0
021284284

درباره ي رشته مدیریت بیمه

دپارتمان آموزش مجازی شرکت جهت علاقه مندان به این دوره ی آموزشی توضیحاتی در این رابطه ارائه داده است. جهت ثبت نام در این دوره کوتاه مدت آموزشی و دریافت گواهینامه آموزشی معتبر در این زمینه به قسمت ( ثبت نام دوره ) مراجعه فرمائید. ( در نظر داشته باشيد احتمال دارد بر طبق نظر استاد مربوطه سرفصل ها  و يا محتواي دوره ها با آنچه در اين صفحه به صورت كلي شرح داده شده است متفاوت باشد.)
نگاه كلي به رشته مديريت بيمه
زندگی انسان در طول سالهای مختلف در طول پَستی و بلندیهای تاریخ، دستخوش تغییرات و تحولات گردیده است. این تحولات به ویژه در عرصه کار و فعالیتهای اجتماعی از نمودی دو چندان برخوردار بوده به گونه ای که در طی چند سده اخیر، سرعت و ماهیت تحولات، با دوره های پیشین قابل قیاس نیست.
از جمله اموری که انسان در ارتباط با حیات خویش در اجتماع بدان توجه بیشتری نموده مسأله اطمینان بخشی به جنبه های مختلف کار و فعالیت و در ابعادی کلی تر به زندگی در آینده در مقابل حوادث گوناگون است. در این رهگذر بیمه به عنوان ترخیصی از دستاوردهای اهل بشری چشم به جهان می گشاید.
تقسیم کار و تخصصی شدن روزافزون و اعجاب انگیز امور، در عصر حاضر و تجارب در عرصه گوناگون از سوی دیگر ضرورت پرداختن به مسأله بیمه در قالبهای دانشگاهی را دو چندان نموده است. بدین ترتیب صنعت بیمه در فهرست موضوعات آکادمیک و دانشگاهی قرار می گیرد تا از رهگذر پرداختن علمی در نسلهای جدید با شیوه های علمی و تجربی این پدیده اجتناب ناپذیر در دنیای امروز آشنا گردد.
بيمه
دنیای بدون بیمه، دنیایی مشکل برای زیستن خواهد بود. رشته مدیریت بیمه یکی از رشته های جدید در کشور ماست که بازار کار خوبی دارد و در حال حاضر شرکتهای بیمه در ایران، دولتی است و در آینده بیمه ها و شرکتهای خصوصی تأسیس می شود و کسانی که در این رشته تحصیل می کنند می توانند در آینده حتماً بازار کار داشته باشند و غیر از شرکتهای بیمه که استخدامهایشان فعلاً دولتی است، نمایندگیهای بیمه فعالیت می کنند که فعالیتشان به صورت خصوصی است و بازار کار نسبتاً خوبی هم دارد. رشته مدیریت بیمه، رشته ای است که احتیاج به تخصصهای زیادی دارد و تواناییهای زیادی را می طلبد از جمله تواناییهای فردی، اختصاصی، سعه صدر، انعطاف پذیری و در واقع سرعت عمل که می تواند برای کسانی که می خواهند در این رشته کار کنند مفید باشد. بیمه، عملیاتی است که هدف آن در واقع جبران خسارتی است که بر مال افراد وارد می شود یا مسؤولیتی که بر عهده آنهاست آن خسارت یا تعهدی که از لحاظ مالی به عهده آنهاست آن را جبران می کند.
انواع بیمه
بیمه انواع متعددی دارد. عمده ترین آنها را می توان این طور تقسیم بندی کرد: بیمه های اجتماعی یا بیمه های بازرگانی.
در بیمه های اجتماعی در واقع، هدف، حفظ نیروی انسانی و نیروی کار در جامعه است و در بیمه های بازرگانی، هدف، ضمن جبران خسارت، آینده نگری یا پیش بینی آتی است.
اما نقش اجتماعی که برای بیمه می توانیم داشته باشیم این است که عمده ترین ایجاد خلاقیت، توسعه و فعالیت اقتصادی از طریق انباشت سرمایه ای که در نتیجه گردآوری حق بیمه ها تحقق پیدا می کند -همانطور که اشاره شد- حفظ نیروی انسانی جامعه است.
غالباً نتیجه این پیش بینی وضع آینده و آینده نگری موجب می شود که بهداشت عمومی در مواردی توسعه پیدا کند یا اینکه در واقع جرائمی که احتمال دارد تحقق پیدا کند، محقق نمی شود. چون انسان وقتی در فقر گرفتار می شود ناگزیر بعداً گرفتار مسایل اجتماعی هم خواهد بود.
دوره کارشناسی مدیریت بیمه با هدف تربیت کادر متخصص فنی و تجاری برای انجام وظیفه در شرکت بیمه ایران، وضعیت بیمه در داخل و خارج کشور و همچنین جمع آوری و تهیه اطلاعات به روز و دقیق در زمینه تحولات اقتصادی، تجاری و حمل و نقل و توسعه بیمه در ایران و جهان تأسیس گردیده است.
دانشجویان این دوره با گذراندن 8 نیم سال تحصیلی و 24 هفته کارآموزی در داخل یا خارج از کشور به متخصصانی در تهیه بیمه تبدیل خواهند شد.
هدف آشنایی دانشجویان با این رشته
دانشجویان این رشته اطلاعات لازم و مربوط را از خلال گذراندن دروس عمومی، پایه، اصلی و اختصاصی به دست می آورند. دروس اصلی مدیریت بازرگانی با هدف آشناسازی دانشجویان با مسائل پایه ای مدیریت بازرگانی، پژوهش عملیاتی، مدیریت تولید بیمه، حمل و نقل، بیمه آتش سوزی و خطرات طبیعی از جمله مهمترین دروسی است که دانشجویان این رشته با آن آشنا خواهند شد.
دانشجویان، پس از گذراندن دروس یاد شده و دوره کارآموزی، مدرک کارشناسی مدیریت بیمه را دریافت می کنند. دانشگاههایی همچون تهران و علامه به ارائه این رشته می پردازند.
چون همه ما به نوعی این نیاز را داریم و یک عنصری هم که برای بیمه شناخته می شود همان مسأله تعاون و اشتراک مسائل انسانهاست تا در کنار هم بتوانند به یکدیگر کمک کنند، از طریق جبران خسارت یا -همانطور که گفتیم- در زمانی که نیاز است برای آینده یک شخص تأمین سرمایه بکند، افرادی که علاقه مند هستند به عنوان بیمه گر یا بازاریاب در این بازار وارد شوند باید از ویژگیهایی برخوردار باشند که عمده ترین آن صداقت است. از آن جهت که شخص باید روابط اجتماعی بسیار قوی داشته باشد تا بتواند موفق باشد. از بُعد روان شناسی هم باید روان شناس باشد و با مشکلات افرادی که به عنوان بیمه گذار یا طرف مراجعه او هستند به گونه ای رفتار کند که با شناخت آنها بتواند نیاز آنها را تأمین کند و بعد از آن خوش برخورد بودن که از لحاظ روانی در طرف مقابل، اثر بسیاری در این مورد دارد. درآمد این رشته نسبت به سایر رشته ها در موقعیتی که فعلاً در ایران وجود دارد خوب نیست.
مزایای این رشته
این رشته ای است که بسیار متنوع است چون با سازمانها و صنایع مختلف در ارتباط است. تربیت کادر متخصص و کارشناس بیمه با هدف توسعه صنعت بیمه در ایران و جلوگیری از خروج از کشور در کنار گردآوری اطلاعات و پژوهش در زمینه های نوین بیمه ای در جهان از جمله اهدافی است که رشته کارشناسی مدیریت بیمه مد نظر دارد. دانشجویان رشته مدیریت بیمه پس از کسب مهارتهای علمی و عملی لازم قادر به بر عهده گرفتن مناصب مدیریتهای مختلف در زمینه بیمه در داخل یا دفاتر خارج از کشور خواهند بود. از سوی دیگر دانش آموختگان این رشته در صورت دارا بودن زیر ساخت علمی مناسب، قادر به انجام تحقیقات و مطالعات مورد نیاز کشور در صنعت بیمه نیز می باشند.
موقعیت شغلی :
با توسعه جوامع بشری و با پیشرفت تمدن و تکنولوژی­های جدید، میزان درگیری انسان­ها با خطرات افزایش یافته و ریسک­های متفاوت و متنوعی مطرح شده است. یکی از مهمترین شیوه­های مقابله با ریسک، انتقال آن به شرکت بیمه است. شرکت بیمه پس از ارزیابی ریسک، مبلغی به عنوان حق بیمه از بیمه­گذار دریافت می­کند و طبق قرارداد بیمه هنگام وقوع خسارت مثلا آتش­سوزی، آن را جبران کرده و به بیمه­گذار پول می­دهد. بنابراین بیمه آرامش و امنیت خاطر به افراد می­دهد و در هنگامی که افراد با مشکل مواجه می­شوند به آن­ها یاری می­رساند. همچنین بیمه در اقتصاد یک کشور نقش بسیار مهمی دارد. دیگر لازم نیست که شرکت­ها و کارخانه­ها پولی برای جبران خسارت احتمالی کنار بگذارند و می­توانند از تمام توان مالی خود بهره ببرند.
شرکت­های بیمه با جمع­ آوری حق بیمه­ها (نقدینگی جامعه) درآمد بالایی دارند که بخشی از این پول را در پروژه­های مختلف سرمایه­گذاری می­کنند که در توسعه اقتصادی نقش حائز اهمیتی دارد. هم­اکنون شرکت­های بیمه متعددی در بازار بیمه ایران فعالند. با شروع روند خصوصی­سازی و پیرو سیاست­های نظام در واگذاری بخش­های دولتی، در صنعت بیمه نیز این حرکت به چشم می­خورد. شرکت­های بیمه دولتی غیر از بیمه ایران خصوصی خواهند شد. در رشته بیمه دانشجویان علاوه ­بر دروس عمومی و پایه با دروس تخصصی بیمه نیز آشنا می­شوند. در این دروس متنوع بیمه­ای، با انواع رشته­های بیمه­ای همچون بیمه باربری، بیمه عمر، بیمه درمان، بیمه مسئولیت، بیمه مهندسی و بیمه آشنا می­گردند. دانشجوي مديريت بيمه، نحوه اداره سازمانهاي بيمه و چگونگي رفتار با بيمه گذاران را فرا مي گيرد تا بتواند آنها را به بيمه گذاري ترغيب و تشويق کند. همچنين دانشجويان درباره انواع فعاليت هاي بيمه مثل بيمه عمر، ماشين، خدمات درماني و غيره اطلاعات لازم را کسب کرده و چگونگي فعاليت در اين زمينه ها را براساس پايه و مباني مديريتي فرا مي گيرند.
معرفی رشته مدیریت در مقطع کارشناسی ارشد
به دلایل گوناگون نمی توان واژه مدیریت را به سادگی تعریف کرد. از این دلایل می توان به گستردگی دامنه مدیریت و ماهیت پویای آن اشاره کرد. مدیریت فرایند برنامه ریزی، تشکیلات، فرماندهی، هدایت و نظارت بر تلاش های اعضای سازمان و استفاده از دیگر منابع سازمانی جهت دستیابی به اهداف سازمانی است. مدیریت امروز مجموعه ای از علوم گوناگون همانند اقتصاد، جامعه شناسی ،روان شناسی، ریاضیات، آمار و … است که هدفش افزایش بهره وری، کارائی و اثربخشی سازمانی است. بکارگیری اصول مدیریت از مؤسسه ای به مؤسسه دیگر یا حتی از موقعیتی به موقعیت دیگر، متفاوت است.
دانش مدیریت اولین بار به شکل علمی و امروزی در اواخر قرن نوزدهم میلادی توسط فردی به نام فردریک ونسلوتیلور مطرح شده. مدیریت را برخی هنر و برخی نیز علم دانسته اند و برخی نیز ترکیبی از این دو، اما آنچه مهم است نقش و جایگاه بسیار مهم مدیریت در دنیای امروز است.
داشتن قدرت رهبری، اعتماد به نفس، روابط اجتماعی خوب، توان تجزیه و تحلیل خوب و قدرت بیان قوی از عوامل مهم موفقیت در این رشته است. همچنین تسلط به دروس ریاضی و آمار با توجه به کاربرد وسیع آنها در مدیریت الزامی است.

دیدگاه کاربران
  • ابوالفضل فتح اللهی دهکردی 17 بهمن 1392

    مطالب بسیار عالی و خوب می باشد ولی بهتر است در رابطه با گواهی بیشتر توضیح می دادید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *