0
021284284

مقاله آموزشی عکاسی معماری

 در این مقاله به شش روش ابتدایی برای اصول ابتدایی آموزش عکاسی معماری پرداخته شده است؛

۱) پیدا کردن عکس های فضایی که قصد عکاسی از آن را دارید

به لطف گوگل از اکثر ساختمان های جهان حداقل یک بار عکاسی شده است. از طریق موتورجستجوی گوگل می توانید به مجموعه ای از عکس هایی که توسط عکاسان حرفه ای و آماتور گرفته شده اند، دست یابید. مطالعه و بررسی این عکس ها می تواند به بهتر شدن کار شما کمک کند. ببینید که این عکاسان از چه زوایایی از آن فضا یا ساختمان عکاسی کرده اند و این که آن بنای بخصوص از کدام زوایا عکاسی نشده است. به چالش ها و انتخاب هایی که ممکن است در سر راه شما قرار گیر دقت کنید؛ این که می خواهید از نماهای داخلی و خارجی در چه زمانی و با چه نوری عکاسی کنید؛ به عنوان مثال آیا ممکن است برخی فضاها با نور خورشید در هنگام غروب جلوه بهتری پیدا کنند؟ علاوه بر این ببینبد که به چه تجهیزاتی در محل نیاز پیدا خواهید کرد.

Liams-Seattle

۲) با جهت جغرافیایی ساختمان آشنا شوید

به خاطر داشته باشید که نور طبیعی هم می تواند دوست شما باشد و هم دشمن شما. امروزه بسیاری از ساختمان های مدرن به شکلی ساخته می شوند که به میزانی زیادی از نور طبیعی بهره بگیرند، به عنوان مثال استفاده از پنجره های سراسری و نورگیر های شیشه ای. هرچند این ویژگی می تواند برای ساکنین واقعا عالی و لذت بخش باشد اما ممکن است برای عکاسی معماری مخل و دردساز گردد. در چنین شرایطی شناخت جهت جغرافیایی بنا از اهمیت اساسی برخوردار است. این که ساختمان رو به غرب است یا شرق؟ بسته به نور روز، این مساله از اهمیت زیادی برخودار است. در واقع آن زمانی از روز که برای عکاسی از بنا انتخاب می کنید به جهت بنا بستگی دارد که نباید از آن غافل شوید.

Puerto-Vallarta

۳) قبل از عکاسی،حتما در فضا قدم بزنید

بنا به چند دلیل قدم زدن و راه رفتن در فضا قبل از عکاسی حائز اهمیت است. نخست این که، این کار به ما کمک می کند تا در صورت وجود هر گونه شلوغی و بهم ریختگی آن را مرتب کنیم و عناصر اضافی را از سر راه برداریم. سطل آشغال ها و چین و چروک های پارچه هایی مانند پرده ها و روتختی ها، دو موردی ست که حتما باید حواس تان به آن ها باشد. این ها مواردی است که برطرف کردن آن ها قبل از عکاسی خیلی راحت از حذف آن ها در مرحله ویرایش تصویر است. دوم این که، به این راه رفتن و قدم زدن در فضا به چشم یک ماموریت اکتشافی نگاه کنید. به دنبال فضاهای خاصی مانند کنج ها، مخفیگاه ها، عقب رفتگی ها یا فضاهایی مرتفع باشید که به شما زاویه ای متفاوت از فضا را ارائه دهد. در این دوره و زمانه که هر کسی یک دوربین دارد، ثبت عکس های برجسته و خلاقانه بیشتر به یافتن زوایای جدیدی بستگی دارد که کمتر به چشم می آیند.

 ۴) به سبک و سیاق فضا دقت کنید

قبل از این که شروع به راه رفتن در فضا کنید، از کارفرمای خود بپرسید که آیا این فضا توسط طراح خاصی طراحی شده است یا نه. اگر این طور باشد، خوش شانس هستید. در فضاهای صحنه پردازی شده، همه چیز از اثاثیه و مبلمان گرفته تا تابلوهای روی دیوار، به دقت و در تناسب با فضا جایگیری شده اند که این مساله کار شما را بسیار راحت تر می کند. اما چنان چه فضا طراحی نشده باشد، شما برای نشان دادن اهمیت و ویژگی های معمارانه ی فضا باید تلاش بیشتری بکنید. در چنین مواقعی، از خودتان بپرسید که “صرف نظر از این اثاثیه، چه چیز و کدام عامل، این فضا را خاص و جذاب می کند؟”. شاید این عامل آجرها یا دیرک های چوبی باشد یا شاید پنجره های سرتاسری. این عامل هر چه که باشد، باید به نقطه ی کانونی عکس شما بدل گردد.

Hecho-Seattle

۵) در هنگام عکاسی، حواس تان به خطوط عمودی باشد

در هنگام عکاسی معماری، شما اکثر مواقع ترجیح می دهید از لنزهای واید مثلا لنز ۱۶-۳۵ mm کانن استفاده کنند اما این لنزها باعث همگرا شدن خطوط عمودی می شوند. در این حالت دو خط موازی انگار به سمت هم مایل شده و به هم نزدیک می شوند. برای این که عکس تان حرفه ای و بنا نیز دارای ساختار مستحکم تری به نظر برسد، باید از این همگرایی جلوگیری کنید. راحت ترین راه این است که پرسپکتیو را تغییر دهید. چند قدم به عقب بردارید یا از زاویه ای مرتفع تری عکاسی کنید تا این خطوط عمودی موازی تر به نظر برسند. یک راه دیگر برای تصحیح این مشکل، این است که آن را در فتوشاپ ویرایش کنید یا این که اگر مشکل مالی ندارید، یک لنز کنترل پرسپکتیو خریداری کنید.

Fairwinds-Seattle

۶) ارتفاع خود را افزایش دهید

انتخاب زوایه ای مرتفع در هنگام عکاسی معماری دو دلیل اصلی دارد: نخست، تصحیح هم گرا شدن خوط عمودی که قبلا به آن اشاره شد. و دلیلی دوم تلاش برای یافتن یک زاویه دید جدید و متفاوت است. اگر خوش شانس باشید، در فضایی که از آن عکاسی می کنید، حتما یک بالکن، راه پله یا عنصری طبیعی که چند متر شما را بالا ببرد، وجود خواهد داشت. به همین خاطر است که در ۹۰ درصد پروژه های عکاسی از معماری همیشه می صرفد که یک نردبان تاشو یا یک چارپایه کوچک یا یک تک پایه همراه خود داشته باشید. به همراه داشتن این وسائل که ارزان بوده و وزن چندانی هم ندارند، به شما کمک می کند تا از زوایای کمتر دیده شده بتوانید فضاهای داخلی و خارجی را ثبت کنید.

EMP-SFM-Seattle

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *