0
021284284

چند نکته در مورد گوگل کروم و فایرفاکس

بسیاری از کاربران اینترنت از مرورگر گوگل‌کروم و یا فایرفاکس استفاده می‌کنند و اینترنت اکسپلورر را کنار گذاشته‌اند. حتی تازه‌ترین نسخه اینترنت اکسپلورر نیز چنگی به دل نمی‌زند. خوشبختانه گوگل کروم با این‌‌که چندین سال جوان‌تر از فایرفاکس است، با پشتیبانیِ یک غول اینترنتی توانسته است دست به رقابت نفس‌گیری با فایرفاکس بزند. مزیت اصلی گوگل کروم، کرش نشدن، هنگ نکردن و سبک بودن است درحالی که فایرفاکس چند مزیت مهم دارد که هنوز این قابلیت‌ها به مرورگر کروم اضافه نشده است.
مزیت نخست مرورگر فایرفاکس، استفاده از master password است که کروم فاقد چنین قابلیت مهمی است. احتمالا بسیاری از کاربران اینترنت رمزهای خود را بر روی مرورگر خود ذخیره می‌کنند. نکته مهم این است که این رمزها توسط کاربری که پس از شما پشت سیستم می‌نشیند، قابل مشاهده است.
با رفتن به دو مسیر زیر می‌توانید رمزهای ذخیره‌شده خود را در مرورگر فایرفاکس و گوگل کروم ببینید.
Firefox: Tools=> Option=> Security=> Saved Password
Google Chrome: menu=> Settings=> advanced settings=> Passwords and forms section=> Manage saved passwords



حال اگر فرد دیگری پشت سیستم شما بنشیند و چند لحظه بخواهد از کامپیوتر شما استفاده کند، با رفتن به این مسیر می‌تواند تمامی نام کاربری و رمزهای شما را ببیند. فایرفاکس برای جلوگیری از دسترسی کاربران غیرمجاز، در همان مسیر معرفی‌شده، قابلیتی به نام master password پسورد دارد که بدون داشتن این رمز، سایر رمزها بر روی مرورگر شما فعال نخواهد شد و کاربران دیگر نیز نمی‌توانند رمزهای شما را ببینند.
متاسفانه گوگل کروم فاقد این قابلیت است و با داشتن رمز عبور ویندوز، هر کاربری می‌تواند تمامی رمزهای ذخیره شده بر روی مرورگر را ببیند. کاربران برای حفاظت از رمزهایشان در گوگل‌کروم باید از نرم‌افزار‌ها و افزونه‌های رایگان و امن مدیریت رمز همچون LastPass یا KeePass استفاده کنند.
مزیت دوم فایرفاکس، قابلیت ذخیره نشدن تاریخ‌چه مرورگر (History) است. با رفتن به مسیر Firefox: Tools=> Option=> Privacy می‌توان تنظیمات مرورگر را به گونه‌ای تغییر داد که هیستوری و کوکی در مرورگر ذخیره نشود. علاوه بر این، می‌توان با رفتن به Menu و کلیک بر روی New Private Window، از فایرفاکس در حالتی استفاده کرد که هیچ اطلاعاتی بر روی مرورگر شما ذخیره نشود.
در مرورگر گوگل کروم با این‌که شما می‌توانید، همچون حالت New Private Window در فایرفاکس، از حالت incognito برای ذخیره نشدن کوکی و تاریچه استفاده کنید، اما نمی‌توان به صورت پیش‌فرض کاری کرد History‌ و Cookie‌ ذخیره نشود. راه‌حل بهتر این است که کاری کنید که با کلیک بر روی آیکن مرورگر کروم، کروم خودکار به صورت incognito باز شود. برای این کار کافی است که بر روی آیکن گوگل کروم (روی Desktop‌ یا در Start Menu) راست کلیک کنید. گزینه Properties و سپس برگه Shortcut‌ را برگزینید. در بخش Target پس از “C:\FilePath\chrome.exe” با زدن یک فاصله (Space)، عبارت -incognito را بنویسید. اکنون هر وقت بر روی آیکن کروم کلیک کنید، مرورگر یک‌راست به صورت incognito باز می‌شود.


 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *