0
021284284

آشنائی با اصطلاحات رايج بازارهای مالی بين المللی

آشنائی با قوانین و اصطلاحات رایج بازارهای مالی بین المللی
فاركس، بازار جهانى خرید و فروش ارز است؛ بازارى كه همه بانك ها و مؤسسات مالى در آن ارزهاى مختلف جهان رامعامله مى كنند. این بازار برعكس بازارهاى سهام كه در مكان فیزیكى خاصى انجام مى شود در جاى خاصى متمركز نیست.بازار ارز بین المللى  هر دوشنبه با باز شدن بانك هاى استرالیا از شرق كره زمین شروع به كار مى كند. بانك هاى این قاره شروع به معامله ارز و دادن قیمت به مشتریان در كلیه نقاط دنیا مى كنند، سپس وقتى این بانکها تعطیل مى شوند بانك هاى كشورهاى آسیایى كه صبح را آغاز كردند این كار را ادامه مى دهند تا این چرخه به بانك هاى اروپا و آمریكا برسد. این چرخه زمانى پنج روز هفته بدون توقف تا روز جمعه ادامه دارد
آشنائی با قوانین و اصطلاحات رایج بازارهای مالی بین المللی
 
10 قاعده بازار های مالی ( FOREX )
مقدمه :
در این مقاله سعی بر این شده است كه قواعد رایج بازارهای مالی دنیا كه در آن معامله گران مبادرت به خرید و فروش می كنند ارائه گردد كه این قواعد عمدتا در تمامی بازارها بین المللی رایج و یكسان است و در جزئیات ممكن است كه تفاوتهائی داشته باشند.
بازارهای مالی شامل بازار بورس (سهام) كه در آنها سهام شركتها ارائه می گردد بازارهای فیوچر (future) كه در آنها معامله گران با قرارداهای انجام شده در ارزش آتی یك سهام و یا یك كالا مانند نقره و یا گندم و غیره مبادرت به انجام معامله می كنند كه در مبحثی جدا به این بازارها پرداخته ایم .اما در این مقاله سعی بر آن شده است كه بازار ارز جهانی كه اصطلاحا” به آن فاركس می گویند بررسی شود بازاری كه در آن تمامی ارزهای رایج دنیا خرید و فروش  می شود و هر كسی كه در این بازار مبادرت به خرید و فروش ارز نماید مانند آن است كه خود یك صرافی دارد و دقیقا مانند یك صراف عمل می كند و این امر تا سال 1995 كه شبكه  اینترنتی به داخل منازل ورد نشده بود برای تمامی افراد امكان پذیر و قابل دسترس نبوده وامروزه با كمك اینترنت است كه ما می توالنیم همان كار یك صراف را در داخل منزل انجام دهیم .
فاركس، بازار جهانى خرید و فروش ارز است؛ بازارى كه همه بانك ها و مؤسسات مالى در آن ارزهاى مختلف جهان رامعامله مى كنند. این بازار برعكس بازارهاى سهام كه در مكان فیزیكى خاصى انجام مى شود در جاى خاصى متمركز نیست.
بازار ارز بین المللى  هر دوشنبه با باز شدن بانك هاى استرالیا از شرق كره زمین شروع به كار مى كند. بانك هاى این قاره شروع به معامله ارز و دادن قیمت به مشتریان در كلیه نقاط دنیا مى كنند، سپس وقتى این بانکها تعطیل مى شوند بانك هاى كشورهاى آسیایى كه صبح را آغاز كردند این كار را ادامه مى دهند تا این چرخه به بانك هاى اروپا و آمریكا برسد. این چرخه زمانى پنج روز هفته بدون توقف تا روز جمعه ادامه دارد.
فارکس یک بازار بین بانکی است که در سال 1971 زمانی که تجارت جهانی از قیمتهای ثابت به قیمتهای شناورتغییر یافت به صورت یك قرار داد بین بانكی  تاسیس شد.
معامله گران در این بازار مانند یك صرافی مبادرت به تعویض ارزهای خارجی می كنند بدون آنكه موقع خرید یا فروش آن ارز نیازی به خود ارز داشته باشند و صرفا به خاطر تفاوت ارزش این كار را می كنند.
در این معامله یك جفت ارز مورد خرید و فروش واقع می شود چون زمانی كه شما مثلا می خواهید دلار آمریكا و یا هر ارز دیگری را خریداری كنید باید یك ارز در مقابل آن بدهید مثل ریال و یا پوند. كه این باعث می شود كه نوسانات این بازار همیشه در تعامل دو ارز باشد .
چند قاعده در این بازار كه مستثنی از سایر بازارهای مالی  نیست وجود دارد كه ضمن شرح آنها با سیستم معاملاتی این بازار نیز آشنا می شویم .
قاعده 1 : طبق قواعد این بازار كه از ابتدا وضع شده است همه ارزها در برابر ارز دیگر به صورت جفت نامگذاری شده اند مثلا از ابتدا مقرر شد كه دلار آمریكا و ین ژاپن را به صورت ذیل بنویسند:USD/JPY یعنی دلار سمت چپ همیشه باشد و ین سمت راست .
و مابقی ارزها نیز بدین صورت می باشند مثلا:GBP/JPY  كه دو ارز انگلستان( پوند) و ژاپن ( ین ) می باشد. یا مثلا دو ارز فرانك سوئیس و دلار آمریكا به صورت ذیل مبادله و نام گذاری شده است : USD/CHF و همیشه موقع خرید همین فرم را ارزش گذاری می كنند مثلا: ارز دلار آمریكا به یورو در یك معامله بوده است: EUR/USD=1.4525  یعنی یك یورو 1.4525 برابر یك دلار است .
قاعده 2 : هر گاه ما یك جفت ارز را خرید كنیم ارز سمت چپ را خریدیم / ارز سمت راست را فروختیم.
هرگاه ما یك  جفت ارز را فروش كنیم ارز سمت چپ را فروختیم / ارز سمت راست را خریدیم.
نكته مهم :یعنی وقتی كه می گوئیم خرید و یا فروش منظور ارز سمت چپ است و معكوس آن ارز مقابل پس می توانیم شروع یك معامله را با همان فروش آغاز كنیم كه می شود خرید ارز مقابل آن.
قاعده3 : میزان و حجم معاملات در این بازاراز یك پیمانه خاصی تبعیت می كند مانند واحد متر و كیلوگرم كه در این بازار نیز واحدی داریم به نام LOT كه هر لات معادل 100.000 دلار معامله است.
یعنی اگر كسی یك لات جفت ارزEUR/AUD را خرید كند 100.000 دلار معامله بر روی جفت ارز یورو در برابر   دلار استرالیا كرده است كه می شود خرید یورو و فروش دلار استرالیا .
قاعده 4 :هر واحد تغییر در ارزش یك جفت ارز را یك PIP تغییر می نامند .
مثلا : جفت ارزUSD/CAD كه دلار آمریكا / دلار كانادا است ارزش آن بوده 1.2125كه عدد آخر را یك پپ می گویند و اگر بشود 1.2526 پس یك پپ ارزش این جفت ارز بالا رفته است و اگر بشود 1.2100 در نتیجه 25 پپ ارزش آن كاهش یافته است .
یادآوری : اگر شما فكر می كنید و یا تحلیل می كنید به هر دلیلی یك جفت ارز  مثلا 20 پپ یا 200 پپ كاهش خواهد یافت ( به هر دلیلی كه بعد به آن اشاره می كنیم ) باید این جفت ارز را فروش نمائید SELL . و اگر فكر می كنید و یا تحلیل می كنید كه یك جفت ارز مثلا 1 پپ و یا 1000 پپ افزایش می یابد باید دستور BUY را صادر نمائید كه چگونگی آن در مقالات بعدی اشاره خواهد شد. مثال دیگر در بحران سال 2008 جفت ارز EUR/USD كه جفت ارز مورد علاقه معامله گران است و بیش از 40 درصد معاملات بر روی آن انجام می گیرد از ارزش 1.6037 تا حدود 1.2200كاهش یافت كه می شود حدود 3800 پپ كاهش در عرض 4 ماه .
قاعده 5 : معمولا هر پپ كاهش و یا افزایش در یك جفت ارز اگر شما 1 لات خرید و یا فروش داشته باشید حدود 10 دلار سود و یا زیان  خواهید داشت كه این كلمه معمولا بدین جهت است كه در بعضی حالات و جفت  ارز ها كمی ممكن است كمتر باشد .
قاعده 6 :بانكها كه پایه و اساس این معاملات هستند به واسطه یك شركتهائی كه به سرور مركزی آنها متصل می شوند با معامله گران دیگر ارتباط برقرار می كنند كه این واسطه را بروكر می گویند .
بروكرهای بزرگی در دنیا وجود دارند كه معاملات این بازار  را هدایت می كنند مانند FXCM  – GCI -CMC  – FIBO GROUP – ALPARI و تعداد زیادی دیگر كه هر كدام به قصد واسطه گری مابین بانكها و مشتریان تاسیس و از این واسطه گری سود می گیرند.
قاعده 7 : در هر معامله ( خرید یا فروش ) معمولا از 1 پپ تا بعضی از جفت ارزها بیش از 20 پپ سود از مشتری دریافت می كنند  كه این چند پپ سود بروكر را SPREAD می گویند.
به عبارتی مثلا: وقتی شما جفت ارزEUR/USD  را در ارزش 1.3650 خرید (BUY ) می كنید بروكر در این جفت ارز طبق قانونی كه در سایت خود مندرج كرده 2 پپ اسپرد از معامله گر  می گیرد یعنی مشتری بعد از 1.3652 معامله اش در سود می رود. در فروش نیز بر عكس از 1.3652 به شما می دهند و بعد از 2 پپ كاهش جهانی ارزش این جفت ارز شما به سود می رسید .
كه این دقیقا مانند قانون حق العمل كاری می ماند كه در ضرر و سود و در هر وضعیتی بروكر همان اول چند پپ سود خود را بر می دارد.لازم به ذكر است كه كه هیچ معامله گری به این لحاظ كه اسپرد یك جفت ارز بالا و یا پائین است آن را انتخاب و یا رد نمی كند چرا كه در معاملات اسپرد معمولاعددی بسیار كوچك شمرده می شود.
قاعده 8 : بروكرها به پشتیبانی بانكها به معامله گران یك اعتباری در هر معامله می دهند كه به آن LEVERAGE  می گویند  كه این اعتبار می تواند در هر معامله از 1 برابر تا حتی بیش از 200 برابر باشد
اما اول اینكه این اعتبار در همان معامله است و  به حساب مشتری واریز نمی شود و قابل برداشت نیست فقط می گویند تا این حد برابر می توانید معامله نمائید دوم اینكه میزان ضرر تا حد سرمایه معامله گر است یعنی اگر شما 1000 دلار بگذارید و از بروكر ضریب اهرمی 100 را تقاضا كرده باشید می توانید 100.000 دلار معامله باز كنید كه دقیقا می شود 1 لات این حجم از معامله تا جائی كه سرمایه شما باقی مانده باشد معتبر است و به محض نزدیكی به سرمایه بروكر معامله در هر زمانی خواه شما پای دستگاه حضور داشته باشید و یا نباشید بسته خواهد شد سوم اینكه این ضریب از همان اول قرار داد بین بروكر و معامله گر انتخاب می شود و در تمامی معاملات لحاظ می گرددو نمی توان به سادگی آن را عوض نمود.
معمولا در هر معامله یك لاتی حدود 500 تا 1000 دلار سرمایه نیاز است كه خود معامله گر باید داشته باشدو مابقی اعتباری است البته با محاسبه leverage  حدود 100 تا 200 كه این روزها معامله گران برای خود انتخاب می كنند و بسته به ارزش جفت ارز كمی این عدد تغییر می كند كه با توجه به قانون مهم عدم سرمایه گذاری تمام سرمایه  معامله گر در یك معامله كه در قوانین مدیریت سرمایه معامله گران لحاظ شده است باید اگر كسی حدود 1000 تا 2000 دلار سرمایه دارد حدود 1/. لات تا حداكثر 3/. لات معامله باز كند كه این محدودیت را در بحثی تحت عنوان mony management در این بازار عنوان می شود كه به نظر معامله گران حرفه ای و قدیمی این مهم ترین بحث در این بازار است .
قاعده 9 : چنانچه یك معامله به ضرر برود تا آخر سرمایه را می تواند از بین ببرد اما یك دستوری در این بازار لحاظ شده است برای جلوگیری از این مسئله به نام حد ضرر ( stop loss ) كه معامله گر می تواند مثلا طلا را در این بازار در قیمت 765 دلار خریداری نموده و حد ضرر را (با تحلیل و علم نه بدون دلیل ) در عدد 745 قرار دهد و حتما بدون یك پپ اشتباه معامله در این حد ضرر اگر قیمت طلا در آن موقع افت كند بسته می شود كه می شود 200 پپ (در طلا هر دلار 10 پپ است ) و بر عكس می توانیم حد سود قرار دهیم ( take profit  ) مثلا در معامله بالا در طلا عدد 775 را می توانیم تععین كنیم كه اگر پای دستگاه معامله گرنباشد در این حد معامله وی به طور اتوماتیك بسته خواهد شد.همچنین می توان چند معامله داشت كه هر كدام را در حدود ضرر و سود مختلف قرار داده  و یا یك معامله را كه مثلا  1 لات است تقسیم نموده و در هر حركتی مثلا 1/. از آن را ببندیم كه این قوانین جهت سهولت كار معامله گران قرار داده شده است .
 قاعده 10 : حال معامله گر تصمیم بر باز كردن یك حساب در یك بروكر پس از تحقیقات بر روی بروكرها نموده است وپس از رفتن به سایت بروكر و مطالعه قوانین آن و یا پرس و جو از اطرافیان و آشنایان كه قبلا با آن بروكر كار   كرده ا ند و دریافت فرم ها و پر كردن آن اقدام به باز كردن حساب در یكی از بانكهای بین المللی می نماید كه این كار باز به واسطه همان بروكر به راحتی انجام پذیر است كه بعضا در ایران نیز نمایندگی دارند و سپس با یك رمز و شناسه  ورود می تواند به صفحه و كابین معاملاتی رفته و اقدام به باز كردن معاملات خرید و فروش بر روی طلا و نفت و ارز و غیره نماید.
 اما موضوع مهم 4 پرسش طلائی در كلیه بازارهای مالی است .
– در چه وارد شویم ( طلا- نفت- دلار- یورو- گندم – قهوه – دلار استرالیا و ….)
– در چه جهتی وارد شویم ( خرید كنیم و بالا می رود  و  یا پائین می رود فروش بگذاریم )
– چقدر وارد شویم ( 1/. لات و یا بیشتر )
– در كجا خارج شویم (در بسیاری از مواقع معامله گران یا خیلی زود و یا خیلی دیر از یك سفارش خارج می شوند)
كه جواب این سئوالات در دو علم تحلیل فاندامنتال و تحلیل تكنیكال بازار های مالی نهفته است
در علم تحلیل فاندامنتال یك معامله گر بر اساس اخبار مانند نرخ بهره بانكی میزان مشاغل ایجاد شده و یا هر خبر كوچك و بزرگی در هر زمینه اقتصادی تصمیم به باز كردن و بستن یك معامله در  ارز آن كشورمی كند  كه درزمان بحرانهای بزرگ این خبرها ضمن عدم تطبیق با  پیش بینی حركات و رفتاری نا متعارف به یك بازار می دهند.
اما در علم تكنیكال یك معامله گر بر اساس الگوهای ریاضی ( كه این روزها خود نرم افزارهای بروكرها  بخش بزرگی از آن را انجام می دهند) و خطوط تعریف شده و یا ابزراهای اختراعی در این زمینه مانند اندیكاتورها اقدام به پیش بینی الگوئی می نماید كه در بسیاری از مواقع اثبات شده كه این تحلیل با ضریب خطائی بسیار پائین توانسته به اعداد دقیقی درپیش بینی های  بازارهای مالی دست یابد.
*********************
یك نكته در پایان ضروری است كه این بازار دارای سودهای افسانه ای است اما همانطور می تواند بر عكس عمل كند مگر آنكه معامله گر این كار را یك شغل و یك حرفه برای خود بداند و از آن سرمایه ای كه می گذارد انتظاری بیش از حد نداشته باشد .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *