0
021284284

بازار کار رشته مدیریت

مدیریت علم اداره و هدایت سازمانهاست. به گونه‌ای که موجب افزایش بهره‌وری ، کارایی و اثر بخشی آنها گردد. به عبارت دیگر مدیریت، دانش بین رشته‌ای است که از علوم مختلف مانند ریاضیات، جامعه‌شناسی و روانشناسی برای بهبود عملکرد سازمانها یاری می‌جوید.
دانش مدیریت در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 برای بهتر اداره کردن سازمانهای یک جامعه، بخصوص سازمانهای صنعتی و تجاری جامعه مطرح گردید.
در واقع پیدایش مباحث مدیریت به انقلاب صنعتی و نیاز صنایع به مدیران متبحر باز می‌گردد و بتدریج با تخصصی‌تر شدن هرچه بیشتر علوم، مدیریت نیز به شاخه‌های مختلفی اعم از بازرگانی ، دولتی ، صنعتی ، مالی، بیمه ، گمرکی ، بیمارستانی و شاخه‌های متعدد دیگر تقسیم می‌شود.
فارغ‌التحصیلان این رشته با گرایشهای متفاوت می‌توانند پس از اتمام تحصیلات، مسوولیتهای متفاوت مدیریتی را در سطح کشور بر عهده گیرند و با اتکاء به آموخته‌های خود در زمینه‌های بازرگانی، مالی ، صنعتی ، دولتی و … به راحتی فعالیت کنند.
 
توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه
داوطلب باید از توان کافی در درسهای ریاضی،‌ آمار، اقتصاد و زبان انگلیسی دوره دبیرستان برخوردار باشد و درک بالایی در فهم مطالب به ویژه در زمینه امور مالی داشته باشد. قدرت رهبری، اعتماد به نفس ، روابط اجتماعی خوب، توان تجزیه و تحلیل و قدرت بیان قوی از ویژگی‌های لازم برای دانشجوی رشته مدیریت در تمامی گرایش‌ها است.
دانشجوی این رشته بخصوص در گرایش‌های بازرگانی و صنعتی باید به مسائل تجاری و اقتصادی و محیط بازار علاقمند بوده و در دروس ریاضی ، زبان انگلیسی و ادبیات فارسی قوی باشد. چون در رشته مدیریت برای تجزیه و تحلیل مطالب باید در درس ریاضی قوی بود و همچنین برای دسترسی به منابع مختلف این رشته، تسلط به زبان انگلیسی بسیار اهمیت دارد و بالاخره یک مدیر باید بتواند مطالب را به درستی و زیبایی بیان کرده و بنویسد وگرنه شنونده و یا خواننده مطالب او خسته خواهد شد. به همین دلیل باید در درس ادبیات قوی بوده و از نگارش خوبی بهره‌مند باشد.
دانشجوی رشته مدیریت بخصوص مدیریت صنعتی باید در دروس ریاضی و آمار قوی باشد و به همین دلیل بهتر است که دانشجویان این گرایش از بین داوطلبان رشته علوم ریاضی فیزیک انتخاب شوند.
دانشجوی رشته مدیریت باید خلاقیت، نوآوری و قدرت تشخیص خوبی داشته باشد تا بتواند نتیجه تصمیمی را که امروز می‌گیرد، در آینده ارزیابی کند و بدین وسیله از انجام کارهای بی‌فایده که گاه می‌تواند ضرر و زیانهای غیرقابل جبرانی نیز به همراه داشته باشد، جلوگیری کند.
دانشجوی مدیریت جهانگردی لازم است که به تاریخ و فرهنگ خود و به درس جغرافیا علاقمند باشد و همچنین از روابط اجتماعی خوبی برخوردار بوده و به یک زبان خارجی مثل انگلیسی ، فرانسه و یا عربی مسلط باشد تا بتواند با جهانگردان خارجی به راحتی ارتباط برقرار کند.
 
نکات تکمیلی
تداخل در رشته‌های مختلف مدیریت، نسبت به شاخه‌های مختلف رشته‌های دیگر بیشتر است. یعنی محتوای 70 درصد دروس این رشته در همه شاخه‌ها مشترک می‌باشد، زیرا اصول مدیریت در رابطه با سازمانهای مختلف تفاوت چندانی ندارد و تفاوت آنها تنها در نوع وظایف، فعالیت‌ها و امور سازمانها است. به همین دلیل یک دانشجوی مدیریت در هر شاخه‌ای که درس بخواند، تنها با خواندن چند درس تخصصی می‌تواند در شاخه دیگر نیز فعالیت کند. در نتیجه دانشجو نباید حساسیت زیادی نسبت به نوع گرایش خود داشته باشد.
در پایان لازم است گفته شود که رشته مدیریت از داوطلبان هر سه گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی ،‌علوم تجربی و علوم انسانی دانشجو می‌پذیرد.
 
معرفی گرایش‌های مقطع کارشناسی
رشته مدیریت در کشور ما دارای شاخه‌های متعددی می‌باشد که از آن جمله می‌توان به مدیریت بازرگانی، صنعتی، دولتی، جهانگردی ، بیمه ، بیمه اکو، امور گمرکی و امور بانکی اشاره کرد و همچنین از شاخه‌های تخصصی‌تری مثل مدیریت کمیسریای دریایی و یا اداره امور بیمارستانها نام برد.
مدیریت بازرگانی : رشته مدیریت بازرگانی در مفهوم عام آن شامل طیف وسیعی از مدیریت‌ها می‌شود، زیرا بیشتر سازمانهای تجاری ، صنعتی و خدماتی مثل بانکها، شرکت‌های بیمه و یا کارخانجات صنعتی به دنبال سود هستند و در نتیجه یک موسسه بازرگانی محسوب می‌شوند. و از همین‌رو در کشور ما تا چند سال پیش، گرایش مدیریت بازرگانی شامل گرایش‌های مختلف این رشته مانند مدیریت صنعتی ، مدیریت بیمه و مدیریت جهانگردی و مدیریت بازرگانی بود. اما امروزه با پیشرفت علم مدیریت و تخصصی‌تر شدن این رشته ، مدیریت بازرگانی کاربرد محدودتری پیدا کرده است. دروس تخصصی این رشته در زمینه شناخت بازار، مسائل بازاریابی، تجارت ، داد و ستد، معاملات بین‌المللی و صادرات و واردات است و در نهایت یک دانشجوی مدیریت بازرگانی به عنوان یک مدیر تجاری تحصیل کرده ، می‌تواند امور تجاری را تفکیک کرده و اداره کند و به یاری قدرت خلاق خویش در ایجاد بازار جدید، ارائه خدمات متنوع و تازه ، ابداع روشهای جدید در عرضه و توزیع، کارآفرین باشد. برای مثال یک فارغ‌التحصیل مدیریت بازرگانی باید بتواند برای کالاهای موجود، بازار جدیدی پیدا کرده و یا روشهای مطلوب توزیع را در سیستم دولتی طراحی کند. چون امروز یکی از بزرگترین مشکلات کشور ما رساندن محصولات کشاورزی مثل برنج، چای و مرکبات به بازار و به دست مصرف کننده است.
گرایش مدیریت بازرگانی به بررسی اصول، روشها و مهارتهایی می‌پردازد که اداره کنندگان سازمانهای اقتصادی، خدماتی و بازرگانی باید از آن اطلاع داشته باشند. برای مثال نحوه تصمیم‌گیری در مورد روشهای تولید، فروش ، سرمایه‌گذاری، بازاریابی ، جذب نیروی انسانی و دهها مساله دیگر که در هر موسسه بازرگانی برای یک مدیر مطرح می‌گردد، در این گرایش آموزش داده می‌شود.
 
مدیریت صنعتی : قرن حاضر، قرن رقابت و بهره‌وری است و لازمه بقا در این قرن، درک زمان و شرایط و برنامه‌ریزی برای استفاده از این دگرگونیها و همراه ساختن خود با این تحولات است و این به معنای آن است که امروزه نمی‌توان یک واحد صنعتی پیشرفته و بزرگ را که تولید آن از کمیت و کیفیت بالایی برخوردار است، با تکیه بر مدیریت سنتی که موروثی بوده و از پدر به پسر منتقل می‌شود، اداره کرد. بلکه باید با استفاده از مدیران کارآمد در بخش‌های مختلف یک واحد صنعتی، مثل بخش تولید و یا بخش نیروی انسانی، راه رسیدن به هدف را هموار نمود.
برای مثال حضور یک کارشناس مدیریت صنعتی که مسوولیت نیروی انسانی را بر عهده بگیرد، در هر واحد صنعتی ضروری است تا وی بتواند با استفاده از دانش آکادمیک خویش ، مشارکت ،‌ مهارت و انگیزه‌ نیروی انسانی واحد صنعتی مورد نظر را افزایش دهد.
یکی از علل عدم موفقیت صنایع ما این است که اکثر مسوولین واحدهای صنعتی ، فارغ‌التحصیل مدیریت صنعتی نیستند. گرایشی که مدیران نیروهای انسانی سازمانهای صنعتی را تربیت می‌کند.
مدیریت صنعتی دارای سه بعد اصلی فنی و تکنیکی ، بعد مالی و بعد رفتاری و اجتماعی می باشد که بعد فنی و تکنیکی در دروس تحقیق در عملیات و کنترل پروژه ، بعد مالی در درسهایی مثل حسابداری صنعتی و بعد رفتاری و اجتماعی در دروس رفتار سازمانی، مدیریت منابع انسانی و تئوریهای مدیریت بیان می‌گردد. و البته بعضی از دروس این گرایش مانند مدیریت تولید و عملیات به هر سه این ابعاد می‌پردازد.
در مورد تفاوت دو رشته مدیرت صنعتی و مهندسی صنایع باید گفت : در رشته مهندسی صنایع دانشجویان بیشتر به مطالعه بعد فنی و تکنیکی صنایع می‌پردازند، اما رشته مدیریت صنعتی به دو بعد مالی و رفتاری صنایع تاکید بیشتری دارد.
رشته مهندسی صنایع و مدیریت صنعتی ، مشترکات فراوانی دارند زیرا دروس مدیریت در هر دو رشته از اهمیت بسیاری برخوردار است اما آنچه که باعث تمایز دو رشته از یکدیگر می‌شود، آن است که رشته مدیریت صنعتی بیشتر به مدیریت نیروی انسانی می‌پردازد ولی رشته مهندسی صنایع به مدیریت فنی توجه دارد.
برای مثال در یک کارخانه روش تولید یک محصول و بررسی جزئیات آن بر عهده مهندس صنایع می‌باشد و اداره نیروی کارخانه مورد نظر و ارتباط واحد صنعتی فوق با محیط اطرافش بر عهده مدیریت صنعتی است.
 
مدیریت دولتی : شاخه مدیریت دولتی همان‌طور که از نامش پیداست، متخصصانی را تربیت می‌کند که بتوانند درآینده، اداره سازمانهای دولتی را بر عهده بگیرند. زیرا اداره یک سازمان دولتی با اداره سازمانهای بازرگانی و صنعتی متفاوت است.
برای مثال چون در یک بخش دولتی، رقابت وجود ندارد، کارکنان تمایلی به افزایش ارتقای خدمات ندارند و این وظیفه مدیریت است که بتواند در چارچوب قوانین و مقررات دولتی، با خلاقیت و نوآوری خویش، کارآیی و بهره‌وری کارکنان را افزایش دهد. هدف ما در رشته مدیریت دولتی، تربیت مدیران شایسته‌ای است که بتوانند وظایف پنجگانه محوله را به نحو احسن در سازمانها و تشکیلات دولتی کشور انجام دهند.
این وظایف عبارتند از : 1- برنامه‌ریزی و اجرای آن . 2- سازمان‌دهی یا تقسیم وظایف بین کارکنان یک سازمان به نحوی که با تقسیم کار بتواند مهارت پرسنل خود را در پرداختن به کارهای جزئی افزایش دهد. 3- عملیات امور استخدامی و یا کارگزینی کارکنان جدید 4- هدایت و راهبری، چون ما معتقدیم که یک مدیر پس از استخدام نیروی جدید، نمی‌تواند آن را به یکباره به محیط کار اعزام کند بلکه بایستی تحت هدایت و آماده‌سازی لازم قرار گیرد تا بالاترین انگیزش‌های مادی و معنوی در او به وجود آید 5- نظارت و کنترل ، که از جمله بخشهای بسیار حساس است چون در این مرحله یک مدیر با اندازه‌گیری ، سنجش علمیات و توجه به شاخص‌های کنترل بررسی می‌کند که آیا توانسته‌است به اهداف تعیین شده در برنامه‌ریزی خویش دست یابد یا خیر؟ و در صورت لزوم اقدامات اصلاحی را در جهت پیشگیری از انحرافات احتمالی به اجرا می‌گذارد.
البته وظایف فوق شامل همه شاخه‌های مدیریت می‌شود اما متخصصان مدیریت دولتی به این وظایف بشدت اعتقاد دارند.
 
مدیریت امور گمرکی : گرایش مدیریت امور گمرکی به منظور تربیت کارشناسان و مدیرانی ایجاد شده است که ضمن احاطه کلی بر دانش مدیریت و مقوله بازرگانی و تجارت بین‌الملل، دانش کافی در کلیه زمینه‌های کارشناسی مرتبط به امور گمرکی را کسب نمایند، زیرا بدون اشراف بر موازین و مقررات و تکنیک‌های گمرکی ، اساسا توفیق در امر بازرگانی خارجی میسر نخواهد شد. در نتیجه لازم است که تعدادی از دانشجویان رشته مدیریت بطور تخصصی در زمینه مقررات بین‌المللی و کنوانسیونهای گمرکی مطالعه کرده و شناخت لازم را درباره سازمان‌ها و مجامع‌ گمرکی بین‌المللی و سایر سازمانها و مجامعی که بخشی از فعالیت‌های آنان منجر به وضع معیارهایی در سطح جهانی در زمینه مسایل گمرکی می‌گردد، پیدا کنند.
گمرک در خدمت تجارت جهان است و گرایش مدیریت امور گمرکی نیز بخشی از مدیریت تجاری و بازرگانی است که در آن نحوه بررسی کالاهای وارداتی و صادراتی و نحوه تنظیم اظهارنامه‌ها و چگونگی ایجاد تعرفه‌های مالیاتی آموزش داده می‌شود. همچنین دانشجویان می‌آموزند بر اساس سیاست اقتصادی کشور، کالاهای ممنوعه و غیر ممنوعه را شناسایی کنند.
مدیریت جهانگردی : ایران 1.648.000 کیلومتر مربع وسعت دارد و هر گوشه‌اش جلوه و لطفی تازه ، رمز و رازی دیگر و زیبایی و صلابتی دوچندان دارد. از ایران سخن می‌گوییم، کشوری که می‌توان در یک فصل هم در آبهای نیلگون جنوبش تنی به آب زد و هم در کوهستانهای سپیدپوش شمالش، به ورزشهای زمستانی پرداخت. سرزمینی که می‌توان در کویرش به آسمان پرستاره نزدیک شد و در جنگلهای انبوهش معنی واقعی رنگ سبز را دریافت. دیاری که هر وجب از خاکش ، با تو از تمدنی کهن سخن می‌گوید.
اما چرا کشوری با این همه جلوه و جذابیت ، تنها سهم اندکی از صنعت سودآور جهانگردی را به خود اختصاص داده است؟
نتیجه یک نظرخواهی که از خبرنگاران خارجی به عمل آمده است، نشان می‌دهد که بسیاری از آنها بر این اعتقادند که مدیریت ضعیف، یکی از عوامل اصلی رکود صنعت جهانگردی در کشور ما است. چون لازمه توسعه و تقویت صنعت جهانگردی، اطلاع از زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی ، جغرافیایی و فرهنگی کشور است تا بتوان امکانات موجود و همچنین مسائل و مشکلاتی که در راه توسعه این صنعت وجود دارد، شناسایی کرد و سپس بر اساس تحقیقات موجود، یک برنامه‌ریزی دقیق و عملی داشت. و البته چنین کاری تنها به یاری مدیرانی کارآمد و متخصص در صنعت جهانگردی امکان‌پذیر است. تخصصی که در شاخه مدیریت جهانگردی آموزش داده می‌شود.
صنعت جهانگردی بعد از جنگ جهانی دوم رونق یافت این صنعت در آن زمان در دست سرمایه‌داران بزرگی بود که هدفی جز جلب مشتری بیشتر و در نتیجه سود بیشتر نداشتند. و به همین دلیل با مخالفت مردم مناطق توریستی مواجه شدند. چون مردم می‌دیدند که کمپانی‌های بزرگ بهترین مناطقشان را اشغال کرده و چشم‌اندازهایشان را کور می‌کنند و در نهایت نیز تنها آب و هوای بد، شلوغی راه و سرو صدا عاید آنها می‌شود.
این اختلاف باعث شد که صنعت جهانگردی دچار یک تغییر و تحول عمده گردد و بتدریج تبدیل به یک مقوله علمی شود. علمی میان رشته‌ای که امروزه دارای گرایشهای مختلفی اعم از مردم‌شناسی جهانگردی، جامعه‌شناسی جهانگردی ، حقوق جهانگردی و مهمتر از همه مدیریت جهانگردی می‌باشد .
گرایشی که دانشجویان را برای عهده‌دار شدن فعالیت‌های اجرایی برنامه‌های جهانگردی آماده می‌کند. یعنی متخصص این رشته در نهایت باید بداند که چه نوع جهانگردی را جذب کند؟ چگونه جذب کند، و چگونه بازارهای جهانگردی جدیدی برای جذب توریست ایجاد نماید.
تفاوت این گرایش با گرایش‌های دیگر مدیریت در این است که جهانگردی کالای خاصی است که با کالاهای دیگر تفاوت بسیار دارد چون این کالا همانجا که تولید می‌شود، مصرف می‌گردد و نمی‌توان آن را انبار کرد و یا در فصل دیگری مصرف نمود. به همین دلیل کالای جهانگردی، بازار ویژه‌ای می‌طلبد و تخصص خاصی نیز برای دست‌یابی به این بازار لازم است. تخصصی که رشته مدیریت جهانگردی آموزش داده می‌شود.
مدیریت بیمه : بیمه یکی از شاخص‌های توسعه در کشورهای پیشرفته است، چون هر سرمایه‌داری که بخواهد در کشوری سرمایه‌گذاری کند، باید اطمینان داشته باشد که در صورت بروز هر گونه حادثه‌ای یا خطری، سرمایه وی مصون خواهد بود. از همین‌رو در کشورهای پیشرفته از بیمه به عنوان صنعت بیمه یاد می‌کنند به این معنی که همزمان با توسعه صنعت ، بیمه نیز توسعه خواهد یافت و همچنین بر این اعتقادند که هر فردی نمی‌تواند وارد این صنعت شود بلکه باید متخصص و دانش‌آموخته این صنعت باشد . در نتیجه در دانشگاههای بزرگ و معتبر دنیا، رشته بیمه به عنوان یک رشته مستقل که دارای دو زیرشاخه عمده بیمه‌های زندگی و غیرزندگی است، تدریس می‌شود.
در کشور ما نیز گرایش مدیریت بیمه در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی تدریس می‌شود، اما به دلیل اینکه در کشور ما صنعت بیمه دولتی است، در آن رقابت دیده نمی‌شود و در نتیجه رشته مدیریت بیمه نیز جایگاه واقعی خویش را پیدا نکرده است.
دروس تخصصی رشته مدیریت بیمه در دانشگاههای ایران شامل آموزش انواع بیمه از جمله بیمه اموال، بیمه اشخاص، بیمه مسوولیت و … است. در حالی که دروس این رشته باید خیلی پربارتر از موارد فوق باشد. برای مثال در دانشگاههای خارج از کشور ، دانشجویان چگونگی ارزیابی ریسک را فرا می‌گیرند. یعنی یاد می‌گیرند که چگونه باید ریسک کالایی که قرار است بیمه شود، ارزیابی کنند. کاری که نیاز به محاسباتی بسیار دارد.
البته اگر در ایران نیز بیمه جنبه خصوصی پیدا کند، بدون شک این گرایش نیز متحول شده و شکوفایی لازم را پیدا خواهد کرد.
دانشجوی مدیریت بیمه نحوه اداره سازمانهای بیمه و چگونگی رفتار با بیمه‌گذارها را فرا می‌گیرد تا بتواند آنها را به بیمه‌گذاری ترغیب و تشویق کند. همچنین دانشجویان درباره انواع فعالیت‌های بیمه مثل بیمه عمر، ماشین، خدمات درمانی و غیره اطلاعات لازم را کسب کرده و چگونگی فعالیت در این زمینه‌ها را بر اساس پایه و مبانی مدیریتی فرا می‌گیرند.
 
مدیریت بیمه اکو : با جهانی شدن اقتصاد در دنیای آینده، تجارت نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. در تجارت نیز موضوعاتی مثل بیمه و قوانین حقوقی آن، اهمیت کلیدی دارد. بنابراین روزبه‌روز به متخصصان بیمه نیاز بیشتری احساس می‌شود تا جایی که این رشته از حالت بومی به صورت بین‌المللی درآمده است.
به همین دلیل بیمه اکو که یک دانشکده تخصصی است در ایران ایجاد شده است. این دانشکده دانشجویان خود را از بین علاقه‌مندان کشورهای عضو پیمان منطقه‌ای اکو انتخاب می‌کند. چرا که وجود نهادهایی مثل دانشکده، در تقویت همکاری و روابط متقابل فرهنگی ، اقتصادی و تجاری می‌تواند بسیار موثر باشد.
در این گرایش موضوعات مختلف مدیریتی ، اقتصادی ، حقوقی ، حسابداری و تجاری آموزش داده می‌شود و دانشجویان درباره نقش بیمه در ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری و امنیت اقتصادی و رفاهی جامعه مطالعه می‌کنند.
در مورد تفاوت دو گرایش مدیریت بیمه اکو و مدیریت بیمه ذکر این نکته ضروری است که اولین تفاوت این دو گرایش در این است که تمامی دروس رشته مدیریت بیمه اکو به زبان انگلیسی است و از همین‌رو ، در مرحله اول 10 برابر ظرفیت دانشکده ، دانشجو پذیرفته می شود و سپس از بین داوطلبان فوق ، افرادی که تسلط بیشتری به زبان انگلیسی دارند، انتخاب می‌شوند. همچنین در این گرایش، به قوانین حقوق بین‌الملل و تجارت بین‌الملل توجه بیشتری می‌شود.
وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر
فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی مدیریت می‌تواند در مقطع کارشناسی ارشد در گرایشهای مختلف صنعتی، دولتی، مدیریت انتقال تکنولوژی، مدیریت تکنولوژی اطلاعات ، بازرگانی، مالی و بیمه به تحصیل ادامه دهد. این گرایشها در دانشگاههای داخل کشور ارایه می‌شود. در دوره دکتری نیز گرایشهای بسیاری به شکل تخصصی تر در داخل و خارج از کشور ارایه می‌شود.
آینده شغلی و بازار کار
به جرات می‌توان گفت که یک فارغ‌التحصیل رشته مدیریت اگر در طی تحصیل به خوبی مطالعه و تحقیق کرده و فرد کارآمدی باشد، هیچ‌وقت بیکار نخواهد ماند. چرا که امروزه شرکت‌ها برای این که بتوانند در مقایسه با رقیبان، کالا یا خدمات را در زمانی کمتر، با هزینه پایین‌تر و کیفیت بالاتر به مشتریان تحویل دهند، به مدیرانی متبحر نیاز دارند.
برای مثال در یک کارخانه کنتورسازی که روزانه 700 کنتور با 26 نفر تولید می‌کرد اکنون با حضور یک مدیرعامل توانا و آشنا با فن مدیریت ، روزانه 1050 کنتور با 13 نفر در هر خط تولید ساخته می‌شود، همچنین ارزبری هر کنتور از 12 دلار به 9/1 دلار کاهش یافته است.
مدیر عامل این شرکت در بخشی از خاطرات خود می‌گوید:
در اوایل دوران مدیریت شرکت با یکی از کارکنان آشنا شدم که از روی شرارت چندین بار با مدیر عامل پیشین درگیر شده بود، اما بعد از اجرای طرح نظام مشارکت که در آن علاوه بر همکاری جسمی از همکاری قلبی و روحی کارکنان نیز در پیشبرد اهداف کارخانه استفاده می‌شود، همین فرد بیش از 250 طرح ارائه داد که تنها یک طرح وی 50 هزار مارک صرفه‌جویی ارزی و 40 میلیون تومان صرفه‌جویی سالانه برای شرکت به همراه داشته است.?
بدون شک چنین مدیری نه تنها بیکار نمی‌ماند بلکه اوست که در میان فرصت‌های شغلی مختلف ، بهترین را انتخاب خواهد کرد.
در رشته‌های مدیریت اشتراک و تداخل دروس نسبتا بالاست، بنابراین ضرورتی ندارد که فرصت‌های شغلی آنها را تفکیک کنیم اما اگر بخواهیم چنین کاری را انجام دهیم، باید بگوییم که فارغ‌التحصیل مدیریت دولتی می‌تواند در موسسات دولتی و عمومی و خدماتی مشغول به کار گردد. مدیریت بازرگانی در سازمانهای اقتصادی و بازرگانی فعالیت کند و مدیریت صنعتی برای کار در سازمانهای صنعتی و تولیدی مناسبتر است.
 
فرصت­های شغلی
در مورد فرصت‌های شغلی فارغ‌التحصیل مدیریت جهانگردی باید گفت: یک عقیده کلی در این گرایش وجود دارد و آن این است که برای متخصص جهانگردی کار بی‌نهایت است و البته این بستگی به خلاقیت و نوآوری فارغ‌التحصیل این رشته دارد تا بتواند نیازهای بازار کار این صنعت را یافته در آن قسمت مشغول به کار گردد. هر چند در حال حاضر به دلیل کمبود نیروی کار متخصص در صنعت جهانگردی کشور ، تمامی دانشجویان این رشته جذب بازار کار می‌شوند و می‌توانند در دفاتر خدمات مسافرتی به عنوان مدیر فنی و یا تورگردان و یا در سازمان ایرانگردی و جهانگردی وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی مشغول به کار گردند.
فرصتهای شغلی فارغ‌التحصیل مدیریت بیمه : علاوه بر شرکتهای بیمه دولتی که به متخصصان رشته مدیریت نیاز دارند، شرکت‌های بازرگانی و حمل و نقل که در ارتباط با تجارت بین‌المللی هستند نیز فارغ‌التحصیلان این گرایش را جذب می‌کنند.
در مورد فرصت‌های شغلی فارغ‌التحصیل بیمه اکو می توان گفت: فارغ‌التحصیل این گرایش چون به زبان انگلیسی تسلط کامل دارد، راحت‌ جذب بازار کار می‌شود و حتی بعضی از شرکت‌ها به دانشگاه نامه می‌نویسند و می‌خواهند که دانشجویان را پس از فارغ‌التحصیل شدن به شرکت آنها معرفی کند.
فرصت‌های شغلی مدیریت امور گمرکی: فارغ‌التحصیل این رشته می‌تواند در گمرک‌ها ، شرکت‌های صادرات و واردات، حمل و نقل ، بیمه ،‌ فرودگاهها و در مناطق مرزی مشغول به کار گردد.
وضعیت نیاز کشور به این رشته در حال حاضر
البته یک فارغ‌التحصیل رشته مدیریت نباید انتظار داشته باشد که از همان بدو امر به عنوان مدیر یک شرکت یا کارخانه مشغول به کار گردد. چون بخشی از مطالب و محتوای کلاسهای مدیریت باید از محیط و سازمانهای جامعه گرفته شود. بنابراین فارغ‌التحصیل این رشته در ابتدا باید به عنوان یک کارشناس در رده‌های پایین‌تر وارد بازار کار شده و سپس به مرور پله‌های ترقی را طی کند. یعنی می‌تواند در طیف وسیعی از شرکت‌ها و سازمانها مانند شرکت‌های تجاری، تولیدی، مالی ، بانک‌ها ، موسسه‌های بیمه، سازمانهای حسابرسی و موسساتی که با تجارت خارجی سر و کار دارند به عنوان مسوول تدارکات ، کارگزینی، امور مالی ، بازاریابی و مشغول به کار گردد.
فارغ‌التحصیلان مدیریت دولتی می‌توانند مشاغلی از قبیل: کارشناس اداری، امور کارکنان ، تشکیلات و روشها، طبقه‌بندی مشاغل ، حقوق و دستمزد، برنامه‌ریزی پرسنلی و نظایر آن و قبول مسوولیت در سمت مدیران سطوح میانی و سرپرستی واحدهای اداری و خدماتی وزارت‌خانه‌ها و سازمانهای دولتی و شهرداریها را عهده‌دار شوند.
فارغ‌التحصیلان گرایش مدیریت بازرگانی می‌توانند در موسسه‌های بازرگانی، اموری مانند تدارکات ، کارگزینی، امور مالی، و بازاریابی را عهده‌دار شوند.
فارغ‌التحصیلان مدیریت صنعتی می‌توانند در قسمتهای مدیریت تولید، اداره و حفاظت فنی و قسمت کنترل مرغوبیت کالا مشغول به کار شوند.
 
دوره های مربوطه:
دوره آموزشی مدیریت تحول
مدیریت تحول :این گرایش از رشته مدیریت اولین بار در سال ۱۳۳۳ تحت عنوان علوم اداری در موسسه علوم اداری زیر نظر دانشکده حقوق دانشگاه تهران با همکاری دانشگاه کالیفرنیای جنوبی برگزار شد. در حال حاضر این رشته در اکثر دانشگاه‌های کشور تحت عنوان مدیریت دولتی و با گرایش‌های مختلف در سطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تدریس می‌شود. هدف از این رشته عبارت است از: آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز سازمانها، اداره ها و شرکتهای دولتی و خصوصی و نیز آشنایی دانشجویان با کاربرد روشهای علمی در مدیریت.
 
enrollment-cap
 
دوره آموزشی مدیریت سازمانهای پیچیده
پیچیدگی در سازمان‌ها غیرقابل اجتناب است و به همین دلیل است که ساده‌سازی یک سفر تمام نشدنی است. بر همین اساس است که توانایی ساده‌سازی پیچیدگی‌ها، یک شایستگی مدیریتی است.تئوری آشوب برای درک و پیش بینی رفتارهای تصادفی سامانه های پیچیده با عطف توجه به اثر متقابل غیرخطی اجزاء آنها به کار می برد. ویژگی مهم سامانه های آشوبناک این است که می توانند نسبت به هر تغییر ناچیزی در شرایط اولیه سازمان های پیچیده به وجود می آید، حساسیت نشان دهد. کانال های ارتباطی که از عناصر اصلی پیچیدگی سازمان های امروز به شمار می آیند؛ صورت بندی مدل های ذهنی سازمانی را با استفاده از روش های مدل سازی رایج تقریباً ناممکن می سازند، اما استفاده از تئوری آشوب می تواند به عنوان روشی کارآمد برای مدل سازی سازمانی به کار رود.
enrollment-cap
دوره آموزشی مدیریت سازمانهای فرهنگی
صفحه اصلی امور ثبت نام دوره های آموزشی آموزش مجازی مدیریتدوره آموزشی مدیریت سازمانهای فرهنگی
فرهنگ یک جامعه عبارت است از افکار، عقاید، آرزوها، مهارت ها، اخلاقیات، ابزار و وسایل، امور مربوط به زیبایی و کارهای هنری، آداب و رسوم و موسسه هایی که افراد این اجتماع در میان آنها تولد یافته و رشد می کنند.سازمانهای موجود در جامعه علاوه بر انجام وظایف کلاسیک خود که تحقق بخشی به اهداف سازمان می باشد. به انجام فعالیت های دیگر نیز مکلف شده اند که اصطلاحاً این وظایف را مسئولیت اجتماعی و فرهنگی نام نهاده اند. لذا مدیران در کنار ایفای نقش تصمیم گیری، برنامه ریزی، سازماندهی، هماهنگی، رهبری، نظارت و ارزیابی بایستی به مؤلفه های فرهنگی و اجتماعی موجود در سازمان خود نیز توجه کافی معطوف دارند.
enrollment-cap
دوره آموزشی مدیریت رفتار مصرف کننده
آشنایی با علم رفتار مصرف‌کننده به مدیران بازاریابی و فروش کمک می‌کند که برنامه‌های بازاریابی و مسیرهای ارتباطی خود را مبتنی بر ویژگی‌های مصرف‌کنندگان تنظیم کنند. . رفتار مصرف­کننده (Consumer Behavior) علمی است که به شناخت دقیق رفتارهای مصرف­کننده می­پردازد و تلاش می­کند تا رفتارهای مصرف­کننده را به عنوان یک عضو جامعه از منظر ارزش­ها، نگرش، فرهنگ، و عوامل مؤثر بر تصمیم­گیری مطالعه کند.
enrollment-cap
 
دوره آموزشی مدیریت بودجه
بودجه عبارت است از بیان کمی برنامه عملکرد، که مدیران را در هماهنگی و اجرای برنامه یاری میکند و برای برنامه ریزی اقداماتی که تاثیر چندین ساله بر شرکت دارد استفاده می شود. بعضی نیز بودجه را طرحی می دانند که نحوه تخصیص کارآمد و اثر بخش منابع محدود یک واحد تجاری یا هر سازمان دیگر در یک دوره معین را تعیین می کند
enrollment-cap
دوره آموزشی مدیریت تکنولوژی
مدیریت تکنولوژی (Management Of Technology; MOT) تخصصی میان رشته‌ای است که علوم پایه، مهندسی،علوم انسانی و دانش و روش‌های مدیریت را یکپارچه می‌کند و بر تکنولوژی به عنوان عامل خلق ثروت توجه می‌شود. در تعریفی دیگر مدیریت تکنولوژی به مفهوم مدیریت سیستم‌هایی است که به ایجاد، کسب و استفاده از تکنولوژی کمک می‌کنند.
enrollment-cap
 
دوره آموزشی برگزاری و مدیریت نمایشگاه
کوتاه بودن زمان مدیریت مدیران ارشد شرکت های نمایشگاهی و نبود منابع اطلاعاتی و علمی قابل دسترس برای این مدیریان در طول دوره مدیریت، از مهمترین نقاط ضعف صنعت نمایشگاه به شمار می رود که در سطح کیفی نمایشگاه های کشور نیز تاثیر شدیدی گذاشته است.از دیدگاه روابط بین الملل نیز نمایشگاه ها، مهمترین ابزار بازاریابی و ارتباطات تجاری نمایشگاه ها، مرکز تبادل اطلاعات، دانش فنی و بررسی های تجاری هستند که در توسعه گردشگری و در نهایت افزایش اشتغال تاثیربسزایی دارند..این دوره آموزشی در راستای افزایش سطح کیفی نمایشگاه های کشور و همسو با تغییر و تحولات صورت گرفته درسایر صنایع برگزار می شود.در این دوره مدیران سالن های نمایشگاهی با نحوه تعامل موثر با مدیریت های تخصصی شرکت ، مجریان نمایشگاهی . مشارکت کنندگان و بازدیدکنندگان آشنا گردیده و راه کار های مناسب جهت افزایش رضایت مشتریان مورد بررسی و بحث قرار خواهد گرفت.
enrollment-cap
دوره آموزشی مدیریت اماکن ورزشی
صفحه اصلی امور ثبت نام دوره های آموزشی آموزش مجازی مدیریت – آموزش مجازی ورزش و هنردوره آموزشی مدیریت اماکن ورزشی
تاریخچه‌ ورزش و اماکن ورزشی و عمومی؛ وظایف مدیریتی؛ اصول برنامه‌ریزی؛ برنامه‌ریزی ساخت؛ مدیریت فضای ورزشی؛ بازاریابی اماکن؛ مسائل قانونی؛ جذب رویدادها؛ مدیریت بحران؛ و ارزیابی اماکن. از جمله مهم ترین اهداف این دوره اموزشی ست.
مراکز خدمات دهی در حوزه ورزش زمانی می توانند بهره وری بالایی داشته باشند که ارائه خدمات آنان ضمن انطباق با نیازهای مشتریان، از بهره وری سازمانی مناسبی نیز برخوردار باشد.
enrollment-cap
 
دوره آموزشی MBA گرایش مدیریت انرژی
در دنیای صنعتی امروزه از یک طرف هزینه‌های انرژی روزبه‌روز در حال افزیش و از سوی دیگر منابع انرژی در حال کاهش است و سازمان‌های فعال در عرصه انرژی و به طور کلی سازمان‌های تولیدی از این نظر تحت فشار هزینه‌ای قرارگرفته‌اند، به طوری که مدیریت بهینه انرژی می‌تواند حاشیه سود آن‌ها را به نحو چشم‌گیری افزایش دهد. ذخیره انرژی‌های فسیلی و تجدید ناپذیر نیز در حال کاهش یافتن است و در آینده‌ی نه چندان دور توانایی بهره‌برداری از انرژی‌های پاک و تجدید پذیر تعیین‌کننده موفقیت و توسعه سازمان‌ها و به طور کلی کشورها خواهد شد. به طور کلی هدف مدیریت انرژی بهینه‌سازی مصرف، صرفه‌جویی در هزینه‌ها، حفظ محیط ‌زیست و تضمین دسترسی دائم به انرژی می‌باشد که در این دوره دانش و مهارت‌های لازم برای رسیدن به این اهداف اساسی به دانشجویان آموزش داده خواهد شد.
enrollment-cap
 
دوره آموزشی MBA گرایش مدیریت عمومی
مدیریت در سطوح میانی و عالی سازمان مستلزم دید جامع و همه جانبه نگریست که تنها با کسب تخصص فنی در یک گرایش خاص مدیریتی حاصل نمی‌شود. مدیر عالی باید کل سازمان را در نظر داشته و فعالیت‌های بخش‌های پایین‌تر سازمان را درک کند تا بتواند کل سازمان را به پیش ببرد. هدف از برگزاری این دوره‌ها نیز پرورش مدیران اثربخش برای مشاغل استراتژیک سازمان است تا با دید چندبعدی خود بتوانند در انواع و اقسام سازمان‌ها به خدمت شایسته در سطح عالی بپردازند.
دانشپذیران ارجمند بعد از اتمام این دوره می توانند گواهی نامه آموزشی صادر شده از سوی سازمان ملی استاندارد را دریافت نماید.
enrollment-cap
 
دوره آموزشی مدیریت مالزیایی
از دیدگاه مدیریت مالزیایی، «بهره وری» عامل اصلی توسعه ملی شرکت، سازمان، ارگان و در نهایت کل کشور محسوب می شود و مدیران این کشور ملزم هستند توسعه ملی را از طریق ارتقای «بهره وری کل عوامل» دنبال کنند. مدیران مالزیایی معتقدند مردم با افزایش بهره وری می توانند سازمان های بهره ور بسازند و به وسیله آن سازمان ها می توانند اقتصاد مورد نظر خود را ارتقا بخشند که سود این بهره وری در سطح کشور به مردم خواهد رسید و این چرخه پیوسته ادامه پیدا خواهد کرد.
enrollment-cap
 
دوره آموزشی مدیریت ژاپنی
مدیریت ژاپنی یا “بهبود مستمر” شیوه ی مدیریتی مدیران ژاپنی ست که توانسته اند بر اساس آن سازمان و کشور خود را به بالاترین سطح ممکن در دنیا برساند.
در سال ۱۹۸۰، تولید ناخالص ملی ژاپن، در سومین رده جهانی قرار داشت اما این کشور با استفاده از روش‌های خاص، توانست تا سال ۲۰۰۰به بالاترین رده دست یابد. دلیل اصلی برتری ژاپن، مهارت‌های مدیریتی این کشور است. در ژاپن کسب سود هرگز در رأس کارها قرار نمی گیرد.
enrollment-cap
 
دوره آموزشی بازاریابی و مدیریت بازار
بازاریابی یک فرآیند اجتماعی و مدیریتی است که به‌وسیله آن، افراد و گروه‌ها، نیازها و خواسته‌های خود را از طریق تولید، عرضه و مبادله کالاهای مفید و با ارزش با دیگران، تامین می‌کنند.شما میتوانید با مطالعه دوره آموزشی بازاریابی و مدیریت بازار اطلاعات کسب کنید و از جدیدترین روش های بازاریابی مطلع شوید .
enrollment-cap
دوره آموزشی مدیریت فناوری اطلاعات
مدیریت فناوری اطلاعات،مدیریتی نوین ومبتنی براستفاده ازفن آوریهای روزاست که از دو جهت اهمیت دارد:
الف) توسعه سخت افزاری فناوری اطلاعات
ب) بکارگیری نرم افزارهای روزاطلاعات
استفاده از فناوری اطلاعات درهررشته،به دلیل نیاز و وابستگی که به اطلاعات به روز درهمان رشته دارد، بصورت قابل توجهی بهره وری ازصنایع اصلی رابهبودبخشیده، ونیز روش‌های جدیدی رابرای استفاده بهتر وبیشترازفناوریهای مربوطه ایجاد می‌کند. وتحقق این امرنیازمند نگرشی نوین وکارآمددرموضوع مدیریت است .مدیریت فناوری اطلاعات،اختصاص به هیچ رشته خاصی نداشته بلکه بعنوان یک شاخه بین رشته ای میتواندبا اتکا به فن آوریهای پیچیده روز و برمبنای هدف استراتژیک دانش محوری نسبت به تحقق وعملیاتی نمودن هرموضوع ارائه نموده و درجهت به روز نمودن آگاهی ازاطلاعات مربوطه وچگونگی بهره برداری ازآن موضوع، نظارت هوشمندانه ای داشته باشد.
enrollment-cap
 
دوره آموزشی مدیریت عمومی
مدیریت عمومی باعث شده تا دانش بشری و دستاوردهایی فرهنگی هر ملتی قرنهاست که به شکل مکتوب نسل به نسل منتقل شده و تمدن بشری را منقوش و مزین نموده و از دیر باز اسناد به عنوان یکی از منابع مستقل مکتوب شناخت جوامع و فرهنگ ملل نقش انکار ناپذیری در انتقال میراث بشری داشته و امروزه گاه به منزله ابزاری در انجام امور دولتی و یا اثبات حقوق فردی بشمار می آید
اداره کردن وداشتن مدیریت عمومی به فرهنگ و ارزش‌های موجود در یک جامعه و یا سازمان بستگی دارد، و یک روش خاص، قطعاً نمی‌تواند یک نسخه‌ی قابل تجویز برای جوامع مختلف مطرح باشد. اما مدیریت در طول قرون و اعصار با فراز و نشیب و سبک و روش‌های متعدد صورت می‌گرفت.برخی از پژوهش‌گران، سابقه‌ی «مدیریت» را به آغاز پیدایش انسان نسبت می‌دهند و براین باورند که «مدیریت عمومی» با شکل‌گیری نهاد خانوادگی مطرح شده است. درازای تاریخ خلقت مدیریت بر قرار بوده است .دانش بشری و دستاوردهایی فرهنگی هر ملتی قرنهاست که به شکل مکتوب نسل به نسل منتقل شده و تمدن بشری را منقوش و مزین نموده و از دیر باز اسناد به عنوان یکی از منابع مستقل مکتوب شناخت جوامع و فرهنگ ملل نقش انکار ناپذیری در انتقال میراث بشری داشته و امروزه گاه به منزله ابزاری در انجام امور دولتی و یا اثبات حقوق فردی بشمار می آید
enrollment-cap
 
دوره آموزشی مدیریت زمان
استفاده مؤثر و اثربخش از زمان ضرورتی اجتناب ناپذیر برای موفقیت در عرصه کار و زندگی است. مدیریت زمان شامل مجموعه‌ای از مهارتها برای کنترل کردن و استفاده بهتر از زمان است. این آموزش به تشریح مفاهیم و اصول مدیریت زمان پرداخته و فنون و ابزاری را برای مدیریت زمان در محیط زندگی و کار ارائه می‌کند.
زمان یک سرمایه نامرئی است. برای برنامه ریزی در وقت با توجه به مفهوم ارزشی و به اصطلاح «فراطلایی» زمان باید به نکاتی اساسی چون از بین بردن عوامل مخرب زمان، تقسیم بندی و تفکیک زمان، هدف گذاری و اولویت بندی امور زندگی، سازماندهی فعالیت ها و برنامه های زندگی و عزم و اراده برای اجرای برنامه ها توجه کرد.
شناسایی آفت های تخریبی زمان، یک گام اساسی در راه مبارزه با آن به شمار می آید و نکته اینکه، شناسایی این عوامل، برخی راه حل های مناسب را نیز روشن خواهد کرد. برای شناسایی عوامل تخریبی زمان، بایستی به بررسی و مطالعه منش ها و روش های خود پرداخت و آفات موجود را شناسایی کرد.
enrollment-cap
 
دوره آموزشی مدیریت اجرایی EMBA
دوره مدیریت اجرایی (EMBA) یا Executive Master of Business Administration به منظور ‌پرورش مدیران کارآمد جهت اداره سازمان‌های اقتصادی- اجتماعی، تولیدی و خدماتی طراحی شده است.
فارغ‌التحصیلان این دوره در یک آموزش فشرده و پرکار به فراگیری دانش و فنون مدیریت می‌پردازند و مدیران کارآمد و موثری می‌سازد که در افزایش کارآیی و رشد سازمان‌های اقتصادی- اجتماعی تأثیر بسزایی دارند. به خاطر کسب همین توانایی‌هاست که در ۳ دهه اخیر دوره‌های MBA در کشورهای مختلف جهان بسرعت گسترش یافته و تنها در کشور آمریکا حدود ۷۰۰ موسسه آموزش عالی دوره MBA ارائه می‌دهند.
enrollment-cap
 
دوره آموزشی مدیریت حرفه ای کسب و کار
دوره مدیریت حرفه ای کسب و کار ((DBA)) درباره مدیریت ارشد کسب و کارها است. به طور کلی، مدیریت کسب و کار ها کلیه عملیات اصلی و پشتیبانی زنجیره ارزش شامل تأمین منابع، طراحی، تولید، فروش و عرضه محصولات و خدمات، منابع انسانی، فناوری اطلاعات، مالی، برنامه ریزی و….. را در بر می گیرد. در واقع، مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار مدیریت فرآیندهای یک کسب و کار را در سطح بالای سازمانی شامل می شود. دوره عالی مدیریت حرفه ای کسب و کار که یک سطح بالاتر از دوره MBA است به منظور آموزش، توسعه و تأمین مدیران و کارشناسان ارشد مستعد و شایسته با دیدگاه کسب و کار برای بنگاه ها و سازمان های خدماتی و تولیدی در بخش های خصوصی، دولتی و تعاونی جهت انجام وظابف، طرح ها و پروژه های شرکت ها و سازمان های کشور تهیه و تدوین شده است. شرکت در این دوره که با رویکرد پروژه محور (Research Oriented) و یادگیری عملی است عمدتاً به روش های سمینار، کارگروهی، انجام طرح پژوهشی، و مورد کاوی است تا حد زیادی به مخاطبان یاد می دهد چگونه در بازار رقابتی و حرفه ای مدیریت کسب و کارها همواره بهترین باشند.
enrollment-cap
 
دوره آموزشی مدیریت ITIL
امروزه تمامی شرکت های تجاری بزرگ و کوچک بطور جدی به فناوری اطلاعات وابسته هستند و بدون تردید هیچ شرکتی نمی تواند بدون فناوری اطلاعات به اهداف خود دست یابد. دسترس پذیری، قابلیت اعتماد و پایدار بودن خدمات فناوری اطلاعات از جمله انتظاراتی است که شرکت ها از واحد فناوری اطلاعات دارند. به منظور برآورده کردن این انتظارات، واحد های فناوری اطلاعات از چارچوب “ITIL” استفاده می کنند.
دوره آموزشی (Information Technology Infrastructure Library) یا مرجع زیر ساخت فناوری اطلاعات، مجموعه ای از بهترین تجارب و رهنمودها بوده و رویکردی مبتنی بر فرآیند در مدیریت خدمات فناوری اطلاعات تعریف می­­کند. یادگیری، متناسب سازی و پیاده سازی ITIL مطابق نیاز سازمان‌ها به آسانی قابل سازماندهی و اجرا می باشد.
ITIL دستور العمل های پایدار، جا افتاده و مورد آزمایش قرار گرفته در زمان های مختلف را ارائه می دهد که برای همه انواع سازمان­های خدماتی قابل استفاده است. ITIL می­تواند در بخش­های خصوصی و عمومی، داخلی و خارجی و محیط­های کوچک و بزرگ با هر تکنولوژی مورد استفاده قرار گیرد.
از آنجا که این دوره آموزشی کاملا بروز بوده و نیاز جدید مدیران بخش IT می باشد، از این رو دانش پذیران عزیز و علاقمند به گذراندن این دوره آموزشی باید به این نکته توجه داشته باشند که محتوای آموزشی آن کامل و بصورت لاتین می باشد .
enrollment-cap
 
مدیریت استراتژیک
فارغ التحصیلان این رشته از نظر سطح مدیریتی، در هرم مدیریتی، جزء مدیران ارشد و MASTER محسوب می‎‌شوند و به عنوان طرحریز و برنامه ریز سیستم کسب و کاری که در آن فعال هستند شناخته می شوند.
مدیریت راهبردی یا مدیریت استراتژیک یک تجزیه و تحلیل در خصوص مسایل مهم و برجستهٔ سازمان است که توسط راهبران ارشد سازمان به نمایندگی از مالکان، به منظور کنترل منابع در محیط‌های خارج از سازمان، اتخاذ می‌شود. این فرایند شامل مشخص کردن ماموریت، چشم انداز، دارایی‌های سازمان و توسعه برنامه‌های و سیاست سازمان‌های سازمان و همهٔ فعالیت‌هایی که برای نیل به آنها نیاز است، نیز می‌شود
یک فارغ التحصیل ‌ کسی است که توانایی کارآفرینی و راه اندازی کسب و کاری خلاقانه برای خود را دارد و اگر قرار باشد در یک محیط سازمانی در هر سطحی از مدیریت قرار گیرد مطمئنن در بهبود و بردن آن سیستم به سمت بهینگی و رونق دادن به آن سازمان (از دیدگاه های مالی، اجرایی، مدیریت منابع انسانی و انرژی و سرمایه ها، ساختاری و …) نقش مهمی خواهد داشت.
چارچوب فکری افرادی که از این رشته فارغ التحصیل می شوند، با محوریت مدیریت استراتژیک و شناسایی ساختارهای سازمانی است که به آنها کمک میکند تا در هر مرحله از طرحریزی و کارآفرنین یا راه اندازی و اجرایی نمودن طرح یا کنترل و بررسی روند حرکتی پروژه اشان بتوانند مدیریت های سازمانی ،‌مدیریت بحران، مدیریت ریسک، رفتار سازمانی حرفه ای و … را براساس انتخاب های استراتژیک و انتخاب استراتژی های موردی بهینه را انجام دهند.
enrollment-cap
 
دوره آموزشی مدیریت سرمایه گذاری در بورس
حیطه فعالیت بورس اوراق بهادار با معاملات مربوط به انواع اوراق بهادار همانند سهام عادی، سهام ممتاز، اوراق قرضه و اوراق مشارکت (مختص ایران)، مرتبط می‌باشد. بورس اوراق بهادار مکانیزمی را فراهم می‌کند تا از طریق آن پس‌اندازهای اندک جامعه به سرمایه‌گذاری‌های کلان اقتصادی تبدیل شود. این ابزار کارآمد در کشورهای پیشرفته دارای قدمت طولانی و در کشور ایران دارای پیشینه کوتاه‌مدت می‌باشد. در ایران شروع فعالیت رسمی بورس به سال ۱۳۴۶ بر می‌گردد ولی آغاز فعالیت اصلی آن از سال ۱۳۶۸ که همراه با اولین برنامه توسعه اقتصادی و اجتماعی است می‌باشد. با توجه به اینکه بازار بورس اوراق بهادار رکن اصلی بازار سرمایه و بازار مالی است، توسعه متناسب دو بخش اصلی اقتصاد یعنی بخش مالی و واقعی از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار می‌باشد. طبق تئوری‌های اقتصادی در صورت هر گونه اخلال در رشد و توسعه بخش‌های مذکور یا عدم توسعه متناسب آنها، رشد و توسعه اقتصادی دچار مشکل خواهد شد. کشورهای توسعه یافته همواره دارای بخش مالی قدرتمندی هستند که بازار پول و بازار سرمایه می‌باشند. عدم توسعه مناسب بازار سرمایه به عنوان زیر مجموعه مهمی از بخش مالی علاوه بر ایجاد فشار مضاعف بر سیستم پولی کشور، باعث شده که واحدهای تولیدی و خدماتی از مزایای یک بازار سرمایه فعال و پویا محروم گردند. مهم‌ترین هدف بازار سرمایه این است که با اجرای فرآیند سالم‌سازی و شفافیت، پس‌انداز کنندگانی که دارنده منابع مالی می‌باشند و هدف کسب سود و بازده معقول دارند را به اشخاص حقوقی و واحدهای اقتصادی که برای توسعه فعالیت‌های خود نیاز به منابع مالی دارند پیوند دهد. اثر بورس اوراق بهادار در هر اقتصادی غیر قابل انکار می‌باشد و مشارکت کنندگان در این بازار اعم از سرمایه‌گذاران و صادرکنندگان اوراق بهادار از مزیت‌های آن بهره‌مند می‌گردند.
enrollment-cap
 
دوره آموزشی مهندسی مالی و مدیریت ریسک
مهندسی مالی عبارت است از طراحی، توسعه و نوآوری در ابزارهای مالی و ارائه راه حلهای خلاق برای حل مشکلات و مسایل مالی بمنظور کاهش ریسک در جهت افزایش ارزش شرکت ها.
اهداف مهندسی مالی:
راه اندازی رشته مهندسی مالی بصورت مجازی اهداف زیر را دنبال می کند:
استفاده از فن آوری محاسباتی و اطلاعاتی پیشرفته در بازارهای مالی و تحلیل سرمایه گذاری
به کارگیری فنون مهندسی مالی در بانک ها و سایر موسسات مالی جهت مدیریت ریسک مالی
این اهداف با فراگیری فنون مهندسی مالی در زمینه طراحی ابزارهای مالی جدید (مهندسی اوراق بهادار)، مدیریت و مهندسی نقدینگی و مدیریت ترازنامه توسط مهندسان مالی محقق می گردد.
هدف از اجرای این دوره شناخت با مفاهیم بازار سرمایه، ریسک و مباحث مربوط به سرمایه گذاری با ابزارهای جدید مالی (نظیر انواع اوراق مشتقه) و نحوه طراحی مدل‌های مربوط به ارزشگذاری آنها به صورت علمی و کاربردی در زمینه مهندسی مالی و ابزارهای مشتقه می‌باشد،
enrollment-cap
 
 
دوره آموزشی مدیریت بحران
زندگی ما انسان ها در عصر ارتباطات پیچیده که شمار فرصت ها و تهدیدات محیطی در واحد زمان به طور چشمگیری افزایش یافته است، نیازمند مدیریت و آموزش است. بحران هایی که حل هوشمندانه آن نیازمند آمادگی و آگاهی برنامه ریزی شده دارد که این مهم از طریق “مدیریت جامع بحران” و به مدد “آموزش” محقق می شود.
مطالعات نشان داده است که یکی از اصول اساسی برای مقابله با بحران، آمادگی در مقابل آن می باشد که شرط اولیه آن تمرکز همه نیروها در جهت ارتقا آگاهی های عمومی، احساس مسئولیت و جلب مشارکت عموم مردم، ایجاد پتانسیل خود امدادی و دیگر امدادی در شرایط رویارویی با سوانح به منظور کاهش آسیب پذیری می باشد؛ چرا که یکی از مهمترین عواملی که عواقب بحران را تشدید می کند، فقدان یا ناکافی بودن اطلاعات کافی در مورد سوانح طبیعی و ساخته دست بشر است. در این میان، آموزش از بهترین شیوه های ارتقای شاخص بهره وری در جوامع انسانی است.
enrollment-cap
 
دوره آموزشی مدیریت مالی
با توجه به روندجهانی شدن اقتصاد کشورها، متخصصان مالی کشور، بایستی با نظام‌های مالی جهانی و شیوه‌های سرمایه‌گذاری و ابزارهای مالی پیشرفته آشنایی داشته باشند تا کشور بتواند موقعیت مالی خود را در دنیای متلاطم امروز تثبیت کند. رشته مدیریت مالی در همین راستا ایجاد شده است. در این رشته دانشجویان با تئوری‌های نوین مدیریت مالی و کاربرد آنها آشنا می‌شوند و در نهایت می‌توانند با ارائه راهکار‌هایی برای بسط و توسعه سرمایه‌گذاری، گام‌های مؤثری در حل مشکلات اقتصادی کشور بردارند. دانش‌آموختگان مدیریت مالی علاوه بر توانایی تجزیه و تحلیل و حضور فعال در بازارهای مالی می‌توانند وضعیت مالی شرکت‌ها و مؤسسات را مورد ارزیابی قرار دهند و در اخذ تصمیمات مالی مؤثر در سازمان‌ها، نقش اساسی ایفا کنند.
فارغ التحصیل این رشته با تسلط به مباحث تئوری مدیریت مالی در حوزه های مختلف همچون سرمایه گذاری و بانکداری و بیمه و مدیریت ریسک و مهندسی مالی ( ارائه روش های نوین مالی ) تامین مالی و اعتباری می تواند در پست های مرتبط سازمانی از جمله معاونت مالی ( در مفهوم جدید آن ) ومعاونت سرمایه گذاری و تامین مالی اعتبارات مالی در بانک ها و ارزیابی اقتصادی پروژه ها و شرکت های سرمایه گذاری و بورس اوراق بهادار و غیره مشغول بکار شوند. این رشته در حال حاضر دارای آینده شغلی بسیار مناسبی می باشد.
enrollment-cap
 
دوره آموزشی مدیریت کسب و کار
مدیریت کسب و کار(مدیریت MBA ) یک ذوره آموزشی الکترونیکی است که سطح دانش و اطلاعات شما را به صورت فشرده در این مبحث به صورت چشمگیری افزایش می دهد. به یاد داشته باشید فارغ التحصیلان این رشته از نظر سطح مدیریتی، در هرم مدیریتی، جزء مدیران ارشد و MASTER محسوب می‎‌شوند و به عنوان طرح ریز و برنامه ریز سیستم کسب و کاری که در آن فعال هستند شناخته می شوند.
enrollment-cap
 
دوره آموزشی مدیریت منابع انسانی
مدیریت منابع انسانی ، فرآیند جذب و بکارگماری، پرورش و بهسازی،انگیزش و حفظ و نگهداری منابع انسانی بمنظور نیل به اهداف سازمانی میباشد و علم ،هنرودانشی است که اصول وروشهای مربوط به انسان رادرسازمان موردبحث قرار میدهد.
مدیریت منابع انسانی عبارتست از شناسایی ، انتخاب ، بکارگیری ، تربیت و پرورش نیروی انسانی بمنظور نیل به اهداف سازمان تعریف کرده اند .
مدیریت امور کارکنان حوزه‌ای است که به اندازه کل حوزه مدیریت قدمت دارد اما به طور طبیعی دستخوش تغییر و تکامل شده است. نقطه عطف این تغییر و تکامل جایی است که به جای مدیریت کارکنان، مدیریت منابع انسانی مطرح می‌شود. مدیریت منابع انسانی علاوه بر دارا بودن مبانی و مفاهیم مدیریت کارکنان، رویکردهای کلی‌تر و جدید‌تری را در مدیریت نیروی انسانی در نظر می‌گیرد.مدیریت منابع انسانی معطوف به سیاست‌ها، اقدامات و سیستم‌هایی است که رفتار، طرز فکر و عملکرد کارکنان را تحت تأثیر قرار می‌دهند.
enrollment-cap
 
دوره آموزشی مدیریت زنجیره تأمین SCM
مدیریت زنجیره تامین SCM ، تلفیقی است از هنر و علم که در جهت بهبود دسترسی به مواد اولیه، ساخت محصولات و یا خدمات و انتقال آن به مشتری بکار می رود.
زنجیره تامین به عنوان یکی از جامع ترین متدهای مدیریت عملیاتی کسب و کار به ویژه در سطوح کلان اقتصادی در دنیای امروز تحولات بسیار شگرفی را به وجود آورده است. بیشتر سازمان های پویا با بهره برداری از مدل ها, ابزارها و شیوه های زنجیره تامین توانسته اند جریان ها و فرآیند های کاری خود را بهینه سازند و در ساختارهای کاری و اجرایی خود تغییر ایجاد کنند.
enrollment-cap
 
 
دوره آموزشی مدیریت جهانگردی
امروزه توریسم بعنوان بزرگترین صنعت ها در جهان محسوب شده و در دهه های گذشته بصورت مدام با رشدی سریع به یکی از مهمترین منابع اشتغال در جهان تبدیل شده است.
تحصیل در این رشته می تواند آینده روشنی را از لحاظ شغلی و تحصیلی به دنبال داشته باشد.
تحصیل در رشته مدیریت جهانگردی به شرکت کنندگان کمک خواهد کرد تا مهارت های علمی و کاربردی بسیار بالایی در زمینه های زیر بدست آورد.
Tourism Industry Systems
Tourism Opperational Plan
Lead Tour Group
Plan & Manage Meetings
Tourism Marketing Activities
enrollment-cap
 
دوره آموزشی مدیریت روابط عمومی
روابط عمومی مجموعه اقدامات و کوششهای حسابگرانه ای است که مدیریت ارتباط میان یک سازمان و همگان هایی را انجام می دهد که به نحوی به آن مربوطند. روابط عمومی کار روبه رو شدن یک سازمان یا موسسه را بامخاطبانش از طریق پرداختن به موضوعات و مطالب و اخباری انجام می دهد که به منافع مشترکشان مربوط است و به تأیید شخص ثالثی رسیده، است و عموماً به صورت مستقیم کارسازی نمی شود. فعالیتهای عمومی شامل سخنرانی در یک کنفرانس، کار با رسانه ها، ارتباطات بحران، اشتغال به اموراجتماعی از طریق رسانه ها وارتباط باکارکنان در زمره وظایف این حرفه است. این فعالیتها چندان ملموس نیستند و این امر، آنها را از تبلیغات جدا می کند. روابط عمومی می تواند برای ساختن روابط مفاهمه آمیز باکارکنان، مشتریان، سرمایه گذاران، رأی دهندگان و عموم مردم به کاررود. تقریباً هرسازمانی که با افکارعمومی سروکاردارد و نیازمند تصویر روشنی از خود نزدآن است، گونه ای از روابط عمومی را به خدمت می گیرد.
enrollment-cap
 
 
دوره آموزشی مدیریت هتلداری
مدیریت هتلداری رشته‌ای کاربردی است که دانشجویان در آن با مشخصات انواع مؤسسات پذیرایی، اصول و معیارهای انتخاب، شناخت و خرید وسایل و تجهیزات لازم برای مؤسسات پذیرایی، تقسیم کار دراین گونه مؤسسه‌ها، رزرواسیون، منوشناسی و منونویسی، شناخت مواد غذایی و انرژی ‎غذایی آنها، چگونگی نگهداری مواد غذایی، تهیه انواع غذاها، پیش غذاها وشیرینی‌ها، بهداشت مواد غذایی، بهداشت کار و ایمنی در محیط آشپزخانه مؤسسات پذیرایی و به طور کلی اداره و مدیریت مناسب یک هتل، متل، رستوران و … آشنا می‌شوند. آنها همچنین باید به زبان انگلیسی و یک زبان پرکاربرد دیگر مسلط باشند و قادر به برقراری روابط اجتماعی خوبی باشند.
enrollment-cap

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *