه میگردد. این رنگ‌ها بر روی ساک دستی فروشگاه استفاده شده و این نوارهای رنگی در کنار توضیحاتی در مورد دلایل مواظبت از پاها تاثیر زیبا و مخصوصی بر روی مشتری میگذارد.
نکته دیگر اینکه، اگرچه استفاده از چاپ 4 رنگ ارزشمند است اما طراحان در برخی موارد متوسل به انتخابی جسورانه و استفاده از بسته بندی تک رنگ میشوند به عنوان مثال در مورد فرآورده‌های ویژه مردانه استفاده از حداقل رنگ میتواند نماینگر پیامی محکم و مردانه باشد.
از رنگهای آبی، سبز و زرد به منظور تداعی شادابی و حیات در بسته بندی محصول استفاده میشود. استفاده از این رنگها یکی از ساده‌ترین و گویاترین روشهای است که برای نشان دادن خنکی وتازگی در بسته بندی محصولاتی مانند آب معدنی و سبزیجات و میوه‌ها استفاده میگردد. به عنوان نمونه استفاده از رنگ آبی قوی و آرام بخش به عنوان رنگ زمینه برای ارائه فرآوردهٔ اسپری پا بسیار حساب شده به نظر میاید و طراح توانسته با بهره گیری از توانایی رنگ آبی برای القا پاکیزگی و خنکی این حس را به مصرف کننده القا کند .
همچنین استفاده از رنگهای روشن مانند صورتی روشن و آبی و زرد روشن برای بسته بندی هایی که حاوی محصولاتی لطیف و ملایم بسیار به جا است.
گاهی برای ایجاد تاثیراتی از تمول و فریبندگی و کیفیت عالی می توان در رنگ بندی از مقداری طلایی و یا نقره ای به همراه رنگ هایی متالیک از آبی، قهوه ای، فیروزه ای و خاکستری و خرمایی استفاده کرد.از این ترکیب بندی‌ها برای محصولاتی همچون شکلات، عطر و محصولاتی که نیاز به القا قیمت گران دارند بکار برده می شود.
در انتها باید خاطر نشان شد در انتخاب رنگ در بسته بندی باید به احساس ناشی از آن بر روی گروه هدف دقت کافی شود.
فرصت های شغلی رشته گرافیک
زمینه های شغلی و بازار کار:
•    طراحی آگهی و تابلو های تبلیغاتی
•    طراحی تیتراژ برنامه های تلویزیونی
•    طراحی نشانه و تمبر و اسکناس
•    طراحی تیزر (فیلم های تبلیغاتی) ) طراحی جلد کتاب ،نوار وکاتالوگ
•    تصویر گر ،صفحه آرا و طراح پوستر و کار در عکاسی ها و گالری ها
بازار کار:
فارغ‌التحصیلان این دوره قادرند با تهیه انواع طرح برای معرفی و ارائه یک موضوع مانند علامت و اطلاعات(آرم سازی و پوسترسازی) و اجرای انواع صفحه آرایی و طراحی نمایشگاه های هنری برای معرفی آثار گوناگون(غرفه آرایی)،آموزش هنر،طراحی و تصوبرسازی برای عنوان ادبی،داستان،سیاسی،اجتماعی و مانند آن(صفحه آرایی کتاب و مجله و روزنامه)،تبلیغات(کاتالوگ و بروشور) در مراکزی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،صدا و سیما،مطبوعات و مراکز هنری و آتلیه های خصوصی خدمات خود را ارایه می دهند.
برای‌ یک‌ فارغ‌التحصیل‌ ارتباط‌ تصویری‌ فرصت‌های‌ شغلی‌ زیادی‌ وجود دارد چون‌ تنها بخشی‌ از کار او تبلیغات‌ می‌باشد و این‌ در حالی‌ است‌ که‌ تبلیغات‌ محدوده‌ خاصی‌ ندارد و از تبلیغ‌ یک‌ خودکار گرفته‌ تا تبلیغ‌ یک‌ کالای‌ فرهنگی‌ مثل‌ تئاتر یا سینما در حیطه‌ دانش‌ متخصص ارتباط تصویری می‌گنجد. از سوی‌ دیگر تصویرسازی‌ و طراحی‌ روی‌ جلد کتب‌، صفحه‌آرایی‌ مجلات‌ و روزنامه‌ها و تهیه‌ آرم‌ و نشانه‌ نیز در حیطه‌ کار یک‌ متخصص‌ ارتباط‌ تصویری‌ قرار دارد. در کل‌ باید بگوییم‌ که‌ در ایران‌ دو شاخه‌ عمده‌ کاری‌ برای‌ یک‌ گرافیست‌ وجود دارد یکی‌ چاپ‌ و انتشارات‌؛ یعنی‌ طرحی‌ که‌ در نهایت‌ با چاپ‌ و تولید انبوه‌ سروکار دارد مثل‌ تصویرسازی‌ کتاب‌، صفحه‌آرایی‌ مجلات‌ و روزنامه‌ها و تهیه‌ پوستر و بروشور و دیگری‌ گرافیک‌ تلویزیونی‌ است‌؛ یعنی‌ گرافیست‌ تعیین‌ می‌کند که‌ برای‌ مثال‌ مجری‌ تلویزیون‌ چه‌ لباسی‌ با چه‌ رنگی‌ بپوشد که‌ هم‌ مناسب‌ باشد و هم‌ تفاوت‌ رنگ‌ها در گیرنده‌ها اعم‌ از رنگی‌ یا سیاه‌ و سفید به‌ خوبی‌ مشخص‌ گردد.
توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه رشته گرافیک
علوم ،مهارت ها و تواناییها:
رشته پر رمز و راز گرافیک در همه محیط‌ها با همه سلائق برای خود جائی باز کرده و در ارتباط با صنعت نیز به هنرنمایی پرداخته است. گرافیک زبان تصویری است. استفاده از علائم، سمبل‌ها، خطوط، منحنی‌ها و نماد‌ها در کنار رنگ‌های موزون و حساب شده دنیایی از حرف و معنا را در خود جای داده است.
دانش‌آموزی که گرافیک را انتخاب می‌کند در رساندن فکر خود سرعت، گیرایی و ماندگاری را در سطحی گسترده منتشر کرده و البته با همه این جذابیت‌ها نظر دانشجویان این رشته دال بر گرانی وسائل کار گرافیکی می‌باشد. گرچه امکانات نیروی متخصص در این رشته نامحدود است. داشتن روحیه اجتماعی خوب می‌تواند دانشجو را با سلائق مختلف آشنا ساخته و در مورد استفاده از طرح‌ها و رنگ‌ها و نماد‌ها او را موفق‌تر از دیگران نماید.
دانشجوی‌ ارتباط‌ تصویری‌ باید علاوه‌ بر خلاقیت‌، عاشق‌ این‌ کار بوده‌ و طراحی‌ قوی‌ و زبردست‌ باشد. چون‌ طراحی‌ اساس‌ کار یک‌ گرافیست‌ است‌ و در ضمن‌ باید با رنگ‌ به‌ عنوان‌ عامل‌ تکمیل‌کننده‌ فرم‌ آشنا باشد. همچنین‌ یک‌ طراح‌ باید با شاخه‌های‌ مختلف‌ هنری‌ آشنایی‌ کامل‌ داشته‌ باشد. چون‌ یک‌ گرافیست‌ امکان‌ دارد از تکنیک‌های‌ عکاسی‌، چاپ‌، خوشنویسی‌، نقاشی‌، طراحی‌ صنعتی‌، اصول‌ و مبانی‌ صنایع‌ دستی‌ در کارش‌ استفاده‌ کند‌ و پیام‌ مورد نظرش‌ را به‌ مرحله‌ اجرا برساند. بالاخره‌ هنرمند این‌ رشته‌ لازم‌ است‌ با علومی‌ مثل‌ جامعه‌شناسی‌، روانشناسی‌، بازاریابی‌ و ادبیات‌ آشنا باشد. زیرا یک‌ پیام‌ تبلیغاتی‌ باید با توجه‌ به‌ مخاطب‌ آن‌ ساخته‌ شود؛ یعنی‌ باید توجه‌ داشت‌ که‌ مخاطب‌ این‌ پیام‌ از نظر فرهنگی‌، اقتصادی‌ و خواسته‌ها و علایق‌ در چه‌ سطحی‌ است‌. گفتنی‌ است‌ که‌ دانشجویان‌ این‌ رشته‌ به‌ صورت‌ نیمه‌متمرکز گزینش‌ می‌شوند؛ یعنی‌ علاوه‌ بر آزمون‌ علمی‌، استعداد و خلاقیت‌ دانشجویان‌ در یک‌ آزمون‌ عملی‌ نیز سنجیده‌ می‌شود.

دیدگاه کاربران
  • Katayoon 1 بهمن 1395

    من در رشته ی گرافیک هستم خرج رشته ی گرافیک بسیار بالاست و کسانی که نقاشی و طراحی را دوست دارند به اشتباه وارد رشته ی گرافیک نشوند چون گرافیک برای کار های تبلیغاتی بیشتر به کار میرود تا نقاشی ولی ما طراحی و تصویر سازی نیز داریم منتها ما در طراحی فقط طراحیه پایه را داریم خیلی چیز ها هست که باید بدانید ولی زیاده و فرصت نوشتنش نیست درس های ما بسیار سخت تر از تجربی و ریاضی هست و اصلا برای کسانی نیست که درس نمیخونن اصلا هم رشته ی اسونی نیست وای بر اونایی که فکر میکنن اسونه و برای بچه های تنبله اونا خیلی کوته فکرن

  • Katayoon 1 بهمن 1395

    اصلا این اشتباه رو نکن که بخوای گرافیک رو از ریاضی بخونی چون در ریاضی اصلا کار های عملی ندارد و فقط باعث عقب افتادن شما از بقیه میشود

  • محمد رضا 3 اسفند 1395

    ایول ممنونم
    دم سایتتون گرم
    بین تجربی و گرافیک مونده بودم ممنونم از سایت خوبتون
    بلاخراگرافیکو صد در صدش کردم
    ممنون میشم اگه به ایمیلم بگید ماهیانه چقدر درامدشه

  • MOHAMMAD 22 اردیبهشت 1396

    به حرفای مردم گوش نکنید هر رشته ای خوبی های خودشو داره مهم اینه استعداد شما چیه بنده خودم رشته ام گرافیکه و عاشق کار و رشته ام هستم به کمک خداوند با رشته ام دارم در یه چاپ خونه کار میکنم و طرح میدم بهشون هرکی خواست مشاوره بیشتر میدم هرکی خواست بیاد سمت رشته گرافیک ایدی تلگرام @mohammadkarimifans

    • Shadi 28 خرداد 1396

      سلام آقای محمد
      میشه لطفا آی دی تلگرامتونو بدین ازتون مشورت بگیرم؟
      از اون آی دی گذاشتینچیزی دستگیرم نشد

  • نیوشا 26 تیر 1396

    سلام من یه دختر دبیرستانی هستم و خیلی به رشته گرافیک علاقه مندم اما طراحی کردنم عالی نیست عادیه و میترسم که موفق نشم چون میگن باید طراحی عالی باشه من چیکار کنم یکی راهنماییم کنه خواهشا

  • Hanna 15 آبان 1396

    من میخوام از رشته حسابداری تغییر رشته بدم برای گرافیک ترم ۴حسابداری هستم. نمیدونم ازمونای ورودی و کتابایی که باید برای ازمون بخونم چه چیزایی هستن اگه میشه لطفا راهنماییم کنید. لطفا راجع به نحوه انجام شدنِ ازمون های عملی و تئوری هم توضیح بدین

  • Hanna 15 آبان 1396

    یه سوال دیگه هم داشتم. میتونم بعد از مدرک کارشناسی حسابداری، برای ارشد گرافیک بخونم؟

  • مهری 27 دی 1397

    توضیحاتتون عالی بود ممنونم

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *