0
021284284

درباره ي رشته مهندسي نفت

دپارتمان آموزش مجازی شرکت جهت علاقه مندان به این دوره ی آموزشی توضیحاتی در این رابطه ارائه داده است. جهت ثبت نام در این دوره کوتاه مدت آموزشی و در یافت گواهینامه آموزشی معتبر در این زمینه به قسمت ( ثبت نام دوره ) مراجعه فرمائید. باتشكر

معرفی اولیه رشته مهندسی نفت     
مهندسی نفت و گرایش ها
ماهیت کار
مهندسان نفت به دنبال کشف منابع نفت یا گاز طبیعی در جهان می باشند. پس از کشف چنین منابعی  مهندسین نفت  با همکاری زمین شناسان و دیگر متخصصان ، ساختار زمین و خصوصیات صخره های حاوی ذخایر و روش های حفاری را تعیین کرده و عملیات حفاری راکنترل می کنند. آنها به منظور دستیابی به حداکثر میزان نفت و گاز, تجهیزات و مراحل کار را طراحی می کنند. مهندسان نفت جهت شبیه سازی رفتار منابع  نفت در رابطه با بکارگیری روشهای متفاوت باز یافت، شدیدابه مدل های رایانه ای وابسته اند. آنها به منظور شبیه سازی اثرات روش های  گوناگون حفاری نیز غالبا” از مدل های رایانه ای استفاده می کنند.
از آنجایی که تنها درصد کمی از نفت و گاز موجود در منبع تحت فشار طبیعی از چاه فوران می کند, لذا مهندسان نفت از انواع روشهای تقویت شده بازیافت استفاده می کنند. این روش ها شامل تزریق آب, مواد شمیایی, گاز یا بخار به درون یک منبع نفت جهت با فشار  بیرون راندن نفت بیشتر, و حفاری کنترل شده توسط رایانه و یا شکافتن جهت اتصال یک منبع بزرگتر به یک چاه منفرد می باشد . از آنجایی که حتی با بکارگیری کاملترین روشهای امروزی تنها قسمتی از نفت یا گاز یک منبع کشف می شود, لذا مهندسان نفت به امور تحقیقاتی و گسترش فن آوری و روش های کار آمدتری  می پردازند تا میزان کشف را افزایش داده و از هزینه حفاری و مراحل تولید بکاهند.
مهندسی نفت کاربرد دانش، فناوری، ریاضیات و اقتصاد در فرآیند اکتشاف، استخراج، برآورد مخزن و توسعه نفت، گاز و سایر ترکیبات هیدروکربوری از مخازن زیرزمینی و انتقال آنها به پالایشگاه، صنایع پایین دستی و مصرف کننده‌است. شایان توجه است که پالایش نفت در حیطه صنایع بالادستی صنایع نفت و گاز بوده و در محدوده مهندسی شیمی قرار می‌گیرد.
در سال های اخیر به‌دنبال تغییراتی که در رویکرد سرمایه‌ها بسوی منابع جدید انرژی صورت گرفته است بسیاری از دانشگاه‌ها همچون استنفورد و دانشگاه کالیفرنیا این رشته را به منهدسی انرژی تغییر نام داده اند چرا که مباحث مطروحه در زمین گرمایی و سایر انرژی‌های نوین کماکان بسیار نزدیک به این رشته می‌باشد.
اطلاعات تحصیلی و دانشگاهی رشته مهندسی نفت    
گرایشهای مختلف رشته مهندسی نفت
رشته مهندسی نفت (مخازن)
این دوره کارشناسی یکی از گرایش های رشته مهندسی نفت و از دوره های عالی فنی، مهندسی می باشد که هدف آن تربیت متخصصانی است که داری توانایی و مهارت های لازم بری انجام طرح ها و اجرای روش های بهینه تولید و مطالعات و مدلسازی مخازن نفت و گاز می باشند.ا ین دوره مبتنی بر دروس مکانیک سیالات، دینامیک گازها، ترمودینامیک سیالات، انتقال جرم، خواص سیالات مخزن، مهندسی حفاری، زمین شناسی نفت، مهندسی مخازن و روشهای ازدیاد برداشت و… می باشد.
نقش و توانائی هائی که دانشجویان پس از فارغ التحصیلی در ین رشته کسب می کنند عبارتند از:
بررسی قابلیت تولید در مخزن با بکارگیری و بهره مندی از شیوه های جدید مطالعاتی و مدلسازی
ارزیابی توزیع فشار و توجیه افت آن در مخزن و چگونگی کنترل آن
ارائه شریط عملیاتی بری بهره برداری از مخزن با بکارگیری خصوصیات و رفتار مخزن
انتخاب و ارائه روش عملی افزیش برداشت از مخازن با احتساب ملاحظات فنی واقتصادی
ارزیابی عملیات بهره برداری و ارائه روش بهینه
مدیریت و صیانت از مخازن نفت و گاز
توانائی ارزیابی فنی – اقتصادی طرح ها و عملیات ازدیاد برداشت از مخازن و بهینه سازی آن
ارزیابی تأثیر روش های ازدیاد برداشت از مخازن بر محیط زیست
رشته مهندسی نفت (اکتشاف)
این دوره کارشناسی یکی از گرایش های رشته مهندسی نفت و یکی از دوره های عالی فنی – مهندسی است که هدف آن تربیت متخصصانی در زمینه اکتشاف نفت و مطالعات زمین شناسی ، ژئوفیزیکی، ژئوشیمیائی و امکان سنجی ازدیاد برداشت از مخازن می باشد
این دوره عمدتاً بر دروس مهندسی زمین شناسی نفت، ژئوفیزیک، ژئوشیمی نفت، پتروفیزیک، مکانیک سیالات، ترمودینامیک مواد کانی و مکانیک سنگ و خاک و اصول مهندسی حفاری و بهره برداری از مخازن نفت مبتنی است.
نقش و توانائی هائی که دانشجویان پس از فارغ التحصیلی در ین رشته کسب می کنند عبارتند از:
آشنائی با دانش امروز زمین شناسی نفت و انجام مطالعات مربوطه و بهره گیری از نتیج حاصله
انجام آزمایشات و جمع آوری اطلاعات علمی و فنی مربوطه به ناحیه مورد اکتشاف و عملیات اکتشافی
انتخاب و یا تعیین مناسب و روش اکتشاف و اجری آن با توجه به وضعیت زمین شناسی و شرایط محیطی و اقلیمی ناحیه موردنظر
طرح عملیات و تأمین تدارکات و تلفیق برنامه هی مربوطه بری اجری بهینه عملیات اکتشافی موردنظر
برآورد فنی و اقتصادی طرح ها و عملیات اکتشاف
مدیریت موثر و صیانت تجهیزات برای مطالعات زمین شناسی، نقشه برداری و عملیات اکتشاف
مدیریت و صیانت از مخازن نفت اکتشافی و اعمال روش های ازدیاد برداشت از جلوگیری از آلودگی و تخریب محیط زیستی با استفاده از مطالعات زمین شناسی و عملیات اکتشافی
فارغ التحصیلان این دوره می توانند مطالعات و عملیات مهندسی زمین شناسی نفت، محاسبات و طراحی و تلفیق عملیات و اجزاء جانبی برنامه های اکتشافی وزارت نفت را به عهده بگیرند. و نقش مؤثر خود را در عملی نمودن و اجری بهینه برنامه های مطالعاتی و اکتشافی در تلفیق تدارکات و طرح و چگونگی پیاده کردن برنامه های اکتشافی آتی و استراتژیک صنعت نفت کشور ایفا کنند.
رشته مهندسی نفت (بهره برداری از منابع نفت)
این دوره کارشناسی یکی از گرایش های رشته مهندسی نفت و از دوره هی عالی فنی، مهندسی می‌باشد که هدف آن تربیت متخصصانی است که داری توانایی و مهارت های لازم بری انجام طرح ها جهت اجرای روش های بهینه برای بهره برداری از منابع نفت و گاز باشند.
این دوره مبتنی بر دروس مکانیک سیالات و دینامیک گازها، ترمودینامیک سیالات، انتقال جرم، طرح و اقتصاد مهندسی، مهندسی مخازن، مهندسی حفاری و مهندسی بهره برداری است.
نقش و توانائی هائی که دانشجویان پس از فارغ التحصیلی در ین رشته کسب می کنند عبارتند از:
ارزیابی قابلیت تولید در مخازن و بررسی امکان پذیری روش های بهره برداری موردنظر
ارزیابی فنی-اقتصادی مخازن و تجهیزات آن
طرح و اجرای بهینه عملیات بهره برداری
تشخیص ویژگی ها و چگونگی رفتار با چاه های گوناگون
توجیه و انتخاب روش مناسب برای بهره برداری و ازدیاد برداشت با توجه به شریط فنی و اقتصادی
صیانت از منابع نفت و گاز و ارائه روش های عملی بری افزایش طول عمر  این منابع
بررسی و ارزیابی اثر استراتژیک روش بهره برداری بر محیط زیست
فارغ التحصیلان این دوره می توانند در بخش‌های مختلف مربوط به تولید و بهره برداری در کشور مشغول به فعالیت شده و سبب کارآیی و بازده بالاتر ین بخش از صنعت شوند و نقشی مؤثر در حل مشکلات فراروی تولید و بهره برداری از مخازن داشته باشند.
رشته مهندسی نفت (حفاری)
این دوره کارشناسی یکی از گرایش های رشته مهندسی نفت و یکی از دوره های عالی فنی، مهندسی می باشد که هدف آن تربیت متخصصانی است که دارای توانایی و مهارت های لازم برای طراحی و انجام فعالیت های استخراج ذخایر نفت و گاز باشند. این دوره مشتمل بر مکانیک سیالات، دینامیک گازها، ترمودینامیک سیالات، انتقال جرم، طرح و اقتصاد مهندسی، مهندسی مخازن و مهندسی حفاری می باشد.
نقش و توانائی هایی که دانشجویان پس از فارغ التحصیلی در این رشته کسب می کنند عبارتند از:
بکارگیری اطلاعات علمی و فنی در عملیات حفاری و استخراج
ارزیابی فنی و اقتصادی روش های حفاری و انتخاب و ارائه روش و عملیات مناسب حفاری و استخراج
طراحی تجهیزات حفاری و انجام عملیات در مناسب ترین شرایط
مقایسه فنی و اقتصادی عملیات و روش های متفاوت حفاری و ارائه طریق برای توانمندی تکنولوژی این زمینه صنعت نفت کشور
حفاظت و صیانت از تجهیزات حفاری و جلوگیری از هرزروی مصالح و امکانات
ارزیابی اثرات تکنولوژی حفاری و استخراج بر محیط زیست و ارائه راهکار جهت جلوگیری از آن
فارغ التحصیلان این دوره می توانند در حوزه مطالعات و عملیات مهندسی حفاری چاه های نفت و گاز در کشور مشغول به فعالیت شوند و نقش خود را در بالا بردن بازده عملیات حفاری و تهیه برنامه های بهینه عملیاتی در این حوزه، به خوبی نمایان سازند.
این دانشگاه تا مقطع کارشناسی ارشد در این رشته بصورت مستقل و همچنین بصورت مشترک (Dual Degree) با همکاری دانشگاه های بین المللی فعالیت دارد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *