0
021284284

بورسیه ی تحصیلی

محقق: فاطمه بهرام زاده
چکیده
بورس تحصیلی یکی از مهمترین دغدغه ها و درخواست های بسیاری از دانشجویانی می باشد که در کشور حضور داشته و قصد ادامه ی تحصیل در خارج از کشور را دارند. آگاهی و اطلاع نسبت به روند پذیرش بورسیه و نحوه ی نگارش مقاله جهت اخذ بورس اهمیت زیادی دارد. لذا در این مقاله به بررسی این شیوه ها پرداخته می شود.
دانشجویان می توانند از مطالب این مقاله جهت آشنایی با روش های دریافت بورسیه ی تحصیلی استفاده نمایند. آشنایی با بخش داوری و فرایند ارسال مقاله نیز از دیگر بخش های این مقاله است که به آن پرداخته شده است.
مقدمه
بورس تحصیلی به کمک‌های مالی می‌گویند که مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها به دانشجویان پرداخت می‌کنند. بورس تحصیلی از پرداخت‌هایی محسوب می‌شود که بازپرداختی ندارد و پس از تکمیل تحصیلات دانشجو مکلف به بازگرداندن این وجه نمی‌باشد. درواقع بورس تحصیلی نوعی کمک‌هزینه تحصیلی است که از سوی دانشگاه، مراکز دولتی و یا سازمان‌های خصوصی به دانشجو اهدا می‌شود.
اهمیت دریافت بورس تحصیلی برای دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در کشورهای خارجی را دارند بسیار بیشتر است. با توجه به هزینه سرسام‌آور تحصیلات و نوسانات ارزی، بورس تحصیلی می‌تواند نیاز دانشجویان را تا حدود بسیاری برطرف نماید. علاوه بر آن‌ بورس تحصیلی می‌تواند به‌منزله موفقیت‌های آینده نیز قلمداد شود.
با توجه به کشور و دانشگاه موردنظر ممکن است قوانین تا حدودی متغیر باشد ولی به‌طورکلی، برای دریافت بورس تحصیلی در مقطع کارشناسی، دانشجو می‌بایست به‌طور تمام‌وقت مشغول به تحصیل باشد. پس از ورود به دانشگاه مقصد و گذراندن یک و یا دو ترم تحصیلی و مشخص شدن معدل، دانشجو می‌تواند نسبت به دریافت بورس تحصیلی اقدام کند. با توجه به معدل دیپلم، نمره زبان آیلتس یا تافل و معدل ترم، کمک ‌هزینه‌ای بین ۲ تا ۹ هزار دلار در سال می‌تواند به دانشجو تعلق گیرد. این کمک‌ هزینه از دو طریق به دانشجو داده خواهد شد:
الف- از طریق دانشگاه محل تحصیل
همواره تعدادی از دانشجویان مستعد توسط خود دانشگاه بورسیه تحصیلی دریافت می‌کنند که با توجه به شرایط متفاوت می‌باشد. در حال حاضر برای دانشجویان خارجی در مقطع کارشناسی، گرفتن بورس تحصیلی تقریباً امکان‌پذیر نیست.
ب- از طریق مراکز خارج از دانشگاه
برخی از شرکت‌ها، مراکز تحقیقاتی و مؤسسات غیرانتفاعی و حتی خیریه، به دانشجویان مستعد کمک ‌هزینه تحصیلی پرداخت می‌کنند. بورس تحصیلی از سوی این مراکز در ابتدای ورود به دانشگاه پرداخت می‌شود. این مبلغ می‌تواند بین ۵ تا ۱۰ هزار دلار باشد که با توجه به رشته تحصیلی و اعتبار دانشگاه تا ۱۵ هزار دلار نیز افزایش خواهد یافت.
 


 

جهت ثبت نام در دوره آموزشی مشاوره تحصیلی و اخذ بورس تحصیلی بر روی تصویر فوق کلیک نمایید

دوره غیر حضوری است و محتوای الکترونیکی در قالب CD یا DVD به آدرستان ارسال می گردد

پس از پایان گواهی و مدرک معتبر دوره آموزشی مشاوره تحصیلی و اخذ بورس تحصیلی با قابلیت ترجمه رسمی دریافت می نمایید

مشاوره رایگان: ۰۲۱۲۸۴۲۸۴ و ۰۹۱۳۰۰۰۱۶۸۸ و ۰۹۳۳۰۰۲۲۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۳۳۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۸۸۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۹۹۲۸۴


دوره‌های تحصیلات تکمیلی
دانشگاه‌های معتبر در آمریکا و کانادا، با توجه به ضوابط و قوانین داخلی، می‌توانند اقدام به پرداخت کمک ‌هزینه تحصیلی نمایند. برای این منظور بودجه بستگی به اعتبار علمی دانشگاه دارد. دانشگاه‌های ممتاز کمک‌ هزینه‌های بیشتری پرداخت می‌کنند. در مقطع کارشناسی ارشد و دوره دکتری بورس تحصیلی به دانشجویان خارجی نیز اهدا خواهد شد. این مبلغ در قالب‌های گوناگونی قابل پرداخت است.
بورس‌های تحصیلی برای تشویق دانشجویان مستعد و در تعداد محدود وجود دارد. برای دریافت بورسیه نمره GRE و نمره زبان بین‌المللی، معدل دوره لیسانس و فوق‌لیسانس و توصیه‌نامه از اساتید بسیار ضروری است. اداره تحصیلات تکمیلی دانشگاه مقصد، این موارد را بررسی می‌کند و انتخاب نهایی را انجام می‌دهد. رقابت در دریافت بورسیه بسیار فشرده است و تنها تعداد اندکی موفق به دریافت آن خواهند شد. این موارد معمولاً توسط اداره تحصیلات تکمیلی دانشگاه بررسی می‌شود و بسیار رقابتی است.
دستیار تدریس
دریافت TA به نمره زبان انگلیسی و تسلط و توانایی تدریس دانشجو بستگی دارد. برای این منظور دانشگاه‌های مختلف اقدام به تشکیل کلاس‌هایی برای دانشجویان خارجی کرده تا صلاحیت لازم را به دست آورند. دستیار تدریس وظایف مختلفی را بر عهده دارد که با نظر استادی که با آن کار می‌کند، تعیین می‌شود. این وظایف شامل کمک به دانشجویان مقاطع پایین‌تر و اداره جلسات هفتگی، تصحیح آزمون‌ها و نمره دادن و موارد دیگر می‌باشد.
دستیار تحقیق
اساتید برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی بودجه‌ای را دریافت می‌کنند. این بودجه در رشته‌های مهندسی و یا بیولوژی بیشتر می‌باشد. اساتید می‌توانند مقداری از این بودجه را به دانشجویان ارشد و ترجیحاً دکترا پرداخت ‌نموده و از دانشجو به ‌عنوان دستیار تحقیق RA در پژوهش‌ها استفاده نمایند.
اخذ کمک‌هزینه تحصیلی برای دوره‌های فوق‌لیسانس یا دکتری
۱- دانشجو می‌بایست در هنگام ارسال درخواست پذیرش تحصیلی، اعلام دارد که مایل به استفاده از بورس تحصیلی می‌باشد. دانشگاه با بررسی پرونده، میزان کمک ‌هزینه و شرایط آن را به اطلاع متقاضی خواهد رساند. کمک ‌هزینه می‌تواند به‌صورت ترکیبی از TA، RA نیز باشد. به ‌عنوان‌ مثال: حداقل ۱۲ هزار دلار در سال، به مدت ۴ سال و با شرط معدل A این کمک‌ هزینه پرداخت خواهد شد. در صورت افت تحصیلی دانشگاه تعهدی در قبال پرداخت نداشته و دانشجو را از دریافت کمک‌هزینه محروم خواهد کرد.
۲- دانشجو می‌تواند در هنگام پذیرش تحصیلی، به دنبال یک استاد راهنما (Supervisor) باشد. استاد راهنما با توجه به شناخت و یا سوابق دانشجو، اعلام می‌کند که از بودجه تحقیقاتی خود به دانشجو پرداخت خواهد کرد. این مبلغ کاملاً بستگی به بودجه استاد راهنما دارد و متغیر است.
۳- پس از شروع تحصیل و درترم دوم به بعد، دانشجو می‌تواند برای دریافت بورس تحصیلی از مراکز خارج دانشگاه اقدام کند. در این موارد رشته تحصیلی، عملکرد تحصیلی و موضوع تحقیق دانشجو بسیار اهمیت دارد. بسیاری از مراکز غیرانتفاعی و شرکت‌ها و مؤسسات خصوصی مایل‌اند تا در قبال گرفتن تعهد کاری، کمک ‌هزینه‌ای را در اختیار دانشجو قرار دهند. در این موارد دانشجو بهتر است از شرایط دقیق و نحوه همکاری اطلاع داشته باشد. موضوع تحقیق می‌تواند برای شرکتی خاص سودآور باشد و در این زمینه پول خوبی را پرداخت خواهد کرد.
دانشجویی که موفق به دریافت بورس تحصیلی در هنگام پذیرش نشده باشد، می‌تواند در سال‌های بعد مجدداً اقدام نماید. برای آگاهی از نحوه اهدا بورس تحصیلی و بودجه در نظر گرفته‌شده، بهتر است از طریق وب‌سایت دانشگاه مقصد، اطلاعاتی را به دست آورید. شرایط و بودجه در هر کشور و دانشگاهی با تفاوت همراه است.
یکی از شرایط اخذ بورسیه و تحصیل در خارج از کشور داشتن مقاله است.
از داوطلبان متقاضی تحصیل در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا به ویژه در دانشگاههای اروپا و آمریکا شمالی انتظار میرود تا مقالاتی که در ژورنالهای علمی، غیر علمی و حتی کنفرانسهای بین المللی ارائه کرده و منتشر شده است، به همراه درخواست خود ارسال کنند. این که از متقاضیان چنین درخواستی می شود، دو دلیل عمده دارد. یکی آن که دانشگاه بداند که شما فردی محقق و علاقمند به امور پژوهشی و تحقیقاتی حرفه ای هستید. دوماً، تجربه فعالیت آکادمیک را در عرصه تولید محتوا دارید. نداشتن مقاله علمی هم عامل منفی و بازدارنده برای پذیرش حتی با بورس تحصیلی در دانشگاههای غربی نیست، اما در اختیار داشتن یک یا چند مقاله،‌ به عنوان یک مزیت برای متقاضی محسوب می‌شود و میتواند ایشان را در فرآیند پذیرش، در وضعیت رقابتی قرار دهد. دوره کارشناسی ارشد و دکترا در اکثر نقاط جهان، بر مبنای کار تحقیقاتی صورت می گیرد و از دانشجو انتظار میرود در پایان یک دوره، بتواند به عنوان یک پژوهش‌گر مستقل و آگاه به حوزه تخصص خود، فعالیت تحقیقاتی برای توسعه علم و دانش انجام دهد. دلیل دیگر آن است که دانشگاه بداند که شما به عنوان متقاضی تحصیلات تکمیلی، توانایی نوشتن یک مقاله علمی بر اساس استانداردها و معیارهای نگارش مقاله آکادمیک را دارا هستید. حتی اگر شما صاحب یک مقاله علمی یا غیر علمی به زبان انگلیسی نباشید، دانشگاه از شما معمولاً درخواست میکند یا یک نمونه نوشتار۱ ، ضمیمه پرونده خود بکنید. بنابراین به نظر میرسد متقاضیانی که دارای یک یا چند مقاله آکادمیک به زبان انگلیسی هستند و این مقالات در ژورنال‌های معتبر ایندکس شده در بانک‌های اطلاعاتی بزرگی مانند ISI ثبت و منتشر شده باشد، شانس بیش‌تری برای اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاههای ممتاز و هم چنین اخذ بورس تحصیلی خواهند داشت. یعنی زمانی که شما مقاله ای منتشر کردید که بارها cite شده و در مقالات دیگر نیز از آن استفاده کرده اند، این سبب خواهد شد تا به عنوان فردی با رفرنس علمی و ارجاعات مکرر شناخته شوید که قطعاً شانش شما را برای پذیرش و حتی اعطای بورسیه تحصیلی افزایش می دهد. پس میبینید که نوشتن مقاله علمی در نشریات معتبر که مخاطب زیادی دارد،‌ بسیار با اهمیت است. نوشتن مقاله بر اساس معیارهای موسسه اطلاعات علمی، یکی از شیوه‌های عادی مقاله نویسی در ایران و اکثر نقاط جهان محسوب می‌شود. تلاشهای زیادی دانشجویان و متقاضیان ورود به مقاطع عالی تحصیلی در دانشگاه‌های غربی نسبت به انتشار مقاله در ژورنالهای معتبر ISI انجام میدهند و از همین رو میتوان گفت که تب آی اس آی در کشور ما بسیار بالاست. بر اساس آمارها، در سال ۲۰۱۴ میلادی، بیش از ۳۰ هزار مقاله توسط دانشجویان و اساتید ایرانی در رشته‌های گوناگون در مجلات ایندکس شده در بانک اطلاعاتی آی اس آی، منتشر شد که رتبه ۱۹ را برای کشورمان در میان بیش از ۱۵۰ کشور جهان به همراه داشت. البته این کمیت، معیاری برای بررسی میزان رشد علمی کشورها و نقش آنها در تولید علم جهانی نیز است، اگر چه انتقاداتی بر چنین معیار سنجی‌های علمی و تب سازی های گسترده ای که چنین رویه ای در فضای تحقیقاتی کشور ایجاد می‌کند و تبعات مربوط به آن، همواره توسط نخبگان و بدنه علمی کشور مطرح بوده است. به هر حال فهرست ژورنال‌های ایندکس۳ شده در این بانک اطلاعاتی علمی معروف را می‌توان در نشانی اینترنتی http://scientific.thomson.com مشاهده کرد.
مؤسسه اطلاعات علمی، موسسه‌ای با تمرکز بر علم‌سنجی و انتشارات علمی است که در سال ۱۹۶۰ توسط یوجین گارفیلد تأسیس شد. این مؤسسه توسط مؤسسه علمی تامسون در سال ۱۹۹۲ خریداری و به‌عنوان Thomson ISI شناخته شد و اکنون نیز با نام Thomson Scientific شناخته شده است. این مؤسسه بخشی از شرکت تامسون رویترز است. مؤسسه ISI خدمات مربوط به پایگاه‌های دادهٔ فهرست کتاب‌ها و مقالات را ارائه می‌دهد. به‌طور اختصاصی این خدمات نمایه‌سازی نقل‌قول‌ها و تحلیل آنها است که توسط خود گارفیلد پایه‌گذاری شده است. این خدمات شامل نگهداری داده‌های نقل‌قول‌های مقالات هزاران نشریهٔ دانشگاهی است. این خدمات از طریق سرویس پایگاه دادهٔ ISI’s Web of Knowledge در دسترس است. این پایگاه داده به پژوهشگران این امکان را می‌دهد که بدانند کدام مقاله‌ها بیشتر مورد ارجاع قرار گرفته و چه مقالاتی از این مقاله مطلبی را نقل ‌قول کرده‌اند. مقالاتی که در ژورنالهای ایندکس شده در بانک اطلاعاتی ISI قرار میگیرد، بیش از مقالات سایر ژورنالهای علمی یا غیر علمی مورد استناد محققان در حوزه های مختلف واقع می‌شوند و این موضوع، اعتبار مقالات و یافته‌های پژوهشی منتشر شده در چنین ژورنالهایی را افزایش می‌دهد. نوشتن مقاله برای ژورنالهای موجود در این بانک اطلاعاتی، کار پیچیده‌ای نیست اما نیازمند تمرین و ممارست و مطالعه مداوم می باشد. مثلاً اگر قصد دارید مقاله در زمینه کامپیوتر یا روانشناسی در یکی از مجلات آی اس آی منتشر کنید، باید حداقل مقالات یک سال اخیر چندین ژورنال مختلف در این دو عرصه را دانلود و به خوبی مطالعه کنید تا عناوین روز، شیوه پرداخت به موضوع، شیوه رفرنس دهی ، شیوه های استفاده از مرور منابع، شیوههای متدولوژی تحقیق و اصول خلاصه نویسی و جمع بندی را به خوبی یاد بگیرید. کلیه مقالاتی که در ژورنالهای ISI منتشر می‌شوند، بر اساس روشهای خاصی داوری می شوند و داوران، اطلاعات نویسنده یا نویسندگان مقاله را در اختیار ندارند.
داوری در نشریات ISI
مقالاتی که در نشریات آی اس آی منتشر میشوند، معمولا داوری میشود و این داوری به صورت PEER-REVIEW یا BLIND REVIEW هست یعنی داور، هیچ اطلاعاتی درباره نویسنده یا نویسندگان مقاله ندارد. معمولاً جورنالهای مطرح در عرصه های گوناگون علمی، هیات داوران خود را برای هر شماره، از میان اساتید فن همان رشته انتخاب می کنند تا هیات علمی نشریه مرتباً درگیر انتخاب مقالات خاص نباشد. این کار، اعتبار بین المللی نشریه را نیز افزایش میدهد و رویکردها و دیدگاههای مختلف را وارد نشریه میکند که در نهایت منجر به افزایش فاکتور تاثیر مقالات این ژورنالها میشود. بنابراین ناگفته پیداست که نوشتن و انتشار مقاله بر اساس استانداردهای علمی و رایج چنین ژورنالهایی، نشان از تبحر و آمادگی یک فرد یا افراد پژوهشگر در زمینه خاص دارد که ضمیمه این مقاله به پرونده، میتواند تا حد زیادی شانس پذیرش درخواست متقاضی را برای ورود به مقاطع عالی تحصیلی به همراه آورد. دانشجویان ایرانی، در یک دهه اخیر به موضوع مقاله نویسی بر اساس بانک اطلاعاتی هایی مانند آی اس آی توجه زیادی داشته اند و به همین اساس، نکاتی را برای شیوه نگارش مفیدتر مقالات و افزایش شانس آن برای تایید و انتشار در ژورنالهای آکادمیک در این گفتار متذکر می‌شویم.
منابع
– بورس و منابع مالی – ویزای تحصیلی آمریکا: دسترسی از طریق سایت www.bahargate-student.com
– اکسپت مقاله – بورسیه و کمک هزینه تحصیلی،‌دسترسی از طریق سایت https://isijournal.net

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *