0
021284284

خاک مطلوب باغداری

خاک مطلوب باغداری
خاک باغداری به دلیل برداشت سالانه محصول دچار آسیب می شود که در این میان توصیف ویژگی های خاک مطلوب سبب توجه به این عنصر حیاتی برای باغات می شود .
در باغداری ریشه درختان در خاک گسترش عرضی و عمودی دارند و ریشه هر چه بیشتر به حجم زیادی از خاک دسترسی داشته باشد قدرت درخت افزایش یافته و قادر به تولید محصول اقتصادی خواهد بود. خاک مانع فیزیکی یا شیمیایی در برابر ریشه نداشته باشد. سیستم زهکشی و ظرفیت نگهداری رطوبت و عناصر غذائی آن خوب و ph خاک آن در حد مطلوب باشد .
**زهکشی
یکی از مهمترین خواص خاک مناسب، زهکشی می باشد. در خاک رسی و سنگین هنگام آبیاری و بارندگی، آب ماندگی بوجود می آید و اگر آب اضافی خارج نشود درختان میوه رشد خوبی ندارند و قادر به تولید محصول اقتصادی نیستند. در مقابل، خاک شنی و سبک نیز برای درختان میوه مناسب نیست چون به علت داشتن مقدار ماده آلی و موجودات مفید کم، رطوبت و عناصر غذایی آن نیز پائین می باشد.خاک مقاوم در برابر فرسایش و دارای ماده آلی و موجودات مفید خاک مطلوب برای باغداری می باشد. اراضی شیب دار ممکن است زهکشی خوبی نداشته باشند.
**بافت
بافت متوسط و لوم دارای خواص ترد و عمیق در حد واسط خاک سبک و سنگین بافت بسیار مناسب برای کشت درختان می باشد.
**ميزان اسيدي خاك
یافتن خاک مطلوب و کامل برای باغداری ممکن است مشکل باشد با انجام اصلاحات و اقداماتی می توان شرایط را برای باغداری مهیا نمود. خاک مطلوب برای باغداری بایستی PH خنثی و در حدود 7 داشته باشد چون در حالت خنثی، قابلیت استفاده عناصر غذایی افزایش می یابد.
شوری خاک نیز یکی از عوامل محدود کننده رشد و نمو و باردهی درختان میوه می باشد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *