0
021284284

اصول نوشتن رزومه تحصیلی و کاری

رزومه چیست؟
رزومه در اصل یک کلمه فرانسوی هست (résumé) و در فارسی هم به همین اسم یا سی.وی (که مخفف واژه انگلیسی Curriculum Vitae هست) شناخته می‌شود.
رزومه یک مدرک چند صفحه‌ای است که خلاصه‌ای از سوابق کاری و تحصیلات و مشخصات فرد در آن نوشته شده و معمولا برای استخدام و گزینش (خصوصا در مواردی که مصاحبه‌ای وجود دارد) کاربرد دارد. یعنی فرد این چند صفحه سوابق خودش رو به جایی که تمایل دارد استخدام شود یا مثلا ادامه تحصیل بدهد، ارائه می‌دهد. رزومه مشخصات و سوابق حرفه ای شماست. هدف رزومه این است که کارفرما با مطالعه آن (سوابق شغلی داوطلبان استخدام) متوجه شود آنها از چه مهارت‌هایی برخوردار هستند، چه تجربیاتی دارند، چه نوع کارهایی را انجام داده‌اند و از نظر علمی و عملی در چه سطحی هستند. البته یک کارفرمای دقیق می‌تواند اطلاعات بیشتری را در مورد رفتارهای کاری شما درک کند. بنابراین رزومه مهمترین وسیلۀ کاریابی یا ادامه تحصیلات شماست و هر چه آن را بهتر و حرفه‌ای‌تر تهیه کنید امکان دست یافتن به شغل دلخواهتان بیشتر می‌شود.
معرفی بخش‌های مختلف رزومه
۱- معرفی و بیان مشخصات داوطلب (Personal Details)
مواردی مثل مشخصات شناسنامه‌ای، نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد یا سن، تلفن و آدرس جزء ضروریات این بخش هستند.
۲- تحصیلات و توانایی‌های علمی(Education and Qualifications)
در این بخش مدارک تحصیلی و تحصیلات تکمیلی را عنوان می‌کنید. هدف از این اطلاعات این است که کارفرما مطلع شود تا چه مقطعی و در چه رشته‌ای تحصیل کرده‌اید. تحصیلات تکمیلی، دوره‌های مختلف، سمینارهای مرتبط را هم باید در همین بخش ذکر کنید تا کارفرما بتواند بنیه و سطح علمی شما را برآورد کند. از پشت سر هم چیدن تعداد زیادی مدارک مرتبط و غیر مرتبط خودداری کنید. واضح است که اگر کسی مدرک کارشناسی داشته باشد دیپلم هم دارد. همچنین لازم نیست تمام کلاس­‌هایی را که رفته­‌اید ذکر کنید. بعضی افراد روی این بخش تاکید بسیار دارند و آن را با حداکثر جزییات می‌­نویسند. اما برای کارفرمایان آنچه مهم است این است که شما عملاً چه می­‌توانید بکنید و تجربه عملی شما چقدر است .اگر لازم باشد می‌توانید مدارک مختلف را در ضمیمه رزومه بیاورید.
۳- توانمندی‌ها و مهارت‌ها
شامل توانایی‌های خاص گروهی یا اجتماعی، توانایی‌های کامپیوتری و نرم‌افزاری مرتبط و زبان‌هایی خارجی که شما با آن آشنا هستید و میزان سطح توانایی خود در هر یک از این موارد. ذکر کنید با چه زبان‌هایی آشنا هستید و تا چه حد؟ مثلاٌ آیا توانایی شما محدود به خواندن متون فنی یا تخصصی مربوط به شغلتان است یا تسلط به مکالمه و درک مطلب هم دارید؟ آیا می توانید یک قرارداد را به زبان مورد نظر تنظیم کنید؟ یا یک مذاکره تجاری را انجام دهید؟ چنانچه در کشوری که به آن زبان صحبت می­‌کنند اقامت داشته‌اید مدت آن را هم ذکر کنید.
چنانچه اطلاعاتی که در مورد آشنایی با زبانهای خارجی می‌دهید زیاد باشند می‌توانید آنها را تحت یک عنوان یا بخش جداگانه (مثلاٌ آشنایی با زبان‌های خارجی) قید کنید.
۴- سوابق شغلی (Skills and Work Experiences)
در این بخش باید کل سوابق شغلی شما ، اعم از تمام وقت یا پاره وقت ، با ذکر نام و تلفن یا آدرس محل کار ، به اضافه تاریخ و دوره اشتغال فهرست شود.
مواردی که در این بخش باید معرفی کنید عبارتند از: عنوان فعالیت، سمت، نوع فعالیت (قراردادی، پیمانی، رسمی …)، محل کار (و یک توضیح بسیار خلاصه در صورت نیاز) و دوره زمانی کار.
هنگام فهرست کردن تجارب کاری، همیشه آخرین شغلی که در آن مشغول بوده‌اید را ابتدا بنویسید و به همین ترتیب به گذشته برگردید. این در مورد فهرست کردن سوابق تحصیلی نیز صدق می‌کند.
۵- سوابق علمی و پژوهشی (Publications)
فهرست کارهای تحقیقاتی ، کتب و مقالاتی که منتشر کرده و یا در کنفرانس‌ها ارائه نموده‌اید به اضافه زمان انتشار را در این بخش بیاورید. اگر چکیده مقالات را به رزومه ضمیمه نمایید بهتر است.
الف ) فعالیت های تحقیقاتی
این بخش شامل فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی انجام شده توسط شما در قالب تحقیقات و پروژه‌های علمی است. در اینجا شما موارد زیر را باید ذکر کنید:
· عنوان طرح یا فعالیت علمی
· زمان
· کارفرمای شما (کسی که کار پژوهشی به سفارش یا زیر نظر او انجام شده و می‌بایست حتی‌المقدور حقوقی باشد)
· نقش شما در پروژه (مسئول پروژه، مدیر پروژه ، مجری ، پژوهشگر، راهنما، مشاور … یا مسئول تدارکات یا خدمات)
ب) تألیفات
در این قسمت کتاب‌ها ، مقاله‌ها چاپ شده در مجلات علمی و تخصصی ، مقالات ارائه شده در کنفرانس‌ها و همایش‌های ملی و بین‌المللی و دیگر تالیفات شما نوشته می‌شود. فرمت صحیح آوردن یک مقاله در رزومه به این صورت هست:
نام نویسنده یا نویسندگان؛ “نام مقاله”، محل چاپ یا ارائه، و سال انتشار .
۶- سایر اطلاعات (Additional Information)
نگارش این قسمت ضروری نیست، اما چنان چه لازم دانستید توضیحی جانبی روی سوابق تحصیلی و شغلی خود بنویسید، می‌توانید این بخش را اضافه نمایید. یکی دیگر از موارد وضعیت نظام وظیفه است که مشخص کردن آن برای آقایان ضروری است. اطلاعات این بخش مختصر است و شامل سال پایان خدمت یا نوع معافیت (کفالت، پزشکی،…) است.
۷- عناوین و افتخارات
در صورتی که در مقاطع مختلف تحصیلی شما موفق به کسب افتخارات علمی شدید ، می توانید آن را در این بخش ذکر نمایید . بطور مثال کسب رتبه های بالا در قبولی دانشگاه در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد ، کسب رتبه های بالا در فارغ التحصیلی در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد ، کسب افتخارات در المپیادهای علمی دانش آموزی و دانشجویی در سطح ملی و بین المللی، انجام اختراع و ثبت آن و …… .
۸ – علائق (Interests)
در صورت تمایل می توانید فهرستی از علائق خود در زمینه های فوق برنامه مثل ورزش یا هنر را در این بخش بنویسید و احیاناً اگر سوابق حرفه‌ای در این زمینه ها نیز دارید، حتما ذکر کنید.
۹- معرف‌ها (References)
در رزومه‌های علمی معمولا رسم هست که افرادی را بعنوان معرف فرد در انتهای رزومه با مشخصات کامل و نحوه تماس می‌آورند. شما هم می‌توانید این کار را انجام دهید. لذا نام ، رتبه ، درجه تحصیلی ، آدرس یا تلفن و کلاً اطلاعات مربوط به معرفین خود ( که معمولا اساتید شما هستند ) را در این بخش بیاورید. این معرف‌ها می‌بایست همان معرفینی باشند که توصیه نامه‌های شما را تکمیل نموده‌اند.
بخش بعدی وضعیت نظام وظیفه است که مشخص کردن آن برای آقایان ضروری است. اطلاعات این بخش مختصر است و شامل سال پایان خدمت یا نوع معافیت (کفالت، پزشکی،…) است. تجارب حرفه ای مهمترین بخش از رزومه است. آنچه برای کارفرما مهم است این است که افرادی را انتخاب کند که از پس کار بر­می­‌آیند و می توانند برای مجموعه تحت مدیریت او مفید واقع شوند. بنابراین بسیار مهم است تجربیات برجسته خود را بصورت خلاصه و به صورتی بیان کنید که کارفرما مایل باشد با شما ملاقات و مصاحبه کند.
چگونه رزومه خود را تدوین کنیم تا اثربخش باشد؟
یکی از مهمترین نکات نوشتن رزومه بخصوص بخش تجربیات حرفه‌ای این است که مطالب را با ذکر مثال‌ها و نمونه‌ها بصورت مشخص با اعداد و ارقام قابل بررسی بنویسیم. در واقع به تجربیات خود کمیت بدهید؛ مثلاٌ چنانچه شما مدیر یک پروژه بزرگ بودید و توانسته‌اید این پروژه را با سرعت و کیفیت بالا با حداقل هزینه انجام دهید، در بخش تجارب حرفه‌ای ننویسید مدیریت پروژه … که یکی از بزرگترین پروژه‌های … است و انجام آن با حداقل هزینه و حداکثر کیفیت و سرعت. در عوض با آوردن اطلاعات دقیق درک درستی از کاری که کرده اید به خواننده رزومه بدهید. مثلاٌ مدیریت پروژه …. برای انجام این پروژه x ریال هزینه و y روز زمان برآورد شده بود که توانستم پروژه را با ۵% هزینه کمتر و z روز زودتر از موعد، بدون اشکال و با کیفیت مورد نظر تحول دهم.
اگر تازه کار هستید یا سوابق شغلی قابل توجه ندارید، باز هم می‌وانید رزومه داشته باشید. کمی فکر کنید. حتمأ مهارت‌ها یا تجاربی دارید که با اینکه شغل شما نبوده‌اند اما می‌توانند قابلیت‌های شما را نشان دهند. به عنوان مثال بعهده داشتن سرپرستی یک گروه در حین انجام خدمت نظام وظیفه یا در دوران تحصیل می‌تواند نشاندهنده توانایی مدیریت شما باشد یا مثلاٌ اگر گرافیست هستید می‌توانید چند نمونه پوستر و آگهی و کارت ویزیت طراحی کنید و آنها را روی CD کپی کرده یا پرینت رنگی با کیفیت خوب بگیرید و بعنوان نمونه کار ضمیمه رزومه کنید.
پیش از نگارش رزومه، خوب در مورد سوابق تحصیلی و شغلی خود فکر کنید تا چیزی را از قلم نیاندازید. سعی کنید تا حد امکان ، مدارکی دال بر سوابقتان آماده و ترجمه کنید تا ضمیمه رزومه نمایید.
حتماً چند نسخه اضافه از رزومه برای خودتان نگه دارید تا در صورت لزوم از آن ها استفاده کنید.



 
جهت ثبت نام دردوره آموزشی آیین نگارش و مکاتبات اداری بر روی تصویر فوق کلیک نمایید.
دوره غیر حضوری است و محتوای الکترونیکی در قالب CD یا DVD به آدرستان ارسال می گردد
پس از پایان گواهی و مدرک معتبر دوره آموزشی آیین نگارش و مکاتبات اداری با قابلیت ترجمه رسمی دریافت می نمایید.
مشاوره رایگان: ۰۲۱۲۸۴۲۸۴ و ۰۹۱۳۰۰۰۱۶۸۸ و ۰۹۳۳۰۰۲۲۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۳۳۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۸۸۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۹۹۲۸۴


نکات مهم برای نگارش یک رزومه مؤثر:
۱-ظاهر رزومه باید تمیز و مرتب باشد و نیز بدون غلط املایی یا نگارشی
متن خود را با دقت بخوانید و آن را از لحاظ گرامر و تایپ بررسی کنید. در صورت امکان از شخص دیگری بخواهید که رزومه شما را از نظر املائی و مفهومی بررسی نماید. کوچکترین اشتباه ممکن است موجب بی‌ارزش شدن رزومه شود. از کاغذ خوب استفاده کنید.بهتر است رزومه را در یک روی کاغذ A4 تنظیم نمایید. رزومه را تایپ کرده و پرینت کنید یا از فتوکپی‌های با کیفیت استفاده کنید. در مورد نگارش انگلیسی، حتماً درباره متن رزومه با یک مترجم و یا کسی که انگلیسی ادبی را به خوبی می داند مشورت کنید.
۲- از دادن توضیحات مفصل بپرهیزید – اطلاعات را خلاصه کنید
رزومه باید مختصر و مفید باشد. اگر لازم است مدارک یا مستنداتی ارائه دهید آنها را به رزومه پیوست کنید. وقتی که رزومه شما از چهار یا چنج صفحه بیشتر می‌شود، محدودیت‌هایی برای مطالعه آن از نظر صرف زمان ایجاد می‌شود. بنابراین همواره توصیه می‌شود که رزومه خود را در حداکثر در پنج صفحه تهیه کنید.
در مورد رزومه‌های شغلی؛ به طور متوسط هر کارفرما به مدت ۳۰ ثانیه روی هر رزومه وقت می‌گذارد. کارفرمایان غالبا بیشتر به تجربه های موفق کاری شما در گذشته اهمیت می‌‌دهند تا تحصیلات متنوع و اطلاعات گوناگون ، به همین دلیل مهمترین تجربیات خود را در ابتدای رزومه قرار دهید مانند قابلیت‌ها، توانائی‌ها و تجربیات و حتی تحصیلات که همگی به نوعی با هم در ارتباطند.
۳- سعی کنید خود را بجای کارفرما بگذارید
اگر شما می خواستید کسی را استخدام کنید به چه نکاتی توجه می‌کردید؟
۴ – هدف و منظور خود را به طور مشخص شرح دهید
به طور کلی، مشخص بودن هدف و منظور ، کمک شایانی به مهم جلوه دادن صحبت‌های شما در رزومه می‌کند . هدف شما به طور خلاصه توانایی‌هایتان را بیان می‌کند و به قدرت و نیرویتان در کار اهمیت می‌بخشد. هدف شما از نوشتن رزومه این است که کارفرما مایل باشد با شما مصاحبه کند. در مصاحبه است که باید او را قانع کنید شما فرد مناسبی برای تصدی شغل مورد نظر هستید. پس برای ارائه یک رزومۀ تمیز و مرتب و مفید تلاش کنید و به اندازه کافی وقت صرف کنید.
۵- مثبت بنویسید
تمام نکات منفی و یا بیان غیر مثبت را از رزومه خود حذف کنید و به یاد داشته باشید که هر چه بیشتر توانایی‌ها و نکات مثبت در مورد خود را عرضه کنید، موفق‌تر خواهید بود.
۶- به توانایی‌ها و نقاط قوت خود اهمیت بدهید
رزومه خود را بر طبق قابلیت‌ها و توانایی‌ها درجه‌بندی کنید و استعدادهای خود را به طور خلاصه و مفید و با رعایت حق تقدم بیان کنید. به توانایی‌ها و استعدادهای شخصی خود اهمیت دهید و خود را در بهترین وضعیت توصیف کنید. این گونه وانمود کنید که توانایی‌ها ، واقعیتی در شما هستند.
۷- واقع بین باشید
نه از خودتان تعریف کنید و نه شکسته نفسی کنید. آنچه را که قادر به انجام آن هستید بیان کنید نه بیشتر و نه کمتر.
۸ – از کلمات کلیدی بهره ببرید
سعی کنید از کلمات کلیدی مشخصی برای بیان تواناییها و تجربیاتتان استفاده کنید، مانند مدیریت حسابداری، عرضه محصولات ، ویژوال بیسیک، اکسل، پردازش داده‌ها، طراحی گرافیک و روش‌های تبلیغات حرفه‌ای.
۹ – از کلمات تایید برانگیز بهره ببرید
خود را فعال و پر جنب و جوش، با کمال، با هوش و به عنوان کسی که در هر کمک و همکاری سهمی دارد توصیف کنید. این گونه به نظر کارفرما از هر جهت مفید جلوه‌گر می‌شوید.
۱۰ – از آوردن ضمایر شخصی و انعکاسی مثل «من» در رزومه پرهیز کنید
۱۱- در مورد حقوق خود در رزومه مطلبی را بیان نکنید.
هرگز نوع و میزان حقوق مورد نظر خود را در رزومه تان مشخص نکنید.
۱۲ – از مطرح نمودن برخی مسائل شخصی پرهیز کنید
هرگز در مورد اطلاعات شخصی و خصوصی مثل عقیده و مذهب ، احزاب سیاسی مورد علاقه ، روزنامه‌ها و مجلات مورد علاقه ، مال ثروت خود موردی را ذکر نکنید یا حتی نظرات شخصی خود را نیز مطرح نکنید. همچنین از شوخی و مزاح و به‌کاربردن کلمات مبتذل پرهیز کنید.
۱۳ – رزومه را خودتان بنویسید
رزومه‌ای بنویسید که منعکس کننده فکر ، توانایی و قابلیت‌های شما باشد. سعی کنید رزومه را با فکر و دست خودتان بنویسید. اگر اولین رزومه‌تان را شخصا بنویسید بسیار مهم است و به زودی حرفه‌ای هم خواهید شد.
۱۴ – ویژگی‌های شخصی وابسته به شغل خود را اعلام کنید
اگر تصمیم دارید که خصیصه‌های شخصی خود را در رزومه قرار دهید مانند “مسئولیت پذیری” یا “قابلیت اطمینان” ،”برنامه ریزی دقیق در کار” و … فقط سعی کنید تمامی آنها وابسته به نوع شغل مورد نظر باشند.
۱۵ – صادق و راستگو باشید
دروغ گفتن و گزافه‌گویی و مبالغه در مورد توانایی‌ها، همیشه خطری جدی است که به خود شما باز می‌گردد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *