0
021284284

بازار کار رشته شیلات

در داخل کشور نیز آبگیرها و رودخانه های متعدد برای پرورش آبزیان و انواع ماهی ها موجود می باشد .امکان بهره برداری ازاین منابع طبیعی و موهبتهای الهی داشتن تخصص و آگاهیهای کافی در زمینه ها ی مختلف شناخت آبزیان ، آبها ، تکنیکها و برنامه ریزی و مدیریت آنها است.
لذا دائر کردن چنین رشته ای در سطح کارشناسی ارشد با توجه به کمبود مواد پروتئینی کشور کاملا لازمو مورد نیاز می باشد.
شرایط گزینش دانشجو
داوطلبان این رشته علاوه بر دارابود ن شرایط عمومی دوره کارشناسی ارشد می بایست واجد شرایط اختصاص دوره کارشناسی ارشد رشته های کشاورزی و منابع طبیعی بوده و فارغ التحصیل رشته شیلات و محیط زیست دوره کارشناسی باشند.
فارغ التحصیلان سایر رشته های منابع طبیعی و رشته دامپروری و رشته های مشابه آنها در نظام قدیم نیز می توانند داوطلب ورود به این رشته شوند.
بدیهی است اینگونه داوطلبین پس از ورود به دوره کارشناسی ارشد شیلات ملزم به گذرانیدن دروس کمبود براساس آئین نامه کارشناسی ارشد به تشخیص کمیته مربوطه می باشند.
ردیف
نام درس
1
ارزیابی اثرات توسعه
2
ارزیابی و حفاظت اکوسیستمهای آبی درایران
3
اصول ناوبری
4
اقتصاد و بازاریابی آبزیان
5
اقیانوس‌شناسی
6
اکولوژی و رفتار شناسی ماهیان
7
بهداشت ماهی و مبارزه با آفات آن
8
پویایی شناسی دینامیزم جمیت آبزیان
9
تاسیسات و ماشینهای شیلاتی
10
تکثیر و پرورش غذای آبزیان تکمیلی
11
تکثیر و پرورش غذای زنده برای تغذیهآبزیان
12
تکثیر و پرورش ماهی تکمیلی
13
تکنولوژی صید
14
تکنولوژی فرآورده های شیلاتی
15
جیره نویسی تغذیه ماهیان
16
روش تحقیق
17
ژنتیک و اصلاح نژاد ماهیان
18
سنجش از دور (دور کاوی)
19
سیستماتیک بی مهرگان آبزی
20
فیزیولوژی ماهی
21
ماهی شناسی تکمیلی سیستماتیک
22
مدیریت و برنامه ریزی شیلات
23
هیدروبیولوژی
24
هیدروتکنیک و طراحی کارگاه های پرورشماهی
25
هیدروشیمی
 
بازار کار:
فارغ التحصیلان این رشته بعنوان کارشناس ارشد شیلات می توانند در یکی از مشاغل آموزشی در دانشگاهها ، پژوهشی در موسسات تحقیقاتی و اجرایی (شرکت شیلات) برنمه ریزی و سرپرست پروژه های شیلاتی و صید و صیادی (جهاد سازندگی ) انجام وظیفه نمایند.
مضافا فارغ التحصیلان این رشته با کسب پیش آگاهیهایی که در زمینه های مختلف اینرشته بدست آورند قادر خواهند بود شخصا با دایرکردن استخرهای پرورش ماهی به تولیدماهیان و آبزیان داخلی نیز بپردازند.
 
دوره های مربوطه :
دوره آموزشی اصول پرورش ماهی قزل آلا
پرورش یا کشت ماهی در شرایط مصنوعی پیشینه ای چند هزارساله دارد، اما پرورش آزاد ماهیان فعالیت نسبتا جدیدی است. این ماهیان ابتدا در قرن گذشته بمنظورتامین و افزایش ذخایر ماهی در منابع آبی جهت ماهیگیری بصورت مصنوعی پرورش یافتند،نظریاتی وجود دارد که نشان می دهد پرورش این ماهی را نخستین بار سرخ پوستان غرب آمریکا با انتقال تخم ها از رودخانه ها به مراکز پرورش آغاز نمودند. دانمارکی ها پیشتاز پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان برای تغذیه انسانی بودند، در حال حاضر این صنعت در بیشتر کشورهای پیشرفته سردسیر فراگیر شده است.پرورش ماهی آزاد اقیانوس اطلس در اسکاتلند و نروژ و اخیرا در شیلی و تاسمانی پیشرفت سریعی داشته است، ماهی آزاد اقیانوس آرام بومی سواحل غربی آمریکا و کانادا است ، علاوه بر پرورش در آن مناطق در کشورهایی چون نیوزلند نیز پرورش می یابد.
از لحاظ تقسیم بندی قزل آلا جزء آنادرموس ها هستند،قزل آلای پرورشی ایران بیشترگونه رنگین کمان و نخستین گونه از خانواده آزاد ماهیان یا سالمونیده می باشد که پرورش آن در استانهای مازندران و کهکیلویه اهمیت زیادی دارد.
فصل تخم ریزی آنها در نیمکره شمالی ماههای دسامبر تا می است و در ایران خلال پاییز و زمستان تا ابتدای بهار ادامه می یابد.
 
enrollment-cap

دیدگاه کاربران
  • حمید 4 شهریور 1396

    نرید شیلات بدبخت میشید یا اگه رفتید زودی انصراف بدید برید یه رشته دیگه الان یه کلاس بودیم سال ۹۴ فارق التحصیل شدیم همه بیکار و افسرده ایم دریغ از یه نفر که رفته باشه سرکار

  • بیکار 19 مهر 1396

    متاسفانه بازار کار برای این رشته ها وجود نداره من خودم کارشناسی و کارشناسی ارشدم رو تو رشته شیلات از دانشگاه های معروف دولتی گرفتم ولی هیچ کاری وجود نداره که متناسب رشتم باشه و استخدام هم که نداره. واقعا رفتن به این رشته محض غلط هست بخدا شاگرد ممتاز کلاس ما الان داره توی بنگاه معاملاتی شاگردی میکنه.

  • علاقه مند به پرورش شیلات 12 آبان 1396

    خوب یه ۴۰ ۵۰ میلیون جور کن توویه این در و داهاتا یه اسخر سیمانی بزن ماهی میگو پرورش بده. نمیشه؟
    یه کم در مورد سختی هاش توضیح بده. من هم از کارم ناراضیم میخام برم توو کاره پرورش ماهی.
    من نمیتونم تویه مقیاس کوچیک توویه خونه یه استخر کوچیک بزنم پرورش بدم؟ بعد که یاد گرفتم مزرعه بزنم؟ منبع معرفی میکنی؟ ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون دارم. فقط نگو بزارم بانک.

  • فضل الرحمان 16 آذر 1396

    نه رشتش عالیه الان توشیلات چابهاراستخدامم

  • z.m 20 مرداد 1398

    من میخوام شیلات بخونم میخواستم بدونم کار داره یا نه؟؟

  • خدیجه افضلی 15 بهمن 1398

    من هم ارشد شیلات هستم. ولی همچنان بیکار
    سال۱۳۹۵ فارغ التحصیل
    شدم.

  • Zeeya 9 اسفند 1398

    چه رشته هایی مگه آینده شغلی دارن ک از شیلات گله میکنیم

  • کارشناس ارشد فرآوری 18 فروردین 1399

    با سلام و عرض خسته نباشید به همه دانشجو های عزیز خب من یه مختصر توضیح برای شما عرض میکنم تا خیالتون نسبت به این رشته متعادل باشه اولا اینکه ما تنها رشته ای نیستیم که آینده شغلی کمی داره خیلی رشته ها هستن که اینطورین حتی رشته های زیر شاخه پزشکی هم درگیر این قضیه شدن و در آینده حتی بیشتر درگیر خواهیم شد دوما اینکه هیچ رشته ای نمیتونیم بگیم بده این خود افراد هستن که بدون هیچ کار و ایده علمی از این رشته ها فارق التحصیل میشن و سوما عصر الان عصر رقابت و تلاشه هر کی این دو تارو نداشته باشه از دور خارج میشه و میشه گفت به نوعی سرکوفت رشترو میزنه چون ما عادتمونه تقصیرو بندازیم گردن اینو اون و رشته با اینکه مشکل اصلی خودمونیم و در آخر اینکه تو این زمان که همه نا امیدن از هر چی که دارن میخونن و میشه گفت خیلیا اینطورین بهترین زمان برا جلو زدن و جهش فوق العادتونه فقط دل به کار بدین و برنامه ریزی کنید ،تلاش کنید اما تلاش هوشمند.به حرفای بقیه گوش ندین با برنامه ای که دارین پیش برین قطعا موفق میشید. یادتون باشه بازنده ها نصیحت گرای خوبین.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *