0
021284284

بازار کار رشته مهندسی فناوری اطّلاعات

هدف
در هزاره سوم، فناوری اطلاعات یا IT   به عنوان عمده ترین محور تحول و توسعه در جهان منظور شده است و دستاوردهای ناشی از آن، آن چنان با زندگی مردم عجین گردیده که روی گردانی از آن، اختلالی عظیم در جامعه و رفاه و آسایش مردم به وجود می آورد.
برای مثال، کامپیوتری شدن بسیاری از امور جاری مردم، انجام بسیاری از کارهای روزمره بانکی با استفاده از اینترنت و شبکه های ارتباطی در منزل و خانه?ها، آموزش الکترونیکی و مجازی و عدم نیاز به حضور در کلاسهای درس، توسعه و ترویج تجارت الکترونیکی از نتایج و دستاوردهای فناوری اطلاعات است؛ عواملی که هر چند، در مراحل اولیه رشد و تکامل قرار دارند، اما در همین حد نیز در رفاه و آسایش انسان نقش بسیار مهمی دارند.
از همین رو امروزه تمامی کشورها در زمینه فناوری اطلاعات و عمومیت بخشیدن به آن در جامعه تلاشی پیگیر دارند. در کشور ما نیز برای تربیت نیروی متخصص و کارآمد در زمینه IT و حرکت سریع در این عرصه، رشته IT در دانشگاهها و مرکز آموزش عالی ارائه می شود.
ماهیت
فناوری اطلاعات یا IT که مخفف Information Technology می باشد، رشته ای است که تمام رشته های دانشگاهی را می تواند پوشش دهد. منتها از نظر عملیاتی یک رشته میان رشته ای بین کامپیوتر و صنایع برق است که در این میان امور مربوط به تولید، پردازش، نگاهداشت و عرضه اطلاعات به مباحث کامپیوتری مرتبط می شود، بحث های مدیریت اطلاعات و فرآیندهای آن از سلسله بحث های رشته صنایع و رشته برق است و به خصوص گرایش مخابرات، انتقالات مرتبط با اطلاعات و داده ها را بر عهده دارد.
IT  ابزاری  است که امروزه در تهیه ،  توزیع  و به کاربری  اطلاعات  نقش  بزرگی  را  بر عهده دارد. برای مثال ، در امر آموزش، IT مجموعه ای ابزاری از سخت افزاری، نرم افزاری و نیروی انسانی است که کمک می کند تا علم و دانش با بهترین کیفیت و کارآیی در هر زمان و هر مکان در اختیار همه قرار گیرد.از سوی دیگر بر خلاف آموزش سنتی ما که یادگیری با تکیه بر حس شنوایی است، IT زمینه ای را فراهم می آورد تا چشم و گوش 50 هزار Bit کامپیوتری است در حالی که ضریب انتقال از طریق چشم و گوش 4 میلیون و سیصد هزار Bit کامپیوتری است. در واقع IT امروزه با تغییر در نحوه انتقال اطلاعات و ایجاد مدارس و دانشگاهها مجازی، فضای آموزشی دنیا را تغییر داده و تأثیر بسیار زیادی بر آن گذاشته است.
به عبارت دیگر IT استفاده بهینه از اطلاعات برای کاربردهای مختلف است یعنی متخصص این رشته باید بتواند اطلاعات را جمع آوری، دسته?بندی و پردازش کرده و به موقع از آن استفاده نماید. از همین رو کارشناس این رشته باید مبانی کامپیوتر را بلد باشد. به عبارت دیگر هسته اصلی کارشناسی این رشته بهره وری به موقع و صحیح از اطلاعات است. دانشجوی IT باید دارای اطلاعات جنبی در زمینه های مختلف باشد. برای مثال، فردی که می خواهد از این تکنولوژی در تجارت الکترونیکی استفاده کند. باید مدیریت بداند یا فردی که می خواهد از IT در آموزش از راه دور بهره ببرد، باید با روشهای آموزش آشنا باشد.
توانایی های مورد نیاز و قابل توصیه
با توجه به ماهیت میان رشته ای مهندسی فناوری اطلاعات، دانشجوی این رشته لازم است که به دو مبحث علوم مدیریت و کامپیوتر علاقمند باشد. همچنین باید در ریاضی توانمند بوده و قدرت تجزیه و تحلیل خوبی داشته باشد. زیرا به گفته الکساندروف ،  ریاضی دان و فیلسوف معاصر شوروی ، علم ریاضی کاربرد فراوانی در سایر دانش ها، صنعت و در همه زمینه های مربوط به زندگی بشری دارد. این رشته در حال حاضر از بین داوطلبان گروه آزمایشی ریاضی دانشجو می پذیرد اما بسیاری معتقد هستند که رشته IT باید از بین داوطلبان هر 5 گروه آزمایشی دانشجو بپذیرد و آزمون این رشته باید به صورت نیمه متمرکز برگزار گردد تا علاقمندترین و مستعدترین داوطلبان وارد این رشته گردند. داوطلبانی که پیش از ورود به دانشگاه، با کامپیوتر آشنایی داشته و در این زمینه توانمند باشند.
وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر
این رشته در مقطع کارشناسی ارشد نیز دانشجو می پذیرد.
آینده شغلی و بازار کار
اینجا یک شهر الکترونیکی است. شهری که آموزش، تفریحات، خرید و فروش و بخش قابل توجهی از ارتباطات آن الکترونیکی می باشد. در این شهر، فارغ التحصیلان IT حضوری فعال دارند. زیرا از سوار شدن به مترو و تاکسی، تا خرید از فروشگاهی که در آن فروشنده ای حضور ندارد، به صورت الکترونیکی صورت می گیرد.
این تصویری از آینده تمامی کشورهای جهان از جمله کشور ایران است. تصویری که بیانگر وجود فرصت های شغلی فراوان برای فارغ التحصیل IT است. البته یک مهندسی IT نه تنها در آینده، بلکه در حال حاضر نیز فرصت های شغلی فراوانی دارد.
پیش بینی وضعیت آینده رشته در ایران
در حال حاضر وزارت بازرگانی در پی آن است که سیستم تجارت ایران را مثل کشورهای پیشرفته، الکترونیکی کند. این پروژه بسیار پیچیده است و نیاز به تعداد قابل توجهی متخصص IT دارد. تا جایی که اگر تمامی دانشجویان ما وارد بازار کار شوند. باز هم پاسخگویی نیاز این پروژه و پروژه های مشابه نخواهند بود. حتی در کارهایی ساده تر مثل مکانیزه شدن سیستم یک اداره، نیاز به متخصص این رشته است. به عبارت دیگر در حال حاضر، هم چیز به سمت IT پیش می رود و به همین دلیل فارغ التحصیلان این رشته اگر توانمند باشند، بیکار نخواهد ماند.

دروس پایه
ریاضی 1و2
معادلات دیفرانسیل
آمار واحتمالات مهندسی
فیزیک 1و2
آزمایشگاه فیزیک 1و2
کارگاه عمومی کامپیوتر
دروس اصلی
ساختمان های گسسته
مبانی کامپیوتر و برنامه ریزی
زبان ماشین و برنامه ریزی سیستم
ساختمان داده ها
مدارهای منطقی
معماری کامپیوتر
برنامه سازی پیشرفته
سیستم های عامل
پایگاه داده ها
طراحی الگوریتم ها
مهندسی نرم افزار 1و2
شبکه های کامپیوتری 1و2
مبانی الکترونیک دیجیتال
هوش مصنوعی
اصول و مبانی مدیریت
مبانی اقتصاد مهندسی
آزمایشگاه شبکه
آزمایشگاه پایگاه داده ها
شیوه ارائه مطالب علمی و فنی
زبان تخصصی
آزمایشگاه سیستم عامل
 
 

دروس تخصصی
مبانی فناوری اطلاعات
مهندسی فناوری اطلاعات 1و2
تجارت الکترونیک
مدیریت و کنترل پروژه های فناوری اطلاعات
برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات
آموزش الکترونیکی
محیط های چندرسانه ای
پروژه های فناوری اطلاعات
کارآموزی IT
 

 
دوره های آموزشی مربوطه :
دوره آموزشی مهندسی اینترنت
دوره ی آموزشی مهندسی اینترنت یک دوره ی کامل و جامع برای علاقمندان به کامپیوتر به خصوص کسانی که به صورت تخصصی در حیطه ی نرم افزار فعالیت یا علاقمند به فعالیت می باشد محسوب می شود.
در این دوره ی آموزشی شما قادر خواهید بود تا با مبانی،‌ اصول شبکه و اینترنت از سطح ابتدایی تا حرفه ای فرا گیرید و حتی به برنامه نویسی در شبکه و سوکت بپردازید.
enrollment-cap
 
 
دوره آموزشی وبلاگ نویسی
وبلاگ یک یا چندین صفحه اینترنت شخصی یا گروهیست که در آن شخص یا گروه به نوشتن مطالب(روزانه یا چند روز در میان) در موضوعات متنوع و دلخواه می پردازند.و افکار،عقاید اشعار و یا خاطرات خود را برای مطالعه عموم در آن قرار می دهند.از آنجایی که وبلاگ در اینترنت منتشر میشود می توان آنرا یک نشریه اینترنتی شخصی هم اطلاق کرد.و حتی گاهی بعضی پا را از این هم فراتر می گذارند و وبلاگ را یک رسانه اینترنتی می نامند.وبلاگ نویسی از پدیده های نوین در دنیای پر رمز و راز اینترنت است.هم اکنون صدها میلیون نفر از مردم سراسر دنیا از تمام سطوح اجتماعی و از تمامی قشرها به وبلاگ نویسی روی آورده و از طریق وبلاگ نویسی نوشته های خود را در معرض دید عموم مراجعان از اقصی نقاط جهان در دهکده جهانی گذارده اند.
enrollment-cap
 
 
کارشناس تبلیغات اینترنتی
اینترنت همراه با رشد روزافزون خود، کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف یافته است. امروزه اینترنت بعنوان رسانه‌ای قدرتمند در اختیار صنعت تبلیغات قرار گرفته است. بدلیل ویژگی‌ها و مزیتهای فراوانی که اینترنت در مقایسه با رسانه‌های سنتی دارد، تبلیغات اینترنتی شاهد رشد فراوانی در طی سالیان اخیر بوده است. ولی این روند در ایران از رشد قابل ملاحظه‌ای برخوردار نبوده است. این دوره به بررسی تبلیغات اینترنتی در ایران می‌پردازد. تنگناها و چالشهای تبلیغات اینترنتی در ایران مورد بررسی قرار گرفته و در ادامه با توجه به بازیگران این صنعت راهکارهایی جهت بهبود وضعیت موجود ارائه شده است.
enrollment-cap
 
دوره آموزشی اینترنت و اشتغال
در این دوره آموزشی با روش ها کسب در آمد از اینترنت ، نقش اینترنت در افزایش کارکرد و حقوق ، آشنا می شوید .
سایت ها و نرم افزار های مختلف و مفید برای کسب در آمد معرفی شده و به تمام نکاتی که برای کسب در آمد از اینترنت به صورت موفق لازم است پرداخته می شود . این دوره به تمام دانش پژوهانی که در محل کار خود با اینترنت در ارتباط بوده و نیاز به تبحر و جستجو در اینترنت دارند توصیه می شود. و همچنین کسانی که از طریق اینترنت به کسب در آمد مشغولند و فرصت و امکان حضور در محل شرکت به مکان مورد نظر را برای کار ندارند.
enrollment-cap
 
 
دوره آموزشی کاربری اینترنت
در این دوره با مفاهیم مقدماتی اینترنت آشنا خواهید شد و سپس به سراغ کار کردن در اینترنت می رویم . آشنایی با مرور گرهای اینترنت اکسپلورر و فایر فاکس در این بخش قرار دارند و با قسمت های مختلف این مرورگرها کار خواهد شد و کاربرد هر قسمت را خواهید دانست .و دربخش بعدی با نرم افزار ایجاد ارتباط یا چت یاهو مسنجر و کار کردن با آن آشنا خواهید شد و قسمت های مختلف کاربردی این نرم افزار برای شما ذکر شده است.
enrollment-cap
 
دوره آموزشی تجارت الکترونیک
امروزه بیشتر سازمان‌های بزرگ در سراسر دنیا از اینترنت برای پاسخگویی به نیازهای ارتباطی، علمی، تحقیقاتی و تجاری استفاده می‌کنند. تجارت الکترونیک عبارت است از انجام کلیه امور تجارت و مبادلات مالی از طریق الکترونیکی، به عبارت دیگر بکارگیری فناوری‌های اینترنت در انجام امور فوق بطوری که مشتریان، فروشندگان، تولید کنندگان، شرکاء، کارکنان و تجار از اقصی نقاط جهان گرد هم آیند و داد و ستد خود را از این طریق انجام دهند. برای نیل به این اهداف لازم است استراتژی‌های تجارت، بازاریابی، خرید، فروش، آموزش، تحقیقات، خدمات پس از فروش و سایر خدمات به صورت الکترونیکی صورت گیرد.
از این رو دانشجویان این رشته باید مفاهیم علمی و کاربردی درستی از این مورد داشته باشند تا بتوانند در این عرصه جدید علمی و کاربردی فعالیت نمایند.
همچنین افراد متخصص در رشته تجارت الکترونیک می‌توانند بطور مثال در مشاغل مدیر فروش Internet، مدیر محصول تجارت الکترونیکی، مدیر توسعه تجارت الکترونیکی، متخصص در امور تجارت الکترونیکی و غیره فعالیت نمایند.
enrollment-cap
 
 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *