0
021284284

درباره ي رشته تجارت الكترونيكي

دپارتمان آموزش مجازی شرکت جهت علاقه مندان به این دوره ی آموزشی توضیحاتی در این رابطه ارائه داده است. جهت ثبت نام در این دوره کوتاه مدت آموزشی و دریافت گواهینامه آموزشی معتبر در این زمینه به قسمت ( ثبت نام دوره ) مراجعه فرمائید. ( در نظر داشته باشید احتمال دارد بر طبق نظر استاد مربوطه سرفصل ها  و یا محتوای دوره ها با آنچه در این صفحه به صورت کلی شرح داده شده است متفاوت باشد.)
رشته ی تجارت الکترونیکی در ایران یکی از گرایش های مقطع کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات است اما در سطح بین المللی این رشته بیشتر به عنوان یک گرایش از رشته های بیزینس یا مدیریت مطرح هست و خیلی با رشته فناوری اطلاعات همپوشانی ندارد (حدود 40 تا 50 درصد دروس مربوط به مدیریت و تجارت است).
تمام ابعاد تجارت و فرایند بازار سنتی را که بتوان با اینترنت و تکنولوژی وب انجام داد تجارت الکترونیکی گویند.
تجارت الکترونیکی به عنوان یکی از مباحث مهم فناوری اطلاعات و ارتباطات مورد تاکید کارشناسان بوده و با سرعت در حال جایگزین شدن تجارت سنتی است و بسیاری از کشورها بهره‌مندی از آن را سرلوحه استراتژیهای بازرگانی خود قرار داده‌اند. خرید و فروش و تبادل هر گونه کالا، خدمات و یا اطلاعات از طریق شبکه‌های رایانه‌ای یا انجام مبادلات تجاری در یک قالب الکترونیکی،‌‌ از تعاریفی است که برای تجارت الکترونیکی بیان شده است. در کل نظام داد و ستد الکترونیکی اولین مشخصه آن سرعت، دقت، صحت، کنترل آمار و ارقام و استفاده صحیح از فرمهای استاندارد مربوطه بسیار حائز اهمیت می‌باشد و برای تصحیح اشتباهات ثبتی فرصت کوتاه است. با این وجود کارشناسان معتقدند که به صرف وجود برخی خطرات نمی توان از کارایی بالا و دستاوردهای مهم اقتصادی تجارت الکترونیکی چشم پوشید و استفاده از آن را برای سود بردن از گردونه تجارت جهانی الزامی می دانند و معتقدند استفاده از این فناوری جدید نیازمند ایجاد بسترهای فکری و فرهنگی برای پذیرش آن از طرف جامعه، رفع موانع حقوقی و قانونی و تامین پیش نیازهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است. تجارت الکترونیکی با استفاده از شبکه‌های رایانه‌ای، معاملات تجاری را در مراحل گوناگون آن مانند طراحی، تولید، خرید و فروش و تحویل، ساده نموده و به آن سرعت می بخشد. عبارت تجارت الکترونیکی دربرگیرنده هر گونه تجارت و تعامل مدیریتی است که با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات صورت می گیرد. هدف از این دوره ارائه درکی مناسب از فناوری‌های مرتبط با شبکه‌های کامپیوتری، مهارت در طراحی و تولید سیستم‌های چندرسانه‌ای مبتنی بر وب برای توزیع در سطح شبکه و آگاهی از ابزارها و روشهای مورد نیاز برای تغییر وظایف تجارتی و مدیریتی از طریق انجام معاملات به صورت الکترونیکی است. دوره کارشناسی ارشد رشته تجارت الکترونیکی فارغ التحصیلانی کاردان با دانش فنی، مهارتهای خلاق و توانایی تجاری خلق می کند تا بتوانند از پتانسیل عظیم بازاریابی در شبکه های رایانه‌ای و ایجاد کسب و کارهای جدید الکترونیکی بهره برداری نمایند.
بازار کار رشته تجارت الکترونیک  :
تاجر الکترونیکی تنها محدود به خرید و فروش محصولات از طریق شبکه نیست.بلکه مانند یکی از فروشگاه های محلی میتواند فروشگاه اینترتی در Webایجاد کرده و در سطح جهان به دنبال مشتری باشد.علاوه بر این,صاحب این فروشگاه میتواند تامین کنندگان مواد فروشگاه,حسابداری,خدمات بانکی,ادارات دولتی و رقیبهای خود را در شبکه اینترنت جستجو کند.
    زمينه هاي اشتغال بازار کار رشته مهندسي فناوري اطلاعات
1- مطالعه، بررسي و امکان سنجي سخت افزار، شبکه و نرم افزار مورد نياز
2- جمع آوري، سازمان دهي، طبقه بندي اطلاعات
3- ايجاد و نگهداري نرم افزارهاي مورد نياز مانند پست فارسي و ابزار جستجوي اطلاعات فارسي
4- طراحي و پيادهسازي شبکههاي محلي
5- مطالعه و بررسي ابزار مخابراتي مناسب براي انتقال اطلاعات
6- مطالعه و بررسي سيستمهاي نرم افزاري مناسب براي سازماندهي و استفاده از اطلاعات مانند سيستمهاي عامل و سيستمهاي بانک اطلاعاتي
7- مطالعه و شناسايي شيوههاي جديد براي اطلاع رساني
    بازار کار رشته امنيت
1- توليد محصولات نرم افزاري و سخت افزاري مانند:
– ديوار آتش ( fire walls )
– سيستمهاي کنترل نفوذ ( Honey pots )
– سيستمهاي تشخيص نفوذ ( IDS & IPS )
– سيستمهاي پالايش ( Filters)
2- فراهم سازي امنيت لازم براي تراکنشهاي مالي بانکها
3- فعاليت در مراکز داده و شرکتهاي ارائه دهنده خدمات اينترنت براي تامين امنيت سرورها
    بازار کار رشته تجارت الکترونيک
1- فعاليت در بانکها حول محور پول الکترونيک مانند:
– بانکداري اينترنتي
– بانکداري از طريق موبايل
2- ايجاد سايتهاي ارائه دهنده خدمات تجارت الکترونيک
  مکانهايي که در ايران ميتوان در آنها مشغول به کار شد:
1- شرکتهاي نرم افزاري مانند همکاران سيستم و پرورش دادهها
2- شرکتهاي سخت افزاري
3- شرکتهاي ارتباطي و شبکه
4- شرکتهاي مخابراتي
5- شرکتهاي تجاري مانند بانکها و ديگر موسسات مالي و اعتباري

دیدگاه کاربران
  • سمانه راد 9 اردیبهشت 1395

    با سلام . من پذیرفته شده رشته ارشد مدیریت بازرگانی گرایش مالی ورودی بهمن 94 در یک موسسه غیرانتفاعی بوده ام .الان به ما دانشگاه اعلام کرده که گرایش ماحذف شده و رشته ما به گرایش تجارت الکترونیک تغییر پیدا کرده .با این حساب ایا به نظر شما من ادامه بدم یا انصراف بدم ؟چون ملاک من از انتخاب این رشته مدیریت مالی که مورد تقاضای بانکهاست بوده است .میخوام بدونم ایا تجارت الکترونیک هم میتواند برای بانک مورد قبول باشد؟

  • جواد 22 دی 1395

    سلام
    برای این رشته ریاضیات هم لازم هستش ؟ منظورم ریاضی تخصصی هستش
    من تجربی خوندم میخواستم ببینم میتونم تو این رشته موفق بشم ؟

  • مارال 26 شهریور 1396

    سلام
    رشته کارشناسی من ریاضی کاربردیه، میخاستم ببینم برا ارشد میتونم تجارت الکترونیک بخونم؟

  • امیر 21 آبان 1396

    با سلام، من کارشناسی رشته مهندسی فناوری اطلاعات-تجارت الکترونیک خوندم و تموم کردم. الان درحال حاضر دارم خدمت سربازی انجام میدم. میخواستم بپرسم بعد اینکه تموم کردم. رشته من به کدوم ادارات یا شرکت‌ها و یاسازمان ها میخوره که بتونم به آن آنجا برم. ممنون میشم

  • رسول 7 اردیبهشت 1398

    سلام
    این رشته دانشگاهی هست؟
    کجا تدریس میشه؟

  • امیرحسین 11 اسفند 1398

    سلام
    در مورد رشته تجارت الکترونیک چند کتاب مرتبط بهم معرفی کنید ممنون می شم.
    موفق باشید.

  • زهرا بهره مند 6 مرداد 1399

    باسلام از کنکور چه رشته ای میتوان وارد رشته تجارت الکترونیک شد

  • محمد 17 شهریور 1399

    به نظر من این تخصص در دنیای امروزی برای کسی که علاقه مند به بیزنس است بسیار ضروریست

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *